25 101 läst ·
97 svar
25k läst
97 svar
Kan en elmätare visa fel?
glömde skriva att jag bor i Skåne utanför Malmö. Har inte varit mycket kallare denna december än föregående år.harka skrev:
ungefär var i landet bor du? i exempelvis Jämtland var sistlidna december den kallaste sedan 2012 (och 2020 var den varmaste på fyra år)
ett massivt värmetillskott med elpatron låter rimligt med dåligt fungerande värmepump, liksom att elpatronernas frekventa drift leder till att en huvudsäkring går när du samkör andra maskiner
Malmö i december:
2021: +1.9
2020: +4,5
2019: +4,8
2018: +3,9
2017: +4,0
2016: +4,3
så kallaste december "i mannaminne"
borde väl ge en uppvärmningsnota som är 15-20% högre denna december mot åren innan – hur illa det är med värmepumpens bristande funktion är svårare att sia om, men det låter inte alls osannolikt att det beror på den och de 2.5 graderna kallare utomhustemperatur
borde väl ge en uppvärmningsnota som är 15-20% högre denna december mot åren innan – hur illa det är med värmepumpens bristande funktion är svårare att sia om, men det låter inte alls osannolikt att det beror på den och de 2.5 graderna kallare utomhustemperatur
Ja vargavinter här juharka skrev:
Malmö i december:
Hoppas ju på fel på mätaren men det ör det säkert inte. Ska höra med värmepumpsteknikern vad han tror också. Samt ringa Eon.
Vi har frånluftvärmepannor Nibe 310 i våra BRF radhus.
När kompressorn gått sönder så pannan bara gått på elpatron, och ägarna inte haft koll på sin panna.
Har de fått elräkningar uppåt och över 50% högre än normalt.
Tex hade jag 1009 kWh i december, min granne i exakt samma hus, 2134 kWh, det visade sig att hennes kompressor stod still. Troligtvis sen september, vi jämförde våra räkningar och hade nästan identisk förbrukning jan-aug, men sen skenade hennes iväg.
När kompressorn gått sönder så pannan bara gått på elpatron, och ägarna inte haft koll på sin panna.
Tex hade jag 1009 kWh i december, min granne i exakt samma hus, 2134 kWh, det visade sig att hennes kompressor stod still. Troligtvis sen september, vi jämförde våra räkningar och hade nästan identisk förbrukning jan-aug, men sen skenade hennes iväg.
Hej. Tack, då kan det kanske stämma ändå tyvärrIsakare skrev:
Vi har frånluftvärmepannor Nibe 310 i våra BRF radhus.
Fast den har frostat av minst 2-3 veckor i december har jag sett på vattnet som rinner ner i brunnen, så den verkar inte isat igen förrän sista veckan eller veckorna. Men ventilen som är sönder kanske gjort att den inte funkat optimalt några veckor innan också.
Det var när jag träffade min nuvarande fru. Hon påstod att oljepannan var billigare i drift än luftvärmepumpen. En snabb koll på elmätaren visade att den drog runt 4 kW vilket skulle vara omöjligt på 10 A säkring.A AndreasCh skrev:Hej Bjober,
Misstänker att min elmätare börjat visa fel. Satt och sökte om någon haft liknande problem och fick upp denna tråd med ditt inlägg.
Det blrjade med att decemberelräkningen var skyhög. Tänkte först att det berodde på det rekordhöga elpriset förstås. Men sen såg jag att förbrukningen var 83% högre än december förra året. 5500kWh jmf med 3000kWh 2020.
Jag började kolla på värmepumpen (luft/vatten IVT från 2006). Rengjorde filter inne. Såg ok ut från början. Gick ut för att kolla och finner värmeväxlaren med 5cm is på båda sidor. Spolar bort med varmvatten en timme
Fryser på igen efter några timmars körning. Servicetekniker kommer och konstaterar att ventil för avfrostning är trasig, väntar på byte nu.
Så jag tänker först att det är därför förbrukningen gått upp så mycket då jag värmt huset på enbart el. Men när jag sitter och funderar så känns det ändå orimligt. Tillskottet är på max 6kW. Det har varit kalla vintrar förr mär pumpen inte ger något och allt går på tillskott.
Så jag funder på om elmätaren kan ha börjat visa fel rätt vad det är? Jag har också haft kraftig snedfördelning på faserna som gjort att en huvudsäkring gått ofta när maskiner samkörts. Detta rättade en elektriker till igår.
- Hur upptäckte du att din mätte fel?
- Hände det när den var ny eller kom det vid något tillfälle?
- hur mycket fel mätte den/blev din förbrukningen?
mvh
Andreas
Då tillskotsvärme saknades i värmepumpen skulle fläkt och kompressor dra runt 1 kW max. Pumpen gick fint och levererade värme som den skulle.
Då testade jag med 2 kW elelement i tur och ordning på alla 3 faser. På en av faserna, samma som pumpen satt på så visades 3-4 gånger så hög effekt som på de andra faserna.
Detta kom smygande under ca 2-3 år.
Sista månaderna ökade det som mest.
Det syntes tydligt på historiken i elförbrukningen. Hennes familj hade dragit ner på förbrukning men elförbrukningen på räkningen bara ökade.
Sök i andra trådar så har jag beskrivit händelsen mer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden