8 692 läst ·
223 svar
9k läst
223 svar
Kan jag kräva reducerat pris när arbete lämnats?
Ja då får du helt enkelt be firman att återkomma i början utav nästa vecka och förskjuta den inplanerade till att det är klart..C Crowmum skrev:
Du har ju samordningsansvaret och fel blir det och det måste man ha med i sin tidsplanering..
Jag är ju en sån som suckar och gör jobbet själv. Hade jag vetat om detta skulle jag inte ha begärt att bortmontering och bortforsling skulle vara med i offerten.B Bästerortarn skrev:
Så, vi har ägnat helgen åt att skapa fri väg för två andra hantverkare som kommer imorgon bitti och att själva montera det som lämnats. Vi har också fått ”leka” elektriker eftersom den vi hade kontakt med har ”gått under jord”
Jag tror att det bottnar i för hög belastning, men jag hade varit helt ok med kommunikation kring det istället för att de ghostar.
Hade hellre flyttat jobben t januari och fått det ordentligt gjort - om än lite dyrare.
Se nedan. Vi har slutfört själva för att det påverkar så många andra hantverkare den kommande veckan.J Jansson69 skrev:
Jag vill inte hänga ut firma och person men det svar jag fick då jag påtalade vattenläckage var extremt nonchalant, eftersom jag själv skruvade ihop allt rätt samma kväll (vem vill ha vatten rinnande hela helgen!?)T TypRätt skrev:Jag hade absolut meddelat dem redan fredag kväll att de inte levererat enligt överenskommelse. Typ; ”Antingen så står det någon här lördag morgon eller så hittar vi någon som gör det för eran räkning. Montör kommer som ni redan vet måndag morgon så ni har till lördag lunch på er att lösa detta om ni vill göra det själv”.
Bara att visa att man är med i matchen annars är det någon annan som får fokus om de tror att de riskfritt kan förhala ert jobb.
Att kräva ersättning i efterhand är svårt, att fråga om prisavdrag går ju men har svårt att tro att de skulle ge mer än några hundralappar för att de nu helt enkelt inte behöver ge något.
det är ju faktiskt ditt j--a jobb att samordna som byggherre så här blir det när ditt kontrollbehov överstiger förmågan.C Crowmum skrev:Jag är ju en sån som suckar och gör jobbet själv. Hade jag vetat om detta skulle jag inte ha begärt att bortmontering och bortforsling skulle vara med i offerten.
Så, vi har ägnat helgen åt att skapa fri väg för två andra hantverkare som kommer imorgon bitti och att själva montera det som lämnats. Vi har också fått ”leka” elektriker eftersom den vi hade kontakt med har ”gått under jord”
Jag tror att det bottnar i för hög belastning, men jag hade varit helt ok med kommunikation kring det istället för att de ghostar.
Hade hellre flyttat jobben t januari och fått det ordentligt gjort - om än lite dyrare.
Kan man inte sånt här så lejer man bort detta som en totalentreprenad
Nu kan du bara bita ihop ose pengarna rulla och tiden gå samt förhoppningsvis lära dig något
De kommer nog inte acceptera två hela dagars arbete (vilket det blev för två vuxna med hyfsat händigt sinne).Tomtom79 skrev:
Steg 1 ska ju vara att ge hantverkaren chans till rättelse, alltså meddela att de glömt ditten och datten och får ta och fixa det innan nästa hantverkare kommer. Alternativt erbjuda dem att någon annan får färdigställa för xy kronors avdrag på fakturan.
Ger man dem inte chansen att rätta sina misstag är det svårt att juridiskt riktigt ensidigt göra avdrag på fakturan.
Du sitter nu o saxen och får kanske se det som en lärdom. Inför deras återkomst är du mer förberedd och ser till att inte betala förrän allt är klart och OM det återstår något så ge dem en rimlig chans att slutföra och vad du anser alternativet är, hur många timmars jobb som du anser behöver utföras av dig själv och till vilket pris.
Jag tänker som så, att vi i god tid haft dialog om offert, vad som ska ingå och vad det ska kosta.returen skrev:
Om det sedan kommer någon som 1) inte har fått tillräckligt med info 2) inte har med sig rätt saker 3) inte lyckas montera ihop basala rör under ett tvättställ…. Då övergår det mitt ansvar.
Schysstare hade varit: ”jag hinner bara det här idag, kan ni göra resten själva”
Jag har samordnat och samtliga har fått datum och tider för när respektive firma är här och vad de gör - för att det inte ska krocka och för att de ska kunna planera.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 660 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 660 inlägg
Har renoverat bad med firma och oftast tar det längre tid än plan så att försöka samordna flera företag att jobba strikt efter klocka och att ny firma ska in minuten efter, här känns det som du stressar för du vill med utnyttja rot innan det höjs som alla andra.
Mitt bad var 3 veckor försenat men det visste vi när vi rev och såg att det var mer skador än trott under
Mitt bad var 3 veckor försenat men det visste vi när vi rev och såg att det var mer skador än trott under
bara att inse att du har gjort en undermålig upphandling i det att du inte var tydligC Crowmum skrev:Jag tänker som så, att vi i god tid haft dialog om offert, vad som ska ingå och vad det ska kosta.
Om det sedan kommer någon som 1) inte har fått tillräckligt med info 2) inte har med sig rätt saker 3) inte lyckas montera ihop basala rör under ett tvättställ…. Då övergår det mitt ansvar.
Schysstare hade varit: ”jag hinner bara det här idag, kan ni göra resten själva”
Jag har samordnat och samtliga har fått datum och tider för när respektive firma är här och vad de gör - för att det inte ska krocka och för att de ska kunna planera.
precis som du skriver det är för många käftordrar, det som inte finns på papper finns inte.Fairlane skrev:
i en upphandling av tjänst eller vara får man vara tydlig i anbudsunderlaget
långt ifrån alla , mycket långt ifrån alla har förmågan att genomföra en upphandling
Du är hantverkare eller hur?returen skrev:
Klart att det inte går, men då ställer jag ut jobbet till mig själv och fakturerar samma per timme som de själva gjort enligt avtal plus OB enligt norm för kollektivavtal. Det troligare är väl att de får eld o baken att skicka tillbaka killen som inte gjorde färdigt.H Hallerudsbo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Som sagt, försök taq diskussionen om hur mycket avdrah det skall vara på fakturna till när allt är klart.C Crowmum skrev:
Och om det nu tog två personer två dagar att göra det, så drar du väl av 32h arbete från deras faktura. Att deras kille eventuellt hade klarat det snabbare är ju inte ditt problem, då borde firman ha sett till att deras snabbe hantverkare hade gjort sitt jobb.