69 219 läst ·
123 svar
69k läst
123 svar
Kan kommunen göra så här? Hyr ut min gäststuga
låter som en bootlickerK KarlX skrev:
Jag vill inte betala för inspektionen av hans gäststuga. Det är väl helt rätt att han som hyr sin gäststuga och tjänar pengar på den också betalar kommunen för deras jobb. Varför skulle detta belasta skattekollektivet?Marcusakpetersson skrev:
I det här fallet låter det dessutom som det är något lurt, avgiften skulle säkert ha varit lägre om han varit medgörlig och tillåtit kommunen att inspektera stugan men jag gissar att han vägrade så att kommunen var tvungen att begära handräckning från polisen.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det vore som sagt intressant med en lite djupare beskrivning av ärendet från TS.
Även om kommunen (troligen) har rätt att göra såhär, så tror jag att det är extremt ovanligt. Ex. att komma ut med polis direkt på första kontaktförsöket.
Här måste finnas en bakomliggande historia.
Även om kommunen (troligen) har rätt att göra såhär, så tror jag att det är extremt ovanligt. Ex. att komma ut med polis direkt på första kontaktförsöket.
Här måste finnas en bakomliggande historia.
Redigerat:
Jag vill inte betala för att polisen vinkar in bilar och kollar körkort, kan de inte ta ut en avgift istället?P perman skrev:Jag vill inte betala för inspektionen av hans gäststuga. Det är väl helt rätt att han som hyr sin gäststuga och tjänar pengar på den också betalar kommunen för deras jobb. Varför skulle detta belasta skattekollektivet?
I det här fallet låter det dessutom som det är något lurt, avgiften skulle säkert ha varit lägre om han varit medgörlig och tillåtit kommunen att inspektera stugan men jag gissar att han vägrade så att kommunen var tvungen att begära handräckning från polisen.
Jag tror också det är ovanligt på första försöket men om inspektörerna känner sig otrygga eller misstänker att dom boende kan bli våldsamma så är det ju möjligt att dom har polisen med sig därför.H hempularen skrev:
Finns många anledningar till att polisen kan vilja prata med hyresgästerna som inte innebär att dom har gjort något fel.K KarlX skrev:
En sådan här insats görs ju inte hipp som happ utan någon information har kommit till dem som gjort att de velat planera och samordna tillsynen ihop med andra myndigheter.
Nästa steg är att kommunen dyker upp hos folk bostäder och kontrollerar ovk utrymningsvägar handikapp anpassningar samt om man har kamin. Men det har de inte tid med så i praktiken är det ett tips som anses brådskande.J J Vos skrev:
Nu när bygglovsavdelningen kanske kommer krympa så är det här ett möjligt sätt att sätta tjänstemän i arbete utan att kosta skattepengar! Skicka bara ut dem på allsköns tillsynsuppdrag och ge räkningen till den som granskas.M Mårten Levin1 skrev: