25 096 läst ·
97 svar
25k läst
97 svar
Kan en elmätare visa fel?
Ja, elmätare kan visa fel.
Jag har själv haft en som rapporterade 3-4ggr för hög förbrukning på en av de tre faserna.
Därför bör man själv kolla sin elmätare.
Elleverantören kommer inte att göra det!
Men presenterar man tydliga bevis kan man få rätt. Jag fick retroaktiv återbetalt så jag blev nöjd. Om det är ovanligt eller ej vet jag inte men det förekommer.
Att kolla mätaren är mycket enkelt, finns beskrivet i flera trådar.
Jag har själv haft en som rapporterade 3-4ggr för hög förbrukning på en av de tre faserna.
Därför bör man själv kolla sin elmätare.
Elleverantören kommer inte att göra det!
Men presenterar man tydliga bevis kan man få rätt. Jag fick retroaktiv återbetalt så jag blev nöjd. Om det är ovanligt eller ej vet jag inte men det förekommer.
Att kolla mätaren är mycket enkelt, finns beskrivet i flera trådar.
Jodå, elleverantören är skyldig att kolla mätaren vart 9:e år, men under vissa omständigheter kan det räcka med att efter 9 år kolla ca 10% av likadana, samtidigt anskaffade mätare, och om dessa 10% alla (tillräckligt alla) håller noggrannheten kan de kvarvarande få förlängd drifttid. Har för mig att 17 år nämnts som absolut längsta utesittartid utan kontroll.B Bjober skrev:Ja, elmätare kan visa fel.
Jag har själv haft en som rapporterade 3-4ggr för hög förbrukning på en av de tre faserna.
Därför bör man själv kolla sin elmätare.
Elleverantören kommer inte att göra det!
Men presenterar man tydliga bevis kan man få rätt. Jag fick retroaktiv återbetalt så jag blev nöjd. Om det är ovanligt eller ej vet jag inte men det förekommer.
Att kolla mätaren är mycket enkelt, finns beskrivet i flera trådar.
I praktiken kommer de moderna elektroniska mätarna troligen inte att få dessa förlängningar, utan det blir byte efter 9 eller möjligen några år till.
Med det förhindrar inte att en enstaka mätare kan få fel åt ena eller andra hållet långt tidigare...
Långsamt har väl även våra "beslutsfattare" insett att även "nya, moderna, elektroniska" saker kan gå sönder, men det har varit motvilligt på en del håll!
Kan man köpa mätaren, den är ju en guldgruva.


Det är inte så att nätmätarens räkneverk har förväxlat man har vänt på mätarens effektriktning när man kopplade in den, för då blir siffrorna mer realistiska.
Köpt el < 1232
Sålt el > 284
Sol el > 1080
Hus 2 < 297
Hus 1 < 1731
1731 kWh borde vara en realistisk summa på huvudhuset då det förmodligen är fler som förbrukar el för vatten o värme.
Om det är så, då är dem moraliska frågan om man skall anmäla det till nätägare för det är väl dom som satt upp mätaren?
Som det är nu så tjänar du på "kuppen" det är ju bara ett plus o minus som hamnat i fel kolumn när dom läser av mätaren så ligg lågt under 10 år men reserver pengar till den dagen det uppdagas.
Det är inte så att nätmätarens räkneverk har förväxlat man har vänt på mätarens effektriktning när man kopplade in den, för då blir siffrorna mer realistiska.
Köpt el < 1232
Sålt el > 284
Sol el > 1080
Hus 2 < 297
Hus 1 < 1731
1731 kWh borde vara en realistisk summa på huvudhuset då det förmodligen är fler som förbrukar el för vatten o värme.
Om det är så, då är dem moraliska frågan om man skall anmäla det till nätägare för det är väl dom som satt upp mätaren?
Som det är nu så tjänar du på "kuppen" det är ju bara ett plus o minus som hamnat i fel kolumn när dom läser av mätaren så ligg lågt under 10 år men reserver pengar till den dagen det uppdagas.
Nej 1731 är helt orimligt. Det görs ju inte ens åt på en vintermånad.L Leif i Skåne skrev:Kan man köpa mätaren, den är ju en guldgruva.
Det är inte så att nätmätarens räkneverk har förväxlat man har vänt på mätarens effektriktning när man kopplade in den, för då blir siffrorna mer realistiska.
Köpt el < 1232
Sålt el > 284
Sol el > 1080
Hus 2 < 297
Hus 1 < 1731
1731 kWh borde vara en realistisk summa på huvudhuset då det förmodligen är fler som förbrukar el för vatten o värme.
Om det är så, då är dem moraliska frågan om man skall anmäla det till nätägare för det är väl dom som satt upp mätaren?
Som det är nu så tjänar du på "kuppen" det är ju bara ett plus o minus som hamnat i fel kolumn när dom läser av mätaren så ligg lågt under 10 år men reserver pengar till den dagen det uppdagas.
Du har alltså:J j-o75 skrev:
köpt 284kwh
producerat 1080kwh
sålt 1232kwh
1080-1232=-152 => alltså har du lyckats med det omöjliga du har lyckats sälja mer än du producerar!!!
Med andra ord så är antingen elmätaren i solcellanläggningen eller nätägarens felaktig eller i värsta fall bägge två!
Hur mycket kan solcellsanläggningen maximalt ge per timme enligt specen?
Hur mycket el har fastigheten förbrukat tidigare år, innan du skaffade solcellsanläggningen?
Hur har förbrukningen legat månad för månad tidigare år?
Kan du se på växelriktaren hur mycket den producerar??
Kan du jämföra med din mätare 3, visar dom likt??
Jag har en Solcellsanläggning på 14kW, där det också sitter en extra elmätare som mäter hur mycket el solen producerar.
Det skiljer ca 700kWh mellan växelriktarens visning(25020kWh) och den externa elmätarens visning(24261kWh).
Har/kan du kontrollera att faserna är rätt kopplade i elmätarna, in och ut på rätt ställe.
Vatten fall hade kopplat en av mina faser fel vi byte av mätare, så jag producerade el på natten.
Kan du jämföra med din mätare 3, visar dom likt??
Jag har en Solcellsanläggning på 14kW, där det också sitter en extra elmätare som mäter hur mycket el solen producerar.
Det skiljer ca 700kWh mellan växelriktarens visning(25020kWh) och den externa elmätarens visning(24261kWh).
Har/kan du kontrollera att faserna är rätt kopplade i elmätarna, in och ut på rätt ställe.
Vatten fall hade kopplat en av mina faser fel vi byte av mätare, så jag producerade el på natten.
Just den typen av mätare är det lätt att råka tvinna två kablar vid installation.gizmo007 skrev:
På 80-talet hade jag en sådan mätare den mätte en fas i fel riktning alltså minus, summan blev bara 1/3 av total energi.
Kanske tänker jag fel, men att en fas skulle vara felkopplad i nätägarens mätare får jag inte ihop. I min värld borde det även ge för låg siffra för utgående energi, här verkar det ju om något vara det omvända.
Förutom det orimliga att du sålrt mer el än du producerat (Om inte det är olika perioder som redovisas för såld respektive producerat el) och något troligtvis är felkopplat, att lägenheten drar mer el än du köper beror inte på att den kanske "använder" en del av den producerade elen ?
Jo den ska ju använda av det som produceras, men det stämmer ju inte ändå.NetNut skrev: