21 459 läst ·
98 svar
21k läst
98 svar
Kan kommunen kräva att jag anlitar firma för att riva eternit?
Nej dom kan inte tvinga dig anlita en firma.B bullemedbulle skrev:
Jag tror inte säker på att de har fel rent juridiskt. Kommunen är satt att övervaka dig så att du inte gör något dumt. De har stor frihet i denna myndighetsutövning.B bullemedbulle skrev:
Ditt jobb är att lämna ett förslag på kontrollplan men det är kommunen som beslutar om att ge dig startbesked med bas i denna kontrollplan. Kontrolllplanen för rivningsåtgärder ska enligt Boverket ange:
Är det kommunens åsikt att det krävs särskilt certifierad personal för att hantera eterniten så kan de vägra dig startbesked om detta inte finns med i kontrollplanen.
Läs här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...errar-entreprenorer/kontrollplanens-innehall/
Och här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/startbesked/
Låter som en vettig kommun. Kanske kan TS testa detta i sitt förslag till kontrollplan och se vad som händer på det tekniska samrådet med detta upplägg. Frågan är dock om TS vill utsätta sig för den ovissheten det innebär att syna just hur långt kommunen är beredd att gå i denna fråga.M MetteKson skrev:
Vad han behöver är en som är lik denna text, vad han som byggherre ska göra av med sina eternitplattor. tror det är enbart detta kommunen frågar efter, så här fungerar det i Umeå.Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte säker på att de har fel rent juridiskt. Kommunen är satt att övervaka dig så att du inte gör något dumt. De har stor frihet i denna myndighetsutövning.
Ditt jobb är att lämna ett förslag på kontrollplan men det är kommunen som beslutar om att ge dig startbesked med bas i denna kontrollplan. Kontrolllplanen för rivningsåtgärder ska enligt Boverket ange:
[bild]
Är det kommunens åsikt att det krävs särskilt certifierad personal för att hantera eterniten så kan de vägra dig startbesked om detta inte finns med i kontrollplanen.
Läs här:
[länk]
Och här:
[länk]
Asbest från privatpersoner
Dåva DACs tjänsteutbud är riktat till företagskunder. Det finns dock ett undantag och det är mottagning av asbestklassade rivningsavfall. Som privatperson går det alltså att avlämna t ex takpannor eller fasadskivor i Eternit hos Dåva DAC på Dåva Företagspark.
1. Deklaration ska skickas in och godkännas i förväg
Innan avfallet kan transporteras hit måste en avfallsdeklaration skickas in och godkännas. Avfallsdeklaration finns att hämta digitalt här
och på blanketten framgår vart den ska skickas. Dåva DAC svarar med de kunduppgifter som behövs för att avfallet ska kunna avlämnas. Obs att handläggningen kan ta upp till tre dagar. Ingen avlämning utan godkänd deklaration.Som privatperson lyder man inte under de regelverk som finns avseende yrkesmässig hantering och transport av asbestavfall. Vi rekommenderar dock att skyddsutrustning i form av heltäckande klädsel och handskar samt vid behov även andningsmask med partikelfilter används vid hanteringen.
2. Emballera rätt
Så har det löst sig. Ett samtal med bygginspektören var allt som behövdes där jag gick igenom säkerhetsproceduren och visade att jag hade koll på hanteringen av eterniten. Då hade de inget att säga till om så nu är det bara att köra! Tack för alla tips och resonemang!
Så med andra ord fick du den hjälp som behövdes via byggahus.se? och då blev allt godkäntB bullemedbulle skrev:
Det är väl lyckat om man använder en riktig andningsmask typ Sandströms med partikelfilter och skyddsglasögon. Eterniten ska inte vara speciellt farlig så länge den inte går sönder, vilket iofs kan vara svårt att undvika vid rivning.B bullemedbulle skrev:Är mitt uppe i bygglovsprocess där rivning av ett par eternitskivor behövs göras, inte ett totalt fasadbyte alltså utan bara en mindre del av fasaden. Efter inskickade av rivningsplan där jag säger att jag som fastighetsägare river och hanterar eterniten, får jag till svar att kommunen vill att jag anlitatr certifierad firma för det.
Finns det verkligen lagstöd för kommunen stt kräva detta? Så länge jag är fastighetsägare och inte får hjälp av kompisarna så ska det väl vara oproblematiskt att utföra själv?
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Men står man utomhus och inte trycker snoken in i brottstället, funkar en kofot alldeles utmärkt.S Stego1 skrev:
Staffans
Ofta nyutexaminerade byggnadsingenjörer utan praktisk erfarenhet. Men nu ansåg ju en viss sosse, Leif Pagrotsky att man inte behövde praktisk erfarenhet för att gå på högskola. Det stämmer kanske om du ska bli politiker, men i övrigt bör man ha praktisk erfarenhet innan högskolestudierna. Det är ju verkligheten man ska verka i. Teorin har uppstått ur praktiken och inte tvärtom. Men så har högskolestudier låg kvalitet i Sverige nu för tiden.T Takläggare skrev:Jag har byggt några hus i egenregi, vad man kan säga om kommun och en bygghandläggare är att dom kan verkligen inte allt, jag får ofta rätta kommun , ibland via lagar och paragrafer, men dom rättar sig alltid efter dom blivit överbevisade , ibland kan det vara en ung kille eller tjej som är handläggare, dom är knappt torr bakom öronen , samt mycket oerfarna, då får man kliva in och förklara hur det fungerar, lättaste brukar vara o fråga varför dom inte kan sitt jobb, sedan tar det bra fart.