88 891 läst ·
320 svar
89k läst
320 svar
Kan kommunen tvinga en fastighetsägare att klippa gräset?
I sammanhanget det skrevs, var det helt uppenbart.Nissens skrev:
Att du finner det obegripligt, är däremot helt begripligt. 😉
Döm inte andra efter dig själv.Nissens skrev:
Orkar inte läsa hela tråden på 21 sidor, men i min kommun kan man i vart fall inte döma ut viten på oklippt gräs och sly. Det ska vara riktiga risker, tex trasiga fönster, verandatak som håller på att rasa, fordon som håller på att falla samman och även kan riskera att förorena.
Man följer praxis från domstol helt enkelt. Den kommun som struntar i praxis kan ju köra på men förlorar vid överklagan.Anna_H skrev:
@Bällstabygget hur gick det?B Bällstabygget skrev:En familjemedlem äger en villatomt i norra Sverige inom ett detaljplanerat område. Området är ett nybyggarområde där de flesta fastigheterna blivit bebyggda inom de senaste åren men enstaka är obebyggda, bl.a. min familjemedlems.
Idag damp ett brev ned från kommunen som förklarar att en granne anmält tomten som ovårdad till kommunen och hävdar att gräs och sly växer över gränsen.
Kommunen skriver i samma brev att de delar grannnens synpunkt och att den är befogad. (!) De har gett min familjemedlem några veckor på sig att förklara sig och yttra sig över klagomålet.
Är det någon som varit med om liknade och vad resulterade det isåfall i? Kan kommunen förelägga en fastighetsägare att klippa ned gräset? Till vilken nivå då undrar man isåfall, 2cm, 10 cm eller är 20 cm ok?😂 vi tycker mest det är en komisk grej men ändå intressant att veta vad kommunen tänker sig. Om man vill ha lite slybuskage, får man inte ha det?