8 646 läst ·
223 svar
9k läst
223 svar
Kan jag kräva reducerat pris när arbete lämnats?
Absolut inte! Däremot är det så uselt och lågt och präglar vissa individer på detta forum!13th Marine skrev:
Som dessutom inte ens bemödar sig att läsa inläggen som likar det säger väl allt..
Tack för att du bekräftar det @Intet redan förklarat!13th Marine skrev:
Har inte skrivit alls så så @Fairlane skriver utan han har upprepat försökt att stoppa dessa ord i min mun. Tillskrivningar verkar vara denne persons signum för du väldigt ofta likar dessa tillskrivningar så det säger ganska mycket..13th Marine skrev:
Exakt förväntad utgång, jag gjorde en större sak av då jag ser detta beteende på fler ställen där en medlem är utsatt för precis detta drev som du gör dig skyldig till i denna tråd och även väldigt ofta likadant kopplat till tillskrivaren i detta fallet, att förstärka rena lögner baserat på tillskrivningar som personerna ägnar sig åt är ju tyvärr väldigt vanligt på detta forum och verkar falla även dig väl i smaken..13th Marine skrev:
Nu är jag klar med min upplevelse av dessa tillskrivningar och lämnat OT för denna tråden..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Jag har förklarat vad som gick fel och bett om ursäkt för det...J Jansson69 skrev:
Vi är nog några stycken som ändå känner att du inte tycker att företaget bör ta ansvar för att de inte håller en tid som de lovat att hålla, så du kanske kan förtydliga vad du menar?
- Är det ok för en säljare att lova en tid som man troligen missat om man inte skickar den skickligaste personen firman har?
- Om man missar en tid spelar det då någon roll om det blir problem för kunden eller är det kundens ansvar?
- Beror svaret på fråga 2 på om det är problem för en annan hantverkare in eller om det är andra skäl, exempelvis att kunden ska resa bort?
- Är det ok för en säljare att lova saker man inte klarar av, för att inte riskera att förlora affären?
- Om man märker att man inte kommer hinna ska man meddela kunden så snart som möjligt eller räcker det att kunden upptäcker det när man packar ihop sista dagen?
Ja i TS fall är det ju TS som har samordningsansvaret och råder över tidsplaneringen ensamt..
Redan i citat nr #2 så får TS den rätta rekommendationen, och vad jag ser har du inte motsatt dig den, har du det så har jag missat det..
Nu har jag förtydligat min ståndpunkt ytterligare en gång och hoppas ni läser och inte fortsätter med tillskrivningar🙏
Redan i citat nr #2 så får TS den rätta rekommendationen, och vad jag ser har du inte motsatt dig den, har du det så har jag missat det..
Min rekommendation har hela tiden varit att företaget har rätt att rätta sina misstag och att det inte är skäligt att begära att man ska komma en lördag-söndag när man kontaktar företaget så sent som fredag eftermiddag, utan behöver ge företaget chansen till rättning nästkommande arbetsvecka vilket i normalfallet inom bygg är mån-fre 07:00-16:00..Tomtom79 skrev:
Steg 1 ska ju vara att ge hantverkaren chans till rättelse, alltså meddela att de glömt ditten och datten och får ta och fixa det innan nästa hantverkare kommer. Alternativt erbjuda dem att någon annan får färdigställa för xy kronors avdrag på fakturan.
Ger man dem inte chansen att rätta sina misstag är det svårt att juridiskt riktigt ensidigt göra avdrag på fakturan.
Du sitter nu o saxen och får kanske se det som en lärdom. Inför deras återkomst är du mer förberedd och ser till att inte betala förrän allt är klart och OM det återstår något så ge dem en rimlig chans att slutföra och vad du anser alternativet är, hur många timmars jobb som du anser behöver utföras av dig själv och till vilket pris.
Nu har jag förtydligat min ståndpunkt ytterligare en gång och hoppas ni läser och inte fortsätter med tillskrivningar🙏
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ja, men frågan är om företaget ska stå för en utlovad tid eller inte. Du svarar inte på den frågan.J Jansson69 skrev:
Var man hamnar i om man tar det till domstol är nog oklart.
Generellt anser jag att det är korrekt att företaget ska ges chans att korrigera ett fel, men det är inte samma sak som att ta på sig något som man vet att man inte kommer hinna för att sen kunna kräva rätten att korrigera det man inte hann med.J Jansson69 skrev:
Där är vi det olika. Jag ser det inte som skäligt att ta uppdrag man inte klarar av att utföra ens när inga komplikationer tillstöter. Jag ser det också som självklart att företaget så snart som möjligt meddelar sin kund om det blir problem. Jag ser det för övrigt som självklart att man jobbar övertid eller anlitar någon annan som löser problemet om man själv inte klarar av det, men så är det kanske inte i byggbranschen.J Jansson69 skrev:Min rekommendation har hela tiden varit att företaget har rätt att rätta sina misstag och att det inte är skäligt att begära att man ska komma en lördag-söndag när man kontaktar företaget så sent som fredag eftermiddag, utan behöver ge företaget chansen till rättning nästkommande arbetsvecka vilket i normalfallet inom bygg är mån-fre 07:00-16:00..
Det var väl ingen tillskrivning alls i det inlägget? Det var ett antal frågor av vilka du besvarade noll.J Jansson69 skrev:
Som jämförelse kan jag ge mina svar på samma frågor här (jag undrar hur många vi anser samma sak kring):
- Är det ok för en säljare att lova en tid som man troligen missat om man inte skickar den skickligaste personen firman har? <-- Nej, såvida man inte kan garantera att den skickligaste gör jobbet, men även då bör man vara tydlig med att om något oväntat händer, exempelvis sjukdom så kommer det inte gå.
- Om man missar en tid spelar det då någon roll om det blir problem för kunden eller är det kundens ansvar? <-- Nej, ansvaret är vårt som företag
- Beror svaret på fråga 2 på om det är problem för en annan hantverkare in eller om det är andra skäl, exempelvis att kunden ska resa bort? <-- Nej
- Är det ok för en säljare att lova saker man inte klarar av, för att inte riskera att förlora affären? <-- Nej, hellre en förlorad affär än en missnöjd kund.
- Om man märker att man inte kommer hinna ska man meddela kunden så snart som möjligt eller räcker det att kunden upptäcker det när man packar ihop sista dagen? <-- Givetvis meddelar man så snart som möjligt för att skapa så många alternativ som möjligt.
kommer inte att bemöta tillskrivningar och dissektioner av delar av texter utan har tydligt svarat min ståndpunkt och är tämligen säker på att juridiskt så är inte skadestånd tillämpbart som hempularen skrev..
Jo det är tillskrivningar där du till och med skriver svaren du önskar i rött..
Det är lite konstigt att du inte bemöter tex. Inlägg #2 med samma frågor och det finns även andra som har påpekat om skälig tid till rättelse och hur det fungerar med samordningen men detta vill du inte ta till dig så jag kan inte göra så mycket mer åt det..
Jo det är tillskrivningar där du till och med skriver svaren du önskar i rött..
Det är lite konstigt att du inte bemöter tex. Inlägg #2 med samma frågor och det finns även andra som har påpekat om skälig tid till rättelse och hur det fungerar med samordningen men detta vill du inte ta till dig så jag kan inte göra så mycket mer åt det..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Nej. Jag skriver inte svaren jag önskar i rätt, jag skriver hur jag/vi agerar och hur jag/vi tänker (med vi menar jag företaget jag arbetar på nu och de jag arbetat på tidigare och även när jag har haft eget företag). Du har full rätt att tycka samma eller annorlunda och jag påstår inte något av vad du tycker, jag frågar.J Jansson69 skrev:
Jag hade mycket väl kunnat ställa frågan där, men nu blev det till dig. Du väljer att inte besvara enkla frågor och anser dig vara tydlig. Vi kan nog enas om att vi tycker olika i åtminstone den frågan.J Jansson69 skrev:
Samordningen anser jag vara helt irrelevant i sammanhanget. Jag anser att man håller ett löfte. Om den ett brutet löfte innebär problem för någon annan hantverkare eller för inte är ointressant. Det kunde lika gärna ha varit sista hantverkaren i kedjan som fick komma in på utsagd tid och inte hunnit med sitt jobb utan att det tillkommit något försvårande (att företaget har svårt med internkommunikation är inte kundens ansvar). Skit att inte kunna stå för vad man säger.
Tycker du ska grunna lite på vad tillskrivningar kan va och hur dom används, vet att du har svårt med det då det är något du gör i stort i många trådar..
Alla gör det lite eller ibland men du tar det till next level rätt uppenbart så jag kommer inte bemöta dessa frågor alls innan du inser vad det är du gör😉🙏
Alla gör det lite eller ibland men du tar det till next level rätt uppenbart så jag kommer inte bemöta dessa frågor alls innan du inser vad det är du gör😉🙏
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
En dag lämnar en bilägare in sin bil på service och byte av bromsskivor och belägg fram, innan man ska på långsemester. Det ska bli skönt att ha nya bromsar och nyservad bil innan resan börjar. Redan vid bokningen har bilägaren varit tydlig med att det är viktigt att bilen är klar i tid för att man ska på långsemester och blir utlovad att det är inget problem. På fredagmorgon lämnar ägaren in bilen och påpekar igen vikten av att det måste vara klart under dagen då man ska på långsemester med start under helgen. "Inget problem säger personen som tar emot bilen".
På fredag eftermiddag kommer ägaren tillbaka för att hämta bilen men får till svar att den inte är klar och att mekanikern gått för dagen. Bilen hänger upphissad i verkstaden utan hjul och bromsskivor.
"Men ni lovade ju att det skulle vara klart" säger bilägaren förtvivlad, "jag ska ju åka på semester med bilen imorgon".
"Det är inte vårt fel, vi har rätt att korrigera vårt misstag. Du kan ju inte komma så här sent på en fredag eftermiddag och förvänta dig att vi ska jobba över för att lösa din dåliga planering.Vi börjar jobba igen på måndag klockan 7.00. Du borde kunna hämta bilen vid lunch. Du borde verkligen lära dig att planera bättre."
Bilägaren är såklart förtvivlad är, samtidigt som företrädare för verkstaden muttrar något om naiva kunder som tror att de ska få bilen på utsatt tid. Sen går verkstadskillarna och tar en öl och snackar skit om den korkade kunden som planerar så uselt.
Obs! För att vara tydlig så syftar jag inte på någon speciell person eller firma och tillskriver ingen annan person några åsikter. Personerna i berättelsen är fiktiva, eventuell likhet med verkliga händelser är en slump.
På fredag eftermiddag kommer ägaren tillbaka för att hämta bilen men får till svar att den inte är klar och att mekanikern gått för dagen. Bilen hänger upphissad i verkstaden utan hjul och bromsskivor.
"Men ni lovade ju att det skulle vara klart" säger bilägaren förtvivlad, "jag ska ju åka på semester med bilen imorgon".
"Det är inte vårt fel, vi har rätt att korrigera vårt misstag. Du kan ju inte komma så här sent på en fredag eftermiddag och förvänta dig att vi ska jobba över för att lösa din dåliga planering.Vi börjar jobba igen på måndag klockan 7.00. Du borde kunna hämta bilen vid lunch. Du borde verkligen lära dig att planera bättre."
Bilägaren är såklart förtvivlad är, samtidigt som företrädare för verkstaden muttrar något om naiva kunder som tror att de ska få bilen på utsatt tid. Sen går verkstadskillarna och tar en öl och snackar skit om den korkade kunden som planerar så uselt.
Obs! För att vara tydlig så syftar jag inte på någon speciell person eller firma och tillskriver ingen annan person några åsikter. Personerna i berättelsen är fiktiva, eventuell likhet med verkliga händelser är en slump.
Kan dra en anekdot: obs 100% verklig händelse..
Lämnade in bilen på bokad tid för omfattande service det vanlig motorservice, byte olja automatlådan och haldexen..
Utanpå detta så var det glapp på styrleden höger fram som hade fått nedslag på besiktningen.
Verkstaden beräknade ca 4-6timmars utförande tid med avrinningen av oljorna med mera..
Lämnat in bilen på utsatt tid och får en gratis lånebil och åker och jobbar..
Hör ingett under dagen så jag ringer strax innan dom stänger och frågar om bilen är klar, svaret jag får att pga. oförutsedda personal frånvaron så har dom inte ens rullat in bilen i verkstaden..
Och vi bestämmer att jag låter bilen stå där och jag kör vidare med lånebilen så inga problem med det..
Sedan blir jag konstantad på tredje dagen att bilen var klar och jag åker och hämtar bilen och frågar vad förseningen beror på och dom svarar att det har varit både VAB och sjuka mekaniker så därav så blev det som det blev..
Ok jag betalar och tar min bil och åker hem ingett mer med det😉
Så man får nog ha lite förståelse för att saker inte går som dom ska utan att göra anspråk på skadestånd, prisavdrag och ett jäkla liv..
Det är människor som jobbar med badrum och bilar och dessa människor gör fel, ibland blir sjuka eller vabbat eller vad det nu kan vara finns mängder med andra viktigare saker än en tid som sagts och gets vid en diskussion..
