Fairlane
Det är inte helt lätt att se vad du skriver, men som sagt du måste be mäklaren förklara vilka olika alternativ du har, förstår du inte så säg det.

Var det budgivning med flera intressenter?
Du måste inte sälja till de med högst bud. Om det finns någon annan budgivare som vill skriva utan dessa klausuler så kan det vara värt att ta det även om du får lite mindre pengar.

• Gilla
whak och 9 till
  • Laddar…
Annn555 skrev:
Har fått köpare till hus.
Många 8 kommun som säljer sitt hus
sätter ut ett fantasipris och de hittar aldrig
en köpare, det kan dröja ett år..
Har sett det i skyltfönster...

Fråga+
Kan jag villkora och söka stoppa min köpare
inte dröjer ett år tex med att hitta sin köpare.

Är 6ån rimlig tid att vänta att köparen
hittar nån som köper hans bostad?

Fattar-
Jag är oavsett tvungen att vänttex 6 mån minst tex att min köpare av mitt hu hittar en köpare
till hans bostad, och kan ej villkora något i det köpekontrakt min köpare tecknar med mig om mitt hus?
Standard med ett villkor för köparen att sälja sin bostad brukar vara 8 veckor sedan går köpet tillbaka, man kan avtala om längre också vilket inte är konstigt i denna marknad. Viktigt när du tar in villkor att köparen har rätt marginaler och att utgångspriset är rätt på hens bostad.

Vill köparen ha ett överpris för sin bostad för att köpa skulle inte jag binda upp mig utan leta efter en annan köpare och låta den andra köparen sälja i lugn och ro.

//mäklaren

• Gilla
  • Älska
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Standard med ett villkor för köparen att sälja sin bostad brukar vara 8 veckor sedan går köpet tillbaka, man kan avtala om längre också vilket inte är konstigt i denna marknad. Viktigt när du tar in villkor att köparen har rätt marginaler och att utgångspriset är rätt på hens bostad.

Vill köparen ha ett överpris för sin bostad för att köpa skulle inte jag binda upp mig utan leta efter en annan köpare och låta den andra köparen sälja i lugn och ro.

//mäklaren
Tack.
Fattar ej önnu-
köparen är beviljad lån enl kontraktet,.utkastet,
varför träder inte överbyggnad slån i kraft ifall köparen ej kan sälja sitt hus, ett lån som då betalar mig?
Har pluggat ekonomi men det inget vilkor om att hela köpet hävs om köparen av min bostad ej hittar en köpare av sin bostad.
Jag kan ej krävs se om han lagt fantasi pris på sitt hus och vet ej vad han heter, kontraktet är ej signerat, det görs om 24 Tim som jag nu avbokar tillsv

A
Annn555 skrev:
Tack.
Fattar ej önnu-
varför träder inte överbyggnad slån i kraft ifall köparen ej kan sälja sitt hus, ett lån som då betalar mig?
Har pluggat ekonomi men det inget vilkor om att hela köpet hävs om köparen av min bostad ej hittar en köpare av sin bostad.
Jag kan ej krävs se om han lagt fantasi pris på sitt hus och vet ej vad han heter, kontraktet är ej signerat, det görs om 24 Tim som jag nu avbokar tillsv
Det i mitt kontrakt utkast ingett villkor at hela köpet hävs, återgår om min köpare inte får sitt hus sålt

A
Jacob Lund Jacob Lund skrev:

//mäklaren
Tack underbara du, önskar mäklaren nämnt det

Fairlane
Annn555 skrev:
Tack.
Fattar ej önnu-
Köpare är nog inte beviljad lån, utan har ett lånelöfte. Det kan låta som samma sak, men är det inte. Det är inte ens ett löfte, utan mer en indikation om att man kommer få låna om vissa villkor uppfylls. Villkor är saker som att inkomsten inte förändrats, att huset är rimligt prissatt och att de får sålt sitt hus.
Annn555 skrev:
Du kan vara professor i ekonomi om så är, det är något helt annat. Här talar man om att det finns ett kontrakt som säger att om köparen inte innan datum <X> får sin bostad såld för minst <Y> kr så går köpet tillbaka. Om du har något sådan i kontraktet är det såklart giltigt om ni skriver under. Om det inte finns något liknande i kontraktet så har köparen ingen möjlighet att dra sig ur för att de inte får sitt sålt.
Annn555 skrev:
Diskutera med din mäklare vilka olika alternativ som finns och se till att du förstår dem, innan du avbokar. Du kanske har en jättebra köpare på gång och det inte är något problem alls, men köparen kommer inte finnas kvar om du drar dig ur och sen vill vara med igen, du kommer uppfattas som strulig.

Du behöver alltså inte skriva under och det kan vara helt rätt att låta bli, men fatta inga beslut innan du förstår saken, vare sig åt ena eller andra hållet.

