9 385 läst ·
71 svar
9k läst
71 svar
- Kan man mata 2-fas över endast EN säkring?
Jo jag anar det och har nog hunnit tänka att det kanske vore en idé att se till att Perilex-VU’t har TRE faser. Det borde väl inte krävas mera än EN kabel till OM det nu är en 2-fashäll. I annat fall TVÅ kablar till!! 🤣MathiasS skrev:
Att hällen stängs av om en av två faser försvinner låter inte konstigt. Frågan är alltså om du ändå inte har alla tre faser till köket - man får titta bakom perilexuttaget och se vad som finns där. Låter som att du bör ta hjälp med det.
Om det mot förmodan INTE finns tre faser fram till spis och ugn så borde du fixa det. Det är STOR skillnad på att låta hällen ha två faser jmfrt med endast en.
Se mitt tidigare inlägg om hur hällar typiskt är uppbyggda. Jag är rätt övertygad om att det är en häll som stöder två faser, men att de nu är sammankopplade till samma fas i anslutningen och i elcentralen.E T L skrev:
Och du har säkerställt att du har full funktion på hällen om du bryter 27?E T L skrev:
Alltså att alla plattor fungerar?
Föreslår nu streck i debatten!E T L skrev:
Hej alla kloka och särskilt du/de/ni som ligger bakom spisbibeln!
Noterade att den nyligen uppdaterades - FANTASTISK info-källa!!
Nå, upptäckte nyligen att säkringsschemat i vår nybyggda (2023) Brf-parhuslägenhet inte är h e l t kurant.
Schemat anger att spishällen matas över tre säkringar á 16 A, 2,5 mm2 vilket ju såg förtroendeinjagande ut.
Efter lite trial-and-error visar det sig att hällen (stickpropp Perilex 4+1 pinne) endast går över EN säkring.
Visserligen markerad som "Ugn" men DET är ju ett mindre problem.
Ugnen går över en annan säkring märkt "Häll"...osv
Installatören säger att "hällen är 2-fas och att vanligast är att L1 styr och matar två plattor samt att L2 tar resterande två".
Mina elkunskaper sträcker sig inte helt in i området flera faser än EN men att det skulle räcka med att med endast EN säkring mata 2-fas till spisen känns konstigt.
Kanske är det inte helt nödvändigt med en "riktig" 3-fasinstallation numera men Siemens-hällens märkeffekt 4600 W uppges kräva 20 A medan bruxen rekommenderar 3500 W om man inte har mera än 16 A. (Antal faser står det inget om.)
(HADE schemat stämt så att vi haft TRE faser fram till spishällen så hade vi ju kunnat hitta på annat kul med de ledningar som "blivit över" nu när det är AC på G! 😎🌞)
- Nån som kan reda ut främst frågan om "flera än EN fas per säkring"?
Tack på förhand!
Erik i Gladö kvarn, Huddinge
MINA slutsatser är:
- NEJ, man kan inte nöja sig med EN säkring för att nyttiggöra TVÅ faser.
- Vårt säkringsschema behöver ses över.
- Vår spishäll KAN ta emot energin från både en och två faser och fungera helt OK men matas idag med största sannolikhet endast med EN och uppnår då inte full kapacitet utan endast 3500 W (enl bruksanvisningen)! Ytterligare en kabel krävs för att komma upp till 4600 W.
Det går utmärkt att använda en (flerpolig) säkring för att få två eller tre faser tillgängliga i en grupp. Jag har svårt att förstå varför denna information inte går fram när jag klistrat in en bild på en trepolig säkring.
Ert gruppschema behöver definitivt ses över
Det är inte säkert att er häll kan använda två faser. Det du skrev från typskylten antyder att den skulle kunna använda tre faser men maxeffekten på 4,6 kW talar för att det är en ren enfasprodukt. Med två faser 16 A borde den kunna nyttja 7,2 kW om det finns två kraftmoduler. Finns det en inkopplingsanvisning på hällen? Modellnummer? Det är notoriskt svårt att få fram information om hur man kopplar in hällar nuförtiden utan att ha den fysiska produkten i sin hand, vilket är anmärkningsvärt.
Ert gruppschema behöver definitivt ses över
Det är inte säkert att er häll kan använda två faser. Det du skrev från typskylten antyder att den skulle kunna använda tre faser men maxeffekten på 4,6 kW talar för att det är en ren enfasprodukt. Med två faser 16 A borde den kunna nyttja 7,2 kW om det finns två kraftmoduler. Finns det en inkopplingsanvisning på hällen? Modellnummer? Det är notoriskt svårt att få fram information om hur man kopplar in hällar nuförtiden utan att ha den fysiska produkten i sin hand, vilket är anmärkningsvärt.
Vad baserar du det antagandet på? Det faktum att tvåfasiga hällar är vanliga? Jag håller med om att de är vanliga men fakta här talar i mitt tycke för något annat.pacman42 skrev:
TS har en häll med toppeffekten 4600 W, vilket stämmer väldigt bra med en enfas 230 V 20 A häll. Vid inkoppling till en fas med 16 A ska man sänka effekten till 3500 W. Manualen talar inte om flerfasig inkoppling. Utöver detta vet vi att BSH säljer fullstora spisar med maxeffekt 7200 W, där hällen bara matas med en fas. Att en häll från Siemens skulle vara gjord för enfasig anslutning är inte särskilt långsökt.
Kan verkligen hålla med. Köpte en e-lux spis för ett tag sen (elgiganten web). Det stod enfas/20 A bara tror jag. Helt omöjligt att få fram dokumentation. Lyckligtvis fanns det lite bilder på spisen, så med lite god vilja gick det att se skylten på baksidan, och jodå, det gick utmärkt att koppla för 3-fas.tommib skrev:
Vill skicka med TS att OM det går att koppla hällen i tvåfas så gör det. Finns roligare saker att göra i livet än att vänta på vatten som ska koka upp... Min huselektriker drog i sommarstugan fram 5-polig till nya induktionsspisen (tror den har 16kW maxeffekt för häll/ugn), kokar lätt upp 1l. kallt kranvatten runt minuten i boost-läge. Mkt nöjd. Hemma kan man sätta på hällen och dammsuga 5 min eller ngt... 😆
Om du har 16 kW till spisen har du rimligen minst 35 ampere huvudsäkringar.Profossen skrev:
Vill skicka med TS att OM det går att koppla hällen i tvåfas så gör det. Finns roligare saker att göra i livet än att vänta på vatten som ska koka upp... Min huselektriker drog i sommarstugan fram 5-polig till nya induktionsspisen (tror den har 16kW maxeffekt för häll/ugn), kokar lätt upp 1l. kallt kranvatten runt minuten i boost-läge. Mkt nöjd. Hemma kan man sätta på hällen och dammsuga 5 min eller ngt... 😆
Det är ganska stabilt för en sommarstuga.
Men "sommarstuga" är ett ju ett ganska brett begrepp. Vissa har ett tvåplanshus på 500 m² och trippelgarage som sommarstuga.😂
Då är det helt rimligt med 35 A abonnemang
Redigerat: