Väldigt ovanligt att djupborrad brunn sinar. Det är inget annat problem ?

E Evamag skrev:
Kan rekommendera Spoljocke. Sök på nätet.
Han kan trycka din brunn.
Spoljocke kanske är en bra kille men TS kanske bor 100 mil därifrån?

• Haha
RoBo
  • Laddar…
Kanske det.
Då får han leta reda på någon annan i sitt eget närområde då jag inte vet var han bor. Ville bara vara hjälpsam.

• Gilla
Wikstroem och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har nog inget med grannarna att göra. Vad får dig att tro att du skall kunna stoppa deras vattenuttag ? Du kan ju borra hur djupt du vill om det är tillåtet i din kommun.
Om brunnen sinar har det högst sannolikt med grannarna och TS utag att göra. Det finns ingen annan anledning till att grundvattnet skulle gå ner så utan uttag. I Kalifornien har just uttag av frundvattennorsakat stira problem. I Sverige är större uttag tillståndspliktiga och vi har större nederbörd, så det är inte ett storskaligt problem. Men att tro att uttaget inte påverkar är naivt.

• Gilla
U i CAR
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om brunnen sinar har det högst sannolikt med grannarna och TS utag att göra. Det finns ingen annan anledning till att grundvattnet skulle gå ner så utan uttag. I Kalifornien har just uttag av frundvattennorsakat stira problem. I Sverige är större uttag tillståndspliktiga och vi har större nederbörd, så det är inte ett storskaligt problem. Men att tro att uttaget inte påverkar är naivt.
Du menar att grundvattennivån ligger så djupt ? Kan inte tänka mig det. Nu vet vi ju inte hur djupt borrat TS har, kanske vi får veta det ?

Hur defineras djupborrad brunn ? alltså hur djupt ?

Det är bekymmersamt med grundvattennivåerna i stora delar av Sverige. De små magasinen, i huvudsak enskilda brunnar har inte fått påfyllning i den utsträckning som krävs efter flera somrars torka. Höstregnen har uteblivit och nu är det barfrost så även om det faller snö så har snön ringa betydelse för det låga grundvattnet.

https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2018/november/grundvattennivaer-i-november/

Det regnade bra förra hösten. De små magasinen var fyllda förra hösten.

D Daniel 109 skrev:
Det regnade bra förra hösten. De små magasinen var fyllda förra hösten.
Då kanske, men följer du länken till SGU i inlägget ovan, så ser man att nu på hösten 2018 är det låga nivåer i nästan alla magasinstyper i nästan hela landet.

Ja, nu är det väldigt låga nivåer för årstiden. Men påståendet om att det beror på flera torr år stämmer inte. För ett år sedan var det i stort sett normalt. De små magasinen var på många håll över normal nivå.

De små magasinen ja, eftersom de reagerar snabbt på nederbörd men stora magasin i delar av landet hade underskott nov. 2017.

Kolla först hur djupt ner i borran som din pump sitter. Ofta sitter den bara på kanske 20 m trots att borran kan vara 100 m

A Abies koreana skrev:
De små magasinen ja, eftersom de reagerar snabbt på nederbörd men stora magasin i delar av landet hade underskott nov. 2017.
Det var de små magasinen du skrev om.

D Daniel 109 skrev:
Det var de små magasinen du skrev om
Javisst och du kontrade med att det inte beror på flera torra år och det är inte korrekt. Jag bor i Mälardalen på landsbygden sedan 20 år tillbaka. Under dessa år har jag byggt upp en stor samlarträdgård. Som trädgårdentusiast blir man lika vaken på vädret som bönderna eftersom man är beroende av nederbörd. Jag har sett hur det förändrats över åren, sommaren 2017 köpte vi vatten till trädgården i juli för 44.000 kr. Nu har jag väl mer eller mindre accepterat att det inte längre är möjligt att ha trädgård här, i alla fall inte som den jag byggt upp, förlusterna blir för stora.

https://www.krisinformation.se/handelser-och-storningar/2017/vattensituationen2017

Ja, det var absolut torrt sommaren 2017. Det håller jag med om, men det var en blöt höst och de små vattenmagasinen var återställda redan under hösten. De låga nivåerna nu är inte orsakade av att det var torrt sommaren 2017.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.