Du kan väl börja med att testa din "riktiga" mätare först i förbrukningsriktning, det bör stämma även för andra hållet, så blir det inte så förvirrat. Med stor sannolikhet är den korrekt och ena eller båda dina andra inte.
 
Har du någon enfasbuggfläkt eller liknande som drar 10A?
Stäng av all el förutom ett uttag per fas i uthyrningshuset som du ska belasta en åt gången, stäng även av solcellsanläggningen.

Belasta en fas åt gången, kontrollera nätägarens mätare samt mätaren i uthyrningshuset, dessa ska visa lika.
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag får inte ihop siffrorna alls. Du kan ju inte ha sålt 1232kWh om du producerat 1080kWh. Den sålda mängden måste ju vara klart lägre än den producerade
Det har han ju påpekat flera gånger....
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det har han ju påpekat flera gånger....
Lite typiskt forum. Jag startade ju inlägget just för att siffrorna inte går ihop. Sedan verkar vissa förvånade över det faktum att siffrorna faktiskt inte stämmer.
Jag har i alla fall fått några tips att gå vidare med..
 
  • Gilla
KalleKe och 6 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Lite typiskt forum. Jag startade ju inlägget just för att siffrorna inte går ihop. Sedan verkar vissa förvånade över det faktum att siffrorna faktiskt inte stämmer.
Jag har i alla fall fått några tips att gå vidare med..
Har bytt några tusen mätare men aldrig felsökt på dem så kan tyvärr inte hjälpa. Men det låter ju som att någon av dem ”går på fel håll”....
 
J j-o75 skrev:
Lite typiskt forum. Jag startade ju inlägget just för att siffrorna inte går ihop. Sedan verkar vissa förvånade över det faktum att siffrorna faktiskt inte stämmer.
Jag har i alla fall fått några tips att gå vidare med..
När man läser ditt första inlägg så får jag uppfattningen att det är den elmätaren som du har till lägenheten du tror är felfungerande.

Även i inlägg 10 lägger du vikten på mätaren till lägenheten.
J j-o75 skrev:
...Men problemet är att den privata mätaren visar på högre förbrukningen än vad det finns. ...
Även i inlägg 14 lägger du vikten på mätaren till lägenheten.
J j-o75 skrev:
... Kan den egna mätaren påverkas av solcellerna?
Enda gången du är inne på någon annan mätare än den till lägenheten är i inlägg 6
J j-o75 skrev:
... Men frågan är om det inte är den som sitter på solpanelerna som rapporterar fel.
Om du redan från började hade skrivit att du har sålt mer än solcellsanläggningen har producerat så misstänker jag att du hade fått andra svar.

Jag misstänker att ’Daniel 109’ uppfattade dina inlägg precis som jag uppfattar dom och att det var därför han poängterade extra noga skillnaden mellan producerat & sålt.


I inlägg 22 sammanställde jag dom tre värdena (köpt, producerat & sålt) som är de enda som egentligen behöver redovisas för problemets skull, vad lägenheten förbrukar kvittar.
Sedan gjorde jag en uträkning för att visa det orimliga, anledningen var min uppfattning av ovan nämnda anledningar.
Jag ställde även några frågor för att få ett hum om vad fastigheten förbrukat tidigare (har ej fått svar) för att eventuellt kunna dra några slutsatser om var felet skulle kunna vara (nätägaren och/eller solcellsanläggningens elmätare).


Du har enligt mätaren köpt 284kwh, samtidigt skriver du att 297kwh är rimlig förbrukning för hela fastigheten, du har du bara förbrukat 13kwh egenproducerad el, det är ca 0,4kwh/dygn (400wh/dygn)
Det låter också orimligt, kaffebryggare/vattenkokare förbrukar det på mindre än 15 (2000W) - 30 (1000W) minuter.

Hur mycket har fastigheten förbrukat tidigare år under en sommarmånad?


Jag tycker det låter lite lågt med 300kwh/månad för två familjer, vi förbrukar 350-400kwh/månad året runt i ren hushållsel i en fempersoners familj i en villa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Du vände nog på det, måste producera mer än du kan sälja, LGH mätaren är endast en undermätare, skippa den.

Vad säger växelriktaren? Vad säger ”mina sidor” om du logga in där? Där ser du importerad energi samt exporterad energi, känns som nån kopplat fel på solcellselmätaren eller dyligt

Samt att du måste räkna hur mycket el du använt av den producerade elen! Solcellerna trycker ju in på dagen, då även huset/lgh förbrukar energ
 
Redigerat:
J j-o75 skrev:
Lite typiskt forum. Jag startade ju inlägget just för att siffrorna inte går ihop. Sedan verkar vissa förvånade över det faktum att siffrorna faktiskt inte stämmer.
Jag har i alla fall fått några tips att gå vidare med..
Du pekar ju på extramätaren som det troliga felet. Strunta i den tills vidare. Det är ju uppenbart fel i siffror redan innan du blandar in den. Jag är inte förvånad över att siffrorna inte går ihop. Jag är förvånad över att du tycks missat att du säljer mer än du producerat. Försäljningen bör vara klart lägre än produktionen.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Som sagt, har du räknat med energin som du förbrukar när solen lyser? Den datan ser du varken på inköpt/såld energi..
 
@j-o75 har du gjort några tester än så som jag föreslog i inlägg 32

Edit:
Prova även och slå av absolut all el förutom solcellsanläggningen och nätägaren, nu ska solcellsanläggningens mätare och ”sälj” på nätägarens mätare visa lika och det ska samtidigt vara 0 i ”köp”.
 
Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
Du pekar ju på extramätaren som det troliga felet. Strunta i den tills vidare. Det är ju uppenbart fel i siffror redan innan du blandar in den. Jag är inte förvånad över att siffrorna inte går ihop. Jag är förvånad över att du tycks missat att du säljer mer än du producerat. Försäljningen bör vara klart lägre än produktionen.
Men snälla människa, du är ju den som inte förstår. Han har påpekat massvis med gånger att det är fel siffror eftersom det inte går ihop, han undrar varför. Trollar du?
 
Sammanfattning av er konversation.
TS: Jag tror jag har problem med en mätare, den visar att jag säljer mer än vad jag producerar.
Daniel: Du kan inte sälja mer än vad du producerad.
TS: Nej precis, vet jag. Hur kan den visa det?
Daniel: Den kan inte visa så, du kan inte sälja mer än du producerar.
TS: Jag vet det, därför undrar jag vad som är fel.
Daniel: Du kan inte sälja mer än va du producerar.


Är detta avklarat nu? Alla i tråden vet att man inte kan sälja mer än vad man producerat. Frågan är varför mätarna visar så.
 
  • Gilla
noupe och 4 till
  • Laddar…
Hade aldrig kunna gissa att detta var det bästa svar TS kunde önska sig ;)
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Sammanfattning av er konversation.
TS: Jag tror jag har problem med en mätare, den visar att jag säljer mer än vad jag producerar.
Vilket inlägg står det i? Det måste jag ha missat.

Dempa har ju uppenbarligen fått samma uppfattning som jag, så jag kan inte vara helt unik.
 
@j-o75 när du detta inlägg som ”bästa svaret” så vill du tydligen inte lösa det egentliga problemet utan du vill bara få medhåll i att ”lägenhetsmätaren” felfungerar.

Så länge du inte svarar på mina väsentliga frågor så vet jag inte om jag vill fortsätta engagera mig i tråden mer.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.