8 646 läst ·
223 svar
9k läst
223 svar
Kan jag kräva reducerat pris när arbete lämnats?
Du menar fortfarande att en hantverkare kan ljuga om när de är klara helt utan konsekvenser?J Jansson69 skrev:
För kunden borde förstå att man inte kan lita på en hantverkare?
Har jag förstått dig rätt, eller vill du skriva något annat?
J Jansson69 skrev:
Så detta är inte att skylla ifrån hantverkaren när de inte håller vad de lovat? Kunden kan räkna med att man är klar på utsatt tid?J Jansson69 skrev:
Så, vad är problemet att berätta för kunden när problem uppstår?H Hallerudsbo skrev:
Jag får inte intrycket att det hänt extra saker här, snarare att hantverkaren trott att han kan göra ett 3-dagars jobb på två dagar.
Om det ofta är förseningar i liknande jobb så är det proffsets förbannade skyldighet att varna för det.
Husägare betalar skyhöga pengar för att få hjälp av någon som kan sitt jobb, sedan skyller de på kunden.
Patetiskt.
Oj var det han som var inne på forumet för meningsfulla konversationer, var det inte det du skrev i en annan tråd?G gaidin skrev:
Andra gången på kort tid som du har noll hjälp för TS undrar lite hur det står till egentligen, behöver du någon hjälp?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 659 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 659 inlägg
Problemet är väl att det blir mycket lättare att skylla på kund när det är kunden som tar hela ansvaret med att rodda ihop hela jobbet.G gaidin skrev:Så, vad är problemet att berätta för kunden när problem uppstår?
Jag får inte intrycket att det hänt extra saker här, snarare att hantverkaren trott att han kan göra ett 3-dagars jobb på två dagar.
Om det ofta är förseningar i liknande jobb så är det proffsets förbannade skyldighet att varna för det.
Husägare betalar skyhöga pengar för att få hjälp av någon som kan sitt jobb, sedan skyller de på kunden.
Patetiskt.
Om något skulle krångla.
Kan fort skära sig när man ska ha ihop en tajt plan med flera personer kontra en firma som sköter allt.
Men ja det är bra att ha diskussioner med kund hur jobbet fortgår också.
tyvärr är oftast privat personer ganska usla på att upphandla jobb, eller avsaknad av avtal mycket går bara muntligt, en del företag drar även nytta utav dårliga avtal för att kräma folk på pengar.
Sen finns det en del företag som inte vill ha med privata att göra för det blir så mycket krångel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Det beror väl på vad som var utlovat...J Jansson69 skrev:
Om man lovar en tidpunkt om inget oväntat händer så är det inget konstigt att man inte kan hålla tidplanen om något oväntat händer. Om inget oväntat händer så bör man klara tidplanen om man lovar något, särskilt om man vet att det är av vikt för kunden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jo det har du faktiskt.J Jansson69 skrev:
Du ville skriva under på följande:
"Det du i princip säger är:
- Lita aldrig på att en hantverkare är klar när han säger att han ska vara klar
- Om en hantverkare inte hinner klart inom utlovad tid, trots att inget oförutsett inträffar så är det kundens fel, företaget har inget som helst ansvar att stå för vad de säger"
Vart har jag skrivit det? Citera så så det går att följa för det är nu milsvida konversationer?Fairlane skrev:
Jo det har du faktiskt.
Du ville skriva under på följande:
"Det du i princip säger är:
- Lita aldrig på att en hantverkare är klar när han säger att han ska vara klar
- Om en hantverkare inte hinner klart inom utlovad tid, trots att inget oförutsett inträffar så är det kundens fel, företaget har inget som helst ansvar att stå för vad de säger"