J JanA5 skrev:
Jag hyr inte ut något annat än just stugan.
Två frågor som jag inte har sett att du svarat på som påverkar en hel del:

1: Du säger att du enbart hyr ut stugan. Hyr du ut den via privatundantaget som privatperson eller i någon form av yrkesverksamhet?

2: Har det förekommit *någon* korespondens/dialog med kommunen öht. innan detta "tillslag"?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det din erfarenhet att man låter två miljöinspektörer arbeta parallellt med simpel rutintillsyn i den kommunala sektorn?
TS har väl råkat ut för den lagstadgade husesynen?

"1 § Vart tredje år, eller oftare där så tarvas, skall kronofogde eller länsman, med tvenne av nämnden, å tid, som i 14 kap. 2 § jordabalken sagt är, skåda, huru bonde, å kronojord, byggt och hävdat haver, och å skattejord, när vanhävd och missbyggnad där å märkes: och tillsäge då bonde att bygga och bättra det, som felar. Märkes där stor vanhävd vara;syne de då hus till syllar, väggar, tak, golv, skorstenar, eldstäder och ugnar, fönster, lås, spjäll och dörrar, så ock åker, äng, diken, gärdesgårdar och skog; och teckne noga upp, vad hus han byggt haver, så ock all den brist, som vid gården finnes; och sätte i penningar ut, vad det kostar att bättra eller bygga, som han för sin tid försummat."

De delar av Byggningabalken som inte är upphävda gäller fortfarande vad jag vet.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Marcusakpetersson Marcusakpetersson skrev:
Kalbygge, vad hade du förväntat dig? Jag gjorde ett inlägg i denna tråd och har följt kommentarerna. Som i alla forum med alias och anonyma avsändare svämmar trådarna över av oseriösa inlägg. Varför ställer inte Byggahus.se, som vet vilka som döljer sig bakom alla alias, krav på att man ska skriva vad man heter och ha en bild på sig själv? Vågar man inte stå för sina åsikter? Kliv ur ur garderoben! Jag lämnar detta "flashback forum". Det skulle vara bra med kunskapsutbyte på detta område, för det behövs onekligen. Men troll är inte intresserade av lära sig något, de ska bara retas och j-las.
Marcusak petersson låter inte som ett riktigt namn?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det din erfarenhet att man låter två miljöinspektörer arbeta parallellt med simpel rutintillsyn i den kommunala sektorn?
Svar nej. Komplexa objekt/ärenden stöttar vi givetvis varandra. Dubbla inspektörer är vi vid inspektioner i människors hem ur flera aspekter.

Skulle det dessutom finnas en hotbild är det inte orimligt att vi är två ur arbetsmiljösperspektiv.

Erfarenhet spelar givetvis en roll också.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.