19 670 läst ·
141 svar
20k läst
141 svar
Kan det i köpekontrakt villkoras att köparen säljer sitt hus inom viss tid?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Vad är det du vill ha inskrivet !??Annn555 skrev:
Har du ett standardkontrakt så står det där när handpenningen ska betalas och när överlåtelsen är. Det är det som gäller, utan krånliga klausuler.
Om köpare inte kan betala så är det deras problem, dom har brutit mot kontraktet och du kan då sälja till någon annan OCH få pengar emellan om nästa köpare inte betalar lika mycket samt få pengar för ev problem under tiden (tex tillfällig magasinering av möbler, extra utgifter till mäklare mm).
Såklart att det kan bli struligt om köparna som hoppar av inet kan betala sådana saker.
Men en klausul bli också krånglig och dålig för dig !
Du cill ha ett krav på ett påskrivet kontrakt av försäljning av din köpare inom 2 månader om jag förstod det rätt, och annars hävs köpekontraket ? Dvs dom har i praktiken en två månader lång period att vela, kolla marknaden efter andra hus osv - och vill dom sen inte gå igenom med köpet så kan dom bara visa på att dom inte sålt sin nuvarande bostad, och du står där och får börja om hela processen.
Mäklaren lär också, vid en sådan klausul, skriva in att denne då ska få ersättning för sina omkostnader (dvs du kommer få betala mer i mäklararvode), och du kanske får mindre för din bostad i nästa budgivning (eller mer, det vet man ju aldrig)
Så jag förstår inte vad du vill uppnå ?
TackFairlane skrev:
Ett mycket bättre råd från juristen hade varit att hitta en köpare som inte vill ha in en försäljningsklausul i kontraktet. Alltså precis det som din mäklare föreslagit.
Säg att du får in i kontraktet att det häva om köparen inte hittar någon köpare 1 oktober, tror du då att du kommer ha en bra chans att få det sålt till 1 november? Det tror inte jag.
Precis. Möjligheten att häva köpet är dåligt för dig, även om du tror att det är bra.
Du ska aldrig häva. Avtalet blir automatiskt hävt om villkoret inte uppfylls.
Det är köparen som riskerar det där, inte du.
Som sagt du tänker helt bakvänt. Du tror att den klausulen är bra för dig, trots att vi alla säker att den är dålig.
När du bad mäklaren kontakta paret via mail, skickade du med telefonnummer så?
Om jag, var det lika felaktigt som din skrift här så är det ju svårt att ringa.
Visste du att mäklaren hade semester så var det dumt att bara maila. Du skulle ringt också och om du inte fått svar så borde du kontaktat mäklarfirman.
Det tycker faktiskt inte jag. Jag minns hur du velade om du skulle lägga ut det på Hemnet eller inte och hur du velade om du skulle lägga ut visningsdag eller inte. Att mäklaren skulle offra hela sin semester för att du var velig tycker jag vore märkligt.
Om det stämmer så är det såklart väldigt dåligt.
Var det då ingen som kontaktade mäklarfirman? Inte du heller?
Å andra sidan kunde du ju inte bestämma dig för när du ville visa huset heller. Det är väl rätt fräckt att kräva att någon ska sitta och vänta på att du ska bestämma dig?
Åter igen, hur har du bett mäklaren?
Har du skrivit till mäklaren: En ptjst väl gör 4,är.5M Haninge, r8?
Eller har du skrivit:
"Hej
En potentiell köpare var här och tittade och de var beredda att lägga 4.5 miljoner. Här har du deras kontaktuppgifter.
Tel: <korrekt telefonnummer> (inte slarvigt skrivet på telefonen med felaktiga tecken
Email: <korrekt email-adress>
Kan du kontrollera förutsättningarna med dem, för jag vill hellre sälja till dem, då den andra budgivaren känns osäker.
Det är fel. Huset är värt vad någon är beredd att betala. Det där är en uppskattning.
Vem är Stina?
Återigen, ingen ska kunna häva kontraktet som en aktiv handling. Du kan få in en klausul som göra kontraktet ogiltigt om inte vissa krav uppfylls. Det är inte att häva utan något som sker automatiskt. Och som sagt det är inte positivt för en säljare, särskilt inte för en säljare som har bråttom att avsluta en affär.
4.5 var du ju nöjd med men nu kräver du 4.7?
Snarare är väl det paret hans nya kunder...
Mäklaren försöker få dig att sälja till 5 miljoner, du vill ha minst 4,7 miljoner och du är beredd att sälja för 4,5 till andra. Jag tycker du är den som agerar ologiskt.
Vilket telefonnummer är det som du vill ha?
Stinas? Är det det paret som du inte vill sälja till, men som du ska besöka?
Eller är det telefonnumret till den som du bad mäklaren kontakta? Har du inte redan det numret?
Vilket är deras problem, inte ditt.
Ingen nämner i era svar att jag flera
gånger skrivit till er allla tvingas sälja snarast.
Ingen besvara förslag om hur jag bör göra,
ni uppger jag har all tid ii världen sälja.
Har aldrig velat ang visnings dagar,
Dessa bokades direkt:
1 vid midsommar.
2 st förra helgen.
Proffs i allla yrken har autosvar.på mailen
att de har ledigt tom ett visst datum om kunder kontaktar dom, de hade ej mäklaren i 4 veckor, ingen svarade i tel på hans stora franchise firma heller under hela juli. Därför undrade paret som knackade på, i mitten av juli varför de ej fått svar då de ville titta på mitt hus, jag visade som tomten. Min vän sålde i sommar, hennes Skandia mäklare visade huset 2 gånger i juli,
Min annons sattes in just innan midsommar på Hemnet utan strul. Hade jag vetat mäklaren var ledig, han löjlig i sa han arbetar strövid juli, hade jag valt en som jobbar 2 dagar i juli hellre.
Om jag tvingas sälja snarast
,varför ha kontrakt för jag ej kan häva ifall paret ej hittar köpare inom 2 mån, ?
Paret som knackade på bjöd aldrig i juli, de ville titta på tomten och huset pga de var likvida och mäklaren inte svarat dem per mail.
Jag har aldrig som ni uppger,
mailat mäklaren när han är ledig, det står ej i inlägget jag skrivit .
Juristen på Villaägarna får ej råda, formulera kontrakt bara förklara innebörd av kontrakt tex.
Samfundet sa jag har en partsvilja som han i omsorgsplikt ska förklara och formulera i kontraktet efter han frågar motparten om de tex paret går med på hävning
- detta vägrar han göra, fick stöd av samfundet i detta.
Rättelse-
Vid midsommar erbjöd nån löst 4.5,
när huset är värt 4.7 .
Jag tackade få nej, 1 sta visningen.
Detta är paret Pontus som han vet bor i
YXX kommun som han trots jag mailat när han jobbat att kontakta dom, flera gånger, nu , förra veckan aldrig kontaktar dom pga han oavbrutet tjatar om.paret Stina som bjöd 5M , nära
mig, o
och jag kände då risk de ej betalar.så bad om.ny visning nästa vecka vilket han stretar emot ,
först.
Priset är inte problemet sa han
Bor vid mindre huvudled i skärgårdskommun, del uppger trafikstört. Bussarna går 1 gång i timmen , dvs lantligt läge men bara 25 min från stan med bil, och badplats på 10 min gångväg .
Som jag skrev förut-
mäklaren har oavbrutet tjatat om.att jag ska välja paret Stina 5M som nu sänkt budet, radhus, bryggnadslån. Trots jag sagt nej, har han ändå oavbrutet tagit upp att jag ska välja dom, de kan vara gamla kunder han gynnar.
De kunde aldrig betala direkt, det var påhittat av mäklaren , nästa dag skrev han tvärtom , de har bryggnadslån.fär bank.måsye de deras köpares kontraktt.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Men det är väl fullständigt ointressant huruvida de kan sälja sitt boende eller ej, Det intressanta är om de kan fullfölja affären med dig. Och skriver ni ett kontrakt utan villkor för köparen så måste man förutsätta att affären genomförs på den specifiecerade tillträdesdagen, Och så går 999 affärer av 1000 till. Köparen genomför sitt köp på tillträdesdagen.Annn555 skrev:
Och det blir fullkomligt obegripligt varför du som säljare tjatar om att få in en villkorsklausul som gör att det ev. inte blir någon affär.
Mitt hus togs bort från Hemnet i tisdags,
om jag ev om.1 mån byter mäklare och mäklaren bara tycks that om.sitt favvo par utan vildet
- att skriva in ett visst datum paret senast skall sälja huset är bra ,förstod jag av juristen i mitt specifika fall.
Hur vet du att mitt par hittat en köpare inom
Tex 2 mån? Flera finare lyxigare hus till schysst pris har inga bud nära mig till bra pris
om jag ev om.1 mån byter mäklare och mäklaren bara tycks that om.sitt favvo par utan vildet
Fastighetsjuristen på Villaägarna sa ang tillträde det inte var relevant ang min partsviljaH hempularen skrev:Men det är väl fullständigt ointressant huruvida de kan sälja sitt boende eller ej, Det intressanta är om de kan fullfölja affären med dig. Och skriver ni ett kontrakt utan villkor för köparen så måste man förutsätta att affären genomförs på den specifiecerade tillträdesdagen, Och så går 999 affärer av 1000 till. Köparen genomför sitt köp på tillträdesdagen.
