88 891 läst ·
320 svar
89k läst
320 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
I Linköping är de osålda kommunalägda industritomterna ofta bexuxna med rikligt med ogräs (däremot finns det nästan inga obebyggda villatomter i kommunen)J jliljeha skrev:
Får jag föreslå ett svar till kommunen?
Bästa XYZ Kommun
Ni har i skrivelse inkommit med en begäran om redogörelse. Jag har härmed glädjen att hörsamma er önskan.
Vad gäller sakförhållandena är det helt korrekt att jag odlar olika former växtlighet på min fastighet. Då planteringarna är relativt nya har dock tillväxten ännu inte nått önskad nivå, vilket jag givetvis beklagar och planerar att inom kort åtgärda med en massiv insats av gödsel och kontinuerlig bevattning.
Vad gäller rot eller gren som må intränga på grannfastigheterna motsätter jag mig inte att ägarna till dessa nyttjar sin lagstadgade rätt att avlägsna växtdelarna, även om det sker utan att jag först bereds möjlighet att själv utföra åtgärden.
Har ni ytterligare funderingar så tveka inte att höra av er! Jag ska göra allt jag kan för att besvara era frågor!
Med ytterst vänliga hälsningar
Bällstabygget
Varför klipper man inte bara gräsen om man har en gräsmatta. Hur jävla svårt kan det vara. Asfaltera eller grusa skiten annars.B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Inte bara pk och trendigt. Pollinatörer behövs och med ökat byggtryck i tätorter så minskar de, vilket t ex betyder färre äpplen och andra frukter.L lbgu skrev:Nu för tiden är det ju trendigt att tänka på pollinatörerna och då är det ju en dödssynd att klippa så man förstör för dem. Finns säkert massor på nätet som beskriver vilken katastrof det blir då pollinatörerna minskar. Länka med något sådant i ditt svar till kommunen. Det är nog rätt PK att tänka på pollinatörerna så ängsliga kommunaltjänstemän vill säkert inte att de uppfattas som några som vill göra det svårt för dessa viktiga insekter. Annars kanske man kan säga att det växer knärot på tomtenFast det kanske är farligt om ni vill bygga något där.
Det är ingen tomt.D Dr.Mugg skrev:Man blir inte förvånad över det här landet går åt skogen. När man beter sig som er.
Här har ni alltså struntat i att sköta tomten till den grad att kommunen skriver som de gör.
Plus en himla massa inlägg där folk beklagar sig över kommunen istället för att be dig tala om för din släkting att sköta tomten.
Hans agerande fördärvar för andra människor.
Hur många här skulle skälva vilja ha er som grannar, med en tomt som växt igen?
Precis som kommunen skriver finns det krav i Plan och Bygglagen att sköta om sin tomt.
Du skall be din släkting rensa upp på den där tomten och sluta beklaga sig.
Tänk om folk kunde tänka lite mer på sina medmänniskor.
Sly buskage får man visst ha,men får inteB Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
växa in på grannens tomt.
Betala någon som sköter växtligheten och håller tomten i hyfsat skick
Här har du fel. Detta har prövats i MÖD och 8 kap. 15 § PBL är inte tillämpning på inträngande rötter och grenar från grannfastighet. Läs domen här:S Sven-Olov Olsson skrev:
https://lagen.nu/dom/mod/2017:55
Det är skillnad på sly och gräs. Sly tar par år på sig att komma uppF fribygg skrev: