69 587 läst ·
123 svar
70k läst
123 svar
Kan kommunen göra så här? Hyr ut min gäststuga
Låter som ett ganska ovanligt tilltag att Polisen skulle bemöda sig att komma ut på ett sådant relativt trivialt ärende. Får känslan att det finns mer bakomliggande till TS historia än vad som framkommit. Det verkar ju inte direkt kotym att poliser runt om i Sverige hänger med kommuner ut för tillsyn på liknande objekt.
En vild gissning är ju att något slags standarformulär att fylla i har använts och det är TS jobb att fylla i "ej tillämpligt, trähus på plintar" och inte myndighetens jobb att stryka fält att fylla i.D Daniel 109 skrev:
Men det är ju rena spekulationer.
Det låter som att detta är kulmen på en mycket längre historia. Att polisen är intresserad av dina hyresgäster,inte bra. Jag hade dragit öronen åt mig o avslutat hyresförfarandet kvickt, betalat avgiften och tagit det väldigt försiktigt framöver med att hyra ut. Det är nog faktiskt enda vägen ut.
Att slänga ut någon för att polisen pratar med personen är verkligen inte okej.
Egentligen håller jag med det, men det kanske inte är så dumt ändå. I extremfall kan man få höga radonvärden även i ett hus på plintar (om än väldigt osannolikt) och om man genom en mätning för under tusenlappen kan stryka radon från listan över möjliga problem är det kanske värt det.D Daniel 109 skrev:
Det finns mer än ett ärende om boendemiljö där alla möjliga mer eller mindre orimliga möjliga problem dragits upp, så ju fler man kan mota bort tidigt, desto bättre. Åtminstone om det är billigt.
så ovanligt är det inte polisen kan följa med på mängder av olika kontroler som staten eller komunerna görSkymag skrev:
Låter som ett ganska ovanligt tilltag att Polisen skulle bemöda sig att komma ut på ett sådant relativt trivialt ärende. Får känslan att det finns mer bakomliggande till TS historia än vad som framkommit. Det verkar ju inte direkt kotym att poliser runt om i Sverige hänger med kommuner ut för tillsyn på liknande objekt.
Det låter lite som de fall där kommun och polis samarbetar för att få bort "oönskvärda element". Man gör det så jobbigt som möjligt för hyresvärden att behålla hyresgästen. Förhoppningsvis flyttar de till en annan kommun och blir NAP.
Okej där ser man det visste inte jag. Jag trodde polisen generellt var kraftigt underbemannad och kämpade med dålig ekonomi och hade fullt upp med grövre brottslighet som våld och gängkriminalitet m.m.M maria01 skrev:
Och endast i undantagsfall eventuellt bemödade sig att åka ut på dessa typer av ärenden. Men som jag tidigare skrev tror jag det finns mycket mer som ligger bakom TS historia än vad som hittills framkommit.
Redigerat:
polisen vill göra lätta jobbSkymag skrev:
Du tror alltså bara eller har du sett papperna? Uppehållstillstånd är ju ett krav som polisen kollar upp. Hur polisen gör detta har ingen som helst betydelse så länge de håller sig inom lagen vilket det verkar ha gjort i detta fallet.J JanA5 skrev:
Polisen har frågat mig om körkort fast jag vet att jag har alla papper i ordning, så det är kanske inget att hetsa upp sig över.Bo00 skrev: