79 776 läst ·
259 svar
80k läst
259 svar
Kan grannen tvinga mig att ta bort min rabatt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Oavsett årtal. Han kan inte kräva att du skall använda din mark för att skydda hans byggnad på hans mark. Han får väl bygga om sitt förråd så att det bli mindre eller så får han väl skydda det på något annat sätt på HANS mark. Skulle han börja gräva på din mark utan tillåtelse gör han sig skyldig till egenmäktigt förfarande.U-n-i-k skrev:
Men detta gjordes för jätte länge sen.Isakare skrev:
Oavsett är det ni som gjort fel.
Man ska inte ha växtlighet mot byggnader, det kan tex läsas i var o varannat besiktningsprotokoll vid husförsäljningar. Växter vid grunder ger en anmärkning för det är olämpligt.
Vi har det i föreningens stadgar ( BR radhus) den grusade kanten närmast byggnaderna får inte ändras/påverkas.
Den är 30-40 cm.
Han är ny inflyttad och kräver detta i efterhand.
Kanske drar han det vidare, kanske inte. Ta det problemet då är nog mitt förslag. Just nu räcker det väl med ett "jag hör vad du säger".U-n-i-k skrev:
Ser inte att det framgått tydligt men ligger radhuset på din egna fastighet? Det är ingen bostadsrättsförening, eller annan typ av förening inblandad?
Aj då.Isakare skrev:
Oavsett är det ni som gjort fel.
Man ska inte ha växtlighet mot byggnader, det kan tex läsas i var o varannat besiktningsprotokoll vid husförsäljningar. Växter vid grunder ger en anmärkning för det är olämpligt.
Vi har det i föreningens stadgar ( BR radhus) den grusade kanten närmast byggnaderna får inte ändras/påverkas.
Den är 30-40 cm.
Jag kollar med föreningen man jag tror inte det står något sånt där.
Det är nog inte så att någon sådan text finns i lagstiftningen, det är ju snarare din granne som ska visa en tydlig hänvisning till vad i Jordabalken han hänvisar till. Drt som finns där är snarare om du har någon anläggning ( verksamhet) som stör. Ni kan be er granne berätta för er vad i lagstiftningen grannen hänvisar till och framför allt om det finns någon praxis/ rättsfall som visar detta. Att ni har rabatter på er egen tomt kan därför knappast ge er risk för någon form av åtgärd. Vilket som vore det kanske bäst att ni når någon kompromiss med visst skydd för förrådet och bibehållen grönska.U-n-i-k skrev:
Ja vill man verkligen vara schyst så varför inte. Jag anser dock nog att om man har en "husgrund" precis i fastighetsgränsen får man nog räkna med att grannfastighetens jord ligger mot grunden. De flesta fastigheter består trots allt huvudsakligen av jord.T ToRy skrev:
Jag har något liknande på vår tomt och nu har jag gjort så att jag lägger plattor, halvplattor längst med grannens förråd så att det inte är jord precis i anslutning till trävirket. Nu har jag ju ändå grävt upp hela trädgården men det blir klart lite svårare för dig. Men jag har samma tanke med min andra granne som har plantering ända in till min förrådsvägg, där jag precis bytt panel och jag funderar på om jag skulle ha satt plåt utanpå för att skydda panelen. Det blir ju också skadat om grannen vattnar växterna och det kommer på väggen, tänker jag.U-n-i-k skrev:
Jag tycker samma som ni rabatten är på min tomt och på min tomt gör jag vad jag vill,
Men grannen menar enligt Jordabalk (1970:994) att jag inte får ha anläggningar på min tomt som förstör hans egendom.
Vi kan väll säga att denna granne är lite speciell så att tala med honom och komma överens är inte ett alternativ.
För honom är det bra lagar och regler som gäller.
Jag är ju inte lag kunnig och när jag försöker läsa Jordabalk (1970:994) så står det typ att man inte får upprätta anläggningar som förstör grannens egendom.
Men denna rabatt var ju där när han flyttade in gäller lagen retroaktivt?
Om nu hans balk är skadad av min rabatt kommer han säkert kräva mig på skadestånd om jag läser av honom rätt.
Finns det någon lag kunnig här?
Juridiskt så har din granne inget att hämta. Det han kan göra är att väcka talan i ett civilmål och det kommer han med stor sannolikhet förlora. Förmodligen kommer den advokat som han kontaktar för att föra hans talan avråda honom att ta det till domstol just för han kommer förlora.U-n-i-k skrev:
Det skulle jag kunna göra men min granne som är som han är kräver att det skall följa byggstandard.
Och då är det 30-40 cm grus tydligen.
Som jag skrev tidigare så bryr han sig bara om lagar och regler.
Finns det någon har inne som är lag kunnig så skulle det vara trevligt att få ett svar.
Annars vet ni vart man kan vända sig för att få svar på dessa frågor?
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Är det en brf eller ett hus med äganderätt? Är det det sistnämnda skulle jag bara ha struntat i en granne som uppförde sig på detta sätt. Är det det förstnämnda, alltså en bostadsrättsförening, ser det dock annorlunda ut. Då är ju förrådet tekniskt sett föreningens egendom, och grannen kan då be att styrelsen tar upp frågan om din rabatt. Om styrelsen då kommer fram till att rabatten förstör föreningens byggnad kan du bli tvungen att ta bort den. Eftersom en förening inte får särbehandla medlemmar ska dock ett sådant beslut gälla samtliga rabatter mot föreningens byggnader, vilket jag personligen skulle påpeka i det läget.U-n-i-k skrev:
Kan du inte ladda upp en bild på rabatten och förrådet?
Håller med om detta, i mitt svar utgick jag från att du äger marken dvs inte brf eller samfällighet.Henningelvis skrev:
Är det en brf eller ett hus med äganderätt. Är det det sistnämnda skulle jag bara ha struntat i en granne som uppförde sig på detta sätt. Är det det förstnämnda, alltså en bostadsrättsförening, ser det dock annorlunda ut. Då är ju förrådet tekniskt sett föreningens egendom, och grannen kan då be att styrelsen tar upp frågan om din rabatt. Om styrelsen då kommer fram till att rabatten förstör föreningens byggnad kan du bli tvungen att ta bort den. Eftersom en förening inte får särbehandla medlemmar ska dock ett sådant beslut gälla samtliga rabatter mot föreningens byggnader, vilket jag personligen skulle påpeka i det läget.
Lagen säger att eftersom det är föreningens mark har föreningen beslutsrätt över den. Båda alternativen dvs grus eller jord är lagliga. Sen kan föreningen bestämma hur den vill ha det. Skulle inte gå att lagstifta om att man inte får ställa ett förråd på backen. Inte ens i SverigeH HEM2121 skrev:
Fråga: Finns det någon chans att förbättra den spända relationen er emellan genom att du på något sätt går honom till mötes när det gäller rabatten? Eller är din känsla att grannen kommer att fortsätta bete sig mindre trevligt och klaga på något annat?