8 590 läst ·
223 svar
9k läst
223 svar
Kan jag kräva reducerat pris när arbete lämnats?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
TS är naturligtvis ansvarig för att den färdiga produkten är klar i tid men man bör väl ändå stå för sitt ord för sitt delmoment?J Jansson69 skrev:
Jag vet inte om TS har rätt till någon ersättning, men jag tycker inte att det skadar att lyfta frågan med företaget. "Ni lovade att vara klara med det här på fredagen, med det slutfördes inte i tid så jag fick höra en del av ert arbete under helgen."
Företaget har då möjlighet att svara och kan kanske säga:
"Ja, jag ser att det var planerat att snabbe Sixten skulle göra jobbet, men sen blev det ombokat till långsamma Lars. Dessutom har vi tydligen missat internt med kommunikationen så Lars fick inte all information han behövde."
eller så svarar man:
"Skulle sig själv. Säger vi fredag så måste du förstå att det lika gärna kan vara måndag eller tisdag. Vi har rätt att göra fel och sen korrigera" och så muttrar man lite om summa jävla privatpersoner som ställer en massa krav och sen skriver skit om en på nätet.
Eller något däremellan, men det skadar inte att fråga företaget.
Frågade en vän som jobbar med just badrum och tar ett badrum säg i effektiv tid 20 dagar att göra, så lämnar dom en tidsplan på ca 30 dagar beroende på hur beläggningen för övrigt ser ut..kashieda skrev:
Och detta är alltid på det man ser vid besöket hos kund och under förutsättning att ingett material är restat, vet att många väljer kakel och klinker med beställningstider så det måste också vägas in.
Fast TS problem rör inte slutresultatet, utan en enskild tjänst. Och enligt lagen som reglerar privatpersoners rättigheter här TS rätt till ersättning. Läs det jag klistrade in, det är inte svårtolkat.J Jansson69 skrev:
TS är i rollen av byggherre ansvarig mot kommunen, Arbetsmiljöverket osv, för att bygget uppfyller krav och regler. Samt om det är flera aktörer som agerar samtidigt, och inget avtalats, ansvarig för arbetsmiljön på plats. Men så förefaller det inte vara här utan respektive företag ska komma efter varandra och kan agera självständigt. TS har med andra ord inte en delad entreprenad.
Det är oavsett något jag lämnar öppet, är inte 100% säker att rätten skulle hålla med mig där just för att om något blir försenat skulle de behöva komma tillbaka och genomföra det samtidigt som andra är på plats samt att nog alla moment är en kedja i samma renovering. Detta spelar dock ingen roll, enskilda företag är lika mycket skadeståndsskyldiga mot privatpersoner. Byggherrens skyldigheter när det gäller planering handlar om arbetsmiljö, dvs det ska finnas nog med tid för att moment inte ska bli farliga. Skyddsräcke måste finnas på plats innan arbete på taket och liknande. Att en entreprenör inte gör klart sitt jobb enligt avtal har inget med arbetsmiljö eller säkerhet att göra.
Håller absolut inte med dig dina tolkningar anser jag är fel och detta har vi nu stött och blött tillräckligt😉T TypRätt skrev:Fast TS problem rör inte slutresultatet, utan en enskild tjänst. Och enligt lagen som reglerar privatpersoners rättigheter här TS rätt till ersättning. Läs det jag klistrade in, det är inte svårtolkat.
TS är i rollen av byggherre ansvarig mot kommunen, Arbetsmiljöverket osv, för att bygget uppfyller krav och regler. Samt om det är flera aktörer som agerar samtidigt, och inget avtalats, ansvarig för arbetsmiljön på plats. Men så förefaller det inte vara här utan respektive företag ska komma efter varandra och kan agera självständigt. TS har med andra ord inte en delad entreprenad.
