Tror ni man kan ta bort de tvärgående reglarna mellan takstolarna ? Sitter mellan ytterväggarna, 360cm långa

• IMG_7873.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7874.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7878.jpeg
    Skapa konto
Vad är orsaken till att ni vill ta bort dom?

Bygger om innertak till snedtak

Ska du ha synliga takstolar?

Men det är alltså bara de "extra" bjälkarna du vill ta bort inte de som sitter ihop med takstolarna?

De som hör till takstolarna fyller en viktig funktion, utan dem så kommer ytterväggarna att vika sig utåt.

Centano Centano skrev:
Ska du ha synliga takstolar?
Ja ett av alternativen är målade takstolar. Ett annat är att bygga fack med gips

Rimligtvis borde det gå att ta bort reglarna mellan takstolarna om det inte är så att de även stabiliserar upp väggarna likt takstolarna. Vad är det för CC-mått mellan takstolarna? Blir en del pyssel med att få till ångspärren kan jag tänka mig.

Centano Centano skrev:
Rimligtvis borde det gå att ta bort reglarna mellan takstolarna om det inte är så att de även stabiliserar upp väggarna likt takstolarna. Vad är det för CC-mått mellan takstolarna? Blir en del pyssel med att få till ångspärren kan jag tänka mig.
Cc är 1200mm. Haha ja ångspärren är klurig! Just nu lutar det åt att göra en ångspärrar per fack. Ja det är om dem stabiliserar väggarna. Huset byggt slutet av 50 talet, utbyggt på 80 tal. Bilderna ovan är från den gamla delen. På nya utbyggnaden/förlängningen är det inte ngt mellan takstolarna och här är det 5800 mm mellan ytterväggar men med kraftigare takåsar i takstolarna

Ska ju nämnas att dem går att vicka på, dvs ingen imponerande infästning 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.