Jag har två hus på samma tomt. I det ena huset bor en hyresgäst, och för att kunna dela upp elräkningen sattes en begagnad elmätare in av en elektriker.
Nu har jag även installerat solceller så jag har ju en mätare som mäter hur mycket ström som produceras där också.

Nu händer det märkliga. När jag plussar ihop inköpt el med det som produceras i solcellerna och sedan drar ifrån det som är sålt så borde jag ju få fram den totala mängden energi som förbrukats på fastigheten. Problemet är bara att enligt elmätaren i det ena huset så har det gått åt mer el än vad som finns och i det andra blir det ju med den logiken en minusförbrukning. Jag fattar ingenting, men någon av mätarna måste väl visa fel på något sätt?
 
Den andra mätaren sitter väl efter huvudmätaren. Så den påverkar ju inte alls beräkningen. Eller missförstår jag frågan?
 
D Daniel 109 skrev:
Den andra mätaren sitter väl efter huvudmätaren. Så den påverkar ju inte alls beräkningen. Eller missförstår jag frågan?
Precis. den är ju till för att kunna dela elkostnaden rättvist, men den visar ju att det gått åt mer el i bara det huset än vad som gått åt totalt på hela fastigheten.
Alltså det som gått åt borde ju vara inköpt el plus egenproducerad el minus det som är sålt över elnätet. men om jag tar dom värdena så blir det ju för lite el. Alternativt att den andra mätaren visar ett för högt värde. Men kan det verkligen stämma? Borde dom inte vara felsäkra?
 
Skulle det stämma bättre om den sålda elen även backar huvudmätaren? Så att du så att säga får dubbelt betalt för den?
 
Visst kan det bli fel på en elmätare, dom riktigt gamla med en snurrande skiva kunde mäta för lite om dom lutade, så många mätare lutade mycket mellan aväsningstillfällena. :rofl:
Äldre vissa modeller är beroende av effektriktning och då är det noggrant att rätt tråd sitter på rätt plint, annars mäts en fas som minus och adderas till två som mäts rätt, vid symmetrisk belastning blir summan bara 1/3 av totalen.

Din nuvarande mätare mot nätet hur fungerar den? Finns det två ”räkneverk” för köp respektive sälj?
Eller hur registreras när du producera mer än du förbrukar?
 
  • Gilla
Edman.p
  • Laddar…
Den som mäter mitt nätet är en dubbel som mäter både ut och in. Men frågan är om det inte är den som sitter på solpanelerna som rapporterar fel.
 
Bara för att vi inte ska missuppfatta så har jag gjort en skiss, så som jag uppfattar hur dom olika mätarna är kopplade.

Handritad skiss som visar en plan över elanslutning med tre mätare för fastighet, lägenhet och solpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mätare 1 mäter all el till/från fastigheten.
Mätare 2 mäter det som lägenheten förbrukar
Mätare 3 mäter det som solpanelen produceras

Eller är det kopplat såhär

Handritad skiss av kopplingsschema för el med mätare för fastighet, lägenhet och solpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om mätare 2 inte klara av att mäta både in & ut så lär den lägga ihop bägge som in.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Den första stämmer!
 
Om lägenheten förbrukar 1kW och samtidigt solpaneler genererar 1kW så skall mätare #1 registrera den förbrukning som övriga fastigheten förbrukar.
Alltså mätaren till lägenheten har inget att göra med solelen och kan inte användas i uträkningen. Tänk som om den inte fanns och all förbrukning är summan av köpt och genererad el - såld el. Den summan minus lägenheten är vad övrig fastighet förbrukar.
 
L Leif i Skåne skrev:
Om lägenheten förbrukar 1kW och samtidigt solpaneler genererar 1kW så skall mätare #1 registrera den förbrukning som övriga fastigheten förbrukar.
Alltså mätaren till lägenheten har inget att göra med solelen och kan inte användas i uträkningen. Tänk som om den inte fanns och all förbrukning är summan av köpt och genererad el - såld el. Den summan minus lägenheten är vad övrig fastighet förbrukar.
Det är ju det jag säger. Men problemet är att den privata mätaren visar på högre förbrukningen än vad det finns. Jag har hört talas om mätare som släpar, men inte att dom visar för mycket.
 
Enligt bild 1 som du sade stämde med kopplingen.

Vad stod det på mätare 1, sista juli och sista augusti?

Vad stod det på mätare 2, sista juli och sista augusti?

Vad stod det på mätare 3, sista juli och sista augusti?
 
Din solanl. Är det en 1-Fas eller 3-Fas växelriktare.
Hur ser genererad spänning ut är det en riktig sinusvåg, genererad spänning överensstämmer den med nätspänning. Den reaktiva effekten VAR påverkar mätaren där nätet är på andra sidan.
 
Mätare mot nätet har ökat 284kwh under augusti. samtidigt är det sålt 1232kwh och producerat 1080kwh i solcellerna. då borde fastigheten förbrukat totalt 132kwh. Men den egna mätaren bara på det ena huset visar på 297kwh!
 
L Leif i Skåne skrev:
Din solanl. Är det en 1-Fas eller 3-Fas växelriktare.
Hur ser genererad spänning ut är det en riktig sinusvåg, genererad spänning överensstämmer den med nätspänning. Den reaktiva effekten VAR påverkar mätaren där nätet är på andra sidan.
Det är en trefas anläggning, med vad jag antar är en riktig sinusvåg, annars får man väl inte leverera ut på nätet? Kan den egna mätaren påverkas av solcellerna?
 
Du kan ju omöjligtvis sälja mer än du producerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.