79 776 läst ·
259 svar
80k läst
259 svar
Kan grannen tvinga mig att ta bort min rabatt?
Gör inte om din rabatt. Grannen kan inte kräva dig på någonting. Ge grannen möjligheten att gräva upp, grusa och ställa pallkragar/odlingslådor snygga fyllda med finjord ovanpå gruset så kan du plantera ner rabatten där.U-n-i-k skrev:
Hej alla.
Jag bor i ett radhus från slutet av 60 talet och har nu fått en ny granne.
Den nya grannen säger att jag måste gräva upp min rabatt som ligger mot hans förråd för den förstör "förrådets grund" enligt Jordabalk (1970:994)
"Grunden" på förrådet består av tryck impregnerade balkar och han hävdar att det måste ligga 30-40 cm grus mot denna balk enligt byggstandard och att min rabatt förstör hans balk.
Dom 30-40 cm han talar om skulle göra att jag inte kan han någon rabatt där över huvud taget.
Jag har läst Jordabalk (1970:994) men där står det hur jag får bygga men jag har haft denna rabatt väldigt länge och den tidigare grannen har tyckt det var helt ok.
Vad säger lagen?
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det finns ingen möjlighet för att nå framgång med att få skadestånd genom att stämma dig eller liknande. Det används bara som ett sätt att skrämma eller övertala dig.U-n-i-k skrev:
Jag tycker samma som ni rabatten är på min tomt och på min tomt gör jag vad jag vill,
Men grannen menar enligt Jordabalk (1970:994) att jag inte får ha anläggningar på min tomt som förstör hans egendom.
Vi kan väll säga att denna granne är lite speciell så att tala med honom och komma överens är inte ett alternativ.
För honom är det bra lagar och regler som gäller.
Jag är ju inte lag kunnig och när jag försöker läsa Jordabalk (1970:994) så står det typ att man inte får upprätta anläggningar som förstör grannens egendom.
Men denna rabatt var ju där när han flyttade in gäller lagen retroaktivt?
Om nu hans balk är skadad av min rabatt kommer han säkert kräva mig på skadestånd om jag läser av honom rätt.
Finns det någon lag kunnig här?
En normal rabatt som ligger helt på din sida gränsen finns ingen anledning att hindra dig från att ha. Om du hade satt stora thujor som lutade sig mot förrådet eller skyfflat upp jord direkt mot väggen hade det varit olämpligt.
Med en god granne kunde överenskommelser om någon enklare avgränsning mellan balk och rabatt varit ett alternativ. Men det är inte något som kan krävas av dig. Så om grannen är av typen som det inte känns aktuellt att lita på i ett sådant samarbete är det lämpligaste att besvara hans kvar med ett enkelt och tydligt nej.
Jag är inte kunnig i bygg regler. Därför ställer jag denna fråga här.harry73 skrev:
Om du tagit bort grannens grund (för gruset kan väl anses vara en del av grunden), då har grannen ju en viss poäng, framförallt om alla förråd byggdes på 60 talet tillsammans med huset och inte är en friggebod.
Men oavsett om du anla rabatten eller en tidigare ägare, var det ett bra tag sen och blir det svårt för grannen att du förstörde förrådet, och att det inte är preskriberat.
Jag grävde en rabatt där för frun ville det och jag tycker det är fint och den tidigare ägaren sa aldrig något.
Det är ju min tomt och där borde jag få göra som jag vill.
Förråden sitter egentligen inte ihop med radhusen det är några meter emellan.
Men den tidigare grannen har byggt en altan mellan huset och förrådet så deras sitter nu ihop kan man väll säga..
Låter betryggande.R Räknenisse skrev:Det finns ingen möjlighet för att nå framgång med att få skadestånd genom att stämma dig eller liknande. Det används bara som ett sätt att skrämma eller övertala dig.
En normal rabatt som ligger helt på din sida gränsen finns ingen anledning att hindra dig från att ha. Om du hade satt stora thujor som lutade sig mot förrådet eller skyfflat upp jord direkt mot väggen hade det varit olämpligt.
Med en god granne kunde överenskommelser om någon enklare avgränsning mellan balk och rabatt varit ett alternativ. Men det är inte något som kan krävas av dig. Så om grannen är av typen som det inte känns aktuellt att lita på i ett sådant samarbete är det lämpligaste att besvara hans kvar med ett enkelt och tydligt nej.
Var i lagtexten kan jag hitta detta jag kommer garanterat behöva det?
Nu är jag ju normalt väldigt skeptisk till grannar som börjar med att kräva saker hit och dit när de uppenbarligen köpt fastigheten/tomten/huset som det är. Men, om du nu skulle vilja kompromissa, så är väl en lämplig åtgärd att gräva bort lite jord (det kan ju inte vara så himla djupt, ett par decimeter?) och sätta exempelvis en bit platonmatta, eller något annat som ventilerar grundreglarna, och sen skyffla tillbaka jorden igen. Så, nu ligger inte din jord mot grannens prylar längre. Nöjer sig inte granne med det är det bara att be denne ta det vidare om denne ids.
Detta hade jag kanske gjort om jag var på riiiiiktigt gott humör den dagen...
Detta hade jag kanske gjort om jag var på riiiiiktigt gott humör den dagen...
Vet inte om du har läst tidigare poster men denna granne följer bara regler och lagar han struntar helt i grannsämjan.T ToRy skrev:Nu är jag ju normalt väldigt skeptisk till grannar som börjar med att kräva saker hit och dit när de uppenbarligen köpt fastigheten/tomten/huset som det är. Men, om du nu skulle vilja kompromissa, så är väl en lämplig åtgärd att gräva bort lite jord (det kan ju inte vara så himla djupt, ett par decimeter?) och sätta exempelvis en bit platonmatta, eller något annat som ventilerar grundreglarna, och sen skyffla tillbaka jorden igen. Så, nu ligger inte din jord mot grannens prylar längre. Nöjer sig inte granne med det är det bara att be denne ta det vidare om denne ids.
Detta om jag var på riiiiiktigt gott humör den dagen...
Vi har en ganska spänd relation kan man säga.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 571 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 571 inlägg
Håller med! Grannen får väl se till att skydda sin fastighet på sin mark, han kan ju inte begära att grannen skall göra det på sin mark.K klimt skrev:Byggnader bör placeras så att omgivande skydd som behövs är på egen tomt. Din granne har köpt en fastighet där det inte är så och begär nu att du ska avstå en del av din tomt för att skydda grannens byggnad. Det behöver ni inte acceptera. Grannen borde ha insett att placeringen är ett problem före köp och vägt in detta. I sak är det nog olämpligt med rabatten, så om ni kan nå en kompromiss vore det säkert bra.
Jo, om du menar posterna i denna tråd? De har jag läst. Tanken med mitt förslag är att det är en extremt enkel (och billig om man hittar materialet i gömmorna) åtgärd för att mer eller mindre få käft på grannen. En kompromiss som kostar dig väldigt lite helt enkelt. Men, om detta är det senaste i en rad av krav eller andra märkligheter, ja då skulle jag inte kompromissa. Då skulle jag snarare sätta ner foten, dvs inte göra ett skit.
Känner igen beskrivningen av förråd som gränsar direkt mot grannfastighet.
Kan tycka att det bör finnas ett visst avstånd mellan byggnad och öppen träkonstruktion och mot fuktig mark och planteringar.
Kanske kan du lägga en rad med ex. gatsten in mot grannens förråd, enkelt att göra och tar inte upp så mycket yta.
Ta en bild på rabatten så blir det enklare att ge något tips.
Kan tycka att det bör finnas ett visst avstånd mellan byggnad och öppen träkonstruktion och mot fuktig mark och planteringar.
Kanske kan du lägga en rad med ex. gatsten in mot grannens förråd, enkelt att göra och tar inte upp så mycket yta.
Ta en bild på rabatten så blir det enklare att ge något tips.
På sin höjd kan du gräva ur din rabatt och sätta platonmatta mot grannens förråd..... är nog egentligen grannen som ska be dig om lov för att utföra den åtgärden......
I övrigt som tidigare sagts måste han sett rabatten redan innan köpet och kan inte kräva nått av dig.
I övrigt som tidigare sagts måste han sett rabatten redan innan köpet och kan inte kräva nått av dig.
Oavsett är det ni som gjort fel.
Man ska inte ha växtlighet mot byggnader, det kan tex läsas i var o varannat besiktningsprotokoll vid husförsäljningar. Växter vid grunder ger en anmärkning för det är olämpligt.
Vi har det i föreningens stadgar ( BR radhus) den grusade kanten närmast byggnaderna får inte ändras/påverkas.
Den är 30-40 cm.
Man ska inte ha växtlighet mot byggnader, det kan tex läsas i var o varannat besiktningsprotokoll vid husförsäljningar. Växter vid grunder ger en anmärkning för det är olämpligt.
Vi har det i föreningens stadgar ( BR radhus) den grusade kanten närmast byggnaderna får inte ändras/påverkas.
Den är 30-40 cm.
Det skulle jag kunna göra men min granne som är som han är kräver att det skall följa byggstandard.T Taxture skrev:
Och då är det 30-40 cm grus tydligen.
Som jag skrev tidigare så bryr han sig bara om lagar och regler.
Finns det någon har inne som är lag kunnig så skulle det vara trevligt att få ett svar.
Annars vet ni vart man kan vända sig för att få svar på dessa frågor?