D Daniel 109 skrev:
Du kan ju omöjligtvis sälja mer än du producerar.
Nej, det är ju därför jag startar denna tråden. Hade allt varit okej så hade jag ju inte haft någon fråga att ställa..
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Ja, elmätare kan visa fel.
Jag har själv haft en som rapporterade 3-4ggr för hög förbrukning på en av de tre faserna.
Därför bör man själv kolla sin elmätare.
Elleverantören kommer inte att göra det!
Men presenterar man tydliga bevis kan man få rätt. Jag fick retroaktiv återbetalt så jag blev nöjd. Om det är ovanligt eller ej vet jag inte men det förekommer.
Att kolla mätaren är mycket enkelt, finns beskrivet i flera trådar.
 
B Bjober skrev:
Ja, elmätare kan visa fel.
Jag har själv haft en som rapporterade 3-4ggr för hög förbrukning på en av de tre faserna.
Därför bör man själv kolla sin elmätare.
Elleverantören kommer inte att göra det!
Men presenterar man tydliga bevis kan man få rätt. Jag fick retroaktiv återbetalt så jag blev nöjd. Om det är ovanligt eller ej vet jag inte men det förekommer.
Att kolla mätaren är mycket enkelt, finns beskrivet i flera trådar.
Jodå, elleverantören är skyldig att kolla mätaren vart 9:e år, men under vissa omständigheter kan det räcka med att efter 9 år kolla ca 10% av likadana, samtidigt anskaffade mätare, och om dessa 10% alla (tillräckligt alla) håller noggrannheten kan de kvarvarande få förlängd drifttid. Har för mig att 17 år nämnts som absolut längsta utesittartid utan kontroll.

I praktiken kommer de moderna elektroniska mätarna troligen inte att få dessa förlängningar, utan det blir byte efter 9 eller möjligen några år till.

Med det förhindrar inte att en enstaka mätare kan få fel åt ena eller andra hållet långt tidigare...

Långsamt har väl även våra "beslutsfattare" insett att även "nya, moderna, elektroniska" saker kan gå sönder, men det har varit motvilligt på en del håll!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan man köpa mätaren, den är ju en guldgruva.:p:p:crysmile:

Det är inte så att nätmätarens räkneverk har förväxlat man har vänt på mätarens effektriktning när man kopplade in den, för då blir siffrorna mer realistiska.

Köpt el < 1232
Sålt el > 284
Sol el > 1080
Hus 2 < 297
Hus 1 < 1731

1731 kWh borde vara en realistisk summa på huvudhuset då det förmodligen är fler som förbrukar el för vatten o värme.
Om det är så, då är dem moraliska frågan om man skall anmäla det till nätägare för det är väl dom som satt upp mätaren?
Som det är nu så tjänar du på "kuppen" det är ju bara ett plus o minus som hamnat i fel kolumn när dom läser av mätaren så ligg lågt under 10 år men reserver pengar till den dagen det uppdagas.
 
  • Gilla
Jonny Hylander
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kan man köpa mätaren, den är ju en guldgruva.:p:p:crysmile:

Det är inte så att nätmätarens räkneverk har förväxlat man har vänt på mätarens effektriktning när man kopplade in den, för då blir siffrorna mer realistiska.

Köpt el < 1232
Sålt el > 284
Sol el > 1080
Hus 2 < 297
Hus 1 < 1731

1731 kWh borde vara en realistisk summa på huvudhuset då det förmodligen är fler som förbrukar el för vatten o värme.
Om det är så, då är dem moraliska frågan om man skall anmäla det till nätägare för det är väl dom som satt upp mätaren?
Som det är nu så tjänar du på "kuppen" det är ju bara ett plus o minus som hamnat i fel kolumn när dom läser av mätaren så ligg lågt under 10 år men reserver pengar till den dagen det uppdagas.
Nej 1731 är helt orimligt. Det görs ju inte ens åt på en vintermånad.
 
J j-o75 skrev:
Nej, det är ju därför jag startar denna tråden. Hade allt varit okej så hade jag ju inte haft någon fråga att ställa..
Jag får inte ihop siffrorna alls. Du kan ju inte ha sålt 1232kWh om du producerat 1080kWh. Den sålda mängden måste ju vara klart lägre än den producerade
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Mätare mot nätet har ökat 284kwh under augusti. samtidigt är det sålt 1232kwh och producerat 1080kwh i solcellerna. då borde fastigheten förbrukat totalt 132kwh. Men den egna mätaren bara på det ena huset visar på 297kwh!
Du har alltså:
köpt 284kwh
producerat 1080kwh
sålt 1232kwh

1080-1232=-152 => alltså har du lyckats med det omöjliga du har lyckats sälja mer än du producerar!!!
Med andra ord så är antingen elmätaren i solcellanläggningen eller nätägarens felaktig eller i värsta fall bägge två!

Hur mycket kan solcellsanläggningen maximalt ge per timme enligt specen?
Hur mycket el har fastigheten förbrukat tidigare år, innan du skaffade solcellsanläggningen?
Hur har förbrukningen legat månad för månad tidigare år?
 
297kWh är väl en rimlig siffra i förbrukning för ett hus i augusti?

Det känns spontant som att solenhetens produktionssiffra är felaktig. Hur stor installerad effekt har du?
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
J jimmie.p skrev:
297kWh är väl en rimlig siffra i förbrukning för ett hus i augusti?

Det känns spontant som att solenhetens produktionssiffra är felaktig. Hur stor installerad effekt har du?
Ja 297 kwh i förbrukning skulle vara helt normalt på hela fastigheten. Anläggningen är på 15kw.
 
  • Gilla
ribbones
  • Laddar…
Kan du se på växelriktaren hur mycket den producerar??
Kan du jämföra med din mätare 3, visar dom likt??

Jag har en Solcellsanläggning på 14kW, där det också sitter en extra elmätare som mäter hur mycket el solen producerar.
Det skiljer ca 700kWh mellan växelriktarens visning(25020kWh) och den externa elmätarens visning(24261kWh).

Har/kan du kontrollera att faserna är rätt kopplade i elmätarna, in och ut på rätt ställe.
Vatten fall hade kopplat en av mina faser fel vi byte av mätare, så jag producerade el på natten.
 
  • Gilla
Nicke_S
  • Laddar…
gizmo007 gizmo007 skrev:
Har/kan du kontrollera att faserna är rätt kopplade i elmätarna, in och ut på rätt ställe.
Vatten fall hade kopplat en av mina faser fel vi byte av mätare, så jag producerade el på natten.
Just den typen av mätare är det lätt att råka tvinna två kablar vid installation.
På 80-talet hade jag en sådan mätare den mätte en fas i fel riktning alltså minus, summan blev bara 1/3 av total energi.
 
  • Älska
Jonny Hylander
  • Laddar…
Kanske tänker jag fel, men att en fas skulle vara felkopplad i nätägarens mätare får jag inte ihop. I min värld borde det även ge för låg siffra för utgående energi, här verkar det ju om något vara det omvända.
 
Förutom det orimliga att du sålrt mer el än du producerat (Om inte det är olika perioder som redovisas för såld respektive producerat el) och något troligtvis är felkopplat, att lägenheten drar mer el än du köper beror inte på att den kanske "använder" en del av den producerade elen ?
 
Kan du jämföra växelriktaren och mätare 3, vad visar dom??
 
NetNut NetNut skrev:
Förutom det orimliga att du sålrt mer el än du producerat (Om inte det är olika perioder som redovisas för såld respektive producerat el) och något troligtvis är felkopplat, att lägenheten drar mer el än du köper beror inte på att den kanske "använder" en del av den producerade elen ?
Jo den ska ju använda av det som produceras, men det stämmer ju inte ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.