9 805 läst ·
223 svar
10k läst
223 svar
Kan jag kräva reducerat pris när arbete lämnats?
Oj känner inte alls igen mig i din beskrivning många enmanskuttar är det som gör dom små jobberna.Tomtom79 skrev:
Det beror nog på vem det är som tar in underentreprenörer. Jag tar in många ibland och ser givetvis till att ha UE som har så pass mycket och kunnigt folk att jag kan lita på att de utför det jobb de tar sig an. Ska jag synka 5 olika firmor på ett jobb som tar en vecka och varje kategori ska in ett par gånger (ex elektriker kopplar ur, monterar och kopplar in i olika steg) så funkar det ju givetvis inte att varje gubbe ska ha 1-2 dagars luft i schemat!
Det handlar helt enkelt om hur stora UE man tar in och hur pålitliga de är! Enmansfirmor med enbart den typen av framförhållning (preliminärboka och ringa in efterhand) är ju dömt att misslyckas. Likaså någon som drabbas mycket av hälsoproblem, VAB eller liknande. Eler någon som får backning på hälften av sina jobb. Denna är ju inte lämplig att anlita som enmansfirma.
Men en större firma som har fler gubbar, som gör korrekta jobb och som inte sysslar med ständig omplanering och brandkårsutryckningar går det alldeles utmärkt att jobba så med!
"Så gör alla" brukar man höra från den som själv inte kan göra bättre än "så".
Hur duktig man än är så blir det fel, VAB om man har barn det förstår någ alla och ibland är alla sjuka någon gång eller akuta sjukbesök mm..
Även om man tar ett företag med några anställda så sitter ju ingen av dom på lådan för det skulle i sådana fall vara bortkastade pengar..
Vi och dom vi jobbar med planerar sällan in exakta tider utan man delger en tidsplan i tidigt skede men en avropstid för med åren har vetskapen om att rot-jobb går aldrig som tänkt det dyker alltid upp något eller händer något.
Men det behöver inte betyda att sluttiden på en entreprenad förskjuts men absolut i merparten av fallerna så förskjuts dom olika momenten och man får stuva om, därav är det synnerligt svårt att jobba under privatpersoner som saknar denna insikten och kunskapen..
I TS fall är det nog flera olika faktorer som har fallit olyckligt då det har blivit så här..
Har aldrig än idag hört eller sett ett företag som inte får backning, givetvis är det olika mycket och det kan bero på hur skicklig man är och väldigt ofta och många reklamationer på maskiner, material och leveranser att det helt enkelt är slut det kunden önskar och det går inte att ligga före och köpa upp halva Sverige för att själv lagerhålla alla 100 tusentals olika saker och produkter som behövs i en renovering.
Men det jag med säkerhet kan säga är att dom duktigaste hantverkarna jobbar inte i delade entreprenader mot konsument i en större renovering. Utan antingen jobbar dom med diverse byggföretag där samarbetet fungerar eller så jobbar dom med/under större företag som tar det administrativa för det tar så enormt med tid ifrån arbetet för fåmansbolag.
Sedan verkar du funnit dit lag där ni samarbetar bra, men att en konsument som oftast går och tar in offerter på varje delmoment som TS har gjort har jag sett i så många fall misslyckas pga. samordningen för den är i stort sett omöjlig att få bra under tidspress med okända företag som oftast jobbar under pris och tidspress på ett 10 tal olika projekt eller vad det kan vara för stunden..
Så inser man att skiter det sig på några ställen och man stannar kvar ja då förskjuter man alla andra framförliggande jobb med om det inte finns någon flex i planeringen någonstans..
Tidsplaner har jag jobbat med i små och medelstora jobb upp till 35-40 man stora och det är lättare i dom större att trolla bort enstaka missar eller oväntade bortfall men i små jobb där det nästan alltid bara är en ifrån varje yrkesgrupp då blir det betydligt svårare få jobbet stannar av helt om en tex. blir borta pga. sjukdom..
Jag tror att du förstår men många skribenter här ser man jobbar inte med detta och ska blanda in moral, skadestånd mm. Så fort något går minsta fel och jag har ALDRIG haft såhär djupa diskussioner i verkligheten utan de allra flesta har förståelse..
Vi läser och läser men...J Jansson69 skrev:
Din poäng är ganska utarmat.
Om en hantverkare lovar att göra ett jobb på två dagar men det tar fyra är det kundens fel. Ok. Jävla kunder som inte kan hålla hantverkarens planering!
😅
Jag läser intressanta inlägg varje dag.J Jansson69 skrev:
Dina inlägg är mest intressanta ur.ett antropologiskt perspektiv.
Det naturliga urvalet, förökning o s v.
Jag ser vissa brister och känner mig som en vinnare. Tack jansson69 för att du ger mig självförtroende.
Jag bjuder på det för känner ingen konkurrens..G gaidin skrev:
Men vad anser @gaidin med det nyvunna självförtroendet att TS ska göra?
TS skall kontakta sin motpart i avtalet och berätta att avtalet har brutits p g a missad deadline och kräva reducering av priset motsvarande vad den ökade kostnaden blir.J Jansson69 skrev:
Att man som kund skall räkna med att alla hantverkare är försenade är så jäkla dumt så inte ens klockorna vill stanna.
Oj oj så du tar i ta det lite lungt med det nyvunna självförtroendet, vill ju inte att du ska få hjärtinfarkt nu när du lärt dig något!G gaidin skrev:
Om du hade läst tråden så hade du vetat att TS löste allt under helgen själv så inga förseningar för TS här inte😉
TS betalade för att få saker fixade men fick fixa det själv. Problemet är löst men det var inte hantverkaren som löste problemet.J Jansson69 skrev:
Frågan gäller om TS skall reducera betalningen och hur mycket.
Vad det är du diskuterar har jag ingen aning om.
Men varför i hela fridens namn har du åsikter om vem som gillar andras inlägg? Jag fattar absolut ingenting. Hur kan det vara "uselt och lågt" att gilla ett inlägg? Man må väl få gilla precis vad man vill utan att det angår dig det minsta? För mig är din reaktion fullkomligt obegriplig.J Jansson69 skrev:
Vill jag gilla ett inlägg för att skribenten har en snygg avatar eller för att solen skiner ute, gör jag det och kommer att fortsätta med det, fullkomligt oberörd av dina åsikter kring det. Gissar att rätt många tycker på samma sätt.
Får jag inte ha åsikter?Alfredo skrev:
Men varför i hela fridens namn har du åsikter om vem som gillar andras inlägg? Jag fattar absolut ingenting. Hur kan det vara "uselt och lågt" att gilla ett inlägg? Man må väl få gilla precis vad man vill utan att det angår dig det minsta? För mig är din reaktion fullkomligt obegriplig.
Vill jag gilla ett inlägg för att skribenten har en snygg avatar eller för att solen skiner ute, gör jag det och kommer att fortsätta med det, fullkomligt oberörd av dina åsikter kring det. Gissar att rätt många tycker på samma sätt.
Jag gillar ditt inlägg. ❤️💛💚Alfredo skrev:
Men varför i hela fridens namn har du åsikter om vem som gillar andras inlägg? Jag fattar absolut ingenting. Hur kan det vara "uselt och lågt" att gilla ett inlägg? Man må väl få gilla precis vad man vill utan att det angår dig det minsta? För mig är din reaktion fullkomligt obegriplig.