Det är oavsett något jag lämnar öppet, är inte 100% säker att rätten skulle hålla med mig där just för att om något blir försenat skulle de behöva komma tillbaka och genomföra det samtidigt som andra är på plats samt att nog alla moment är en kedja i samma renovering. Detta spelar dock ingen roll, enskilda företag är lika mycket skadeståndsskyldiga mot privatpersoner. Byggherrens skyldigheter när det gäller planering handlar om arbetsmiljö, dvs det ska finnas nog med tid för att moment inte ska bli farliga. Skyddsräcke måste finnas på plats innan arbete på taket och liknande. Att en entreprenör inte gör klart sitt jobb enligt avtal har inget med arbetsmiljö eller säkerhet att göra.
Vi får vara överens om att vi inte är överens.
Förstår att du inte jobbar med kalkyl och konsumenter dagligdags det är inte så enkelt som du gör gällande..Fairlane skrev:
TS är naturligtvis ansvarig för att den färdiga produkten är klar i tid men man bör väl ändå stå för sitt ord för sitt delmoment?
Jag vet inte om TS har rätt till någon ersättning, men jag tycker inte att det skadar att lyfta frågan med företaget. "Ni lovade att vara klara med det här på fredagen, med det slutfördes inte i tid så jag fick höra en del av ert arbete under helgen."
Företaget har då möjlighet att svara och kan kanske säga:
"Ja, jag ser att det var planerat att snabbe Sixten skulle göra jobbet, men sen blev det ombokat till långsamma Lars. Dessutom har vi tydligen missat internt med kommunikationen så Lars fick inte all information han behövde."
eller så svarar man:
"Skulle sig själv. Säger vi fredag så måste du förstå att det lika gärna kan vara måndag eller tisdag. Vi har rätt att göra fel och sen korrigera" och så muttrar man lite om summa jävla privatpersoner som ställer en massa krav och sen skriver skit om en på nätet.
Eller något däremellan, men det skadar inte att fråga företaget.
Jag noterar att du inte svarade på frågan. Vill du försöka igen?J Jansson69 skrev:Frågade en vän som jobbar med just badrum och tar ett badrum säg i effektiv tid 20 dagar att göra, så lämnar dom en tidsplan på ca 30 dagar beroende på hur beläggningen för övrigt ser ut..
Och detta är alltid på det man ser vid besöket hos kund och under förutsättning att ingett material är restat, vet att många väljer kakel och klinker med beställningstider så det måste också vägas in.
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Men. Självklart kan det av olika anleningar vara så att ett uppdrag går snett, försenat osv. Om det sedan beror på sjukdomsfall, inkompetens eller att något oförutsett dyker upp vid rivniong etc. Spelar ju inte så stor roll.
Men entreprenören som åtar sig uppdraget, med deadline ex. fre. 28 nov. Och som dessutom vet att Måndag 1 dec. kommer nästa grupp hantverkare in. Den entrprenören måste ju se till att ha lite luft i sin egen planering för att klara de förseningar som ev. kan bero på entreprenören (sjukdom, inkompetens osv). Oförutsedda omständigheter kan man ev. inte lasta entreprenören för, men man kan lasta entreprenören om han inte anmäler försening så fort det oförutsedda dyker upp.
Entreprenören blir skadeståndskyldig för de kostnader kunden drabbas av pga. förseningen. I det här fallet, tydligen ca 32h eget arbete, med helg och jourtillägg.
Om nu entreprenören inte kan planera jobbet så att det finns lagom luft i tidplanen så får han väl uppmana projektledaren att lägga in luft i planen, eller tacka nej till uppdraget.
Men entreprenören som åtar sig uppdraget, med deadline ex. fre. 28 nov. Och som dessutom vet att Måndag 1 dec. kommer nästa grupp hantverkare in. Den entrprenören måste ju se till att ha lite luft i sin egen planering för att klara de förseningar som ev. kan bero på entreprenören (sjukdom, inkompetens osv). Oförutsedda omständigheter kan man ev. inte lasta entreprenören för, men man kan lasta entreprenören om han inte anmäler försening så fort det oförutsedda dyker upp.
Entreprenören blir skadeståndskyldig för de kostnader kunden drabbas av pga. förseningen. I det här fallet, tydligen ca 32h eget arbete, med helg och jourtillägg.
