Fairlane
Annn555 skrev:
Mäklaren har aldrig sagt att mina köpare inte
vill lägga in försäljn klausul.
Har mäklaren sagt motsatsen då, att köparen vill ha en sådan klausul?
Annn555 skrev:
Det är HAN inte DOM som.vägrar ändra kontraktet
Tidigare har du sagt att han inte vill ändra kontraktet förrän samtliga förändringar som ska göras är överenskomna, stämmer inte det?
Annn555 skrev:
pga han citat' VET BÄST ang kontraktets format, ' och citat
'fadsighetsjuristen inte kan nått/dum i huvudet'.'.
Ärligt talat har jag en viss förståelse för mäklaren. Du krånglar till det extremt och efterfrågar något som är dåligt för dig. Du vill hitta på egna lösningar på en massa saker och vill inte låta mäklaren som ändå är professionell följa standardförfarande. Det är otroligt svårt att jobba under de förutsättningarna. Om ditt samtal med fastighetsjuristen var ens hälften så rörigt som det du skriver och har skrivit i detta ärende från början så förstår jag att du får konstiga svar där.

Jag tror att huvudproblemet egentligen är att du inte litar på mäklaren för fem öre (fast du skrivit att du har förtroende för honom) och att du inte pratar med mäklaren och reder ut saker och ting så du förstår mäklaren och han dig. Istället pratar du med vänner, fastighetsjurister, budgivare och oss, på ett extremt rörigt sätt. Boka tid med mäklaren och sätt dig och prata igenom de saker du är orolig för, exempelvis att tillträde inte kommer kunna ske på utsatt datum om inte köparen får sitt hus sålt (vilket du väl egentligen inte vet om det är så eller inte). Skriv inte till mäklaren, prata med honom och ta gärna med en av de kloka vännerna. Anledningen till att jag rekommenderar dig att tala med honom, inte skriva är dels att det är mindre risk för missförstånd och enklare att få det förklarat på ett annat sätt om man du inte förstår och framförallt för att du skriver meningar som "Många 8 kommun som säljer sitt hus" som nog ingen begriper. Det är inte en enstaka sådan konstig mening, det kryllar av dem. I stort sett samtliga inlägg har något mer eller mindre obegripligt.

• Gilla
Räknenisse och 8 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte lätt, otroligt mycket stavfel, felaktig meningsbyggnad och utspritt över flera trådar gör det väldigt krångligt.

Så är min senaste uppfattning också.

Precis så, men TS har fått för sig att det är väldigt dåligt för henne.
Jag tolkar det så här:
  • Mäklaren har skrivit ett kontraktsförslag där det inte ingår någon klausul om att köparen måste få sitt hus sålt för att kontraktet ska vara giltigt
  • I kontraktet finns ett förslag på tillträdesdatum
  • Kontraktet är bara ett förslag än så saker som tillträdesdatum, lösöre, städning och eventuella klausuler kan tillkomma, men mäklaren vill veta hur köpare och säljare vill ha det innan det nya kontraktet upprättas, medan säljaren tycker att mäklaren ska uppdatera flera gånger för varje ny ändring
  • TS vill förhandla med köparen utan att mäklaren är närvarande
  • TS måste få huset sålt före ett visst datum och har därmed inte tid med en tvist med köparen om den på tillträdesdagen inte kan betala för att befintligt hus fortfarande inte är sålt
  • TS tror sig tydligen ha tid att hitta ny köpare, skriva kontrakt och få ett snabbt tillträde om det finns en klausul i kontraktet som gör att det faller om köparen inte får sålt sitt (oklart var den tiden kommer ifrån)

Det vore verkligen bra, men dels kommer det nog inte ske då det inte skett hittills, trots att det efterfrågats, dels gör det nog ingen skillnad för TS har fått för sig at det är bra med ett kontrakt som innehåller en klausul som ger köpare och säljare rätt att häva köpet om köparen inte får sitt hus sålt. Observera att klausulen inte ska vara att det hävs automatiskt som brukligt, utan det ska endera part begära!?
Fint skrivet , korrekt

Jag måste helst sälja snarast,
och jurist föreslår en sista datum läggs in för få min köpare ska hitta en köpare för att få byggnads lån.

Häva är inte tillåtet i kontrakt

Om jag ej kan häva ,
riskerar jag att köparen inte hittar nån eller godtar lågt bud, marknaden översvämmas nu av hus.

Vi har stort område lättsålda radhus, där hus säljs varje vecka, där bor inte min köpare.
Om de bodde där hade jag ej behövt skriva in att de får häva pga gissar deras hus säljs snabbt

Vet ej om annan med lägre erbjudande, 4.5 är är likvid, :
sålt sin bostad,
pga mäklare 3 ggr vägrat kontakt den, trots jag bett per mail. Han finns nog ej kvar pga det var 27 juni

Har likvid säljare som.knackat på, men den försvann pga mäklare var ledig 1 mån och svarade inte på kundens mail alla, kunden tyckte det var märkligt.

Mäklaren ljög han kunde jobba strövis hela sommaren när vi skrev avtal.
Han var ledig 4 veckor så fort annonsen lades in och alls spekulanter tröttnade efter 4 vi på att han aldrig besvarade mail med ens automail att han är ledig, de bemöttes med total tystnad/inget svar ang att de ville besöka kontakta honom .

Hade aldrig valt honom,
om han ärligt sagt han är ledig 4 veckor plus nu, 1 vecka totalt 5 veckor utan att knappt kunna visa huset.

Tog ned annonsen i tisdags,-
när mäklaren inte velat kontakta en annan kund som erbjöd 4.5 , pga jag upprepar bett honom.om.detta pe mail - istället tjatar han om.att välja de som budet 5 M med bryggnadsl0n som.nu sänkt till 4.2 M.

Huset är värt 4.7 enl mäklarens kollegor.

Förslag-

Ringer mäklare,
och frågar om.jag kan möta 5M köparen som sänkt till 4.2 , Stina och frågar om de vill kunna häva i kontrakt.

Alternativt börja med att jag nöjer mig ej med mindre än 4.7 som.husets värderats till.
Vill paret Stina som.jag tjatat om en buss mer än 4.7 är det case closed. Jag måste ha en viss summa som jag tvingas, måste ha inför framtid i mitn ledsamma situation, annars kunde jag röja ner scceptbelopp

Om inte mäklaren agerat som om de var hans gamla kunder, mm hade allt varit lättare pga känner han gynnar och pushar oavbrutet jag ska sälja till som

Kan ev vänta 1 mån,
och byta mäklare, får då.tel nr till kunder enl samfund men risk oxå

Paret Stina har inte radhus i det populära lättsålda radhus området med trädgårdar utanför radhusen .

A
Jag kontaktade jurist så fort jag fått kontraktet
i handen och rådgjorde vad som bör skrivas i kontrakt utifrån mina behov

Därefte:
pratade jag med mäklaren som.krånglade.

A
Mäklarsamfundet ringde mig nu,
och damen sa mäklaren är skyldig att
följa min partsvilja i kontraktet han
ska formulera, något han inte gjort.
som.jag upprepat berättar för er.

Litar på samfundet kan detta.

Självklart vill jag veta om.motparten vill häva
Bifall de ej kan betala .

K
Annn555 skrev:
Mäklarsamfundet ringde mig nu,
och damen sa mäklaren är skyldig att
följa min partsvilja i kontraktet han
ska formulera, något han inte gjort.
som.jag upprepat berättar för er.

Litar på samfundet kan detta.

Självklart vill jag veta om.motparten vill häva
Bifall de ej kan betala .
Jag har verkligen läst dina inlägg och försökt att förstå problemet.

Tror ibland att nu förstår jag men sen kommer det ett nytt svårbegripligt inlägg eller ännu värre en ny tråd, och där åker jag in i dimman igen.

Kan du själv läsa och förstå innan du postar nästa inlägg? Snälla 🙏 😃.
Tror att det skulle hjälpa dig att få konkreta svar och råd här.

• Gilla
Intet och 6 till
  • Laddar…
Pratar du flytande svenska? Eller använder du någon app för att översätta?
Det är väldigt svårt att förstå, samtidigt som det kastas in facktermer här och där..
Jag undrar fortfarande om du förstår vad det står i kontraktet

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Pratar du flytande svenska? Eller använder du någon app för att översätta?
Det är väldigt svårt att förstå, samtidigt som det kastas in facktermer här och där..
Jag undrar fortfarande om du förstår vad det står i kontraktet
Juristen fick kontraktet uppläst ang finansiering.
Kontraktet uppger jag får ej häva köpet i klartext ifall köpare ej betalar.

