Fairlane
Annn555 skrev:
Så fort han gav mig utkast till kontrast sa han med kallt ton, i telefon, att har ska iväg till ett möte, och att kontraktet är korrekt utformat, att han vet bäst.
Der är jag inte som så märkligt faktiskt. Det var ett förslag på ett kontrakt och att han hade ett möte inbokat är inte konstigt.

Innan man har klart en köpare så är det inte någon större idé att detaljera kontraktet, för både köpare och säljare kan ha önskemål, bättre att ta allt sådant när man bestämt vilka parterna är.
Annn555 skrev:
Han har sammanlagt i tid,
-sedan start,
inte lagt ut mer än 3 minuter på annat än
att boka visning, boka fotograf då han varit ledig 5 plus 1 vecka fram till nu.
Ja det är såklart uselt. Jag säger inte att mäklaren är bra, för det var jag inte. Jag var inte varför du valde just den här mäklaren, men jag har ett svagt minne av att du tidigare skrev att det bara fanns en mäklare i området. Jag minns säkert fel för det känns inte rimligt.
Annn555 skrev:
Han uppger sig inte ha cita : 'TID
att göra tillägg i kontraktet, innan han ens visste vad jag ville göra tillägg med.
Se ovan, innan det är klart vilka parter som ska vara med i affären är det bortkastad tid att detaljera kontrakt. Däremot borde han såklart lyssnat om du hade några speciella krav så han kunde förmedla dessa till potentiella köpare.
Annn555 skrev:
Därför är det oklokt av mig att ens vända mig till honom med råd ang ny visning eller ta Stina direkt. Tror ni inte ger riktigt kan spå i kristallkula vad sker vid ny visning alternativt om jag boka möte med mäklaren om dialog motpart
Min vän har rått mig byta mäklare, mycket livserfaren med flera liknande olika händelser och som sålt. .
Klart vi inte kan spå. Din vän kanske kan spå att du kommer hinna genomföra affären om du byter mäklare?

Tyvärr har du varit rätt tydlig med budgivaren Stina ( som jag hoppas heter något annat i verkligheten), så hittar Stina den här tråden kommer hon såklart känna igen sig och veta vilket hus det rör sig om. Om jag hade varit Stina och läst hur desperat du är att sälja före ett visst datum hade jag verkligen inte bjudit onödigt högt nu.
Annn555 skrev:
Jag upplever att mäklare tydligt inte är typen som vill sätta sig ned, ringa om de rad jag frågar om nu, ditten och datten, men ni vet ju inte ,som mig ifall han sålt motpartens pappas hus vid dödsfall och nu gynnar kunden.
Även om han sålt motpartens pappas hus så har jag svårt att se att han skulle vilja gynna den. En mäklare vill ha en smidig affär och sen vidare till nästa.
Annn555 skrev:
Stina bekostade anonsfoton samma dag jag fick kontraktet, dagen efter fick jag veta detta och han var arg att jag orsakat detta, tydligt , dvs mitt fel de bekostat annonsfoton . Orkar ej skriva om, att ta foton kostar inget för kunder, men han var tydligt att över att de tagit husfoton, innan jag hunnit läsa kontraktet , dvs samma dag jag fick kontraktet i handen . Dagen därpå när jag återkom, efter att ha läst kontraktet, fick jag veta de dagen innan gjort husfoton.
Vilket inte är ditt problem. Återigen, de är nog redo att sälja ändå, även om de inte får köpa ditt hus.
Annn555 skrev:
Den tonen han pratade med mig , var kall och hård och la skulden på mig när jag sa efter pratar med jurist jag var osäker och sa nej till att acceptera budet. Att ens be honom om råd att prata om.Stina eller ny visning, är inte aktuellt , han ingen känslomässigt engagemang i mig om vad som är bäst för mig eller vad olika scenarion skulle medförai valet Stina eller ny visning
Jag då har du en dålig mäklare. Det jag inte förstår är varför du inte tar hjälp av en vän. Du har ju kloka vänner säger du.
Annn555 skrev:
Slutsats:

Fotona stinati gjorde syntes aldrig på kommande objekt, nånstans

Vet ej hur många som.kommer på ny visning kontra gå på Stina direkt med dialog.
Återigen inte ditt problem.
Annn555 skrev:
Oavsett sa ni att minst 3 mån tillträde måste ske, att hans kontrakt utkast , står 3.5 mån tillträde som nu. När jag köpte hade jag 3 mån tillträde
Nej det sa vi inte. Vi sa att det är det normala, inte att det måste vara så. Man kan ha snabbare tillträde om båda parter är överens. Däremot skulle ju jag bara acceptera ett snabbt tillträde om du drar ner priset om jag vore Stina. Stina sitter med bättre kort, särskilt när du avslöjat dina.
Annn555 skrev:
Skriver på mobil,sorry ang ev stavfel

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
A
Mäklaren har tid en fredags eftermiddag kl 17, när alla slutat jobba , att skriva ihop anvisningar till motparten Stina om hur de ska kontakta lånebanken för att få sitt skambud fixat ordnat på lånebanken ,
trots att jag 4 ggr sak jag ej vill ha Stina hela förra veckan - men han har inte nån tid för mig alls om jag har fråga som ej rör vid ing av bostad.
Fairlane Fairlane skrev:
Der är jag inte som så märkligt faktiskt. Det var ett förslag på ett kontrakt och att han hade ett möte inbokat är inte konstigt.