Du kanske har något av följande alternativ:

1. Budgivare med högst bud vill ha en klausul om försäljning av sitt hus. Budgivare 1 kommer med 99,9% sannolikhet få det sålt och du får bäst betalt

2. Budgivare med högst bud vill ha en klausul om försäljning av sitt hus. Budgivare 1 kommer kanske så sitt hus sålt, men det är 50-50

3. Budgivare med nästhögsta budet har inget krav på en klausul, men du får 50' kr mindre betalt

4. Det finns ingen budgivare 2

Vi kan inte ge några råd, för vi vet inte ens om det finns mer än en budgivare. Om det finns vet vi inte hur mycket som skiljer mellan buden och om de har olika önskemål.
Du och mäklaren vet om det finns mer än en budgivare och hur mycket som skiljer mellan dem, vi har ingen aning.
Din mäklare vet vilka krav/önskemål de olika budgivarna har.

Med stor sannolikhet är det bättre att ta ett lägre bud om de står fast vid det om du slipper den klausulen. Sen är det såklart så att om det skiljer en miljon mellan buden kanske man kan chansa lite mer, men jag får känslan av att för du ska må bra och vara lugn så ska du hålla affären så enkel som möjligt och mäklaren bör rimligtvis vägleda dig.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Skriv ner alla dina frågor från trådarna här, och sen sitter du ner med mäklaren och går igenom dem, en i taget. Det är troligen ingen bra idé att avboka kontraktsskrivningen nu, då framstår du som en krånglig säljare, och det är stor risk att de aktuella spekulanterna drar öronen åt sig.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
8 ?

Annn555 skrev:
Det i mitt kontrakt utkast ingett villkor at hela köpet hävs, återgår om min köpare inte får sitt hus sålt
Jag tycker inte du ska gå med på några villkor du inte förstår.

Antingen så får mäklaren förklara tills du begriper, eller så ser du till att få ett rent köp utan extra villkor, bara köpeskilling och tillträdesdatum. Mäklaren har ett sådant ansvar enligt fastighetsmäklarlagen.

Det blir kanske lite mindre pengar utan dessa tillägg, men hellre det än att skriva på ett avtal man inte begriper.

Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Antingen så får måklaren
Freudiansk felskrivning? 😂🤔

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Freudiansk felskrivning? 😂🤔
Absolut! Men vad betyder det? Något om min mamma?

Hade två skrivfel till i det inlägget. Rättat dem alla nu.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror mäklaren tänker så här: Det är en komplicerad affär med okända önskemål och komplicerande variabler från säljare och köpare. Man diskuterar avtalet på kontraktskrivningsmötet och ändrar villkoren tills alla är nöjda. Då blir det ett avtal på mötet. Om istället mäklaren förväntas separatförhandla säljare och köpare före detta möte så kan ni hålla på i veckor och det blir ändå inget avtal.

Gå på mötet men se till att veta vad du vill! Skriv inte under något du inte förstår. Mäklaren är inte ditt ombud utan mer som en opartisk lekledare, det regleras i lag.

I det här fallet rekommenderar jag att ta med en kunnig vän eller släkting som rådgivare.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror precis som Claes att mäklaren inte skriver exempelvis tillträdesdatum i utkastet till kontraktet. Det kommer ni överens om på sittande möte och när allt är klart och överenskommet så skriver mäklaren ut de riktiga kontrakten med datum etc. Så har det varit när jag köpt/sålt.

D Dilato skrev:
Om ingen besiktning gjorts kan man inte hävda dolt fel eftersom det inte går att avgöra om felet kunnat upptäckas vid den besiktning som inte utfördes.
Man har då inte fullgjort sin undersökningsplikt.
Det är jag inte så säker på. Menar du med besiktning en besiktning som utförs av en firma?
Om ett fel upptäcks efter tillträdet som inte hade kunnat upptäckas vid en standard överlåtelsebesiktning är det väl ett dolt fel oavsett om besiktning har skett eller inte.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är jag inte så säker på. Menar du med besiktning en besiktning som utförs av en firma?
Om ett fel upptäcks efter tillträdet som inte hade kunnat upptäckas vid en standard överlåtelsebesiktning är det väl ett dolt fel oavsett om besiktning har skett eller inte.
Det är nog att göra det lite för enkelt. En standard överlåtelsebesiktning saknar till exempel kontroll av el, ventilation och vatten/avlopp. Fel där kanske hade kunnat upptäckas och kan då inte anses som dolda.

Utöver det så har man fel som inte upptäcks, men där man kan få indikationer på att vidare undersökning krävs.

Men det är också fel att hävda att det inte kan bli dolda fel om man inte undersöker. Några exempel kan vara:
  • Avsaknad av fuktspärr på delar av badrummet
  • Felaktig dränering
  • Felaktig el innanför väggar/under golv
  • Etc

• Gilla
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.