Annn555 skrev:
Juristen fick kontraktet uppläst ang finansiering.
Kontraktet uppger jag får ej häva köpet i klartext ifall köpare ej betalar.
Fast om köparen inte betalar ,så bryter ju den kontraktet... Och då finns det ju paragrafer som går in

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast om köparen inte betalar ,så bryter ju den kontraktet... Och då finns det ju paragrafer som går in
Tvingas sälja snarast.
Samfundet sa idag mäklaren måste följa min partsvilja i kontrakts formulering vilket han vägrar sedan han visade mig kontraktet.

S
Annn555 skrev:
Tvingas sälja snarast.
Samfundet sa idag mäklaren måste följa min partsvilja i kontrakts formulering vilket han vägrar sedan han visade mig kontraktet.
Precis! Sälj då utan massa märkliga klauseler. Lita på att köparen är myndig och kan betala vid tillträdesdatum. Skit i deras befintliga hus - inte ditt problem.

Kan köparen inte betala på tillträdesdagen har du som sagts ovan rätt till att sälja bostaden på köparens bekostnad då hen begår kontraktsbrott.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Det låter allt mer och mer som om du har fått ett förslag på kontrkat som är bra för dig, men du försöker få mäklaren att skriva ett sämre kontrakt.

Snälla lägg upp förslaget här med personlig info maskat. Det är fullkomligt omöjligt att förstå vad du skriver i trådarna.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Annn555 skrev:
Nej.

Mäklare har ej sagt köparen inte vill ha försäljnings klausul att senast sälja sitt
hus 1 nov för bryggnadslån och att de då kan HÄVA köpet

Ska nu ta reda på detta.

Menäklaren sagt han har ej tid ändra kontrakt och kontraktet är 'KORREKT'.
dubbla negationer gör det klurigt. Betyder det du skriver över att:

Mäklaren har sagt att köparna vill ha försäljningsklausul att senaste sälja sitt hus 1 november för att få överbryggningslån och att de då kan häva köpet om de inte får sålt?

Fairlane
Annn555 skrev:
Jag måste helst sälja snarast,
och jurist föreslår en sista datum läggs in för få min köpare ska hitta en köpare för att få byggnads lån.
Ett mycket bättre råd från juristen hade varit att hitta en köpare som inte vill ha in en försäljningsklausul i kontraktet. Alltså precis det som din mäklare föreslagit.

Säg att du får in i kontraktet att det häva om köparen inte hittar någon köpare 1 oktober, tror du då att du kommer ha en bra chans att få det sålt till 1 november? Det tror inte jag.
Annn555 skrev:
Häva är inte tillåtet i kontrakt
Precis. Möjligheten att häva köpet är dåligt för dig, även om du tror att det är bra.
Annn555 skrev:
Om jag ej kan häva ,
riskerar jag att köparen inte hittar nån eller godtar lågt bud, marknaden översvämmas nu av hus.
Du ska aldrig häva. Avtalet blir automatiskt hävt om villkoret inte uppfylls.
Det är köparen som riskerar det där, inte du.
Annn555 skrev:
Vi har stort område lättsålda radhus, där hus säljs varje vecka, där bor inte min köpare.
Om de bodde där hade jag ej behövt skriva in att de får häva pga gissar deras hus säljs snabbt
Som sagt du tänker helt bakvänt. Du tror att den klausulen är bra för dig, trots att vi alla säker att den är dålig.
Annn555 skrev:
Vet ej om annan med lägre erbjudande, 4.5 är är likvid, :
sålt sin bostad,
pga mäklare 3 ggr vägrat kontakt den, trots jag bett per mail. Han finns nog ej kvar pga det var 27 juni
När du bad mäklaren kontakta paret via mail, skickade du med telefonnummer så?

Om jag, var det lika felaktigt som din skrift här så är det ju svårt att ringa.

Visste du att mäklaren hade semester så var det dumt att bara maila. Du skulle ringt också och om du inte fått svar så borde du kontaktat mäklarfirman.
Annn555 skrev:
Har likvid säljare som.knackat på, men den försvann pga mäklare var ledig 1 mån och svarade inte på kundens mail alla, kunden tyckte det var märkligt.
Det tycker faktiskt inte jag. Jag minns hur du velade om du skulle lägga ut det på Hemnet eller inte och hur du velade om du skulle lägga ut visningsdag eller inte. Att mäklaren skulle offra hela sin semester för att du var velig tycker jag vore märkligt.
Annn555 skrev:
Mäklaren ljög han kunde jobba strövis hela sommaren när vi skrev avtal.
Han var ledig 4 veckor så fort annonsen lades in och alls spekulanter tröttnade efter 4 vi på att han aldrig besvarade mail med ens automail att han är ledig, de bemöttes med total tystnad/inget svar ang att de ville besöka kontakta honom .
Om det stämmer så är det såklart väldigt dåligt.
Var det då ingen som kontaktade mäklarfirman? Inte du heller?
Annn555 skrev:
Hade aldrig valt honom,
om han ärligt sagt han är ledig 4 veckor plus nu, 1 vecka totalt 5 veckor utan att knappt kunna visa huset.
Å andra sidan kunde du ju inte bestämma dig för när du ville visa huset heller. Det är väl rätt fräckt att kräva att någon ska sitta och vänta på att du ska bestämma dig?
Annn555 skrev:
Tog ned annonsen i tisdags,-
när mäklaren inte velat kontakta en annan kund som erbjöd 4.5 , pga jag upprepar bett honom.om.detta pe mail - istället tjatar han om.att välja de som budet 5 M med bryggnadsl0n som.nu sänkt till 4.2 M.
Åter igen, hur har du bett mäklaren?
Har du skrivit till mäklaren: En ptjst väl gör 4,är.5M Haninge, r8?

Eller har du skrivit:
"Hej
En potentiell köpare var här och tittade och de var beredda att lägga 4.5 miljoner. Här har du deras kontaktuppgifter.
Tel: <korrekt telefonnummer> (inte slarvigt skrivet på telefonen med felaktiga tecken
Email: <korrekt email-adress>

Kan du kontrollera förutsättningarna med dem, för jag vill hellre sälja till dem, då den andra budgivaren känns osäker.

Annn555 skrev:
Huset är värt 4.7 enl mäklarens kollegor.
Det är fel. Huset är värt vad någon är beredd att betala. Det där är en uppskattning.
Annn555 skrev:
Förslag-

Ringer mäklare,
och frågar om.jag kan möta 5M köparen som sänkt till 4.2 , Stina och frågar om de vill kunna häva i kontrakt.
Vem är Stina?
Återigen, ingen ska kunna häva kontraktet som en aktiv handling. Du kan få in en klausul som göra kontraktet ogiltigt om inte vissa krav uppfylls. Det är inte att häva utan något som sker automatiskt. Och som sagt det är inte positivt för en säljare, särskilt inte för en säljare som har bråttom att avsluta en affär.
Annn555 skrev:
Alternativt börja med att jag nöjer mig ej med mindre än 4.7 som.husets värderats till.
Vill paret Stina som.jag tjatat om en buss mer än 4.7 är det case closed. Jag måste ha en viss summa som jag tvingas, måste ha inför framtid i mitn ledsamma situation, annars kunde jag röja ner scceptbelopp
4.5 var du ju nöjd med men nu kräver du 4.7?
Annn555 skrev:
Om inte mäklaren agerat som om de var hans gamla kunder, mm hade allt varit lättare pga känner han gynnar och pushar oavbrutet jag ska sälja till som
Snarare är väl det paret hans nya kunder...
Mäklaren försöker få dig att sälja till 5 miljoner, du vill ha minst 4,7 miljoner och du är beredd att sälja för 4,5 till andra. Jag tycker du är den som agerar ologiskt.
Annn555 skrev:
Kan ev vänta 1 mån,
och byta mäklare, får då.tel nr till kunder enl samfund men risk oxå
Vilket telefonnummer är det som du vill ha?
Stinas? Är det det paret som du inte vill sälja till, men som du ska besöka?
Eller är det telefonnumret till den som du bad mäklaren kontakta? Har du inte redan det numret?
Annn555 skrev:
Paret Stina har inte radhus i det populära lättsålda radhus området med trädgårdar utanför radhusen .
Vilket är deras problem, inte ditt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A
M Mirkan skrev:
dubbla negationer gör det klurigt. Betyder det du skriver över att:

Mäklaren har sagt att köparna vill ha försäljningsklausul att senaste sälja sitt hus 1 november för att få överbryggningslån och att de då kan häva köpet om de inte får sålt?
Ledigt denna vecka hos mäklare .

Ska höra om.de är emot klausul om att sälja inom tex 2 mån, och då häva om.de ej lyckas

Du svarade inte på frågan:

Har Mäklaren har sagt att köparna vill ha försäljningsklausul att senaste sälja sitt hus 1 november för att få överbryggningslån och att de då kan häva köpet om de inte får sålt?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.