J
Fairlane Fairlane skrev:
Deras tid?

Jag provar att kopiera in det du kommenterade:

Konsuments önskan?
Kund: "När kan det här vara klar?"
Leverantör: "Det kommer vara klart på fredag, inget problem".

Är du säker på att det är kundens tid? I min värld så är det leverantörens...

Återigen, det är ju företaget som sagt när de kommer vara klara, inte kunde.

Men om vi istället säger att kunden begär att arbetet ska vara klart ett visst datum, så säger man givetvis inte "Ja det fixar vi om man är medveten om att det kanske inte går". Eller jag vet att många gör så, jag tycker det är svagt.

Absolut och det är såklart svårt med kommunikation om man tror att det är kunden som säger det man själv säger.

Nej, givetvis inte, men säger man en tid som det tar en skicklig person och sen skickar en oskicklig så är man väl en lurendrejare?

Läs #23

Nej, men om vi gör fel, det gör alla så tar vi ansvar. Det händer att vi jobbar kvällar eller helger då eller så drar vi ner på fakturan. Vi skyller inte på kunden när vi misslyckats med att leverera, om inga förutsättningar förändrats.
Återigen skälig tid att rätta!
Det är ingett ovanligt att någon glömmer något eller gör fel..
Därav så finns KtjL och den säger att man ska rätta inom skälig tid!

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det jag menar är att man behöver aktivt att jobba med en tidplan för den som håller i den, det är ett levande dokument och absolut ingett fast som att det skulle vara skrivet i sten..
Förstår att du har svårt att ta in det men det är så det fungerar..
Kommer man överens med Firma A att de ska göra ett jobb som ska vara klart dag X så förväntar jag mig att det är klart då så att Firma B kan börja sitt jobb på dag X+1. Om Firma A av någon anledning inte klarar av att göra klart i tid så anser jag att de bör stå för merkostnad oavsett vad konsumenttjänstlagen säger. En seriös hantverkare som ser att hans slarv orsakat en merkostnad för kunden tar givetvis den kostnaden om han har någon yrkesheder. Att i det läget börja tjafsa om skälig tid för åtgärdande visar bara att han saknar denna yrkesheder. Sen kanske han inte bryter mot någon lag, men han skämmer ut sig genom sitt beteende.

Men som jag skrev innan så verkar +90% av alla hantverkare sakna yrkesheder. Så att du och säkert en del andra tycker att hantverkaren inte ska ersätta är inget som förvånar mig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
Kommer man överens med Firma A att de ska göra ett jobb som ska vara klart dag X så förväntar jag mig att det är klart då så att Firma B kan börja sitt jobb på dag X+1. Om Firma A av någon anledning inte klarar av att göra klart i tid så anser jag att de bör stå för merkostnad oavsett vad konsumenttjänstlagen säger. En seriös hantverkare som ser att hans slarv orsakat en merkostnad för kunden tar givetvis den kostnaden om han har någon yrkesheder. Att i det läget börja tjafsa om skälig tid för åtgärdande visar bara att han saknar denna yrkesheder. Sen kanske han inte bryter mot någon lag, men han skämmer ut sig genom sitt beteende.
Ja då kanske hantverkare ska börja ta betalt som konsulter eller IT folk för gör man jobb på löpande räkning finns inte dom avanserna att göra avdrag på små jobb..
L lbgu skrev:
Men som jag skrev innan så verkar +90% av alla hantverkare sakna yrkesheder. Så att du och säkert en del andra tycker att hantverkaren inte ska ersätta är inget som förvånar mig.
Det är din åsikt, tänk på att detta är ett forum där vissa få skriver merparten som är nöjda med hantverkare finns kvar där ute😉

Trevlig kväll hoppas du tar dig en kall!

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Du är hantverkare eller hur?
Nä upphandlare med kvalitetsingengörsexamen

skulle aldrig få för mig att göra dessa jobben verken åt andra eller mig själv fruktansvärt tråkigt

J Jansson69 skrev:
Ja då kanske hantverkare ska börja ta betalt som konsulter eller IT folk för gör
Hur menar du? Att ta sig till och från kunden utan att vare sig fakturera för tiden eller fordonet? Låter helt ok för mig😀

• Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Ja då kanske hantverkare ska börja ta betalt som konsulter eller IT folk för gör man jobb på löpande räkning finns inte dom avanserna att göra avdrag på små jobb..
Man är faktiskt inte långt ifrån de priserna många gånger, ibland över till och med...

Jag förstår fortfarande inte varför man säger en tid som man är osäker på att man kan hålla. Är man osäker så såg det.

Sen är jag också med på att det blir fel ibland, alla för vi fel ibland, men inte fan skyller man på kunden då, konsumenttjänstlag eller inte.
J Jansson69 skrev:
Det är din åsikt, tänk på att detta är ett forum där vissa få skriver merparten som är nöjda med hantverkare finns kvar där ute😉
Jag är fantastiskt nöjd med nästan alla hantverkare som jag har anlitat genom åren. De som jag är missnöjda med är framförallt de som inte dykt upp på avtalad tid utan att höra av sig. Kanske är det jag som brister i kommunikationen då ...

Jag är till exempel väldigt nöjd med killarna som monterade min värmepump förra hösten. De kom på den tid de sagt och sa att de skulle vara klara på torsdag. De var klara på torsdag också. Det var de som sa torsdag, inte jag, men kanske var det ändå jag?
Hade det blivit problem så är jag övertygad om att de hade hört av sig och sagt det så fort som möjligt (de ringde och frågade om några saker). De hade säkert ringt och sagt "Du, det har strulat ihop sig lite så vi kanske inte hinner klart till på torsdag, men vi kör på så mycket vi hinner och om det inte går så gör vi det på fredag". Jag är säker på att de hade ringt så fort de hade känt att det kunde bli svårt att hinna. Man jobbar inte klart dagen och först då säger "Jag hann inte". TS hantverkare verkar inte sagt till förrän han gick hem och det var ett faktum att han missar tiden. Hade han sagt till mitt på dagen på fredagen så hade åtminstone TS fått någon chans att hantera det. Kanske var det kommunikationsproblem hos kunden...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Man är faktiskt inte långt ifrån de priserna många gånger, ibland över till och med...
Jaha där ser man, sist jag attesterade en IT-tjänst faktura så vart Tim penningen väl över det dubbla om vad tex. byggföretag tar..
Men du verkar ju ha en lite annan syn så ni kanske jobbar med välgörenhet..
Fairlane Fairlane skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför man säger en tid som man är osäker på att man kan hålla. Är man osäker så såg det.
Kan ju varit någon som var och tittade på jobbet och en annan som utförde jobbet..
Inget konstigt alls då vi är alla olika..
Fairlane Fairlane skrev:
Sen är jag också med på att det blir fel ibland, alla för vi fel ibland, men inte fan skyller man på kunden då, konsumenttjänstlag eller inte.
Så beställaren som har samordningsansvaret i egenskap av byggherre är utan ansvar!
Ja även här tycks du avvika ifrån om hur verkligheten ser ut, men det är din åsikt och helt ok..

• Wow
  • Arg
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja men Konsumenttjänstlagen ger dig som konsument rätt att kräva att ett fel åtgärdas gratis och inom skälig tid (är det skäligt att på en dags varsel på en helg rätta?) svaret är givetvis inte!
Om företaget inte lyckas eller inte gör det inom rimlig tid kan du istället kräva prisavdrag, häva avtalet eller kräva skadestånd.

Återigen RIMLIG tid skulle jag vilja säga är två arbetsveckor om detta skulle bli rättsligt..
Ja de har rätt att avhjälpa ett fel, men här var det inte bara frågan om ett fel utan att de inte gjorde klart det jobb som avtalats. De blir dock fortfarande ersättningsskyldiga för den skada som uppstår pga de inte gjorde rätt från början. De har enbart rätt att själva avhjälpa felet som alternativ till att TS häver avtalet och vägrar betala för tjänsten.

”31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.”

Här har de bara gått hem utan att göra klart, att de inte vill jobba efter 16 en fredag är inte skäl som gäller för att undkomma ”skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit”.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J
T TypRätt skrev:
Ja de har rätt att avhjälpa ett fel, men här var det inte bara frågan om ett fel utan att de inte gjorde klart det jobb som avtalats. De blir dock fortfarande ersättningsskyldiga för den skada som uppstår pga de inte gjorde rätt från början. De har enbart rätt att själva avhjälpa felet som alternativ till att TS häver avtalet och vägrar betala för tjänsten.

”31 § Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av dröjsmål, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.”

Här har de bara gått hem utan att göra klart, att de inte vill jobba efter 16 en fredag är inte skäl som gäller för att undkomma ”skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit”.

Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål.​

Som du nu pekar på, gäller inte under pågående arbete utan det gäller vid färdigställande eller när man inte kommer överens om en skada efter en besiktning t.ex.

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
J Jansson69 skrev:
Jaha där ser man, sist jag attesterade en IT-tjänst faktura så vart Tim penningen väl över det dubbla om vad tex. byggföretag tar..
Men du verkar ju ha en lite annan syn så ni kanske jobbar med välgörenhet..
Jag har sett konsultarvode på 800 kr/h, likväl som. 2 och 3 ggr den pengen. På det får man sen lägga på de pengar som IT-konsulten drar in på bilersättning och materialförsäljning...
J Jansson69 skrev:
Kan ju varit någon som var och tittade på jobbet och en annan som utförde jobbet..
Inget konstigt alls då vi är alla olika..
Så kan det absolut vara, men om man vet att det är en snabb person som tittar på jobbet och lovar en tid när det ska vara klart och vet att det är viktigt för kunden så skickar man väl inte en långsam person? Utan att säga till?
J Jansson69 skrev:
Så beställaren som har samordningsansvaret i egenskap av byggherre är utan ansvar!
Det har jag aldrig påstått. Jag säger bara att seriösa personer inte slänger sig med tider som de sen inte kan hålla. Blir det fel så tar man ansvar är, man skyller inte på kunden.

Eller menar du att när en hantverkare säger en tid så ska man utgå ifrån att han inte har en aning om hur lång tid det tar utan bara säger något för att kunden ska få ett svar i hopp om att man får jobbet?
J Jansson69 skrev:
Ja även här tycks du avvika ifrån om hur verkligheten ser ut, men det är din åsikt och helt ok..
Ja, det avviker kanske från verkligenheten att man står för det man säger, synd.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
På det får man sen lägga på de pengar som IT-konsulten drar in på bilersättning och materialförsäljning...
På det glada 80-talet passade jag på att sälja sånt som printerkablar och disketter med en marginal på runt 90 procent. En printerkabel var nog dyrare än en timme av min tid...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:

Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål.​

Som du nu pekar på, gäller inte under pågående arbete utan det gäller vid färdigställande eller när man inte kommer överens om en skada efter en besiktning t.ex.
Ja men jag förstår inte vad du vill ha sagt riktigt, företaget blir ersättningsskyldig för den ekonomiska skada som TS lider av förseningen. Det är ju inte någon godtycklig tid efter ca 2 veckor hygglig-tid som detta börjar gälla utan förseningen börjar ju gälla från avtalad sluttid. Om de avhjälper felet innan måndagen har TS inte lidigt någon skada även om de varit försenade och TS kan inte kräva någon ersättning bara för förseningen (om de inte avtalat om vite) men om de lämnar det olöst så att TS får extra kostnader pga att de inte var klara enligt avtal får de pröjsa detta (eller om de inte vill får ju TS gå till tinget, men med rätten på sin sida).

J
Allt handlar om att företaget måste få chansen att rätta och göra sitt avtalade arbete om det måste man få göra med skälig tidsram.
Skälig tidsram är inte att kunden ringer på fredag eftermiddag och säger alla fel och sedan tror att företaget ska rätta innan måndag det är inte skäligt..
Man kan tycka vad man vill men så ser verkligheten ut när man själv som konsument tar på sig samordningen..

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Allt handlar om att företaget måste få chansen att rätta och göra sitt avtalade arbete om det måste man få göra med skälig tidsram.
Skälig tidsram är inte att kunden ringer på fredag eftermiddag och säger alla fel och sedan tror att företaget ska rätta innan måndag det är inte skäligt..
Man kan tycka vad man vill men så ser verkligheten ut när man själv som konsument tar på sig samordningen..
Anser att du har fel och att lagen är väldigt tydlig här. En tjänsteutövare har rätt att avhjälpa ett fel om det inte är uppenbart att de är så oskickliga att de inte kommer lyckas. Praxis är att de kan få kring två försök på sig, detta måste dock ske skyndsamt dvs det ska kunna gå före andra planerade arbeten om kalendern är full.

Är det dock så att man avtalat om ett färdigdatum gäller det avtalet. Har man tex inte färdigställt en lägenhets WC på uttalad tid och lägenhetsinnehavaren behöver bo på hotell får företaget glatt pröjsa för detta och övriga omkostnader som uppstår pga förseningen. Börjar kunden komma med orimliga krav som täckning för extrakostnader för room service och dylikt kan företaget givetvis bestrida dessa. Är parterna inte överens är det tingsrätten som får avgöra vad som är faktisk skada (dvs riktig kostnad). Har man kunnat bo kvar i lägenheten för att det funnits dusch och WC i källaren har man inte lidigt någon skada och kan då heller inte kräva någon ersättning.

Konsumenttjänstlagen gäller enbart för privatpersoner så tack vare denna har privatpersoner ett mycket starkare skydd än vad en motpart som är ett företag får. Vill du inte stå för omkostnader för förseningar, avtala inget du inte säkert vet att du kan hålla.

• Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
J
T TypRätt skrev:
Anser att du har fel och att lagen är väldigt tydlig här. En tjänsteutövare har rätt att avhjälpa ett fel om det inte är uppenbart att de är så oskickliga att de inte kommer lyckas. Praxis är att de kan få kring två försök på sig, detta måste dock ske skyndsamt dvs det ska kunna gå före andra planerade arbeten om kalendern är full.
Det tycker du att dom har fått i detta fall?
T TypRätt skrev:
Är det dock så att man avtalat om ett färdigdatum gäller det avtalet. Har man tex inte färdigställt en lägenhets WC på uttalad tid och lägenhetsinnehavaren behöver bo på hotell får företaget glatt pröjsa för detta och övriga omkostnader som uppstår pga förseningen. Börjar kunden komma med orimliga krav som täckning för extrakostnader för room service och dylikt kan företaget givetvis bestrida dessa. Är parterna inte överens är det tingsrätten som får avgöra vad som är faktisk skada (dvs riktig kostnad). Har man kunnat bo kvar i lägenheten för att det funnits dusch och WC i källaren har man inte lidigt någon skada och kan då heller inte kräva någon ersättning.
Ja men här verkar du gå vilse i vem som har ansvaret för en färdig produkt alltså toan/badrummet det är TS själv då hen har valt att samordna allt själv!

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.