H Hybro skrev:
TS kan väl hävda att denna sysslar med ren naturvård... I avvaktan på annat.
Blommor, bin, fjärilar e t c

Men grannarna och inte minst kommunen störs tydligen av denna blomsteräng.

Hur kan det bli så? Behöver grannarna marken som nån slags uppställningsplats månne?
En vild teori är att de stör sig på att tomten inte blir bebyggd. Men då kan man ju erbjuda sig att köpa den om man inte gillar sättet den används på 🤷🏻‍♀️

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det brukar finnas en tidsgräns när en tomt måste bebyggas. Det finns inget sådant som kommunen kan ta till? Att kommunen ska tvinga någon att klippa gräset var något nytt. Ring Boverket och prata med dem.
Nja mig veterligen tror jag inte det finns någon sådan gräns..inte i lagtext iaf. Men jag är ingen expert. Vi bor själva i ett nybyggnadsområde och är granne med ett gammalt ruttet fritidshus som ska rivas som inte hänt något med sedan det styckades för 10 år sedan…

• Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kommer det in en anmälan så har de inget val. Ibland får man läsa sådana där skrivelser med rätt glasögon - de lär ju även vara skyldiga att meddela dig att ett tillsynsärende har inletts och utfallet av detta. Men finns det ingen grund för att gå vidare med det kan man ju släppa det där. Då är det ju mer "för din information", även om det kanske inte riktigt är formulerat så.
Ja kanske det…det var just meningen där det står att kommunen anser att det finns fog för klagomålet som gör en lite fundersam. Man borde kanske hålllit en mer neutral ton i den första kommunikationen kan man tycka.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
En vild teori är att de stör sig på att tomten inte blir bebyggd.
Jag skulle tveka att bygga överhuvudtaget i en kommun där tjänstemännen tillåts framföra sina personliga åsikter om gräsklippning på arbetstid.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 9 till
  • Laddar…
Karrock
F fribygg skrev:
Jag skulle tveka att bygga överhuvudtaget i en kommun där tjänstemännen tillåts framföra sina personliga åsikter om gräsklippning på arbetstid.
Är det inte rimligt att tro att grannarna tjafsar med kommunen (över sly, löv, renar etc) och någon kommuntomte provade att skriva ett brev, det kanske skrämmer ägaren till att klippa.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror också det kan vara så att man kanske har missförstått vad kommunen skriver. Det brukar ju vara försök till rätt stel kanslisvenska och det är väl lite si och så med medarbetarnas språkliga förmåga ute i kommunerna. Jag menar det är ju knappast juristlinjernas toppstudenter som tar dessa jobb och skrivfärdigheten har ju inte direkt varit på uppåtgående de senaste årtiondena.

Men det är klart, skulle slyet orsaka risk för olycksfall eller ge betydande olägenhet för omgivningen eller trafiken så kan ju kommunen agera med föreläggande. Att det ser fult ut ger inte kommunen någon rätt att agera. Men man kan ju alltid tipsa om att en röjning troligen förbättrar grannsämjan. Å andra sidan, kravet på saklighet gör ju att kommunens folk inte borde gå in och ta ställning i civilrättsliga tvister.
Mm vi ska ringa kommunen imorgon och höra vad de säger. Såhär ser brevet ut iaf.
Till saken hör att vi fick veta nu att samma granne har kört samma race mot en annan tomt i samma kvarter och nått framgång där så han kände väl att han fick vatten på sin kvarn.

• Brev från miljö- och byggnämnden om en ovårdad tomt, detaljerar inkommen synpunkt, besök, lagstöd och begäran om redogörelse före 30 september 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Bygget 52 och 7 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Är det inte rimligt att tro att grannarna tjafsar med kommunen (över sly, löv, renar etc) och någon kommuntomte provade att skriva ett brev, det kanske skrämmer ägaren till att klippa.
Möjligt, men jag har inget förtroende för kommuntjänstemän som framför åsikter utan lagstöd.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Så är det ju. Samma granne har tidigare anmält en annan obebyggt tomt som då rättade sig och kapade ner allt på den.

• Wow
Klantskalle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nån som borde söka ett nytt jobb ser det ut som.

Lite lustigt att man påstår att grannarnas gräs och och sly på något sätt är denna fastighetsägares ansvar. Men så kan det ju inte vara, det gräs och det sly som växer på ens fastighet är ens eget problem, inte grannfastighetens. Hur oklippt den än är.

• Gilla
redep och 14 till
  • Laddar…
Nån som borde söka ett nytt jobb ser det ut som.
Jag tror tjänstemannen kommer få behålla lön och titel men blir arbetsbefriad, det lär nog saknas stake nog att sparka ut personen trots att han bevisat sig olämplig.

H HEM2121 skrev:
Det brukar finnas en tidsgräns när en tomt måste bebyggas.
Detta gäller när kommunen säljer ut tomter i nybyggeområden och där man snabbt vill få kostnader för detaljplan, vägar/gatubelysning, VVS och el täckta samt att man vill förhindra tomtspekulation. Exempelvis kan man lägga in krav på att husbygge måste startas inom 5 år.

I mitt område såldes tomterna privat för ca 20 år sedan. Den sista tomten bebyggdes för två år sedan.

Däremot kan tomter i exklusivare områden vara kostsamma att behålla obebyggda då fastighetsskatten blir högre.

För TS' del bör sömnen även fortsättningsvis vara god!

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Jag tror tjänstemannen kommer få behålla lön och titel men blir arbetsbefriad, det lär nog saknas stake nog att sparka ut personen trots att han bevisat sig olämplig.
Jag tror inget kommer att hända alls. Toleransen för inkompetens är mycket stor i den kommunala sektorn. Och så menade ju tjänstemannen så väl!

• Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Jag tror inget kommer att hända alls. Toleransen för inkompetens är mycket stor i den kommunala sektorn. Och så menade ju tjänstemannen så väl!
Om tjänstemannen menat väl hade han ju på sin fritid erbjudit sig att klippa gräset..

Ut med kostnadsdrivande/ skatteslukande anställda som uppenbarligen inte har tillräckligt med riktiga arbetsuppgifter.

• Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Mm vi ska ringa kommunen imorgon och höra vad de säger. Såhär ser brevet ut iaf.
Till saken hör att vi fick veta nu att samma granne har kört samma race mot en annan tomt i samma kvarter och nått framgång där så han kände väl att han fick vatten på sin kvarn.
Har ni ringt och pratat med den som skrivit brevet, det kan vara en helt annan sång på telefonen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
B Bällstabygget skrev:
En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?
Malmö kommun har inte klippt många gräsmattor i år, de kallar dem 'ängsmark' så låtsas de att det är ett grönt projekt för 'biologisk mångfald', när det bara är ett desperat försök att spara pengar på underhållet i staden.
Undrar var barnen ska sparka boll och leka nu?
Kan inte din familjemedlem köra samma visa ?

Redigerat:
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.