Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Så du menar att när man skriver att marken är avsedd för bebyggelse skall det läsas som att det finns en byggnad på marken? Och att det hur som helst är fastighetsägarens avsikter man pratar om?
Får inte riktigt ihop det... 🙂
Efter att nu har läst förarbetet tror jag mig förstå var verbet "avsedd" kommer ifrån. Det är ju från prop. 1985/86:1 s. 517 och har behållits hela vägen till nya PBLs legaldefiniton 2010. D v s det syftar på om marken är avsedd för en eller flera byggnader som redan är uppförda och existerar i den fysiska världen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så efter denna lilla utredning med lagtext, Boverket och förarbete verkar det ju som att byggnadsnämnden inte alls har rätt att ställa krav på trådens naturlika fastighet inom ramen för tillsynen. Den är ju ingen tomt ännu eftersom det saknas ett eller flera hus på fastigheten.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
D v s det syftar på om marken är avsedd för en eller flera byggnader som redan är uppförda och existerar i den fysiska världen.
Återstår alltså bara att "utreda" det vedertagna begreppet obebyggd tomt, vilket, som @Alfredo påpekar, även återfinns i självaste lagtexten. Hjärnsläpp från lagstiftarens sida? 🙂

• Gilla
mollanbrollan00 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Varför utgår du från det?
I det här fallet försvarar jag den i mitt tycke självklara rätten att få välja hur man vill sköta sin tomt. Inse att alla inte gillar gräsmattor klippta som golfgreener. Men jag skulle aldrig få för mig att hälla spillolja på grannens gräsmatta för att jag ogillar den. Men du verkar ha den mentaliteten.

Jag får väl vara tacksam att varken du eller grannen i tråden verkar bo granne med mig. Detta då delar av min tomt är helt vilda och säkert hade blivit utsatta för er vrede.
Får väl erkänna att tipsa om oljetunnor var att ta i...

Blev dock triggad i tråden att önskemålet från kommunen/grannar var helt orimliga och TS fick tips om hur dumma tjänstemän är och hur man kan göra livet surt och kosta mycket i tid/resurser och irritation på "säkert" avstånd.

/ATW

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Återstår alltså bara att "utreda" det vedertagna begreppet obebyggd tomt, vilket, som @Alfredo påpekar, även återfinns i självaste lagtexten. Hjärnsläpp från lagstiftarens sida? 🙂
Om man tittar i ÄPBL så finns en del liknande märkliga uttryck. Det är uppenbart att man där menar att begreppet tomt kan användas som synonym för fastighet. Exempel från ÄPBLs lagtext 3 kap:

"Tomter som tas i anspråk för bebyggelse skall anordnas"
"bebyggda tomter"
"Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick."

Det mesta tvättades bort med PBL 2010, för att det inte fungerade med den nya legaldefinitionen av "tomt" antar jag. I ÄPBL fanns ju mer språklig frihet eftersom legaldefinition av "tomt" saknades.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här finns mer att läsa om det paradoxala begreppet "obebyggd tomt":

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rav-pa-byggnadsverk-tomter-mm/krav-pa-tomter/

Begreppet tycks finnas eftersom det ska ske en offentlig prövning av den blivande tomten när markägaren planerar dess bebyggelse:

"Kraven på tomter tar sin utgångspunkt i en obebyggd tomt som ska bebyggas. För en sådan tomt finns ett flertal krav som ska uppfyllas i samband med att den bebyggs."

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det. Legaldefinitionen av tomt införs i nya PBL 2010. Förarbetet, alltså Prop. 2009/10:170 s 152-153:

[bild]
[bild]

Notera att termen ”tomt” i den nya lagtexten för PBL motsvarar det som sades i de tidigare förarbetena, alltså prop. 1985/86:1 s. 517 som var grunden för ÄPBL.

[bild]

Notera att tomtbegreppet utgår från den befintliga bebyggelsen, inte framtida planerad bebyggelse på marken. Detta överensstämmer också direkt med hur Boverket beskriver vad tomt är.
Fast första meningen säger att det blir en tomt om marken är avsedd för bebyggelse. Bebyggelsen behöver inte finnas. Meningsuppbyggnad en är ålderdomlig men kan inte tolkas på något annat sätt. Eller?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Ponnyfarm skrev:
Fast första meningen säger att det blir en tomt om marken är avsedd för bebyggelse. Bebyggelsen behöver inte finnas. Meningsuppbyggnad en är ålderdomlig men kan inte tolkas på något annat sätt. Eller?
Jag läser det som att bebyggelsen måste finnas, en eller flera byggnader. Annars kan ju marken inte vara avsedd för sådana icke existerande byggnader. Blir kontrafaktiskt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det följde inte med någon faktura från kommunen att de ville ha betalt för utövad tillsyns på x tusen?

B Bällstabygget skrev:
Ja såklart. Men det var inte det frågan gällde. Vi bor 100 mil därifrån så lite svårt att hålla det i trim.
Ja, då får ni bäl betala en granne för att göra jobbet

• Arg
  • Gilla
Nybba66 och 1 till
  • Laddar…
P
Gedged Gedged skrev:
Det följde inte med någon faktura från kommunen att de ville ha betalt för utövad tillsyns på x tusen?
Då får väl TSs familjemedlem skicka tillbaka fakturan till kommunen och påtala att den är ställd till fel person, och uppge den klagande grannens uppgifter 🤣

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Mm vi ska ringa kommunen imorgon och höra vad de säger. Såhär ser brevet ut iaf.
Till saken hör att vi fick veta nu att samma granne har kört samma race mot en annan tomt i samma kvarter och nått framgång där så han kände väl att han fick vatten på sin kvarn.
Man blir inte förvånad över det här landet går åt skogen. När man beter sig som er.

Här har ni alltså struntat i att sköta tomten till den grad att kommunen skriver som de gör.

Plus en himla massa inlägg där folk beklagar sig över kommunen istället för att be dig tala om för din släkting att sköta tomten.

Hans agerande fördärvar för andra människor.

Hur många här skulle skälva vilja ha er som grannar, med en tomt som växt igen?

Precis som kommunen skriver finns det krav i Plan och Bygglagen att sköta om sin tomt.

Du skall be din släkting rensa upp på den där tomten och sluta beklaga sig.

Tänk om folk kunde tänka lite mer på sina medmänniskor.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Jag gissar på att det inte är särskilt svårt att hitta någon yta som kommunen äger som är minst lika vildvuxen som den "tomt" som avses här i tråden.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Jag gissar på att det inte är särskilt svårt att hitta någon yta som kommunen äger som är minst lika vildvuxen som den "tomt" som avses här i tråden.
Då är det förmodligen i en park eller skog.

När man läser brevet, så framgår det att det inte är några månaders gräs. Jag tolkar det så flerårig sly annara växer det inte in hos grannarna

D Dr.Mugg skrev:
När man läser brevet, så framgår det att det inte är några månaders gräs. Jag tolkar det så flerårig sly annara växer det inte in hos grannarna
Troligtvis är de obebyggda tomter och industriområden som finns i den aktuella kommunen ofta bevuxna med långt ogräs såhär i september, anser du @Dr.Mugg att kommunen ska kosta på skattepengar att klippa sånt ogräs om kommunen är ägare till mark områdena?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.