Fairlane
returen returen skrev:
omöjligt att planera bättre med det underlag som TS gett
Hur vet du det och framförallt så är det en väldigt usel ursäkt för att inte ha med sig rätt grejer elelr säga en tid som man inte vet om det är möjligt.

Saknas det tydligt underlag för att uppskatta arbetet korrekt är det inte alls svårt att säga det.

returen returen skrev:
i princip
lita aldrig på TS version här på bygga hus
Det är en märklig inställning. Det är såklart möjligt att alla ljuger när de startar en tråd här på byggahus, men svaren bör ändå bli som att det som TS skriver stämmer. Om TS sen ljuger så är det bara så att TS inte har någon användning av svaren.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
omöjligt att planera bättre med det underlag som TS gett
Hur kan det vara omöjligt? TS har klargjort vad som skulle göras och till vilket datum samt förtydliga att det måste vara klart för på måndag sker nästa moment. Om det råder tveksamheter så ger man ju inte OK på den planen utan man säger att vi måste börja riva för att se hur lång tid det kommer att ta. Behöver man mer "underlag" för att utföra arbetet så säger man ju det när man går igenom kravspecen inte efter att man godkänt avtalet.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Det här är alla nog väl medvetna om, men då beror på att det dyker upp saker som man inte kunnat förutse. Här är det ju för att företaget skickar en person utan att tala om förutsättningarna för denne. Kunden har inte gjort något fel alls. Det är företaget som utlovar något som de inte klarar av att hålla utan godtagbara skäl.
Är du säker på ovanstående? För mig låter det som att det är TS som har planerat in jobberna och sedan bara frågat tror du att detta fungerar, det är ofta en entrep är positiv och inte vill vara ifrågasättande i ett tidigt skede mot en kund för den kan ju ha planerat det väl, jag tror att de flesta går in med en positiv syn i början på ett jobb som detta..

Vi har och kommer aldrig att få hela bilden men att säga som hempularen påståg att TS har rätt till skadestånd:
”Entreprenören blir skadeståndskyldig för de kostnader kunden drabbas av pga. förseningen. I det här fallet, tydligen ca 32h eget arbete, med helg och jourtillägg.”

Nej det har inte TS rätt till!
Fairlane Fairlane skrev:
Det du i princip säger är:
  • Lita aldrig på att en hantverkare är klar när han säger att han ska vara klar
  • Om en hantverkare inte hinner klart inom utlovad tid, trots att inget oförutsett inträffar så är det kundens fel, företaget har inget som helst ansvar att stå för vad de säger.
Vart skriver jag så?

Det är ju detta konsumenter behöver kunna att köper man in lösa tjänster i en entreprenad så är man samordningsansvarig över planerandet av tid, arbetsmiljö mm.
Man behöver arbeta aktivt med tät dialog med alla parter och man behöver upphandla avtalen med lite öppen tid så att inte allt förfaller så fort något förskjuts oavsett om det är pga. fel, sjukdom eller material leverans som inte kom eller vad det nu kan vara för så ser verkligheten ut..

Hade TS valt en Totalentreprenör istället så hade TE rådigt över den totala tidsplaneringen vilket inte är fallet i detta fall hos TS..

Nu löste ju TS sakerna själv så det är löst vad jag förstår men yrka på skadestånd nja det finns ingen grund för detta som det ser ut..
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Hur kan det vara omöjligt? TS har klargjort vad som skulle göras och till vilket datum samt förtydliga att det måste vara klart för på måndag sker nästa moment. Om det råder tveksamheter så ger man ju inte OK på den planen utan man säger att vi måste börja riva för att se hur lång tid det kommer att ta. Behöver man mer "underlag" för att utföra arbetet så säger man ju det när man går igenom kravspecen inte efter att man godkänt avtalet.
Det vet vi ju inte!
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur vet du det och framförallt så är det en väldigt usel ursäkt för att inte ha med sig rätt grejer elelr säga en tid som man inte vet om det är möjligt.

Saknas det tydligt underlag för att uppskatta arbetet korrekt är det inte alls svårt att säga det.


Det är en märklig inställning. Det är såklart möjligt att alla ljuger när de startar en tråd här på byggahus, men svaren bör ändå bli som att det som TS skriver stämmer. Om TS sen ljuger så är det bara så att TS inte har någon användning av svaren.
kritiskt granskande läres ut i grundskolan
i denna tråden sväljs allt med hull och hår
 
  • Haha
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J
T TypRätt skrev:
Hur kan det vara omöjligt? TS har klargjort vad som skulle göras och till vilket datum samt förtydliga att det måste vara klart för på måndag sker nästa moment. Om det råder tveksamheter så ger man ju inte OK på den planen utan man säger att vi måste börja riva för att se hur lång tid det kommer att ta. Behöver man mer "underlag" för att utföra arbetet så säger man ju det när man går igenom kravspecen inte efter att man godkänt avtalet.
Vad har dom för avtal? ABS -18?Hantverkarformuläret -14?
Har TS verkligen förklarat turordningen om hur tight inplanerat allt är?
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad har dom för avtal? ABS -18?Hantverkarformuläret -14?
Har TS verkligen förklarat turordningen om hur tight inplanerat allt är?
Misstänker att TS inte ens är på samma planet...
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Är du säker på ovanstående? För mig låter det som att det är TS som har planerat in jobberna och sedan bara frågat tror du att detta fungerar, det är ofta en entrep är positiv och inte vill vara ifrågasättande i ett tidigt skede mot en kund för den kan ju ha planerat det väl, jag tror att de flesta går in med en positiv syn i början på ett jobb som detta..
Då är det korkade företagare. Är man inte säker så lovar man inget. Har man lovat och missbedömt så hanterar man det.

Klart man ska vara ifrågasättande om man inte är säker på att något går. Ja, man förlorar kanske en affär, men i längden är det bättre med böjda kunder, även om många inom branchen inte verkar köpa det utan föredrar att kalla alla kunder för idioter och skylla på dessa.
J Jansson69 skrev:
Vi har och kommer aldrig att få hela bilden men att säga som hempularen påståg att TS har rätt till skadestånd:
”Entreprenören blir skadeståndskyldig för de kostnader kunden drabbas av pga. förseningen. I det här fallet, tydligen ca 32h eget arbete, med helg och jourtillägg.”

Nej det har inte TS rätt till!
Det vet jag inget om. Det jag vet är att hederliga människor försöker leva upp till det de utlovat.
J Jansson69 skrev:
Vart skriver jag så?
Att hantverkare ska ses som ohederliga?
Tja, ni kanske kan ha det på ett informationsblad på er firma, för jag tror inte det stämmer på alla.
J Jansson69 skrev:
Det är ju detta konsumenter behöver kunna att köper man in lösa tjänster i en entreprenad så är man samordningsansvarig över planerandet av tid, arbetsmiljö mm.
Visst är det så, men man behöver också hjälp av den som är professionell att säga till om det inte går och att säga till så tidigt som möjligt.
J Jansson69 skrev:
Man behöver arbeta aktivt med tät dialog med alla parter och man behöver upphandla avtalen med lite öppen tid så att inte allt förfaller så fort något förskjuts oavsett om det är pga. fel, sjukdom eller material leverans som inte kom eller vad det nu kan vara för så ser verkligheten ut..
Hur enkelt som helst om alla är tydliga. Säger någon att de är klara ett visst datum så ska man kunna lita på det. Vet man inte som leverantör så tar man själv höjd för det.
J Jansson69 skrev:
Hade TS valt en Totalentreprenör istället så hade TE rådigt över den totala tidsplaneringen vilket inte är fallet i detta fall hos TS..
Självfallet, men det spelar mindre roll.
Jag vill ha totalentreprenad på renovering av mitt badrum. Jag har fått kontakt med ett företag som lovar och svär att det kommer vara klart till helgen, för det var en försiktig fråga jag ställde om det gick. Falska som de är så lovar de såklart och misslyckas att hålla avtal. Har verkligen företaget inget ansvar, allt ligger på mig som kund?
J Jansson69 skrev:
Nu löste ju TS sakerna själv så det är löst vad jag förstår men yrka på skadestånd nja det finns ingen grund för detta som det ser ut..
Tycker du att företaget ska ha ersättning för arbetet som TS utfört?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane
returen returen skrev:
kritiskt granskande läres ut i grundskolan
i denna tråden sväljs allt med hull och hår
Det brukar annars vara din paradgren.
 
  • Gilla
mabr006 och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad har dom för avtal? ABS -18?Hantverkarformuläret -14?
Har TS verkligen förklarat turordningen om hur tight inplanerat allt är?
Ok, här får jag ge dig rätt. Jag hittar faktiskt inte det jag var säker på att jag läste innan om att de upprättat ett avtal men en godkänd offert räknas med som avtal men det framgår inte om tidsplanen faktiskt var skriven som en del av den. Men TS skriver följande i inlägg #3:
"Problemet den här gången var att det inte fanns mer tid emellan till att nästa hantverkare skulle komma.
Det var tydligt informerat om detta.
När vi upptäckte dels fel och dels icke gjort arbete var det fredag kväll. Nästa hantverkare kommer på måndagen."

Och i inlägg #17:
"Hade jag vetat om detta skulle jag inte ha begärt att bortmontering och bortforsling skulle vara med i offerten."

Dvs vi kan vara rimligt säkra på att det finns en offert som tydligt beskriver vad som ska göras.

Men är det så att TS tydligt informerat dessa omständigheter först efter att de skrivit på avtal/parterna godkände offerten, så anser jag också att det inte är en del av avtalet och därför kan TS inte förvänta sig att någon jobbar helg för att slutföra arbetet, för att avtalet helt enkelt inte kräver det. Men vart detta tydligt formulerat och det i offerten framgår att arbetet ska vara slutfört senast Fredag då gäller det.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det brukar annars vara din paradgren.
jag hade gärna bett dig att utveckla detta men iom att du saknar förmåga så är det slöseri med tid.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Då är det korkade företagare. Är man inte säker så lovar man inget. Har man lovat och missbedömt så hanterar man det.
Ja det får du tycka äpplet verkar inte ramla så långt ifrån trädet i detta fallet..
Fairlane Fairlane skrev:
Klart man ska vara ifrågasättande om man inte är säker på att något går. Ja, man förlorar kanske en affär, men i längden är det bättre med böjda kunder, även om många inom branchen inte verkar köpa det utan föredrar att kalla alla kunder för idioter och skylla på dessa.
Idioter är dina ord! Jag skulle kalla det naivt, okunniga dåligt insatta i vad som gäller är bättre beskrivning..
Men vill du kalla konsumenter för idioter så var så god..
Fairlane Fairlane skrev:
Det vet jag inget om. Det jag vet är att hederliga människor försöker leva upp till det de utlovat.
Affärer är uppbyggda på lagar och avtal, om man resonerar som du skulle jag tycka att alla som jobbar på en bank tex. är ohederliga samt dom som jobbar på ICA tex. då dessa skinnar oss konsumenter på våra hårdt skattade kronor🙄
Testa och starta ett entreprenad bolag och styr det med känslor som du verkar tycka är brukligt!
Fairlane Fairlane skrev:
Att hantverkare ska ses som ohederliga?
Tja, ni kanske kan ha det på ett informationsblad på er firma, för jag tror inte det stämmer på alla
Pratar du om erat reklamblad inom IT för annars förstår jag ingett av det du säger!
Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det så, men man behöver också hjälp av den som är professionell att säga till om det inte går och att säga till så tidigt som möjligt.
Ja här har dom brustit i så fall om dom har fått hela bilden och inte sagt ifrån..
Fairlane Fairlane skrev:
Hur enkelt som helst om alla är tydliga. Säger någon att de är klara ett visst datum så ska man kunna lita på det. Vet man inte som leverantör så tar man själv höjd för det.
Men i en samordnande roll som TS har i detta fall så faller den lotten på TS.
 
Redigerat:
  • Älska
returen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja det får du tycka äpplet verkar inte ramla så långt ifrån trädet i detta fallet..

Idioter är dina ord! Jag skulle kalla det naivt, okunniga dåligt insatta i vad som gäller är bättre beskrivning..
Men vill du kalla konsumenter för idioter så var så god..

Affärer är uppbyggda på lagar och avtal, om man resonerar som du skulle jag tycka att alla som jobbar på en bank tex. är ohederliga samt dom som jobbar på ICA tex. då dessa skinnar oss konsumenter på våra hårdt skattade kronor🙄
Testa och starta ett entreprenad bolag och styr det med känslor som du verkar tycka är brukligt!

Pratar du om erat reklamblad inom IT för annars förstår jag ingett av det du säger!

Ja här har dom brustit i så fall om dom har fått hela bilden och inte sagt ifrån..

Men i en samordnande roll som TS har i detta fall så faller den lotten på TS.
BRA DÄR!
 
J
T TypRätt skrev:
Ok, här får jag ge dig rätt. Jag hittar faktiskt inte det jag var säker på att jag läste innan om att de upprättat ett avtal men en godkänd offert räknas med som avtal men det framgår inte om tidsplanen faktiskt var skriven som en del av den. Men TS skriver följande i inlägg #3:
"Problemet den här gången var att det inte fanns mer tid emellan till att nästa hantverkare skulle komma.
Det var tydligt informerat om detta.
När vi upptäckte dels fel och dels icke gjort arbete var det fredag kväll. Nästa hantverkare kommer på måndagen."

Och i inlägg #17:
"Hade jag vetat om detta skulle jag inte ha begärt att bortmontering och bortforsling skulle vara med i offerten."

Dvs vi kan vara rimligt säkra på att det finns en offert som tydligt beskriver vad som ska göras.

Men är det så att TS tydligt informerat dessa omständigheter först efter att de skrivit på avtal/parterna godkände offerten, så anser jag också att det inte är en del av avtalet och därför kan TS inte förvänta sig att någon jobbar helg för att slutföra arbetet, för att avtalet helt enkelt inte kräver det. Men vart detta tydligt formulerat och det i offerten framgår att arbetet ska vara slutfört senast Fredag då gäller det.
Som sagt vi vet ingett om avtalet och ännu mindre om innehållet..
 
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Ja det får du tycka äpplet verkar inte ramla så långt ifrån trädet i detta fallet..
Ja jag står för att jag tycker det är idiotiskt att ta lova något man inte kan hålla. Att du tycker det är självklart att man gör det säger en del om sig och en del om delar av branschen.
J Jansson69 skrev:
Idioter är dina ord! Jag skulle kalla det naivt, okunniga dåligt insatta i vad som gäller är bättre beskrivning..
Men vill du kalla konsumenter för idioter så var så god..
Nej det är faktiskt inte mina ord. Om du tänker till kommer du säkert på vilken kampanj som åsyftas.

Självklart är de flesta konsumenter inte lika kunniga, men det ska man då få hjälp med. Som proffs så ska man avråda kunden, inte jamsa med för att få affären, om man inte tror det är görbart.
J Jansson69 skrev:
Affärer är uppbyggda på lagar och avtal, om man resonerar som du skulle jag tycka att alla som jobbar på en bank tex. är ohederliga samt dom som jobbar på ICA tex. då dessa skinnar oss konsumenter på våra hårdt skattade kronor🙄
Testa och starta ett entreprenad bolag och styr det med känslor som du verkar tycka är brukligt!
Lagar ska givetvis följas. Att stå för sina ord är faktiskt också möjligt. Jag har startat bolag och stått för mina ord. Har det blivit fel har jag försökt göra kunden nöjd då jag tror att det är bättre i längden.
J Jansson69 skrev:
Pratar du om erat reklamblad inom IT för annars förstår jag ingett av det du säger!
Nej, jag tänker att nu kanske har något reklamblad för den firma där du jobbar, eller en hemsida. Där kan ni tydligt skriva "Lita inte på oss om vi säger att vi kommer vara klara en viss tidpunkt.". För vi det så kan inte folk klaga på den biten sen.
J Jansson69 skrev:
Ja här har dom brustit i så fall om dom har fått hela bilden och inte sagt ifrån..
Tack, då är vi överens om något.
J Jansson69 skrev:
Men i en samordnande roll som TS har i detta fall så faller den lotten på TS.
Varje anlitat företag bör kunna ange en tid som de kan stå för oavsett om något mer ska utföras eller ej. Hur svårt är det att säga "Nej, vi kan inte garantera att vara klara på fredag, men vi kommer försöka" om kunden frågar? Är det mycket svårare än att säga "jajamen vi fixar det", fast man vet att det kanske inte går?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.