Det finns ju inga bilder på hur det ser ut, men är det någon av er som vet hur ett 60-talsförråd byggt på tryckt (men mycket giftigt och bra) virke brukar vara utformat? I s f är det i mitt tycke helt orealistiskt att prata om platonmatta och dräneringsgrus ö h t.

F ö anser jag det vara ett vansinnigt dåligt beteende av en nyinflyttad att börja med att kräva den här typen av åtgärder från sina nya grannar. Men jag känner inte till det enskilda fallet - TS kanske är en svinpäls.

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
Det vore bra om TS klarlägger om det är bostadsrätt, äganderätt eller något annat. Då grannen hänvisar till Jordabalken har jag tolkat det som att det är ägda radhus. Om det ägs av en bostadsrättsförening är det andra regler som gäller.

• Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Jag tycker samma som ni rabatten är på min tomt och på min tomt gör jag vad jag vill,

Men grannen menar enligt Jordabalk (1970:994) att jag inte får ha anläggningar på min tomt som förstör hans egendom.

Vi kan väll säga att denna granne är lite speciell så att tala med honom och komma överens är inte ett alternativ.
För honom är det bra lagar och regler som gäller.

Jag är ju inte lag kunnig och när jag försöker läsa Jordabalk (1970:994) så står det typ att man inte får upprätta anläggningar som förstör grannens egendom.
Men denna rabatt var ju där när han flyttade in gäller lagen retroaktivt?
Om nu hans balk är skadad av min rabatt kommer han säkert kräva mig på skadestånd om jag läser av honom rätt.

Finns det någon lag kunnig här?
Vänd på påståendet istället....
Fråga han varför han har en anläggning (ett förråd) som förstör din anläggning (din rabatt)!

Tryckt virke vid en rabatt innebär dessutom förorening av dina växter!

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
K hannaz skrev:
Och? Då är ju lösningen att fixa dräneringen.... Inte att acceptera att det är dåligt och fortsätta låta det vara dåligt.
Nej, det tycker jag inte alls. Bristen på dränering har sannolikt redan skadat golvstockarna och då behöver de bytas. I det läget kan det absolut vara värt att be TS att ta bort rabatten. Men att kräva att han tar bort en redan befintlig rabatt för att det ”förstör grundläggningen” är bara att vara en jävel/paragrafryttare.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Radhus och alla har samma förråd.....då gissar jag att det finns servitut som reglerar detta?

• Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Hej alla.
Jag bor i ett radhus från slutet av 60 talet och har nu fått en ny granne.
Den nya grannen säger att jag måste gräva upp min rabatt som ligger mot hans förråd för den förstör "förrådets grund" enligt Jordabalk (1970:994)
"Grunden" på förrådet består av tryck impregnerade balkar och han hävdar att det måste ligga 30-40 cm grus mot denna balk enligt byggstandard och att min rabatt förstör hans balk.
Dom 30-40 cm han talar om skulle göra att jag inte kan han någon rabatt där över huvud taget.

Jag har läst Jordabalk (1970:994) men där står det hur jag får bygga men jag har haft denna rabatt väldigt länge och den tidigare grannen har tyckt det var helt ok.

Vad säger lagen?
Be grannen att flytta uthuset så han kan gå på sin egen mark när det behöver målas,få se vad ha säger...

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Oavsett är det ni som gjort fel.
Man ska inte ha växtlighet mot byggnader, det kan tex läsas i var o varannat besiktningsprotokoll vid husförsäljningar. Växter vid grunder ger en anmärkning för det är olämpligt.
Vi har det i föreningens stadgar ( BR radhus) den grusade kanten närmast byggnaderna får inte ändras/påverkas.
Den är 30-40 cm.
Och byggnader/staket ect skall stå så man kan underhålla dem utan att beträda någon annans mark.

• Gilla
Sebis
  • Laddar…
janwide
Slående i den här tråden är hur små skitsaker kan skapa motsättningar. Är mycket glad att vi och våra grannar löser alla uppkomna situationer med smidighet och kompromissvilja. Det är bara att hålla tummarna att det inte flyttar in någon ny folkilsken granne framöver.

• Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Hej alla.
Den nya grannen säger att jag måste gräva upp min rabatt som ligger mot hans förråd för den förstör "förrådets grund" enligt Jordabalk (1970:994)
"Grunden" på förrådet består av tryck impregnerade balkar och han hävdar att det måste ligga 30-40 cm grus mot denna balk enligt byggstandard och att min rabatt förstör hans balk.
Dom 30-40 cm han talar om skulle göra att jag inte kan han någon rabatt där över huvud taget.