Och det blir fullkomligt obegripligt varför du som säljare tjatar om att få in en villkorsklausul som gör att det ev. inte blir någon affär.Juristen
- att skriva in ett visst datum paret senast skall sälja huset är bra ,förstod jag av juristen i mitt specifika fall.
Tex 2 mån? Flera finare lyxigare hus till schysst pris har inga bud nära mig till bra pris
Det tog 4 mån för min mäklare att sälja enAnnn555 skrev:Mitt hus togs bort från Hemnet i tisdags,
Fastighetsjuristen på Villaägarna sa ang tillträde det inte var relevant ang min partsvilja
120 kvm vilka i attraktivt populärt område 3 min bort.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jo, det har vi. Har du bråttom så ska du absolut inte ha med en sådan klausul som du med näbbar och klor försöker få med.Annn555 skrev:
Inte alls. Du kan få förslag på hur du ska sälja. Mitt första är "lita på mäklaren som du anlitar".Annn555 skrev:
Ingen har påstått att du har all tid i världen. Problemet med den typ av klausul som du vill få in är just att det kan dra ut på tiden. Köparen lyckas inte uppfylla kravet och köpet avbryts och så har det gått 2 månader. Då har du verkligen panik och så måste du börja om med visningar etc. Dessutom känner många igen huset och du kommer troligen få lägre bud.
Bra, så kan mäklaren ha semester i juli utan problem.Annn555 skrev:
Ja det är dåligt förstås och mycket märkligt att man inte kan få tag i någon alls på den stora firman.Annn555 skrev:
Det går såklart utmärkt, men jag gissar att din kompis inte kommit överens med mäklarna att visa vid midsommar och sen i augusti?Annn555 skrev:
Med tanke på hur du velade och alla frågor du ställde då så är jag tveksam. Det var inte länge sen du skrev att du hade stort förtroende för mäklaren, det måste varit efter att denne varit omöjlig att nå under 4 veckor. Det går inte ihop.Annn555 skrev:
Om du har bråttom är det väl synnerligen dumt att riskera att slänga bort 2 månader så?Annn555 skrev:
Likvida, som i att de hade pengar redo att betala eller att de skulle få lån eller?Annn555 skrev:
Dvs de bjöd alltså inte och var tydligen inte tillräckligt intresserade.
Ok, du hörde av dig till mäklaren och vad honom kontakta folk, när gjorde du det då?Annn555 skrev:
Jag, och jag är övertygad om att hon inte förklarade att det var en bra klausul för dig att få in om du har bråttom att sälja.Annn555 skrev:
Du kan ju anlita en egen jurist som företräder dig och tar diskussionen med mäklaren. Jag tror att mäklaren faktiskt skulle uppskatta det.
Klart han ska fråga, men du verkar inte förstå att det är dumt att riskera att avblåsa en affär efter 2 månader om man har bråttom.Annn555 skrev:
Huset är inte värt 4,7 miljoner, det har du missuppfattat. Det är en uppskattad värdering inte någon sanning. Om du hade bråttom så hade du struntat i att försöka få ut 200' till, men du tog risken att hamna i tidspress.Annn555 skrev:
Eftersom Pontus inte bjöd högre när du tackade nej så kanske du inte ska förvänta dig några 4,7 där.Annn555 skrev:Jag tackade få nej, 1 sta visningen.
Detta är paret Pontus som han vet bor i
YXX kommun som han trots jag mailat när han jobbat att kontakta dom, flera gånger, nu , förra veckan aldrig kontaktar dom pga han oavbrutet tjatar om.paret Stina som bjöd 5M , nära
mig, o
och jag kände då risk de ej betalar.så bad om.ny visning nästa vecka vilket han stretar emot ,
först.
Du känner en risk att Stina inte kommer kunna betala, men det är isåfall Stinas problem, inte ditt.
Ok, förstår inte kopplingen.Annn555 skrev:
Han vill väl hellre sälja för 5 miljoner än för 4,5?Annn555 skrev:
Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.
Det behöver inte vara att han gynnar dem.
Ytterst få kan betala 5 miljoner direkt, förmodligen ingen av de som varit intresserade av sitt hus. Nästan alla tar lån när man köper hus i den prisklassen.Annn555 skrev:
Bra
De som knackade på mitt i juli,sa de valt annat område, när smsade nu , de var mycket trevliga och sålt sin bostad.
Var dum, ångrar jag ej vad mäklare uppge vilka veckor han är ledig, han sa bara han jobbar under sommaren, lätt mig en läxa
Ja jag vet , riskerar omstart 2 mån.
Ångrar att mäklaren inte velat diskutera kontraktet först , en riktig dialog ,
då hade jag ej panik sänkt till 4.5 innan jag kom.oå paret Pontus bjöd 4.5 vid midsommar.
Jag skrev fel, fattar värdet mitt hus är uppskattat på10 liknande hus, värderings data.
Hade 13 som kontaktat mäklare i början när han var ledig, per hans mail,
jag frågade nu varför de ej när han nu kontaktat dom nu, ej var intresserade efter att de väntar 2-4 veckor på visningen ej ville komma .och han sa han inte visste varför de ej ville komma efter de väntar på 2-4 veckor att visning sker nu.
Haffa alla kunden snarast är ju bra för att ej förlora dom.
Därför dumt han ej sa han var ledig 5 veckor framåt från midsommar plus en vecka nu.
Hade jag kunnat visa nån gång direkt , hade ev ej riskera de hittar bättre objekt- köparens.marknad , tok mycket hud till salu
Hade mäklare gått med möte prata om kontraktet hade jag ej psniksäbjt till 4.5 .
Ångrar det pga paret Stina nu inte längre vill bjuda lika högt
Oavsett som jag skrev ,svårt dilemma.
Hade kunnat förlora pengar och giodta skambud men beloppen , säljsumman går åt nåt mycket ledsamt där jag behöver högsta bud, annars stor personlig förlust/skada.
De som knackade på mitt i juli,sa de valt annat område, när smsade nu , de var mycket trevliga och sålt sin bostad.
Var dum, ångrar jag ej vad mäklare uppge vilka veckor han är ledig, han sa bara han jobbar under sommaren, lätt mig en läxa
då hade jag ej panik sänkt till 4.5 innan jag kom.oå paret Pontus bjöd 4.5 vid midsommar.
Jag skrev fel, fattar värdet mitt hus är uppskattat på10 liknande hus, värderings data.
jag frågade nu varför de ej när han nu kontaktat dom nu, ej var intresserade efter att de väntar 2-4 veckor på visningen ej ville komma .och han sa han inte visste varför de ej ville komma efter de väntar på 2-4 veckor att visning sker nu.
Därför dumt han ej sa han var ledig 5 veckor framåt från midsommar plus en vecka nu.
Hade jag kunnat visa nån gång direkt , hade ev ej riskera de hittar bättre objekt- köparens.marknad , tok mycket hud till salu
Hade mäklare gått med möte prata om kontraktet hade jag ej psniksäbjt till 4.5 .
Hade kunnat förlora pengar och giodta skambud men beloppen , säljsumman går åt nåt mycket ledsamt där jag behöver högsta bud, annars stor personlig förlust/skada.
Hade varit bra om du hade kunnat garantera nån köper paret Stinas radhus..... Hade köpt direkt !Annn555 skrev:Bra
Hade köpt direkt om de haft parhus, villa eller radhus i populärt område där folk säljer ofta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nu citerade du dig själv och säger att du skulle köpt direkt???Annn555 skrev:
Menar du att om någon kan garantera att Stina skulle få sitt hus sålt så skulle du inte ha något problem att skriva på?
Den garantin lär du aldrig få. Du letar efter en köpare som sitter med minst 4,7 miljoner på banken, som dessutom vill ha ditt hus och du har bråttom... Lycka till
Har sagt till mäklaren jag söker helst nån som sålt redan som de som sålt nyss och knackade på hos mig juli, men valt annat område sedan enl sms.Fairlane skrev:
Nu citerade du dig själv och säger att du skulle köpt direkt???
Menar du att om någon kan garantera att Stina skulle få sitt hus sålt så skulle du inte ha något problem att skriva på?
Den garantin lär du aldrig få. Du letar efter en köpare som sitter med minst 4,7 miljoner på banken, som dessutom vill ha ditt hus och du har bråttom... Lycka till
Har vi uteslutit jag har tur och hittar en till köpare som nyss sålt lägenhet?
Hur vet vi Stina inte får skambud eller pris de ej nöjer sig med?
Pga mäklare dröjt 5 veckor med att kunna visa huset,.när många på Hemnet kontaktat honom vid premiärvisn på Hemnet så självklart tappar man folk under 5 veckor när de finns nu tokmycket hus ute till salu. Under 5 veckor hiinner flera nya konkurrent hus dyka upp när han ej hade autosvar i 5 vi.
Hade vi kunnat visa nån gång under 5 veckors semester hade varit bättre då han försvann direkt när Hemnet sattes in och var ledig till förra helgen.