Lämnade in bilen på bokad tid för omfattande service det vanlig motorservice, byte olja automatlådan och haldexen..
Utanpå detta så var det glapp på styrleden höger fram som hade fått nedslag på besiktningen.
Verkstaden beräknade ca 4-6timmars utförande tid med avrinningen av oljorna med mera..
Hör ingett under dagen så jag ringer strax innan dom stänger och frågar om bilen är klar, svaret jag får att pga. oförutsedda personal frånvaron så har dom inte ens rullat in bilen i verkstaden..
Och vi bestämmer att jag låter bilen stå där och jag kör vidare med lånebilen så inga problem med det..
Sedan blir jag konstantad på tredje dagen att bilen var klar och jag åker och hämtar bilen och frågar vad förseningen beror på och dom svarar att det har varit både VAB och sjuka mekaniker så därav så blev det som det blev..
Så man får nog ha lite förståelse för att saker inte går som dom ska utan att göra anspråk på skadestånd, prisavdrag och ett jäkla liv..
Det är människor som jobbar med badrum och bilar och dessa människor gör fel, ibland blir sjuka eller vabbat eller vad det nu kan vara finns mängder med andra viktigare saker än en tid som sagts och gets vid en diskussion..
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Du fick en lånebil och något hände (någon blev sjuk). Det är ju inte riktigt samma sak som att man inte får något och inget konstigt hänt. Det är väl där våra åsikter skiljer sig. Jag anser liksom du att om något oväntat inträffar (exempelvis sjukdom) så har jag förståelse för att man missar tidplanen. Om inget konstigt inträffar har jag däremot ingen förståelse alls för att man blir sen och sen bara skiter i det.J Jansson69 skrev:Kan dra en anekdot: obs 100% verklig händelse..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Vad menar du är felet som inträffat i TS fall?J Jansson69 skrev:
Att de skickade en som inte fått information om jobbet? Att vederbörande glömde grejer?
Om du jämför med din inlämnade bil så fick du ju något i det fallet, du fick en lånebil. TS däremot ska inte ha något?
Läser du överhuvudtaget vad TS skriver?Fairlane skrev:
Du gör dig bara själv en otjänst så som du fortsätter att fiska med den dåliga inläsningen och alla tillskrivningar.
C Crowmum skrev:
För det första så vart det en anekdot har inte jämställt detta med TS fall vart får du det ifrån? YTTERLIGARE en tillskrivning!Fairlane skrev:
Fast bilen hade ju noll med förseningen att göra utan den ingick från början vid en bokning av service, så även här haltar dina påståenden rätt anmärkningsvärt!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Ja jag läser.J Jansson69 skrev:
Jag har bara en annan inställning än du.
"Det här lovar vi att vara klara med till den här tidpunkten. Hoppsan vi gjorde fel. Skulle sig själv som inte tänkte på att vi skulle göra fel."
Inte alls, jag gjorde jämförelsen. Har inte oåstå8att du gjort det. I övrigt förstår jag inte varför du lägger in anekdoter som inte har med TS fall att göra eller går att jämföra med TS fall. Är det bara fristående berättelser har de inte i tråden att göra.J Jansson69 skrev:
Ingick bil inte dagar, det visst jag inte.J Jansson69 skrev:
Det rimliga hade ju varit att du hade fått lämna tillbaka bilen första dagen för att den hade de lovat till någon annan...
Ja du läser du sämre en än lågstadie elev i och med att du inte viste vad som skrevs i inlägg #1Fairlane skrev:
”Utöver detta fick vi själva montera om två saker, då det kopplats ihop fel och läckte vatten.”
Så läst kan du ju inte gjort ljuger som en häst travar eller vad är det man brukar säga😉
Du får ursäkta mig att jag sänkte mig till din nivå men var det inte du som skrev inlägg #173 som är helt orelevant för tråden?Fairlane skrev:
Eller gäller inte samma regler herrn?
Fairlane skrev:
En dag lämnar en bilägare in sin bil på service och byte av bromsskivor och belägg fram, innan man ska på långsemester. Det ska bli skönt att ha nya bromsar och nyservad bil innan resan börjar. Redan vid bokningen har bilägaren varit tydlig med att det är viktigt att bilen är klar i tid för att man ska på långsemester och blir utlovad att det är inget problem. På fredagmorgon lämnar ägaren in bilen och påpekar igen vikten av att det måste vara klart under dagen då man ska på långsemester med start under helgen. "Inget problem säger personen som tar emot bilen".