Om nu entreprenören inte kan planera jobbet så att det finns lagom luft i tidplanen så får han väl uppmana projektledaren att lägga in luft i planen, eller tacka nej till uppdraget.
Redigerat:
TS säger att schemat var klart och har hantverkarna tagit jobbet då är ansvaret deras att se till att dom blir klara på sin "slot".J Jansson69 skrev:Så om man skickar någon annan så förskjuter man ju något annat jobb så den funkar inte så bra, det är sällan man har en gubbe sittandes på lådan..
Förstår att du inte jobbar med hantverk för fel blir det den som aldrig gör fel gör ingett..
Sedan är det så med renoveringar att man vet egentligen aldrig exakt tid och det ansvaret ligger ju på den som samordnar tänker jag..
Här har dom lämnat saker ogjorda och fel så det påverkar resten av entreprenaden. Är det stor entreprenad får dom betala men här är det såklart nån som inte riktigt har koll som dom kan utnyttja ..
TS du har gjort det som kan förväntas och råkat ut för puckon som tror man kan göra hur som helst med privatpersoner....
Kan dra en anekdot, detta var för ca 15år sedan ett avtalat jobb med köksrenovering där vi skulle börja riva ut det gamla köket på måndag morgon ca 2veckor innan planerad köksleverans av HTH kök som levererar direkt till kund..Farstatjej90 skrev:
TS säger att schemat var klart och har hantverkarna tagit jobbet då är ansvaret deras att se till att dom blir klara på sin "slot".
Här har dom lämnat saker ogjorda och fel så det påverkar resten av entreprenaden. Är det stor entreprenad får dom betala men här är det såklart nån som inte riktigt har koll som dom kan utnyttja ..
TS du har gjort det som kan förväntas och råkat ut för puckon som tror man kan göra hur som helst med privatpersoner....
Det var överenskommet via sms att kunden skull lägga ut nyckeln för tillträde på ett visst ställe tills kl 07:00 måndag morgon..
Vi kommer vid sju tiden, jag går och ska hämta nyckeln på tomten och kollegan börjar lasta ur bilen och bär fram redskap och material mot entrén, jag hittar ingen nyckel varpå jag ringer och smsar kunden för att fråga om hen har glömt eller lagt den på ett annat ställe men utan svar så vi packar ihop och åker därifrån..
Strax efter lunch ringer kunden och undrar vart vi är och jag förklarar att vi inte kom in då nyckeln inte låg där den skulle och att vi åkte till ett annat jobb, varpå han svarar att han har brottom och vill att vi kommer jag förklarar att vi inte kan komma denna dagen då vi vart på ett annat ställe och behövde göra klart det jobbet.
Jag undrar om vi ska göra en nystart imorgon bitti men får ingett svar utan han ska återkomma, dagen går han återkommer inte så vi planerar och fortsätter med andra jobb och det fortlöper några dagar utan att kunden återkommer..
Har för mig att man ringer på torsdag morgon igen och undrar vart vi är, jag förklarar läget som jag har beskrivit ovan och frågar igen om när hen vill att vi ska starta och jag får ingett svar denna gång heller så jag skickar ett långt SMS där jag förklarar hur det ser ut och vad som har hänt utan svar..
Veckorna går och jag får ett samtal ifrån ett danskt nr det är chauffören som ska leverera köket men han får inte tag i kunden och han undrar om vi kan komma och släppa in så att dom kunde leverera köket, jag förklarar att jag inte på ca två veckor har fått tillträde då kunden inte velat eller lagt ut nyckeln varpå chauffören blir vansinnig och lägger på..
