8 648 läst ·
223 svar
9k läst
223 svar
Kan jag kräva reducerat pris när arbete lämnats?
Optimister tycker jag att jag möter överallt i samhället, kanske är ett bättre ord än dina känslomässigt utslängda ord (idioter)Fairlane skrev:
Du refererar och beskriver konsumenter med ordet idiot så ofta så det bör ju ha någon innebörd för dig?Fairlane skrev:
Det behöver dom inte vara men men ska dom vara spindeln i ledet så behövs dom ha lite kunskap. Och framförallt vara delaktiga under hela tiden då det är många olika yrkesgrupper som ska tagga i varandra..Fairlane skrev:
Jag tror att TS situation har fallit sig väldigt olyckligt då det är precis innan helg, tror och vill inte tro att hantverkaren har haft ett ont uppsåt! Som du så gärna målar upp..Fairlane skrev:
Jävla trams ifrån dig lyft dig nu!Fairlane skrev:
Realister är aldrig bra säljare eller kalkylatorer dom som har den initiala kontakten med beställaren..Fairlane skrev:
Det ligger i sakens natur att vara optimistisk..
Jag anar ugglor i mossen ju mer vi skriver om detta att TS inte har delgett hela bilden till denne hantverkare och absolut inte tidsmässigt..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jag skrev inte att någon var idiot, jag skrev att det är idiotiskt att ge löften som man vet att man kanske inte kan hålla.J Jansson69 skrev:
Jag trodde du varit med tillräckligt länge för att känna till kampanjen "Bygga åt idioter". Det var den jag syftade på. En kampanj som var uppskattad i vissa kretsar, men som givetvis inte är vettig, man kallar inte sina kunder för idioter.J Jansson69 skrev:
Här var det en person, en yrkesgrupp, som inte skulle tagga i någon. Att det kommer andra saker efter är ointressant. Man har lovat att vara klar en viss tidpunkt. Om det sen är för att det ska in en annan hantverkare, för att man ska ha kalas eller för att kunden ska resa bort eller vad det nu är spelar ingen roll. Man håller vad man lovar om inget oförutsett inträffar.J Jansson69 skrev:
Det tror inte jag heller, men kanske kunde vederbörande redan vid lunchtid upptäckt att det nog inte går och meddela då istället för att köra hela dagen och sen bara lämna.J Jansson69 skrev:
Jag har aldrig antytt ont uppsåt, bara att det är dumt att lova saker som man inte ens klarar av utan att något förstör planeringen. Att man inte får med sig saker man behöver för att ta göra jobbet får man nog ta på sig själv.
"Ok"J Jansson69 skrev:
Ja så är det, men när man sen ska komma överens om detaljer, exempelvis när något ska vara klart så får man stå vid vad man sagt, anser åtminstone jag och säkert många med mig. Jag har själva haft en säljare som sålt in omöjliga saker och det är inte kul, men det talar åtminstone jag om så fort som möjligt för kunden. Sen blir en sådan säljare inte långvarig på bolaget om det är ett återkommande mönster.J Jansson69 skrev:
Ja är det så att TS talar osanning faller såklart hela diskussionen.J Jansson69 skrev:
När vi köpte förra huset ville vi installera ventilerat golv i nedervåningen innan vi flyttade in och vi fick kontakt med några företag (några dök inte upp för att kolla på avtalad tid och hördes aldrig mer av). Ett företag verkade väldigt bra och de gick igenom jobbet med oss. Vi frågade om de trodde det kunde vara klart för ett specifikt datum så kunde vi flytta helgen efter. De sa ja och vi bokade i helgen för flytt. De levererade som utlovat, även om en kille jobbade rätt sent några kvällar. Här verkar det ju som att det var dumt av oss att boka in flytt den helgen och lita på deras ord om man ska tro dig och returen, men det här var några som tänkte som jag, har man lovat något försöker man leverera.
Jag noterar att @Jansson69 skrivit många svar i tråden men inte svarat på min fråga. Den kanske var för svår.
Jag har inte träffat på vettigt hantverkare på 15-20…C Crowmum skrev:Har en rad hantverkare på gång som ska utföra arbete i vårt hem.
En firma skulle förbereda ett badrum inför mattläggning, men lämnade flera saker som ingår i den överenskomna offerten.
Då vi väntar mattläggare inom kort har vi själva fått montera bort VVS, vilket tog rätt många timmar för oss som inte är rutinerade.
Utöver detta fick vi själva montera om två saker, då det kopplats ihop fel och läckte vatten.
Känslan som infinner sig är att det bara är att bita ihop och kavla upp ärmarna. Men när det blev så mycket sammantaget surnar man till och känner att jobbet vi betalar för göras av oss själva i slutänden.
Åsikter?
Hur förmedlar jag detta utan att firman bara skiter i att göra resten, alt att det blir taskig stämning när de kommer och ska montera resten efter mattläggaren?
Lesson learned: lita på dig själv! Oftast gör du det bättre än s.k. Hantverkare
Den här tråden blev inget jag i min vildaste fantasi kunde föreställa mig.
Förtydligande: om en vvs-montör installerar en kommod med handfat och man samma kväll upptäcker att samtliga kopplingar ner till avloppet är lösa… är det en ok miss?
Jag har extremt begränsad kunskap men har rengjort otaliga vattenlås mm och lyckats montera ihop dem utan läckage efteråt.
Jag är absolut inte ute efter att peka ut någon som icke kompetent. Det är tighta skott nu fram till 31/12 och jag tror att hantverkarna får arbeta långt mer än de bör.
Skulle gissa mer på stress än inkompetens eller slarv.
Med det sagt - idag kom en oerhört kompetent mattläggare och gjorde ett snyggt arbete precis enligt plan. Så: det går inte att klumpa ihop alla och förkasta deras kompetens.
Förtydligande: om en vvs-montör installerar en kommod med handfat och man samma kväll upptäcker att samtliga kopplingar ner till avloppet är lösa… är det en ok miss?
Jag har extremt begränsad kunskap men har rengjort otaliga vattenlås mm och lyckats montera ihop dem utan läckage efteråt.
Jag är absolut inte ute efter att peka ut någon som icke kompetent. Det är tighta skott nu fram till 31/12 och jag tror att hantverkarna får arbeta långt mer än de bör.
Skulle gissa mer på stress än inkompetens eller slarv.
Med det sagt - idag kom en oerhört kompetent mattläggare och gjorde ett snyggt arbete precis enligt plan. Så: det går inte att klumpa ihop alla och förkasta deras kompetens.
Du bör kunna kräva någon form av reducering då arbetet inte blev klart i tid och ni fick göra en del själv. Även om det inte skulle finnas juridiskt stöd så handlar det om good will och rykte för företaget. Man kan alltid pröva, vissa tänker mer på det än andra.
Däremot tycker jag också du ska ta lärdom av detta och inte boka så tätt i framtiden. Det är lätt hänt att förseningar uppstår - räcker att en anställd plötsligt sjukanmäler sig eller VABbar så kan planeringen falla. Det finns inte alltid så mycket att göra i det läget för företaget.
Problemet är att många privatpersoner har väldigt specifika önskemål om när saker och ting ska uträttas och vara färdiga. Beroende på vad för slags arbete man utför så är det ibland nödvändigt att lova en deadline, annars går uppdraget till en konkurrent som gör det.
Det blir inte sällan också ett herrans liv när en försening uppstår. En av de värsta arbetsuppgifter jag haft i mitt liv var att sitta och ringa den typen av samtal. Att kunden blir besviken och kanske vill ha ett avdrag på fakturan, ok det köper jag. Men en del kunder rev upp himmel och jord. Man skulle kunna trott att hela deras liv stod och föll med om vi gjorde klart imorgon eller inte.
Det blev en väldig stress och efter ett tag insåg man att många tyvärr dramatiserar situationen maximalt för att försöka pressa företaget på reducering eller kompensation. För när de fick igenom det var det plötsligt ingen fara på taket. Nu blev detta ett sidospår och jag säger inte att så alltid är fallet. Det finns många oseriösa företag också som inte tar ansvar eller levererar. Men generellt sett är det smart som beställare att lämna ett visst utrymme för oväntade händelser än att boka allt supertight.
Däremot tycker jag också du ska ta lärdom av detta och inte boka så tätt i framtiden. Det är lätt hänt att förseningar uppstår - räcker att en anställd plötsligt sjukanmäler sig eller VABbar så kan planeringen falla. Det finns inte alltid så mycket att göra i det läget för företaget.
Problemet är att många privatpersoner har väldigt specifika önskemål om när saker och ting ska uträttas och vara färdiga. Beroende på vad för slags arbete man utför så är det ibland nödvändigt att lova en deadline, annars går uppdraget till en konkurrent som gör det.
Det blir inte sällan också ett herrans liv när en försening uppstår. En av de värsta arbetsuppgifter jag haft i mitt liv var att sitta och ringa den typen av samtal. Att kunden blir besviken och kanske vill ha ett avdrag på fakturan, ok det köper jag. Men en del kunder rev upp himmel och jord. Man skulle kunna trott att hela deras liv stod och föll med om vi gjorde klart imorgon eller inte.
Det blev en väldig stress och efter ett tag insåg man att många tyvärr dramatiserar situationen maximalt för att försöka pressa företaget på reducering eller kompensation. För när de fick igenom det var det plötsligt ingen fara på taket. Nu blev detta ett sidospår och jag säger inte att så alltid är fallet. Det finns många oseriösa företag också som inte tar ansvar eller levererar. Men generellt sett är det smart som beställare att lämna ett visst utrymme för oväntade händelser än att boka allt supertight.
Det är ju bara att tala om för företaget att ni kommer dra av en del av priset. Det ska ju inte handla om typ 1000kr utan 5-10000. Du tror väl inte firman hade lagt på en tesenlapp om dom skulle gjort detta om det inte ingick. Nej sätt press på firman.C Crowmum skrev:Har en rad hantverkare på gång som ska utföra arbete i vårt hem.
En firma skulle förbereda ett badrum inför mattläggning, men lämnade flera saker som ingår i den överenskomna offerten.
Då vi väntar mattläggare inom kort har vi själva fått montera bort VVS, vilket tog rätt många timmar för oss som inte är rutinerade.
Utöver detta fick vi själva montera om två saker, då det kopplats ihop fel och läckte vatten.
Känslan som infinner sig är att det bara är att bita ihop och kavla upp ärmarna. Men när det blev så mycket sammantaget surnar man till och känner att jobbet vi betalar för göras av oss själva i slutänden.
Åsikter?
Hur förmedlar jag detta utan att firman bara skiter i att göra resten, alt att det blir taskig stämning när de kommer och ska montera resten efter mattläggaren?
Jag hoppas att du inte menar så men i mina öron låter det nästan som du blåljuger för kunden för att inte missa jobbet.H HighFidelity skrev:
Är det verkligen beställaren som ska ta höjd för att oväntade händelser drabbar leverantören och sätter denne i dröjsmål?H HighFidelity skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Ang. "luft i planeringen". För en massa år sedan när vi bytte stammar i bostadsrättsföreningen, så hade projektledaren järnkoll. Tidplanen var skriven med max 30 minuters marginal mellan två moment. Alla arbeten stämdes av var 6e minut, detta pågick i ett år ca 4 badrum klara per dag. I lägenheter där något oväntat dök up, som, en pågående vattenskada som behövde torkas, så bröts den ut ur tidplanen, och färdigställdes av ett helt annat team av hantverkare som inte jobbade enligt schemat.
Och det fungerade lysande. Men det kräver detaljplanering. Som exempel blev det en stor grej på det dagliga byggmötet när elfirman meddelade att armaturerna som skulle sättas upp i källargångarna krävde en skruv mer än planerat. Omräkning av monteringstiden för ett extra hål med plugg, logistik för att säkra skruvtillgången osv (det gällde ca 300 armaturer).
Och det fungerade lysande. Men det kräver detaljplanering. Som exempel blev det en stor grej på det dagliga byggmötet när elfirman meddelade att armaturerna som skulle sättas upp i källargångarna krävde en skruv mer än planerat. Omräkning av monteringstiden för ett extra hål med plugg, logistik för att säkra skruvtillgången osv (det gällde ca 300 armaturer).