Hej! Jag håller på att renovera källaren och vill skapa en klädförvaring under trappan.

Därför undrar jag om jag kan ta bort de här reglerna som ni ser på bilden.

Det har varir en avskiljande vägg med en liten ingång som man kommer under trappan. Men detta utrymme var smalt, trångt och svårt att förvara saker i.

Därför undrar jag om man kan ta bort de här reglerna utan att det påverkar trappan

• Träreglar under en trappa i en källare, med kläder hängande och byggmaterial runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej dom bär upp det avkapade bjälklaget

Hej!
Tack så mycket för det snabba svaret.

V victorpajas skrev:
Hej! Jag håller på att renovera källaren och vill skapa en klädförvaring under trappan.

Därför undrar jag om jag kan ta bort de här reglerna som ni ser på bilden.

Det har varir en avskiljande vägg med en liten ingång som man kommer under trappan. Men detta utrymme var smalt, trångt och svårt att förvara saker i.

Därför undrar jag om man kan ta bort de här reglerna utan att det påverkar trappan
Hej igen

Jag har hittat en ritning där jag markerat med en röd penna var dom reglarna är.
Ser inte att det finns något bärande.
Brevid finns det en bärande balk. men precis brevid trappan så ser det inte ut att vara något.

tack på förhand för hjälpen

• Ritning med reglar markerade i rött bredvid en trappa, visar placering av bärande balk och icke-bärande delar enligt inläggsbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V victorpajas skrev:
Hej igen

Jag har hittat en ritning där jag markerat med en röd penna var dom reglarna är.
Ser inte att det finns något bärande.
Brevid finns det en bärande balk. men precis brevid trappan så ser det inte ut att vara något.

tack på förhand för hjälpen
Såg denna artikeln precis https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund

Visst du har en 75x195 i änden på bjälklaget men den stora frågan är vad som bär upp den?
Du måste säkerställa att det avkapade bjälklaget inte hänger ner sig. Detta gör den vägg du har där idag.
Du kan avlasta med pelare och en eventuell balk

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Visst du har en 75x195 i änden på bjälklaget men den stora frågan är vad som bär upp den?
Du måste säkerställa att det avkapade bjälklaget inte hänger ner sig. Detta gör den vägg du har där idag.
Du kan avlasta med pelare och en eventuell balk
hm. ok

Min tanke är igentligen inte att jag ska ta bort alla reglar.
Jag tänkte bara att jag skulle ha större mellanrum ( ca 80 cm istället för 60cm ) mellan reglarna så jag kan bygga utdragbara skåp under trappan.

När jag ändå har dig på tråden, kan jag på något sätt ta bort den liggande trät som reglarna står på?
Den är lite problematisk om jag ska ha utrullande skåp mellan reglarna.,
Antingen så vill jag ta bort den helt, men då vet jag inte hur jag ska fästa reglarna i cement golvet, eller om det går att använda aluminium profil som man kan vika ner mellan reglarna?

Förslag?

Tack på förhand.

Om du har den 75x195 sim är ritad i änden på ditt bjälklag och den är fäst ordentligt till varje golvås så kan du glesa på reglarna. Syllen kan du ta bort. Ett alternativ för att fästa stolparna är att skruva ner 2st 8-10mm skruvar i betongen som sticker upp ca 100mm. Borra sedan motsvarande höjd l under kan på stolpen och ställ dit den. Glöm inte lite plast mellan trä och betong

Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du har den 75x195 sim är ritad i änden på ditt bjälklag och den är fäst ordentligt till varje golvås så kan du glesa på reglarna. Syllen kan du ta bort. Ett alternativ för att fästa stolparna är att skruva ner 2st 8-10mm skruvar i betongen som sticker upp ca 100mm. Borra sedan motsvarande höjd l under kan på stolpen och ställ dit den. Glöm inte lite plast mellan trä och betong
Bra tips.
Tack för hjälpen!

Ha en fin dag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.