Alfredo Alfredo skrev:
Erkänn att du djupt därinne ändå är en smygmodoit!
HAHAHAHAHAHAAHAHAAHAHAAHAAAAHAAA

Som mångårig skattebetalare i Timrå äger jag halva Timrå IK och SCA Arena, så det är min plikt att heja på dom.

Men det finns ju faktiskt ett lag som är sämre än MoDo.

En t-shirt med en tecknad figur som säger "Ew, I stepped in shit!" och visar en sko med en logga på sulan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Härligt att du skapat en business av att hyra ut till papperslösa/illegala/utstötta.

Jag gillar verkligen svenskars affärssinne.

OBS! Texten ovan är inte ironisk utan utrycker min uppfattning.
Så jädrans bra svar och helt rätt att stå för sin uppfattning🫶

M Mårten Levin1 skrev:
Nästa steg är att kommunen dyker upp hos folk bostäder och kontrollerar ovk utrymningsvägar handikapp anpassningar samt om man har kamin. Men det har de inte tid med så i praktiken är det ett tips som anses brådskande.
För 10000,,: per besök ställer jag upp. Kan tom ge 75% rabatt vid kontroll om det går att ta hela gatan. 😀

J JanA5 skrev:
Jag har på min tomt en liten gäststuga som jag hyr ut till en familj. Nu dök plötslig inspektörer från kommunen upp, tillsammans med poliser, och krävde att få inspektera stugan. Nu kom ett brev att de kräver att en ventilationskonsult skall undersöka ventilationen, att man måste ha in en byggkonsult för att undersöka ev. mögel (trots att man skrev i papperet att man inte kunde märka någon mögellukt) och att en radonundersökning skall göras (stugan är byggd helt av trä och står på plintar så någon markradon lär heller inte kunna komma in (uteluften cirkulerar ju fritt under stugan)).

Väl inne i huset förhörde sedan poliserna en av hyresgästerna om uppehållstillstånd m.m. trots att han så vitt jag vet har sina papper i ordning.

Till råga på allt skickar man med en faktura på ca 10.000:- för tid som ärendet taget.

Några frågor uppstår genast:

1. Har kommunen rätt att göra sådana kontroller av en enskild gäststuga ?
2. Kan de ta med sig poliser och sedan låta dem förhöra de inneboende ? Krävs inte husrannsakningstillstånd för sådant ?
3. Kan kommunens miljöinspektörer användas av polisen för att få tillträde till en bostad ? Och att sedan husägaren skall betala för detta ?
4. Kan krav på helt onödiga undersökningar p.g.a. hitte-på eller gissningar verkligen vara lagligt ?
5. Om det ställs krav på att visa att det INTE finns mögel i taket måste ju byggnadsdelar rivas upp - det går inte att kontrollera visuellt annars. Kan man verkligen kräva sådan s.k. förstörande provning utan att ha något som tyder på att det verkligen skulle finnas något mögel inne i konstruktionen ?

Om kommunen gått utanför sina befogenheter - ur/vart kan man överklaga eller anmäla ?
Det finns en del saker hyresvärden behöver hålla koll på.
Och de är anställda för att se till så bland annat hyresvärdar sköter sig.
Och ja de kan fakturera för sin tid.
Och ja de kommer komma tillbaka och fakturera dig igen och igen tills du har ordning på dina papper.

Du borde kunna dra av dessa kostnader för din uthyrning så svider det lite mindre.

Sedan får du höja hyran för att täcka resten…

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Skulle du verkligen uppskatta om kommunen och polisen kommer till dig och fakturerar 10 000,:??
Det skulle jag nog inte men jag skulle inse det rimliga i faktureringen förutom priset som du borde överklaga det är mycket för högt. Alla borde överklaga de för höga beloppsavgifterc från kommun och stat.

K Kalbygge skrev:
Många myndighetskramare i denna tråd. Det är ett osvenskt beteende.
Om man har en någon aning om hur många som blir utnyttjade i Sverige i dag så inser man nog det nödvändiga. Det borde ske mycket mycket fler kontroller av myndigheter i Sverige i dag

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Nej det handlar inte om att hyresgästerna skulle vara papperslösa, de har fått i tur och ordning uppehållstillstånd och permanent sådant (PUT). Inte heller är det några fel på stugan. Den renoverades ordentligt för drygt 10 år sedan och har varmt och kallt vatten, dusch, spis, kyl/frys, micro , tvättstuga m.m. Hyresgästerna har inte kommit med några klagomål. Om någon utomstående klagat till kommunen kan jag ju inte veta, men det verkar ju otroligt att man skulle göra någon sådan utryckning utan att i så fall tala med hyresgästerna i förväg. Och att man dessutom skall betala för det trots att de inte hittade några fel.

Någon undrade om ett annat inlägg jag skrivit om en fastighet med blåbetong i och om frågan om radon skulle vara kopplad till detta. Men det är en helt annan fastighet, på en annan ort och även en annan kommun. Det finns inga samband mellan dessa. På den fastigheten gällde det tekniska synpunkter i samband med en renovering, inga myndigheter har kommit med några krav där.

• Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
Hyr du bara ut den här stugan, eller något mer?

Hep Hep skrev:
Hyr du bara ut den här stugan, eller något mer?
Jag hyr inte ut något annat än just stugan.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
J JanA5 skrev:
Nej det handlar inte om att hyresgästerna skulle vara papperslösa, de har fått i tur och ordning uppehållstillstånd och permanent sådant (PUT). Inte heller är det några fel på stugan. Den renoverades ordentligt för drygt 10 år sedan och har varmt och kallt vatten, dusch, spis, kyl/frys, micro , tvättstuga m.m. Hyresgästerna har inte kommit med några klagomål. Om någon utomstående klagat till kommunen kan jag ju inte veta, men det verkar ju otroligt att man skulle göra någon sådan utryckning utan att i så fall tala med hyresgästerna i förväg. Och att man dessutom skall betala för det trots att de inte hittade några fel.

Någon undrade om ett annat inlägg jag skrivit om en fastighet med blåbetong i och om frågan om radon skulle vara kopplad till detta. Men det är en helt annan fastighet, på en annan ort och även en annan kommun. Det finns inga samband mellan dessa. På den fastigheten gällde det tekniska synpunkter i samband med en renovering, inga myndigheter har kommit med några krav där.
en kompis hyrde ut fastigheter under flykting vågen han hade faktiskt en familj som anmälde honom för brister i boendet enda anledningen vara för att dom hade fåt tips om att man på det sättet kunde få en vanlig lägenhet istället

• Ledsen
J Vos
  • Laddar…
J JanA5 skrev:

Nu finns ju myndigheter inte till enkom för dig utan för hela samhället och hur just du har det vet de ju inte förrän de varit och kontrollerat

Claes Sörmland
Hur vet ens myndigheten om att det föreligger ett hyresförhållande?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J JanA5 skrev:

Är det helt uteslutet att hyresgästerna, eller någon som ibland vistas där, kan misstänkas för något brottsligt? Prostitution, smuggling, häleri, osv.
Om det inte finns tillräckligt för husrannsakan är ju en "fastighetsinspektion med polisskydd" ett sätt att komma in.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur vet ens myndigheten om att det föreligger ett hyresförhållande?
Om vi klumpar ihop myndigheterna, så borde det finnas information då intäkterna är beskattningsbara.

Hep Hep skrev:
Om vi klumpar ihop myndigheterna, så borde det finnas information då intäkterna är beskattningsbara.
Fast lämnar man verkligen uppgifter om hyresgästen i samband med detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.