Jag har läst Jordabalk (1970:994) men där står det hur jag får bygga men jag har haft denna rabatt väldigt länge och den tidigare grannen har tyckt det var helt ok.

Vad säger lagen?
är det din tomt så ha rabatten om du vill han kan väl skydda sitt garage med en rostfri plåt el nåt

Tycker att förslagen med platonmatta låter bra, rent praktiskt något som borde göra er båda nöjda. Vill han driva ”vad som är rätt” finns en lösning som jag vet företag tillämpar ibland; ”we meet in court”. Kolla med din hemförsäkring vad en domstolsförhandling skulle kunna kosta, och om det är en rimlig risk, varför inte vänligt säga till din granne att det är en intressant fråga hur jordabalken ska tolkas i det här fallet. Föreslå honom att anmäla så får en domstol avgöra vad som är rätt. Utslaget klargör ju vad som gäller. Kanske villaägareföreningen kan driva din sida, det är ju något som kan vara till glädje för många att få preciserat? Detta inte för att sätta dit din granne (han kan ju få rätt), men det blir klart vad som gäller. Är inte 100% säker på att jag själv skulle gå den vägen, någon annan i tråden som har erfarenhet? Ser en risk i att bara ”vika ned sig”, då ger man ju grannen tolkningsföreträde i eventuellt kommande tvister. Men det bästa är naturligtvis att komma överens med något som båda tycker är ok.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
P
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, förrådet ligger där det ligger.
Klart du inte ska ha en rabatt som förstör grannen förråd.
Att du sen inte behöver grusa utan det går att lösa på andra sätt.
Fundera ut en plan som passar dig och gå över till grannen och förklara att du har en plan som säkerställer att det inte "sämrar" grannens förråd.
Sen fixar du allt arbete som krävs, vilket i mina ögeon är en minimal insats för att få en fin grannsämja.

Du kommer lyckas om du tänker rätt ;-)

/W
Menar du detta på allvar ?
Om förrådsägaren har ett felbyggd förråd, för det är det med tryckimpregnerat virke direkt mot mark, så får han väl bygga om och bygga rätt.
Rabattägaren ska inte flytta någon rabatt eller betala ett öre för ombyggnaden.

• Gilla
uuu och 3 till
  • Laddar…
U-n-i-k U-n-i-k skrev:
Hej alla.

Vad säger lagen?
Hej

Jag har mycket svår att tänka mig att din granne kan tvinga dig till någonting. Det vore bra om tu kunde ta några bilder så att vi får de hur det ser ut

Vad kom först? Rabatten eller förrådet? Om förrådet byggdes förts så får du ta bort rabatten. Men om förrådet byggdes efter rabatten så får kanske rabatten vara kvar.

• Gilla
Bergdala9 och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Håller med! Grannen får väl se till att skydda sin fastighet på sin mark, han kan ju inte begära att grannen skall göra det på sin mark.
Men snälla, alla ni som håller på på det här viset.

Husen byggdes på det här viset för decennier sedan. Jättevanligt i radhusområden. Det är väl för höge farao självklart att man är aktsam även om grannarnas byggnader när man anlägger och sköter sin trädgård.

• Gilla
  • Älska
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Och ruttnar grannens trä beror det i första hand på att med tiden ruttnar trä och det oavsett impregneringsmetod

• Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
TA BORT RABATTEN!

Du skriver ju själv att det var grus först. Detta är ju för att dränera och skydda grannens förråd. Har man radhus/kedjehus där grannens byggnader går precis till tomtgränsen måste man som granne respektera det. Servitut är aldrig skrivna i dessa fall, det är underförstått.

De som säger att grannen ska flytta sitt förråd har därmed fel, trots att grundprincipen är att man ska bygga så att man kommer åt att göra underhåll från sin tomt.

Dessa kan känna sig träffade:
HEM2121
joppe joppe
Peter 787
kortis
mattoys
Taggeman
Viab89
mfl

Rätt har bland andra:
hannaz
janwide
frollic
Mats Engquist
Klicka

Vad lagar, stadgar och servitut säger är ointressant, det handlar om respekt för andra människors fasta egendom. Flytta ut rabatten och återställ grusremsan.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Tubes och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.