Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte enligt Boverkets läsning av PBLs lagtext, marken ska vara bebyggd:
Märklig läsning då lagstiftaren explicit stadgar att en tomt kan vara obebyggd:

Lagtext som beskriver ordnandet av en obebyggd tomt med hänsyn till stadsbild, landskap och kulturvärden enligt 8 kap. 9 § i Plan- och bygglagen.

• Gilla
Dauen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Märklig läsning då lagstiftaren explicit stadgar att en tomt kan vara obebyggd:

[bild]
Jag har också skrattat åt den där i någon tidigare tråd. Jag tror man har haft en betydelseskiftning när PBL har utvecklats i bygglagstiftningen. Förr användes ofta "tomt" som synonym med "fastighet eller planerad styckningslott inom stads- eller byggnadsplan". Men senare (var det PBL 2010?) infördes en legal definition av tomt inom ramen för PBL.

Man pratade ju också förr om "tomtmark" när man syftade på dagens "kvartersmark" inom plan.

Men senare (var det PBL 2010?) infördes en legal definition av tomt inom ramen för PBL.
Antar du syftar på denna?
"tomt: ett område som inte är en allmän plats men som omfattar mark avsedd för en eller flera byggnader och mark som ligger i direkt anslutning till byggnaderna och behövs för att byggnaderna ska kunna användas för avsett ändamål,"
Och då måste ju ett markområde utan byggnader, avsett för byggnader, kunna vara en tomt? Eller har jag virrat bort mig helt nu? 🤔

Under tiden kan du ju slänga ut lite rara blomfröer och ställa ut en eller ett par bikupor. Honung är gott.

A ArneTW skrev:
Intressant att landsbygdshat i kombination med lite allmänt hat mot myndigheter och kommuner dyker upp i en sådan här tråd.

Till TS:
Betala en peng till en lokal firma som håller tomten ok.

Sälj den.

Eller behåll den och ignorera "kraven" och ha en "rolig" historia att dra för vänner och bekanta.
--------
Hade jag varit en granne hade jag släpat dit några rostiga oljetunnor som läckte lite olja och sedan anmält till miljökontoret...

/ATW
Du hade inte pratat med tomägaren om du var granne?

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Antar du syftar på denna?

Och då måste ju ett markområde utan byggnader, avsett för byggnader, kunna vara en tomt? Eller har jag virrat bort mig helt nu? 🤔
Jag undrar om det där "avsedd för [byggnader]" inte syftar på när markägaren låter uppföra byggnader. T ex när de egentliga byggnadsarbetena påbörjas. Att marken då blir en tomt vid byggstart.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
Jag menar att det är markägaren som sitter med beslutanderätten om marken ska bebyggas eller inte, alltså är det vad markägaren avser som spelar roll här.
Samtidigt finns det både det fastighetbildningsjuridiska och ev. planenliga ändamålet, så nog kan man säga att fastigheten har ett syfte bortom fastighetsägarens avsikter.

A A-Man_08 skrev:
Du hade inte pratat med tomägaren om du var granne?
Det utgår jag redan är gjort innan eskaleringen till kommun...

/ATW

L lbgu skrev:
Ännu en som kämpar om titeln "Grannen från helvetet", ni är några stycken ;)
Hur hade du klarat dig om din tomt gränsade mot vanlig natur? Helt otroligt med folk som ska lägga sig i vad som växer på grannens mark. Ett trevligt svar till en som du vore att plantera snabbväxande energiskog nära din tomtgräns.
Utgår att du försvarar alla som utsätts från åsikter av sina grannar...

/ATW

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Samtidigt finns det både det fastighetbildningsjuridiska och ev. planenliga ändamålet, så nog kan man säga att fastigheten har ett syfte bortom fastighetsägarens avsikter.
Men det ändrar ju inte på att det är markägaren som sitter med beslutet om fastigheten ska bebyggas eller inte.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
Men det ändrar ju inte på att det är markägaren som sitter med beslutet om fastigheten ska bebyggas eller inte.
Nä, men det påverkar vad man kan anse att fastigheten är avsedd för.

A ArneTW skrev:
Utgår att du försvarar alla som utsätts från åsikter av sina grannar...
Varför utgår du från det?
I det här fallet försvarar jag den i mitt tycke självklara rätten att få välja hur man vill sköta sin tomt. Inse att alla inte gillar gräsmattor klippta som golfgreener. Men jag skulle aldrig få för mig att hälla spillolja på grannens gräsmatta för att jag ogillar den. Men du verkar ha den mentaliteten.

Jag får väl vara tacksam att varken du eller grannen i tråden verkar bo granne med mig. Detta då delar av min tomt är helt vilda och säkert hade blivit utsatta för er vrede.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte vad grannen klagar på. Jag hade hellre haft naturmark med gräs och sly än ett hus bredvid min tomt.

• Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Nä, men det påverkar vad man kan anse att fastigheten är avsedd för.
Jag tror inte det. Legaldefinitionen av tomt införs i nya PBL 2010. Förarbetet, alltså Prop. 2009/10:170 s 152-153:

Textavsnitt ur prop. 1985/86:1 s. 517 som definierar "tomt" enligt plan- och bygglagen som mark avsedd för befintlig bebyggelse och tillhörande ändamål.
Textutdrag ur en juridisk proposition om definitionen av "tomt" enligt nya PBL 2010.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att termen ”tomt” i den nya lagtexten för PBL motsvarar det som sades i de tidigare förarbetena, alltså prop. 1985/86:1 s. 517 som var grunden för ÄPBL.

Textutdrag ur lagtext, PBL 2010, om definition av tomt: mark för bebyggelse inklusive anslutande områden för dess användning, t.ex. lekytor och parkering.

Notera att tomtbegreppet utgår från den befintliga bebyggelsen, inte framtida planerad bebyggelse på marken. Detta överensstämmer också direkt med hur Boverket beskriver vad tomt är.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C
Notera att tomtbegreppet utgår från den befintliga bebyggelsen, inte framtida planerad bebyggelse på marken.
Så du menar att när man skriver att marken är avsedd för bebyggelse skall det läsas som att det finns en byggnad på marken? Och att det hur som helst är fastighetsägarens avsikter man pratar om?
Får inte riktigt ihop det... 🙂

• Gilla
Helena S och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.