Blir uppringd av HTH säljaren som också försökt att få tag i kunden men inte lyckats så det hela slutar med att vi får betalt för jobbet via HTH som i sin tur fakturerade kunden för allt strul och ett kök som inte har levererats och vi hörde aldrig mer av den kunden men betalt fick vi😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Hela den fina anekdoten visar ju på att det blev försening pga kunden. Jag tror alla är eniga med dig att kunden då får skylla sig själv. Här är det inte kunden som är problemet utan leverantören, men du anser att det ändå är kundens fel? Tycker du verkligen din anekdot på något sätt på inner om TS situation?J Jansson69 skrev:Kan dra en anekdot, detta var för ca 15år sedan ett avtalat jobb med köksrenovering där vi skulle börja riva ut det gamla köket på måndag morgon ca 2veckor innan planerad köksleverans av HTH kök som levererar direkt till kund..
Det var överenskommet via sms att kunden skull lägga ut nyckeln för tillträde på ett visst ställe tills kl 07:00 måndag morgon..
Vi kommer vid sju tiden, jag går och ska hämta nyckeln på tomten och kollegan börjar lasta ur bilen och bär fram redskap och material mot entrén, jag hittar ingen nyckel varpå jag ringer och smsar kunden för att fråga om hen har glömt eller lagt den på ett annat ställe men utan svar så vi packar ihop och åker därifrån..
Strax efter lunch ringer kunden och undrar vart vi är och jag förklarar att vi inte kom in då nyckeln inte låg där den skulle och att vi åkte till ett annat jobb, varpå han svarar att han har brottom och vill att vi kommer jag förklarar att vi inte kan komma denna dagen då vi vart på ett annat ställe och behövde göra klart det jobbet.
Jag undrar om vi ska göra en nystart imorgon bitti men får ingett svar utan han ska återkomma, dagen går han återkommer inte så vi planerar och fortsätter med andra jobb och det fortlöper några dagar utan att kunden återkommer..
Har för mig att man ringer på torsdag morgon igen och undrar vart vi är, jag förklarar läget som jag har beskrivit ovan och frågar igen om när hen vill att vi ska starta och jag får ingett svar denna gång heller så jag skickar ett långt SMS där jag förklarar hur det ser ut och vad som har hänt utan svar..
Veckorna går och jag får ett samtal ifrån ett danskt nr det är chauffören som ska leverera köket men han får inte tag i kunden och han undrar om vi kan komma och släppa in så att dom kunde leverera köket, jag förklarar att jag inte på ca två veckor har fått tillträde då kunden inte velat eller lagt ut nyckeln varpå chauffören blir vansinnig och lägger på..
Blir uppringd av HTH säljaren som också försökt att få tag i kunden men inte lyckats så det hela slutar med att vi får betalt för jobbet via HTH som i sin tur fakturerade kunden för allt strul och ett kök som inte har levererats och vi hörde aldrig mer av den kunden men betalt fick vi😉
Jo men här är det ju solklart ett fall av något som tjänsteleverantören inte kunde förutse eller råda över. Lägger beställaren inte ut nyckeln och inte svarar så är det inte, i detta fall, ert fel att tjänsten inte blir klar i tid. Samma sak om ni börjar riva och hittar fladdermöss i väggen, fornminnen under grunden eller dylika konstigheter som ni inte kunde ha fog för att anta att det skulle finnas. Är det däremot så att det tar längre tid än ni räknade med för att ni räknade dåligt eller killen på plats hade strul med tjejen och var i telefon halva dagen då är det något ni råder över. I fallet du beskriver hade ni mycket väl kunnat fakturera kunden för den tid ni var på plats och avsett lägga på kundens arbete. Hans del av avtalet var att bereda er möjlighet att utföra tjänsten, har han sumpat den får han stå för fiolerna i alla fall.J Jansson69 skrev:Kan dra en anekdot, detta var för ca 15år sedan ett avtalat jobb med köksrenovering där vi skulle börja riva ut det gamla köket på måndag morgon ca 2veckor innan planerad köksleverans av HTH kök som levererar direkt till kund..
Och om du ska låta någon annan göra ett jobb?J Jansson69 skrev:
Om du ska låta bilen besiktas på onsdag förmiddag, när räknar du med att de är klara med den? Onsdag lunch eller i mellandagarna?
Om du ska flyga till Tyskland, räknar du med två veckor extra för varje endagsresa?