J Jansson69 skrev:
Du verkar sakna insikt och erfarenhet om du läser mina inlägg så har jag i flera skrivit att flexibilitet är ett måste vid renovering..
Men har känslan av att du inte tar in den informationen och bara vill vara med i en diskussion med helt orelevant frågor..
Du menar fortfarande att en hantverkare kan ljuga om när de är klara helt utan konsekvenser?

För kunden borde förstå att man inte kan lita på en hantverkare?

Har jag förstått dig rätt, eller vill du skriva något annat?

• Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J
kashieda kashieda skrev:
Du menar fortfarande att en hantverkare kan ljuga om när de är klara helt utan konsekvenser?

För kunden borde förstå att man inte kan lita på en hantverkare?

Har jag förstått dig rätt, eller vill du skriva något annat?
Har jag någonstans skrivit som du påstår? NEJ

J Jansson69 skrev:
J Jansson69 skrev:
Ja då får du helt enkelt be firman att återkomma i början utav nästa vecka och förskjuta den inplanerade till att det är klart..
Du har ju samordningsansvaret och fel blir det och det måste man ha med i sin tidsplanering..
Så detta är inte att skylla ifrån hantverkaren när de inte håller vad de lovat? Kunden kan räkna med att man är klar på utsatt tid?

J
kashieda kashieda skrev:
Så detta är inte att skylla ifrån hantverkaren när de inte håller vad de lovat? Kunden kan räkna med att man är klar på utsatt tid?
Jag tänker inte ta allt en femtielfte gång vad jag anser har jag skrivit så många gånger nu så du får läsa på helt enkelt..

• Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
De hade räkna 1 vecka uttorkning av betongplattan om det var fukt.
Men när de rev hos oss så hade dom värme mattor på i 3 veckor för att klara att torka ut fukten.
Det är svårt att se sådant före.
Ska dom sen ta höjd för värsta tänkbara så kommer det bli dyrt.
Så, vad är problemet att berätta för kunden när problem uppstår?
Jag får inte intrycket att det hänt extra saker här, snarare att hantverkaren trott att han kan göra ett 3-dagars jobb på två dagar.

Om det ofta är förseningar i liknande jobb så är det proffsets förbannade skyldighet att varna för det.

Husägare betalar skyhöga pengar för att få hjälp av någon som kan sitt jobb, sedan skyller de på kunden.

Patetiskt.

• Gilla
  • Wow
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jag tänker inte ta allt en femtielfte gång vad jag anser har jag skrivit så många gånger nu så du får läsa på helt enkelt..
Jag inser att du inte vill stå för att du anser att hantverkares löfte inte är värda så mycket.

Edit: missade ett inte

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag inser att du inte vill stå för att du anser att hantverkares löfte är värda så mycket.
Han är såklart hantverkare och lovar ett endagarsjobb för 10.000kr men blir klar två veckor senare och kräver 200K.

😆

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
J
kashieda kashieda skrev:
Jag inser att du inte vill stå för att du anser att hantverkares löfte är värda så mycket.
Sluta tramsa sönder tråden!

• Haha
kashieda
  • Laddar…
J
G gaidin skrev:
Han är såklart hantverkare och lovar ett endagarsjobb för 10.000kr men blir klar två veckor senare och kräver 200K.

😆
Oj var det han som var inne på forumet för meningsfulla konversationer, var det inte det du skrev i en annan tråd?
Andra gången på kort tid som du har noll hjälp för TS undrar lite hur det står till egentligen, behöver du någon hjälp?

H
G gaidin skrev:
Så, vad är problemet att berätta för kunden när problem uppstår?
Jag får inte intrycket att det hänt extra saker här, snarare att hantverkaren trott att han kan göra ett 3-dagars jobb på två dagar.

Om det ofta är förseningar i liknande jobb så är det proffsets förbannade skyldighet att varna för det.

Husägare betalar skyhöga pengar för att få hjälp av någon som kan sitt jobb, sedan skyller de på kunden.

Patetiskt.
Problemet är väl att det blir mycket lättare att skylla på kund när det är kunden som tar hela ansvaret med att rodda ihop hela jobbet.
Om något skulle krångla.

Kan fort skära sig när man ska ha ihop en tajt plan med flera personer kontra en firma som sköter allt.

Men ja det är bra att ha diskussioner med kund hur jobbet fortgår också.
tyvärr är oftast privat personer ganska usla på att upphandla jobb, eller avsaknad av avtal mycket går bara muntligt, en del företag drar även nytta utav dårliga avtal för att kräma folk på pengar.
Sen finns det en del företag som inte vill ha med privata att göra för det blir så mycket krångel.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Ja, att vara professionell verkar vara vara väldigt krångligt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Inte kan dom lägenheterna som fråntogs ifrån tidplanen hålla tidplanen, det låter som du får tänka till en gång till😉
Det beror väl på vad som var utlovat...

Om man lovar en tidpunkt om inget oväntat händer så är det inget konstigt att man inte kan hålla tidplanen om något oväntat händer. Om inget oväntat händer så bör man klara tidplanen om man lovar något, särskilt om man vet att det är av vikt för kunden.

Fairlane
J Jansson69 skrev:
Jo det har du faktiskt.

Du ville skriva under på följande:

"Det du i princip säger är:
  • Lita aldrig på att en hantverkare är klar när han säger att han ska vara klar
  • Om en hantverkare inte hinner klart inom utlovad tid, trots att inget oförutsett inträffar så är det kundens fel, företaget har inget som helst ansvar att stå för vad de säger"

• Gilla
  • Haha
plåtrickard och 4 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Jo det har du faktiskt.

Du ville skriva under på följande:

"Det du i princip säger är:
  • Lita aldrig på att en hantverkare är klar när han säger att han ska vara klar
  • Om en hantverkare inte hinner klart inom utlovad tid, trots att inget oförutsett inträffar så är det kundens fel, företaget har inget som helst ansvar att stå för vad de säger"
Vart har jag skrivit det? Citera så så det går att följa för det är nu milsvida konversationer?

Fairlane
J Jansson69 skrev:
Vart har jag skrivit det? Citera så så det går att följa för det är nu milsvida konversationer?

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.