20 345 läst ·
98 svar
20k läst
98 svar
Kan kommunen kräva att jag anlitar firma för att riva eternit?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men om du har gått kurs, så gissar jag att du ev. utsätts för asbest i ditt arbete. Och då troligen väldigt mycket mer än en privatperson som river lite eternit en eller två gånger under en livstid.
Då skall man givetvis inte ta några chanser alls, sannolikheten blir inte försumbar om man utsätts för asbest yrkesmässigt om och om igen. Även om det även då knappast är någon garanterad död det handlar om.
I teorin räcker det med en enda exponering, men sannolikheten att drabbas vid en enstaka förhöjd exponering är så låg att den inte går att mäta. Även om du utsätter hela jordens befolkning för en enstaka exponering, så är det tveksamt om man skulle hitta någon enda som blev sjuk av det.
Men utsätter du dig ofta för höga halter asbest så är det en helt annan femma.
Sedan är det väl också så att rivning av eternitplattor utomhus ger inte någon jättehög exponering. Det frigörs asbest i små mängder när man råkar spräcka en platta, och det ventileras snabbt bort.
Men man skall givetvis ändå skydda sig med andningsmask, och antingen ha engångskläder på sig, eller vara lite försiktig med kläderna så man inte dräller asbetsfiber på vägen till tvättmaskinen.
Då skall man givetvis inte ta några chanser alls, sannolikheten blir inte försumbar om man utsätts för asbest yrkesmässigt om och om igen. Även om det även då knappast är någon garanterad död det handlar om.
I teorin räcker det med en enda exponering, men sannolikheten att drabbas vid en enstaka förhöjd exponering är så låg att den inte går att mäta. Även om du utsätter hela jordens befolkning för en enstaka exponering, så är det tveksamt om man skulle hitta någon enda som blev sjuk av det.
Sedan är det väl också så att rivning av eternitplattor utomhus ger inte någon jättehög exponering. Det frigörs asbest i små mängder när man råkar spräcka en platta, och det ventileras snabbt bort.
Men man skall givetvis ändå skydda sig med andningsmask, och antingen ha engångskläder på sig, eller vara lite försiktig med kläderna så man inte dräller asbetsfiber på vägen till tvättmaskinen.
Ja en hel fasad är ju ganska omfattande och omständigt som privatperson. Då är de bättre med en firma som tar dit container och har allt skit sen innan =)B bullemedbulle skrev:Yes, kan bekräfta att jobbet är gjort
Skyddskläder, mask med P3filter på en duggregnig dag i våras enligt konstens alla regler.
Har stor respekt för asbest och vad det kan åstadkomma men min fråga i detta forum gällde ju snarare hur lagstiftningen ser ut och huruvida kommuner har laglig rätt att kräva att en certifierad firma utför det åt mig. I mitt fall la de ju ner sitt krav när jag visade att jag var påläst ang säkerheten. Och jag kände mig trygg i åtgärdens lilla omfattning och att det utfördes utomhus. Men om vi river hela fasaden i framtiden kommer jag definitivt anlita certad firma!
Sen är det ju så också att ju större jobb desto större kostnad.Rkarlsson skrev:
Att riva en fasad är inget avancerat jobb.
Köp några billiga engångs overaller och godkända munskydd för asbest.
Riv, plasta in, släng overallen vid dagens slut i en säck den också och gå och duscha.
Repeat tills det är klart.
Jag har inte någon ångest över det, men stött på fler än en "Vanlig knegare" genom åren som sagt samma sak: "Spruta lite vatten på't först bara så är det lugnt, så farligt är det inte". Medans utbildade människor säger raka motsatsen. Jag väljer att lyssna på de som faktiskt vet, inte någon som-rivit-lite-här-och-där-och-därför-kan-allt. Om du tror att jag är rädd bara för att jag vidarebefordrar det jag lärt mig är det upp till dig.T TheGame skrev:
Jag antar att du jobbar i branschen och därför talar i egen sak.D Dalaan skrev:
Du tycker det är relevant till trådens ämne?D Dalaan skrev:Jag har inte någon ångest över det, men stött på fler än en "Vanlig knegare" genom åren som sagt samma sak: "Spruta lite vatten på't först bara så är det lugnt, så farligt är det inte". Medans utbildade människor säger raka motsatsen. Jag väljer att lyssna på de som faktiskt vet, inte någon som-rivit-lite-här-och-där-och-därför-kan-allt. Om du tror att jag är rädd bara för att jag vidarebefordrar det jag lärt mig är det upp till dig.
Du kanske jobbar i branchen och vill ha jobb
Hade tråden handlat om plastpåsens vara eller icke vara så hade jag svarat nej på den frågan, men med tanke på trådens innehåll så vet jag inte riktigt vad jag ska svara och undrar snarare om du vet vad det handlar om... Skriver du i 10 andra trådar samtidigt och kanske irrar ihop saker?T TheGame skrev:
Nej det är ingen garanti att man dör precis som du skriver, utan det beror lite på vart fibrerna fastnar i lungorna och har man otur så kan det- som tidigare skrivet räcka med en exponering.H hempularen skrev:Men om du har gått kurs, så gissar jag att du ev. utsätts för asbest i ditt arbete. Och då troligen väldigt mycket mer än en privatperson som river lite eternit en eller två gånger under en livstid.
Svammel lägger ner det härD Dalaan skrev: