Elvis flåt TS har lämnat...

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jansson69 skrev:
Kan dra en anekdot, detta var för ca 15år sedan ett avtalat jobb med köksrenovering där vi skulle börja riva ut det gamla köket på måndag morgon ca 2veckor innan planerad köksleverans av HTH kök som levererar direkt till kund..
Det var överenskommet via sms att kunden skull lägga ut nyckeln för tillträde på ett visst ställe tills kl 07:00 måndag morgon..
Vi kommer vid sju tiden, jag går och ska hämta nyckeln på tomten och kollegan börjar lasta ur bilen och bär fram redskap och material mot entrén, jag hittar ingen nyckel varpå jag ringer och smsar kunden för att fråga om hen har glömt eller lagt den på ett annat ställe men utan svar så vi packar ihop och åker därifrån..
Strax efter lunch ringer kunden och undrar vart vi är och jag förklarar att vi inte kom in då nyckeln inte låg där den skulle och att vi åkte till ett annat jobb, varpå han svarar att han har brottom och vill att vi kommer jag förklarar att vi inte kan komma denna dagen då vi vart på ett annat ställe och behövde göra klart det jobbet.
Jag undrar om vi ska göra en nystart imorgon bitti men får ingett svar utan han ska återkomma, dagen går han återkommer inte så vi planerar och fortsätter med andra jobb och det fortlöper några dagar utan att kunden återkommer..
Har för mig att man ringer på torsdag morgon igen och undrar vart vi är, jag förklarar läget som jag har beskrivit ovan och frågar igen om när hen vill att vi ska starta och jag får ingett svar denna gång heller så jag skickar ett långt SMS där jag förklarar hur det ser ut och vad som har hänt utan svar..
Veckorna går och jag får ett samtal ifrån ett danskt nr det är chauffören som ska leverera köket men han får inte tag i kunden och han undrar om vi kan komma och släppa in så att dom kunde leverera köket, jag förklarar att jag inte på ca två veckor har fått tillträde då kunden inte velat eller lagt ut nyckeln varpå chauffören blir vansinnig och lägger på..
Blir uppringd av HTH säljaren som också försökt att få tag i kunden men inte lyckats så det hela slutar med att vi får betalt för jobbet via HTH som i sin tur fakturerade kunden för allt strul och ett kök som inte har levererats och vi hörde aldrig mer av den kunden men betalt fick vi😉
Anekdoten är för lång men såg att nån annan tog sig igenom och det verkar inte vara samma situation som för TS ..

• Gilla
returen
  • Laddar…
J
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Anekdoten är för lång men såg att nån annan tog sig igenom och det verkar inte vara samma situation som för TS ..
Ja det var just en anekdot skev ju det tydligt..

• Haha
  • Arg
Intet och 2 till
  • Laddar…
J
H hempularen skrev:
Entreprenören blir skadeståndskyldig för de kostnader kunden drabbas av pga. förseningen. I det här fallet, tydligen ca 32h eget arbete, med helg och jourtillägg.
Vart finner du stöd för detta?
Entreprenören måste få skälig tid till att rätta och göra klart innan dess är det ALDRIG tal om skadestånd enligt KtjL men rättar inte entreprenören sina fel och slutför sitt arbete så stämmer det du skriver, men inte riktigt tillämpbart i TS fall..

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vart finner du stöd för detta?
Entreprenören måste få skälig tid till att rätta och göra klart innan dess är det ALDRIG tal om skadestånd enligt KtjL men rättar inte entreprenören sina fel och slutför sitt arbete så stämmer det du skriver, men inte riktigt tillämpbart i TS fall..
Att rätta fel ja men läs nu följande, jag kortar det än mer om det tidigare inlägget var för långt:

24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats... [Som i TS fall]

25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §. [Alltså utöver att få det klart kan TS kräva skadestånd för den ekonomiska skada som uppstår]

31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål...[Blir inte mycket tydligare tycker jag]

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J
T TypRätt skrev:
Att rätta fel ja men läs nu följande, jag kortar det än mer om det tidigare inlägget var för långt:

24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats... [Som i TS fall]

25 § Vid dröjsmål på näringsidkarens sida får konsumenten hålla inne betalningen enligt 27 §. Han får välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten enligt 28 § och att häva avtalet enligt 29 §. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren enligt vad som sägs i 31 §. [Alltså utöver att få det klart kan TS kräva skadestånd för den ekonomiska skada som uppstår]

31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål...[Blir inte mycket tydligare tycker jag]
Vet inte hur många gånger jag ska svara nej!
Dom har alltid rätten att rätta sina misstag och har TS planerat det så dåligt som det är så är det inte skäligt att begära rättning eller slutförande utanför ordinarie arbetstid..

Kan inte vara tydligare än så så förstår du inte det så är det ingen idé att du skriver samma sak för femtielfte gången liksom😉

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
En försening orsakad av entreprenören mot avtalad sluttid ger givetvis grund för skadestånd, OM förseningen är av betydelse.

Även om förseningen beror på oförutsedda omständigheter kan entreprenören blid skadeståndsskyldig om man inte flaggat för problemet i samband med att problemet dykt upp. I det fallet blir det dock i praktiken väldigt svårt för kunden att bevisa att skadan som förseningen orsakat, verkligen beror på den uteblivna varningen, och inte på förseningen i sig.

Som entreprenör har du rätt att åtgärda ev. fel, men det innebär bara att jag som kund inte får göra det själv (som i det här fallet) eller ta in annan för färdigställande. Skadestånd för den skada som förseningen orsakar kommer du inte ifrån.

Men här har ju kunden räddat entreprenören ifrån ett förseningsskadestånd genom att göra färdigt själv.

J Jansson69 skrev:
Vet inte hur många gånger jag ska svara nej!
Dom har alltid rätten att rätta sina misstag och har TS planerat det så dåligt som det är så är det inte skäligt att begära rättning eller slutförande utanför ordinarie arbetstid..

Kan inte vara tydligare än så så förstår du inte det så är det ingen idé att du skriver samma sak för femtielfte gången liksom😉
Ja men det hjälper inte att du säger "nej" när lagen säger något annat. Jag förstår bara inte för mitt liv hur du kan tolka den till något annat än vad den säger. Enda anledningen till att jag fortsätter tjata är för att inte andra ska få för sig att din tolkning stämmer.
Kan du inte istället hänvisa till den skrivelse eller lag som gör att det som jag hänvisat till inte stämmer? Lagen är ju annars ganska tydlig här tycker jag.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
har TS planerat det så dåligt
Jag tycker det låter som att företaget planerat dåligt...

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
C Crowmum skrev:
Om det sedan kommer någon som 1) inte har fått tillräckligt med info 2) inte har med sig rätt saker 3) inte lyckas montera ihop basala rör under ett tvättställ…
Låter som firman varken kan planera eller sköta jobbet.

Om möjligt borde nog TS byta till en annan firma för resten av arbetet.

J
T TypRätt skrev:
Ja men det hjälper inte att du säger "nej" när lagen säger något annat. Jag förstår bara inte för mitt liv hur du kan tolka den till något annat än vad den säger. Enda anledningen till att jag fortsätter tjata är för att inte andra ska få för sig att din tolkning stämmer.
Kan du inte istället hänvisa till den skrivelse eller lag som gör att det som jag hänvisat till inte stämmer? Lagen är ju annars ganska tydlig här tycker jag.
Vid avhjälpande som du ser nedan ska skälig tid iakttagas 3 st, samt att entreprenören har rätt att avhjälpa felet även om kunden inte kräver det enligt 2 st..

Avhjälpande​

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.

[S2]Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.

[S3]Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.

[S4]Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).

Sedan kan vi titta på:

Konsumentens rätt att få tjänsten utförd​

28 § Konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten.

[S2]Näringsidkaren är inte skyldig att utföra tjänsten, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs. Om ett förhållande som nu nämnts upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren utför tjänsten.

Återigen hamnar vi inom rimlig tid och jag anser att höra av sig på en fredag eftermiddag med fel och att kräva att dom ska avhjälpas under en helg är en olägenhet och medför extra kostnader för näringsidkareren som inte är skäliga att kräva i och med att dessa fel kan avhjälpas nästkommande arbetsdagar som normalt förlägges (mån-fredag)

Återigen är det den som har samordnat entreprenörerna som behöver anpassa tidsplanen efter aktuella händelser, jag upprepar en tidsplan är inte skriven i sten i ett byggprojekt utan är ett levande dokument som behöver justeras vid behov..

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
en tidsplan är inte skriven i sten i ett byggprojekt utan är ett levande dokument som behöver justeras vid behov..
Det här är alla nog väl medvetna om, men då beror på att det dyker upp saker som man inte kunnat förutse. Här är det ju för att företaget skickar en person utan att tala om förutsättningarna för denne. Kunden har inte gjort något fel alls. Det är företaget som utlovar något som de inte klarar av att hålla utan godtagbara skäl.

Det du i princip säger är:
  • Lita aldrig på att en hantverkare är klar när han säger att han ska vara klar
  • Om en hantverkare inte hinner klart inom utlovad tid, trots att inget oförutsett inträffar så är det kundens fel, företaget har inget som helst ansvar att stå för vad de säger

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det låter som att företaget planerat dåligt...
omöjligt att planera bättre med det underlag som TS gett

• Wow
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter som firman varken kan planera eller sköta jobbet.

Om möjligt borde nog TS byta till en annan firma för resten av arbetet.
om det är någon efter det här som vill ha henne som kund...

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det här är alla nog väl medvetna om, men då beror på att det dyker upp saker som man inte kunnat förutse. Här är det ju för att företaget skickar en person utan att tala om förutsättningarna för denne. Kunden har inte gjort något fel alls. Det är företaget som utlovar något som de inte klarar av att hålla utan godtagbara skäl.

Det du i princip säger är:
  • Lita aldrig på att en hantverkare är klar när han säger att han ska vara klar
  • Om en hantverkare inte hinner klart inom utlovad tid, trots att inget oförutsett inträffar så är det kundens fel, företaget har inget som helst ansvar att stå för vad de säger
i princip
lita aldrig på TS version här på bygga hus

• Wow
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.