16 437 läst ·
55 svar
16k läst
55 svar
Kan jag stänga av grannens vatten?
Jag är rädd att det kommer att bli ännu värre nästa sommaren.
Vi hade tur att det fanns mycket snö förra vintern, som gjorde att vi började med relativt välfyllda grundvattenmagasin. Efter en torr sommar är grundvattnet mer eller mindre slut i nästan hela landet. Blir det nu inte en snörik vinter, börjar vi sommaren med ett grundvattenunderskott, och blir det lika torrt som förra året, då får vi allvarliga problem.
Jag säger inte att vi kommer att få problem nästa år, men risken finns och konsekvenserna skulle vara stora.
För att också svara TS, det är inte sagt att det är dina grannar som orsakar problemet, det kan vara ett stort uttag flera km bort från dig
Vi hade tur att det fanns mycket snö förra vintern, som gjorde att vi började med relativt välfyllda grundvattenmagasin. Efter en torr sommar är grundvattnet mer eller mindre slut i nästan hela landet. Blir det nu inte en snörik vinter, börjar vi sommaren med ett grundvattenunderskott, och blir det lika torrt som förra året, då får vi allvarliga problem.
Jag säger inte att vi kommer att få problem nästa år, men risken finns och konsekvenserna skulle vara stora.
För att också svara TS, det är inte sagt att det är dina grannar som orsakar problemet, det kan vara ett stort uttag flera km bort från dig
Men åter till TS brunn, väder och nederbörd kan vi inte påverka,vi vet inte djupet på den och vad den gav i tillflöde när den borrades. Så om TS återkommer med lite mer information och kanske även om grannarnas brunnar då TS verkar veta deras djup (Brunnsarkivet kanske).
Tja, i västra sverige har det regnat mer än normalt sen i somras så problemet är snarare att vattnet dräneras bort innan den hinner tränga ner i grundvattnet. De låga grundvattenmagasinerna i många jordbruksområden beror på att man dränerar för mycket för att jorden skall vara lätt att ploga på våren dvs inte för sank.harry73 skrev:
Jag är rädd att det kommer att bli ännu värre nästa sommaren.
När det gäller TS problem så är det djupvattenmagasinet som sinar, inte grundvattnet. Grundvattnet kan mycket väl ha acceptabla nivåer, men flödet från ytan ner till djupvattnet är för låg.
Om det finns en gammal grundvattenbrunn på tomten så kan den behöva användas för att minska belastningen på djupvattenbrunnen.
Sen är det också viktigt som någon annan skrev, att kolla djupet som pumpen sitter på. Det finns vissa som höjer pumpen för att få bättre flöde och att hålet därför inte är helt utnyttjat. Det brukar synas på slangrullen vid brunnen..
Uttaget är så djupt ner som det kan vara, vattennivån är under uttagsnivån. De som borrat på 2000-talet har borrat djupare än mitt borrhål. Om jag borrar djupare än dom så kommer deras brunnar att sina om torkan fortsätter. Grannarna har verksamhet och tar upp mycket vatten.C c_olsson skrev:Tja, i västra sverige har det regnat mer än normalt sen i somras så problemet är snarare att vattnet dräneras bort innan den hinner tränga ner i grundvattnet. De låga grundvattenmagasinerna i många jordbruksområden beror på att man dränerar för mycket för att jorden skall vara lätt att ploga på våren dvs inte för sank.
När det gäller TS problem så är det djupvattenmagasinet som sinar, inte grundvattnet. Grundvattnet kan mycket väl ha acceptabla nivåer, men flödet från ytan ner till djupvattnet är för låg.
Om det finns en gammal grundvattenbrunn på tomten så kan den behöva användas för att minska belastningen på djupvattenbrunnen.
Sen är det också viktigt som någon annan skrev, att kolla djupet som pumpen sitter på. Det finns vissa som höjer pumpen för att få bättre flöde och att hålet därför inte är helt utnyttjat. Det brukar synas på slangrullen vid brunnen..
Nu till frågan: jag var först vem har LAGLIG RÄTT till vattnet?
Du har inte mer rätt till vattnet än någon annan. Vad är det för verksamhet det handlar om, jag tror att man behöver tillstånd för större uttag.
Vad grundar du detta på?
Moraliskt eller lagligt?
Moraliskt eller lagligt?
Självklart inte men detta kan inte vara första gången detta problem har uppstått så det borde finnas en vattendom om detta men jag har inte hittat det det är det jag frågar om.D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med vattendom? Uppenbarligen något annat än vad ordet betyder va?
Jag förstår att du helst vill att jag hänvisar till en lagparagraf som säger att grannarna inte få ta ut så mycket att din brunn sinar, eller att äldre brunnar har företräde över nyare brunnar, men den lagparagrafen finns inte.
Det skulle också ha väldigt konstiga och negativa konsekvenser, där en fastighet med äldre brunn med otillräckligt djup skulle hindra hela grannskapet från att ta ut vattnet som faktiskt finns (men på lite större djup).
Eftersom detta inte är reglerat så som du hoppades behöver du ta eget ansvar över ditt eget vatten. Finns vattnet på större djup, ska de ta det därifrån (även om det innebär att du behöver borra ett nytt hål).
Det skulle också ha väldigt konstiga och negativa konsekvenser, där en fastighet med äldre brunn med otillräckligt djup skulle hindra hela grannskapet från att ta ut vattnet som faktiskt finns (men på lite större djup).
Eftersom detta inte är reglerat så som du hoppades behöver du ta eget ansvar över ditt eget vatten. Finns vattnet på större djup, ska de ta det därifrån (även om det innebär att du behöver borra ett nytt hål).