Alfredo Alfredo skrev:
Fast lämnar man verkligen uppgifter om hyresgästen i samband med detta?
Det behövs väl inte. Jag antar att hyresgästen är folkbokförd på adressen. Eventuellt uppbär de någon sorts bidrag från kommunen där de anger att de hyr en bostad på adressen. TS är ägare till fastigheten på adressen och därmed hyresvärd.
Det förekommer säkert en hel del fusk här, så det kan ju vara ett annat uppslag, misstanke om bidragsfusk.
Till och med riksdagsmän har ju befunnits vara skrivna på obeboeliga ruckel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det behövs väl inte.
Kanske inte.
K kindvall skrev:
Jag antar att hyresgästen är folkbokförd på adressen.
Så kan det säkert vara.
K kindvall skrev:
Eventuellt uppbär de någon sorts bidrag från kommunen där de anger att de hyr en bostad på adressen.
Också möjligt.

Jag kommenterade mest kopplingen mellan skattepliktig hyresintäkt och myndigheters kännedom om hyresgästen.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag kommenterade mest kopplingen mellan skattepliktig hyresintäkt och myndigheters kännedom om hyresgästen.
Nej, skattemyndigheten var väl inte inblandad här.
Ditt inlägg var det sista i tråden, så då råkade det bli citerat. Ber om ursäkt för det.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast lämnar man verkligen uppgifter om hyresgästen i samband med detta?
Inte vem, men det tyder ju på att det finns en hyresgäst.

Nu har jag ingen aning om just de är inblandade, men i grupperingen "myndighet" ingår de ju.

K kindvall skrev:
Ber om ursäkt för det.
Ingen anledning till det. Vi är ju här för att diskutera. 😀

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
sysmali
useless useless skrev:
Var det inte uppenbart att han svarade på mitt inlägg ?
Absolut inte uppenbart. Som du vet svarar personen ofta utan att citera och även om någon annan hinner skriva emellan, vill han inte redigera av någon anledning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur vet ens myndigheten om att det föreligger ett hyresförhållande?
Det finns alltid avundsjuka grannar eller någon som har ett horn i sidan till en.
Och så har vi skattemyndigheten, har du deklarerat din hyresinkomst som du ska, då kanske de kollar med kommun och vipps, eller så får de samköra sina register,

S
J JanA5 skrev:
Väl inne i huset förhörde sedan poliserna en av hyresgästerna om uppehållstillstånd m.m. trots att han så vitt jag vet har sina papper i ordning.
Det fetade säger väl i princip allt man behöver veta, känns skumt rakt igenom.

S SueCia skrev:
Det fetade säger väl i princip allt man behöver veta, känns skumt rakt igenom.
Såvitt jag vet har även du dina papper i ordning. Är vi skumma nu? 😂

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Såvitt jag vet har även du dina papper i ordning. Är vi skumma nu? 😂
Hade du eller jag bott där så har jag väldigt svårt att tro att TS hade haft med en text som nämner något om att ha sina papper i ordning.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Många myndighetskramare i denna tråd. Det är ett osvenskt beteende.

Nu handlar det om någon annan tjänar pengar eller ”gör business”.
Dessutom handlar det om utänningar. Dom kanske äter konstig mat och är konstiga på annat sätt.

Jag ser inget osvenskt i att krama myndigheterna i detta fall.

Det verkar vara kompetenta inspektörer, kan nog vara bra att få deras utlåtande om var man ska mäta radon i ett trähus på plintar, misstänker att det kan vara svårt för någon mindre kunnig på området att lista ut.

Redigerat:
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
På nivån att jag vägrar svara när en polis frågar?
Nej, så ruttna lik i garderoben har jag inte.
Färska kanske?

Alfredo Alfredo skrev:
Det beror väl ändå helt på vilken fråga som ställs?
Polis: Kan jag få se ditt körkort? Den tillfrågade: Ingen kommentar.
🤣

K Karldanaxel skrev:
Polis: Kan jag få se ditt körkort? Den tillfrågade: Ingen kommentar.
Den tillfrågade: Ingen kommentar, utan plockar bara fram körkortet. 😉

M Hel_Ax skrev:
Hej!

1. Ja, se vidare under punkt 4 nedan.
2. Ja Polisen vill ofta ha med miljöinspektörer eftersom Miljöbalken ger tillträde till lokaler, utrymmen och fastigheter etc för att kunna utföra tillsynen enligt 28 kap 1§ miljöbalken.
3. Ja se svar ovan.
4. Hälsoskyddstillsyn av tillfälliga boenden är inte "hitte-på" eller gissningar, kommunerna har krav på sig att tillsyna tillfälliga boenden, det framgår av förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

45 § Kommunen ska utöver vad som framgår av miljötillsynsförordningen (2011:13) ägna särskild uppmärksamhet åt följande byggnader, lokaler och anläggningar:
1. byggnader som innehåller en eller flera bostäder och tillhörande utrymmen,
2. lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande,
3. samlingslokaler där många människor brukar samlas,
4. hotell, pensionat och liknande lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds tillfällig bostad,
5. idrottsanläggningar, campinganläggningar, badanläggningar, strandbad och andra liknande anläggningar som är upplåtna för allmänheten eller som annars utnyttjas av många människor,
6. lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling och där verksamheten inte endast omfattas av lagen (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar, och
7. lokaler för förvaring av djur.

Vid tillsynen ska kommunen b.la. kontrollera att det finns fungerande ventilation, att det inte finns radon, fukt, mögel etc. Det är den som bedriver verksamheten (uthyrningen) alltså du som fastighetsägare som har en skyldighet att visa att kraven följs/nås.

5. Har du fått krav i ett beslut kan du överklaga och ange varför du tycker att kraven är orimliga etc. Det framgår alltid av beslutet hur det kan överklagas.
Helt rätt, denna paragraf är också relevant i sammanhanget.
MB 28 kap. 6 § Åtgärder enligt 1-5 §§ skall utföras så att minsta skada och intrång orsakas.

Tillträde till bostäder får endast ske i den utsträckning det behövs för att förebygga eller undanröja olägenheter för människors hälsa.

Det är inte ovanligt att räddningstjänsten och bygglovshandläggare även deltar vid dessa insatser.

/Miljöinspektören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.