Alfredo Alfredo skrev:
Logistiken för att köpa en medelstor skruvkartong extra måste ha varit betungande. 😉🤔😱😂
OT: Ska man ta upp det på protokollfört möte dessutom så verkar det tungt, typ lika illa som att skruva i 300 eller 600 extra skruv för hand..

J
F fribygg skrev:
OT: Ska man ta upp det på protokollfört möte dessutom så verkar det tungt, typ lika illa som att skruva i 300 eller 600 extra skruv för hand..
Läste du inte hemmaularens citat?
H hempularen skrev:
Alla arbeten stämdes av var 6e minut,
Det måste varit typ en tjänsteman bakom varje hantverkare som förde in arbetsgången i en digital plattform som sammanställde allt så att platschefen kunde se allt i realtid var 6e minut!
Vad det nu ska vara bra för🙄

Måste varit jobbig att var arbetare på det bygget en dag när man var dålig i kistan och inte hade tid att gå på toaletten😢

Alfredo Alfredo skrev:
Logistiken för att köpa en medelstor skruvkartong extra måste ha varit betungande. 😉🤔😱😂
Jo fast, tillsammans med alla andra 10 000 prylar som behöver finnas på plats under rätt 6 minutersperiod så kräver det planering. Finns inget utrymme att köra och hämta i byggbutiken när något fattas. Inget får saknas. Det handlar inte om en skruvkartong, utan hur många skruvkartonger av en viss typ det skall finnas tillgängliga under nästa timme.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det måste varit typ en tjänsteman bakom varje hantverkare som förde in arbetsgången
Nej, vad jag kommer ihåg så satt det 3 gubbar på projektkontoret, och dels följde upp tidplanen (som inte var digital, detta var mer än 30 år sedan), den var uppsatt som en 20m lång pappersduk på en vägg med en 2meters linjal på skena som flyttades var 6e minut. Och sedan kunde de rulla ut mer duk. Men de gubbarna skötte även beställningsflöde, leveranskontroll osv. Men jag har för mig att det var ca 20 gubbar på plats varje dag.

Den här rätt industriella processen var oerhört mycket mer effektiv än "traditionellt" hantverk. Vi hade först en upphandling där det skulle gjorts mer hantverksmässigt. Det var planerat att ta 5 år, till en kostnad av ca 350 milj. Vi gjorde om upphandlingen och allt blev klart på ett drygt år till en kostnad på 75 milj. Detta var alltså ca 1990. Vi hade ca 800 lgh.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Nej, vad jag kommer ihåg så satt det 3 gubbar på projektkontoret, och dels följde upp tidplanen (som inte var digital, detta var mer än 30 år sedan), den var uppsatt som en 20m lång pappersduk på en vägg med en 2meters linjal på skena som flyttades var 6e minut. Och sedan kunde de rulla ut mer duk. Men de gubbarna skötte även beställningsflöde, leveranskontroll osv. Men jag har för mig att det var ca 20 gubbar på plats varje dag.

Den här rätt industriella processen var oerhört mycket mer effektiv än "traditionellt" hantverk. Vi hade först en upphandling där det skulle gjorts mer hantverksmässigt. Det var planerat att ta 5 år, till en kostnad av ca 350 milj. Vi gjorde om upphandlingen och allt blev klart på ett drygt år till en kostnad på 75 milj. Detta var alltså ca 1990. Vi hade ca 800 lgh.
Enkelt att redovisa sådana ledtider när man:
H hempularen skrev:
I lägenheter där något oväntat dök up, som, en pågående vattenskada som behövde torkas, så bröts den ut ur tidplanen, och färdigställdes av ett helt annat team av hantverkare som inte jobbade enligt schemat.
Hux flux så är dom inte så annorlunda😉

J Jansson69 skrev:
Hux flux så är dom inte så annorlunda
Tjaaa, de höll tidplanen, och i stort sett kostnadsanalysen. Vi hade en avtalad kostnad på 65 milj. Slutnotan blev 75 milj. Av det så var 2,5 - 3 milj tillägg som vi visste redan i förväg, reglersystem till värmen. Där behövdes mer utredning, så vi bröt ut den ur upphandlingen. Men vi hade fått lära oss att det ansågs normalt att även ett fastpris överskreds med typ 25% på den tiden för olika oväntade saker. Så vi var rätt nöjda att det oväntade "bara" gick på ca 10%.

