M Hel_Ax skrev:
Hej!

1. Ja, se vidare under punkt 4 nedan.
2. Ja Polisen vill ofta ha med miljöinspektörer eftersom Miljöbalken ger tillträde till lokaler, utrymmen och fastigheter etc för att kunna utföra tillsynen enligt 28 kap 1§ miljöbalken.
3. Ja se svar ovan.
4. Hälsoskyddstillsyn av tillfälliga boenden är inte "hitte-på" eller gissningar, kommunerna har krav på sig att tillsyna tillfälliga boenden, det framgår av förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

45 § Kommunen ska utöver vad som framgår av miljötillsynsförordningen (2011:13) ägna särskild uppmärksamhet åt följande byggnader, lokaler och anläggningar:
1. byggnader som innehåller en eller flera bostäder och tillhörande utrymmen,
2. lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande,
3. samlingslokaler där många människor brukar samlas,
4. hotell, pensionat och liknande lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds tillfällig bostad,
5. idrottsanläggningar, campinganläggningar, badanläggningar, strandbad och andra liknande anläggningar som är upplåtna för allmänheten eller som annars utnyttjas av många människor,
6. lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling och där verksamheten inte endast omfattas av lagen (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar, och
7. lokaler för förvaring av djur.

Vid tillsynen ska kommunen b.la. kontrollera att det finns fungerande ventilation, att det inte finns radon, fukt, mögel etc. Det är den som bedriver verksamheten (uthyrningen) alltså du som fastighetsägare som har en skyldighet att visa att kraven följs/nås.

5. Har du fått krav i ett beslut kan du överklaga och ange varför du tycker att kraven är orimliga etc. Det framgår alltid av beslutet hur det kan överklagas.
Det är väl en granne som har anmält dig. Du kom billigt undan eftersom de kunde bara debitera dig för sin tid.Tänk om de kunde ägna sig och jaga bovar istället.

• Gilla
lbs51 och 8 till
  • Laddar…
M Mårten Levin skrev:
Det är väl en granne som har anmält dig. Du kom billigt undan eftersom de kunde bara debitera dig för sin tid.Tänk om de kunde ägna sig och jaga bovar istället.
Ja visst, även om det i sig skulle vara en olaglig handling så är polisens resurser begränsade och andra prioriteringar borde gå före sådana här dumheter. Men statistik är viktigt.

• Ledsen
  • Gilla
Sndrus och 1 till
  • Laddar…
Förtydligande om punkt 3, tillträde.

Miljöinspektörerna har rätt till tillträde utifrån sitt tillsynsansvar, en rätt som är väldigt långtgående i denna typ av fall.

Om polisen också ska ha tillträde måste de ha ett skäl enligt lagstiftning de är satta att bevaka; de får inte åka snålskjuts på någon annan myndighets tjänstemän. I det här fallet låter det som att de har överträtt sina befogenheter, men svårt att avgöra definitivt.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Sannolikt har någon anmält till kommunen att du hyr ut ett undermåligt hus till några papperslösa vilket har bestämt tillslagets storlek.

När är huset byggt?

• Gilla
fnukis och 4 till
  • Laddar…
J jonwa skrev:
Jag tycker punkt 4 är mest intressant. Kan kommunen verkligen kräva div dyra fackmannamässiga utredningar för att bevisa frånvaron av problem som man inte ens styrkt utan bara misstänker, om ens det??
(Är själv föremål för liknande krav. Vore intressant att höra om det finns några rättsfall på området.)
Som skrevs ovan är det upp till verksamhetsutövaren att bevisa att kraven i miljöbalken uppfylls (2 kap. 1 MB). Jag vet inte om kommunen kan kräva specifika utredningar, troligtvis kan man göra hur man vill så länge det man kan visa upp styrker det man ska visa.

Unikt namn
M Mårten Levin skrev:
Det är väl en granne som har anmält dig. Du kom billigt undan eftersom de kunde bara debitera dig för sin tid.
Tänk om de kunde ägna sig och jaga bovar iställe
Motsägelsefullt resonemang. Om det nu trillat in en anmälan, hur ska polisen veta om det rör sig om en bov innan saken är utredd?

• Gilla
Pörtet och 1 till
  • Laddar…
Var det äkta Poliser och inspektörer? Kolla detta innan du betalar.

• Gilla
  • Haha
Vildparti och 2 till
  • Laddar…
Well, nu kanske det var en sommarstuga i bra beboeligt skick, och det låter i tråden som att det inte är några illegala som hyr, men faktum är att det bor väldigt många illegala i landet, som inte har så mycket val annat än att bo i ruckel som är uselt för hälsan och antagligen till ockerpriser.

Oavsett vad resultatet av just den här visiten blev, tycker jag det är en bra grej att kommun och polis etc är på tårna för sånt här med (utöver gängkriminella, etc etc etc). Det är ett reellt och allvarligt problem, som de flesta medborgare antagligen inte märker av. Jag älskar indisk lunch på mitt lokala ställe. Jag skulle inte älska om de använde illegala som används som slavarbetskraft. Men tikka masalan är asgod, rekommenderas. Stor portion är det också, och bra pris. Nu blev jag hungrig.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 10 till
  • Laddar…
J JanA5 skrev:
Jag har på min tomt en liten gäststuga som jag hyr ut till en familj. Nu dök plötslig inspektörer från kommunen upp, tillsammans med poliser, och krävde att få inspektera stugan. Nu kom ett brev att de kräver att en ventilationskonsult skall undersöka ventilationen, att man måste ha in en byggkonsult för att undersöka ev. mögel (trots att man skrev i papperet att man inte kunde märka någon mögellukt) och att en radonundersökning skall göras (stugan är byggd helt av trä och står på plintar så någon markradon lär heller inte kunna komma in (uteluften cirkulerar ju fritt under stugan)).

Väl inne i huset förhörde sedan poliserna en av hyresgästerna om uppehållstillstånd m.m. trots att han så vitt jag vet har sina papper i ordning.

Till råga på allt skickar man med en faktura på ca 10.000:- för tid som ärendet taget.

Några frågor uppstår genast:

1. Har kommunen rätt att göra sådana kontroller av en enskild gäststuga ?
2. Kan de ta med sig poliser och sedan låta dem förhöra de inneboende ? Krävs inte husrannsakningstillstånd för sådant ?
3. Kan kommunens miljöinspektörer användas av polisen för att få tillträde till en bostad ? Och att sedan husägaren skall betala för detta ?
4. Kan krav på helt onödiga undersökningar p.g.a. hitte-på eller gissningar verkligen vara lagligt ?
5. Om det ställs krav på att visa att det INTE finns mögel i taket måste ju byggnadsdelar rivas upp - det går inte att kontrollera visuellt annars. Kan man verkligen kräva sådan s.k. förstörande provning utan att ha något som tyder på att det verkligen skulle finnas något mögel inne i konstruktionen ?

Om kommunen gått utanför sina befogenheter - ur/vart kan man överklaga eller anmäla ?
Det är väl sådant som borde göras oftare av kommunen all heder åt dom

• Gilla
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
Många myndighetskramare i denna tråd. Det är ett osvenskt beteende.

• Gilla
  • Haha
big mike och 7 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är väl sådant som borde göras oftare av kommunen all heder åt dom
Skulle du verkligen uppskatta om kommunen och polisen kommer till dig och fakturerar 10 000,:??

• Gilla
Nissepurjo och 2 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Många myndighetskramare i denna tråd. Det är ett osvenskt beteende.
Inte alls. Ett mycket svenskt beteende.

• Gilla
sin och 10 till
  • Laddar…
J JanA5 skrev:
Jag har på min tomt en liten gäststuga som jag hyr ut till en familj. Nu dök plötslig inspektörer från kommunen upp, tillsammans med poliser, och krävde att få inspektera stugan. Nu kom ett brev att de kräver att en ventilationskonsult skall undersöka ventilationen, att man måste ha in en byggkonsult för att undersöka ev. mögel (trots att man skrev i papperet att man inte kunde märka någon mögellukt) och att en radonundersökning skall göras (stugan är byggd helt av trä och står på plintar så någon markradon lär heller inte kunna komma in (uteluften cirkulerar ju fritt under stugan)).

Väl inne i huset förhörde sedan poliserna en av hyresgästerna om uppehållstillstånd m.m. trots att han så vitt jag vet har sina papper i ordning.

Till råga på allt skickar man med en faktura på ca 10.000:- för tid som ärendet taget.

Några frågor uppstår genast:

1. Har kommunen rätt att göra sådana kontroller av en enskild gäststuga ?
2. Kan de ta med sig poliser och sedan låta dem förhöra de inneboende ? Krävs inte husrannsakningstillstånd för sådant ?
3. Kan kommunens miljöinspektörer användas av polisen för att få tillträde till en bostad ? Och att sedan husägaren skall betala för detta ?
4. Kan krav på helt onödiga undersökningar p.g.a. hitte-på eller gissningar verkligen vara lagligt ?
5. Om det ställs krav på att visa att det INTE finns mögel i taket måste ju byggnadsdelar rivas upp - det går inte att kontrollera visuellt annars. Kan man verkligen kräva sådan s.k. förstörande provning utan att ha något som tyder på att det verkligen skulle finnas något mögel inne i konstruktionen ?

Om kommunen gått utanför sina befogenheter - ur/vart kan man överklaga eller anmäla ?
dom behöver inte prata med polisen dom kan inte tvinga dom till det

sånt här lärde jag mig i tidig ålder man pratar inte med snuten om min advokat inte var med och inte ens då pratar man inte man låter advokaten prata för en

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sånt här lärde jag mig i tidig ålder man pratar inte med snuten om min advokat inte var med och inte ens då pratar man inte man låter advokaten prata för en
Vad hade du att dölja ?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Lostmoose och 19 till
  • Laddar…
M Hel_Ax skrev:
Hej!

1. Ja, se vidare under punkt 4 nedan.
2. Ja Polisen vill ofta ha med miljöinspektörer eftersom Miljöbalken ger tillträde till lokaler, utrymmen och fastigheter etc för att kunna utföra tillsynen enligt 28 kap 1§ miljöbalken.
3. Ja se svar ovan.
4. Hälsoskyddstillsyn av tillfälliga boenden är inte "hitte-på" eller gissningar, kommunerna har krav på sig att tillsyna tillfälliga boenden, det framgår av förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:

45 § Kommunen ska utöver vad som framgår av miljötillsynsförordningen (2011:13) ägna särskild uppmärksamhet åt följande byggnader, lokaler och anläggningar:
1. byggnader som innehåller en eller flera bostäder och tillhörande utrymmen,
2. lokaler för undervisning, vård eller annat omhändertagande,
3. samlingslokaler där många människor brukar samlas,
4. hotell, pensionat och liknande lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds tillfällig bostad,
5. idrottsanläggningar, campinganläggningar, badanläggningar, strandbad och andra liknande anläggningar som är upplåtna för allmänheten eller som annars utnyttjas av många människor,
6. lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling och där verksamheten inte endast omfattas av lagen (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar, och
7. lokaler för förvaring av djur.

Vid tillsynen ska kommunen b.la. kontrollera att det finns fungerande ventilation, att det inte finns radon, fukt, mögel etc. Det är den som bedriver verksamheten (uthyrningen) alltså du som fastighetsägare som har en skyldighet att visa att kraven följs/nås.

5. Har du fått krav i ett beslut kan du överklaga och ange varför du tycker att kraven är orimliga etc. Det framgår alltid av beslutet hur det kan överklagas.
Orimligt att man som privatperson ska behöva betala för myndighetsutövning. Detta är något som borde drivas som en fråga i EU-domstolen. "Vad f-n får vi för pengarna?"

• Gilla
lbs51 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.