9 142 läst ·
71 svar
9k läst
71 svar
- Kan man mata 2-fas över endast EN säkring?
Nej, 16A, så kan inte stämma med 16 kW men kanske 9 kW då? Vet att jag hajade till när jag såg maxeffekten (ugn + alla plattor på) 😀Nicke Nyfiken skrev:
Stor skillnad är det dock mellan en enfas häll och den pjäsen..
Du tror inte din huselektriker menar att hen säkrade upp till 2x16 amper för spishällen?16kw låter lite mycket.Kokar upp vatten snabbt med boostläget men då ligger min häll på 7200w.Profossen skrev:
Vill skicka med TS att OM det går att koppla hällen i tvåfas så gör det. Finns roligare saker att göra i livet än att vänta på vatten som ska koka upp... Min huselektriker drog i sommarstugan fram 5-polig till nya induktionsspisen (tror den har 16kW maxeffekt för häll/ugn), kokar lätt upp 1l. kallt kranvatten runt minuten i boost-läge. Mkt nöjd. Hemma kan man sätta på hällen och dammsuga 5 min eller ngt... 😆
Ja. Det är en SIEMENS-häll.A avh67f skrev:
E T L skrev:
Hej alla kloka och särskilt du/de/ni som ligger bakom spisbibeln!
Noterade att den nyligen uppdaterades - FANTASTISK info-källa!!
Nå, upptäckte nyligen att säkringsschemat i vår nybyggda (2023) Brf-parhuslägenhet inte är h e l t kurant.
Schemat anger att spishällen matas över tre säkringar á 16 A, 2,5 mm2 vilket ju såg förtroendeinjagande ut.
Efter lite trial-and-error visar det sig att hällen (stickpropp Perilex 4+1 pinne) endast går över EN säkring.
Visserligen markerad som "Ugn" men DET är ju ett mindre problem.
Ugnen går över en annan säkring märkt "Häll"...osv
Installatören säger att "hällen är 2-fas och att vanligast är att L1 styr och matar två plattor samt att L2 tar resterande två".
Mina elkunskaper sträcker sig inte helt in i området flera faser än EN men att det skulle räcka med att med endast EN säkring mata 2-fas till spisen känns konstigt.
Kanske är det inte helt nödvändigt med en "riktig" 3-fasinstallation numera men Siemens-hällens märkeffekt 4600 W uppges kräva 20 A medan bruxen rekommenderar 3500 W om man inte har mera än 16 A. (Antal faser står det inget om.)
(HADE schemat stämt så att vi haft TRE faser fram till spishällen så hade vi ju kunnat hitta på annat kul med de ledningar som "blivit över" nu när det är AC på G! 😎🌞)
- Nån som kan reda ut främst frågan om "flera än EN fas per säkring"?
Tack på förhand!
Erik i Gladö kvarn, Huddinge
Nytt bidrag från mig EFTER debattstrecket!E T L skrev:
Föreslår nu streck i debatten!
MINA slutsatser är:
- NEJ, man kan inte nöja sig med EN säkring för att nyttiggöra TVÅ faser.
- Vårt säkringsschema behöver ses över.
- Vår spishäll KAN ta emot energin från både en och två faser och fungera helt OK men matas idag med största sannolikhet endast med EN och uppnår då inte full kapacitet utan endast 3500 W (enl bruksanvisningen)! Ytterligare en kabel krävs för att komma upp till 4600 W.
Jag hade två faser i Perilex-VU’t.
Jag hade en tredje oansluten fas i dosan, NU ansluten.
Jag har endast en-poliga automatsäkringar men schemat var felmärkt - NU korrigerat.
Dosan var synnerligen slarvig monterad i väggen 5 cm bakom köksinredningens bakre vägg så den gick sönder när jag skulle skruva tillbaka VU’ts front.
NU totalrenoverat med M4 popmutter och skruv!
Min kassa mikrometer är på väg ut till förmån för en som funkar - fick som tur var låna grannens!
Tack vare gott telefonstöd från en proffselektriker har jag nu örnkoll på allt PLUS ett Perilex-VU med TRE faser.
Får se när vi stoppar dit en 11 kW-spis som nyttjar dem alla!! 😎
STORT TACK ALLA SOM BIDRAGIT!!!
PS. - Vad betyder TS?
Eftersom ugnen är ansluten till L2 så hade jag kopplat hällen på L1 & L3. Eller ännu bättre kopplat om så att ugnen hamnar på L3.
Anledningen är att minska belastningen på huvudsäkringarna eftersom det är relativt vanligt att man använder både ugn och häll samtidigt.
Anledningen är att minska belastningen på huvudsäkringarna eftersom det är relativt vanligt att man använder både ugn och häll samtidigt.
Så med andra ord var hällen korrekt inkopplad med två faser redan från början. Det var bara felmärkt i proppskåpet.E T L skrev:
Nytt bidrag från mig EFTER debattstrecket!
Jag hade två faser i Perilex-VU’t.
Jag hade en tredje oansluten fas i dosan, NU ansluten.
Jag har endast en-poliga automatsäkringar men schemat var felmärkt - NU korrigerat.
Dosan var synnerligen slarvig monterad i väggen 5 cm bakom köksinredningens bakre vägg så den gick sönder när jag skulle skruva tillbaka VU’ts front.
NU totalrenoverat med M4 popmutter och skruv!
Min kassa mikrometer är på väg ut till förmån för en som funkar - fick som tur var låna grannens!
Tack vare gott telefonstöd från en proffselektriker har jag nu örnkoll på allt PLUS ett Perilex-VU med TRE faser.
Får se när vi stoppar dit en 11 kW-spis som nyttjar dem alla!! 😎
STORT TACK ALLA SOM BIDRAGIT!!!
PS. - Vad betyder TS?
Och du kan fortfarande bryta hela hällen helt med bara en säkring - #28.
Ugnen är INTE kopplad på L3.Demmpa skrev:
Aha, ännu en lärdom!! TACKA avh67f skrev:
…om du kikar överst på Post-it-lappen så ser du att första kolumnen avser Schemat och andra Verkligheten.Demmpa skrev:
Resterande uppmärkning av huset överlåter vi nu till byggaren att åtgärda på garantin inom ramen för byggfel.
Ja, det är därför jag skrev att det bör kopplas om och jag gav två alternativ:E T L skrev:
- Antingen koppla hällen på de två faserna som ugnen inte använder, alltså L1 & L3. (Ändra i Perilexstickproppen)
- Eller koppla om i uttaget (eller annan lämplig plats) till ugnen så att ugnen hamnar på den fasen som hällen inte använder, alltså L3.
Så verkar det vara MEN #28 bryter ju inte även hällens andra fas i uttaget så man behöver dra ur Perilex-stickproppen för att det skall bli helt strömlöst inne i hällen.Nicke Nyfiken skrev:
Efter att jag nu även anslutit den tredje fasen så HAR Perilex-VU’t TRE faser på var sin säkring.
Ugnen har en egen säkring #26 och sitter dessutom på annan plats i köket. Perilex-proppen är gjuten så däri kopplar man ingenting. Fasbalanseringen är ingenting som oroar mig i dagsläget men tack för omtanken.Demmpa skrev:
Ja, det är därför jag skrev att det bör kopplas om och jag gav två alternativ:
- Antingen koppla hällen på de två faserna som ugnen inte använder, alltså L1 & L3. (Ändra i Perilexstickproppen)
- Eller koppla om i uttaget (eller annan lämplig plats) till ugnen så att ugnen hamnar på den fasen som hällen inte använder, alltså L3.