B bullemedbulle skrev:
Är mitt uppe i bygglovsprocess där rivning av ett par eternitskivor behövs göras, inte ett totalt fasadbyte alltså utan bara en mindre del av fasaden. Efter inskickade av rivningsplan där jag säger att jag som fastighetsägare river och hanterar eterniten, får jag till svar att kommunen vill att jag anlitatr certifierad firma för det.

Finns det verkligen lagstöd för kommunen stt kräva detta? Så länge jag är fastighetsägare och inte får hjälp av kompisarna så ska det väl vara oproblematiskt att utföra själv?
Vill man utsätta sig själv och sina kompisar för livsfara så. Men det är lugnt, det märks inte förns om ca 20 år! Det finns en anledning till varför kommunen vill gå in och "styra" lite när det kommer till asbest, p.g.a. att folk inte läser på, beter sig typiskt svenskt (Det kan räcka med att utsätta sig för asbest EN gång för att utveckla lungcancer men äsch, det där är nog inte så farligt), och sätter pengar före sin egen- och sin familjs (om sådan finns) hälsa vilket i sin tur leder till ökade kostnader för samhället.

• Haha
Tubes och 7 till
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Vill man utsätta sig själv och sina kompisar för livsfara så. Men det är lugnt, det märks inte förns om ca 20 år! Det finns en anledning till varför kommunen vill gå in och "styra" lite när det kommer till asbest, p.g.a. att folk inte läser på, beter sig typiskt svenskt (Det kan räcka med att utsätta sig för asbest EN gång för att utveckla lungcancer men äsch, det där är nog inte så farligt), och sätter pengar före sin egen- och sin familjs (om sådan finns) hälsa vilket i sin tur leder till ökade kostnader för samhället.
Kvalificerat skitsnack.
Alla ni som undrar, lyssna inte på denne

• Gilla
  • Haha
Kurtivan och 8 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Kvalificerat skitsnack.
Då måste de ha ljugit under utbildningar/kurser som man gått alltså? Har även blivit förd bakom ljuset under mina 20 år i asbestrelaterad bransch, men också bedragen av utbildade asbestsanerare som man talat med genom åren som alla säger samma sak.. Attans.

• Haha
Ubbe55 och 4 till
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Då måste de ha ljugit under utbildningar/kurser som man gått alltså? Har även blivit förd bakom ljuset under mina 20 år i asbestrelaterad bransch, men också bedragen av utbildade asbestsanerare som man talat med genom åren som alla säger samma sak.. Attans.
Hade det varit så farligt som du hävdar så hade alla som gått på en trottoar haft lungcancer då det fanns asbest i bromsbelägg förr. Man ska visst ha respekt för asbest men man behöver ju inte bli hysterisk.

• Gilla
Rd 350 och 9 till
  • Laddar…
Sittställning
D Dalaan skrev:

"We are all exposed to small amounts of asbestos in the air. Asbestos related diseases are typically associated with a long term workplace exposure to high levels of airborne asbestos fibres."

Kurserna ljuger ej, asbest är farligt men inte fullt så dödligt som många tror.

https://www.rbkc.gov.uk/newsroom/public-health-advice-air-quality-and-asbestos

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Men fundera ett steg längre. Du överdrivet nått kopiöst.

T TheGame skrev:
Men fundera ett steg längre. Du överdrivet nått kopiöst.
Verkligen inte. Vet du inte vad du pysslar med så kan det räcka med en gång.

Sittställning Forlowt skrev:
"We are all exposed to small amounts of asbestos in the air. Asbestos related diseases are typically associated with a long term workplace exposure to high levels of airborne asbestos fibres."

Kurserna ljuger ej, asbest är farligt men inte fullt så dödligt som många tror.

[länk]
Det finns olika typer av asbest dock.

G-83 G-83 skrev:
Hade det varit så farligt som du hävdar så hade alla som gått på en trottoar haft lungcancer då det fanns asbest i bromsbelägg förr. Man ska visst ha respekt för asbest men man behöver ju inte bli hysterisk.
Nej, med tanke på att det finns olika typer av asbest.

P
Gissningsvis är jobbet redan gjort. Men kollar man inte datum på tråden så blir det ju så.

Men om det inte är gjort, så använd skyddskläder och mask så är det chill. Paketera det som tippen vill ha det paketerat så är det också chill.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Gissningsvis är jobbet redan gjort. Men kollar man inte datum på tråden så blir det ju så.

Men om det inte är gjort, så använd skyddskläder och mask så är det chill. Paketera det som tippen vill ha det paketerat så är det också chill.
Jodå jag kollade datum men kunde inte hålla mig från att skriva :)

Du glömde: Ta inte med mask eller skyddskläder in vid ombyte (y)

T TheGame skrev:
Kvalificerat skitsnack.
Har både rivit asbets tak ock rögat samtidigt för några år sedan och mår jävligt bra fortfarande

Sittställning
D Dalaan skrev:
Det finns olika typer av asbest dock.
Snygg räddning...

Rkarlsson skrev:

Rkarlsson skrev:

Yes, kan bekräfta att jobbet är gjort :D
Skyddskläder, mask med P3filter på en duggregnig dag i våras enligt konstens alla regler.

Har stor respekt för asbest och vad det kan åstadkomma men min fråga i detta forum gällde ju snarare hur lagstiftningen ser ut och huruvida kommuner har laglig rätt att kräva att en certifierad firma utför det åt mig. I mitt fall la de ju ner sitt krav när jag visade att jag var påläst ang säkerheten. Och jag kände mig trygg i åtgärdens lilla omfattning och att det utfördes utomhus. Men om vi river hela fasaden i framtiden kommer jag definitivt anlita certad firma!

• Gilla
Fredrik99 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.