K KarlX skrev:
Det låter som att detta är kulmen på en mycket längre historia. Att polisen är intresserad av dina hyresgäster,inte bra. Jag hade dragit öronen åt mig o avslutat hyresförfarandet kvickt, betalat avgiften och tagit det väldigt försiktigt framöver med att hyra ut. Det är nog faktiskt enda vägen ut.
låter som en bootlicker

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Marcusakpetersson Marcusakpetersson skrev:
Orimligt att man som privatperson ska behöva betala för myndighetsutövning. Detta är något som borde drivas som en fråga i EU-domstolen. "Vad f-n får vi för pengarna?"
Jag vill inte betala för inspektionen av hans gäststuga. Det är väl helt rätt att han som hyr sin gäststuga och tjänar pengar på den också betalar kommunen för deras jobb. Varför skulle detta belasta skattekollektivet?
I det här fallet låter det dessutom som det är något lurt, avgiften skulle säkert ha varit lägre om han varit medgörlig och tillåtit kommunen att inspektera stugan men jag gissar att han vägrade så att kommunen var tvungen att begära handräckning från polisen.

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Det vore som sagt intressant med en lite djupare beskrivning av ärendet från TS.

Även om kommunen (troligen) har rätt att göra såhär, så tror jag att det är extremt ovanligt. Ex. att komma ut med polis direkt på första kontaktförsöket.

Här måste finnas en bakomliggande historia.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
låter som en bootlicker
Det är ju också en åsikt

P perman skrev:
Jag vill inte betala för inspektionen av hans gäststuga. Det är väl helt rätt att han som hyr sin gäststuga och tjänar pengar på den också betalar kommunen för deras jobb. Varför skulle detta belasta skattekollektivet?
I det här fallet låter det dessutom som det är något lurt, avgiften skulle säkert ha varit lägre om han varit medgörlig och tillåtit kommunen att inspektera stugan men jag gissar att han vägrade så att kommunen var tvungen att begära handräckning från polisen.
Jag vill inte betala för att polisen vinkar in bilar och kollar körkort, kan de inte ta ut en avgift istället?

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
N
H hempularen skrev:
Även opm kommunen (troligen) har rätt att göra såhär, så tror jag att det är extremt ovanligt. Ex. att komma ut med polis direkt på första kontaktförsöket.
Jag tror också det är ovanligt på första försöket men om inspektörerna känner sig otrygga eller misstänker att dom boende kan bli våldsamma så är det ju möjligt att dom har polisen med sig därför.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
N
K KarlX skrev:
Det låter som att detta är kulmen på en mycket längre historia. Att polisen är intresserad av dina hyresgäster,inte bra. Jag hade dragit öronen åt mig o avslutat hyresförfarandet kvickt, betalat avgiften och tagit det väldigt försiktigt framöver med att hyra ut. Det är nog faktiskt enda vägen ut.
Finns många anledningar till att polisen kan vilja prata med hyresgästerna som inte innebär att dom har gjort något fel.

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
En sådan här insats görs ju inte hipp som happ utan någon information har kommit till dem som gjort att de velat planera och samordna tillsynen ihop med andra myndigheter.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Skulle du verkligen uppskatta om kommunen och polisen kommer till dig och fakturerar
Nästa steg är att kommunen dyker upp hos folk bostäder och kontrollerar ovk utrymningsvägar handikapp anpassningar samt om man har kamin. Men det har de inte tid med så i praktiken är det ett tips som anses brådskande.

Alfredo Alfredo skrev:
De flesta har nog saker de inte vill torgföra, tror du inte det?
Jag har redan outat att jag bott i Västernorrland. Det finns inga ytterligare komprometterande uppgifter jag är rädd för ska spridas.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
M Mårten Levin1 skrev:
Nästa steg är att kommunen dyker upp hos folk bostäder och kontrollerar ovk utrymningsvägar handikapp anpassningar samt om man har kamin. Men det har de inte tid med så i praktiken är det ett tips som anses brådskande.
Nu när bygglovsavdelningen kanske kommer krympa så är det här ett möjligt sätt att sätta tjänstemän i arbete utan att kosta skattepengar! Skicka bara ut dem på allsköns tillsynsuppdrag och ge räkningen till den som granskas.

J JanA5 skrev:
Till råga på allt skickar man med en faktura på ca 10.000:- för tid som ärendet taget.
Är det kommunen eller polisen som skickat fakturan?

useless useless skrev:
Det finns inga ytterligare komprometterande uppgifter jag är rädd för ska spridas.
Erkänn att du djupt därinne ändå är en smygmodoit!

J
H HenrikHuslöse skrev:
Snarare typisk. Jag menar, hur kul är "Medlem på Byggahus. Gillar kaffe och excel."
Nu snodde du min. När den auktoritära regimen börjar rensa ut såna som oss så kan vi dela på den risken.

• Haha
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Snarare typisk. Jag menar, hur kul är "Medlem på Byggahus. Gillar kaffe och excel."
Du kanske ska ta det lite försiktigt med att sprida de där uppgifterna om preferens för Excel. Klandervärda uppgifter.

• Haha
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.