Vi hade en ingenjörsfirma som hjälpte oss med upphandlingen, och förhandling om extra kostnader osv. Den hjälpen kostade nog ca 5 milj. Men vi sparade 275 milj på det.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Tjaaa, de höll tidplanen, och i stort sett kostnadsanalysen. Vi hade en avtalad kostnad på 65 milj. Slutnotan blev 75 milj. Av det så var 2,5 - 3 milj tillägg som vi visste redan i förväg, reglersystem till värmen. Där behövdes mer utredning, så vi bröt ut den ur upphandlingen. Men vi hade fått lära oss att det ansågs normalt att även ett fastpris överskreds med typ 25% på den tiden för olika oväntade saker. Så vi var rätt nöjda att det oväntade "bara" gick på ca 10%.

Vi hade en ingenjörsfirma som hjälpte oss med upphandlingen, och förhandling om extra kostnader osv. Den hjälpen kostade nog ca 5 milj. Men vi sparade 275 milj på det.
Inte kan dom lägenheterna som fråntogs ifrån tidplanen hålla tidplanen, det låter som du får tänka till en gång till😉

Sedan är ingett av detta speciellt tillämpbart till TS situation där det gäller renovering av en st..
Gör man flera hundra likadana i rad/serie ja då får man ju en synergi effekt samt när man gjort ett par badrum i början så har man snabbt ett facit på tid, material mm..

Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag ville mest få fram att proffs klarar ett projekt med minimalt med luft i tidplanen.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Jag ville mest få fram att proffs klarar ett projekt med minimalt med luft i tidplanen.
Fast det gör dom ju med att lyfta bort badrummen så fort det blir problem, det har du ju själv skrivit tydligt..
Sedan måste väl även du se en skillnad på ett så stort jobb där alla yrkeskategorier i stort sett finns på plats 07:00-16:00 5 dagar i veckan för går något fel så är det ju bara gå till nästa lägenhet och hämta tillbaka hantverkaren för att åtgärda så ditt exempel har ingett med ett vanligt badrums renovering att göra..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Toppen. Vilket svar ingav du?
@Jansson69 Jag väntar fortfarande. Vilket svar ingav du?

• Wow
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
J
kashieda kashieda skrev:
@Jansson69 Jag väntar fortfarande. Vilket svar ingav du?
Du har fått dom svaren jag anser är relevanta vill du diskutera flyg mm. Starta en egen tråd så får du säkert den informationen du söker..

J Jansson69 skrev:
Du har fått dom svaren jag anser är relevanta vill du diskutera flyg mm. Starta en egen tråd så får du säkert den informationen du söker..
Du skrev ju att du har ingett svar, så då är det väl rimligt att du skriver vad för svar du ingett?

Du verkar ju tycka att det är rimligt att lägga dagar eller veckor i luft efter att hantverkare sagt att de ska vara klara, så det är väl rätt relevant att få höra om du lever som du lär i förhållande till andra företag eller om det bara är hantverkares kunder som ska acceptera att leverantörer ljuger för dem.

H Hallerudsbo skrev:
Har renoverat bad med firma och oftast tar det längre tid än plan
Då är väl det ett problem? Att hantverkare är tidsoptimister och saknar erfarenhet av hur lång tid ett jobb tar är ju rätt dåligt.
Man hyr hantverkare och betalar svindyrt för den erfarenhet de har men de kan inte ens tidsplanera sina fuskjobb...

J
kashieda kashieda skrev:
Du skrev ju att du har ingett svar, så då är det väl rimligt att du skriver vad för svar du ingett?

Du verkar ju tycka att det är rimligt att lägga dagar eller veckor i luft efter att hantverkare sagt att de ska vara klara, så det är väl rätt relevant att få höra om du lever som du lär i förhållande till andra företag eller om det bara är hantverkares kunder som ska acceptera att leverantörer ljuger för dem.
Du verkar sakna insikt och erfarenhet om du läser mina inlägg så har jag i flera skrivit att flexibilitet är ett måste vid renovering..
Men har känslan av att du inte tar in den informationen och bara vill vara med i en diskussion med helt orelevant frågor..

H
G gaidin skrev:
Då är väl det ett problem? Att hantverkare är tidsoptimister och saknar erfarenhet av hur lång tid ett jobb tar är ju rätt dåligt.
Man hyr hantverkare och betalar svindyrt för den erfarenhet de har men de kan inte ens tidsplanera sina fuskjobb...
De hade räkna 1 vecka uttorkning av betongplattan om det var fukt.
Men när de rev hos oss så hade dom värme mattor på i 3 veckor för att klara att torka ut fukten.
Det är svårt att se sådant före.
Ska dom sen ta höjd för värsta tänkbara så kommer det bli dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.