Innan man har klart en köpare så är det inte någon större idé att detaljera kontraktet, för både köpare och säljare kan ha önskemål, bättre att ta allt sådant när man bestämt vilka parterna är.

Ja det är såklart uselt. Jag säger inte att mäklaren är bra, för det var jag inte. Jag var inte varför du valde just den här mäklaren, men jag har ett svagt minne av att du tidigare skrev att det bara fanns en mäklare i området. Jag minns säkert fel för det känns inte rimligt.

Se ovan, innan det är klart vilka parter som ska vara med i affären är det bortkastad tid att detaljera kontrakt. Däremot borde han såklart lyssnat om du hade några speciella krav så han kunde förmedla dessa till potentiella köpare.

Klart vi inte kan spå. Din vän kanske kan spå att du kommer hinna genomföra affären om du byter mäklare?

Tyvärr har du varit rätt tydlig med budgivaren Stina ( som jag hoppas heter något annat i verkligheten), så hittar Stina den här tråden kommer hon såklart känna igen sig och veta vilket hus det rör sig om. Om jag hade varit Stina och läst hur desperat du är att sälja före ett visst datum hade jag verkligen inte bjudit onödigt högt nu.

Även om han sålt motpartens pappas hus så har jag svårt att se att han skulle vilja gynna den. En mäklare vill ha en smidig affär och sen vidare till nästa.

Vilket inte är ditt problem. Återigen, de är nog redo att sälja ändå, även om de inte får köpa ditt hus.

Jag då har du en dålig mäklare. Det jag inte förstår är varför du inte tar hjälp av en vän. Du har ju kloka vänner säger du.

Återigen inte ditt problem.

Nej det sa vi inte. Vi sa att det är det normala, inte att det måste vara så. Man kan ha snabbare tillträde om båda parter är överens. Däremot skulle ju jag bara acceptera ett snabbt tillträde om du drar ner priset om jag vore Stina. Stina sitter med bättre kort, särskilt när du avslöjat
Tack

Fråga till er i tråden-

Ang det jag skrev i inlägget precis, ovan-

Skulle ni anse mäklaren vill mitt bästa ang få bra pris ifall jag bara givits tid att boka husvisningar mm och varför tror ni mäklaren lät kall arg över att säljaren gjort husfoton och lade skulden på mig om han inte var personligt engagerad eventuellt i motparten via hans privata andra låsta firma där objekt ej visas på nätet?

((Dvs innan jag läst kontraktet, och yttrat om kontraktet var ok, i inlägg nyss, så tog paret husfoton samma dag)

Skriver om en vän, inte flera.
Jag är hårdhudad, och blev förvånad
ang den kalla ton han pratade med till
mig ang de gjort husbil det och när jag bad dialog om kontraktets innehåll första gången.

2 mäklare säljer mest, valde en av dom.

Fairlane
Annn555 skrev:
Mäklaren har tid en fredags eftermiddag kl 17, när alla slutat jobba , att skriva ihop anvisningar till motparten Stina om hur de ska kontakta lånebanken för att få sitt skambud fixat ordnat på lånebanken ,
trots att jag 4 ggr sak jag ej vill ha Stina hela förra veckan - men han har inte nån tid för mig alls om jag har fråga som ej rör vid ing av bostad.
Fredag kl 17 låter generellt som en bra tid. Om du nu inte vill sälja till Stina så är det väl enkelt, bara skicka ett SMS till mäklaren "Jag har inte för avsikt att sälja till Stina." så är saken klar och du kan lugnt ignorera en kallelse till möte på fredag. Så kan du sälja till någon annan om det finns någon annan att sälja till.

Skambud eller inte., 4,7M är en uppskattning, inget facit och det verkar vara e felaktig uppskattning med tanke på att det inte finns en mängd budgivare.
Meningen "men han har inte nån tid för mig alls om jag har fråga som ej rör vid ing av bostad." är obegriplig. Menar du "men han har inte nån tid för mig alls om jag har fråga som ej rör försäljning av bostad."? Om så är fallet, varför skulle han ha tid för andra saker än just en försäljning? Ska du ringa och fråga om något recept?
Annn555 skrev:
Skulle ni anse mäklaren vill mitt bästa ang få bra pris ifall jag bara givits tid att boka husvisningar mm
Ingen aning. Det går inte att avgöra då vi bara har din version av vad som hänt och den är i sig inte begriplig många gånger.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att du givits tid att boka husvisningar. Det är väl mäklaren som bokar dessa, i överenskommelse med dig?
I övrigt skulle jag nog säga att du gör mäklarens jobb väldigt svårt, genom att försöka få in dåliga klausuler, besöka en potentiell köpare, klaga på hur dåligt dennes nuvarande hur är, avslöja det mesta om affären på internet etc. Om jag var Stina hade jag sänkt mitt bud ännu mer. Hur mäklaren ska försöka rädda så du får maximalt betalt när du samtidigt måste ha en affär fort förstår jag faktiskt inte.
Annn555 skrev:
och varför tror ni mäklaren lät kall arg över att säljaren gjort husfoton och lade skulden på mig om han inte var personligt engagerad eventuellt i motparten via hans privata andra låsta firma där objekt ej visas på nätet?
Ärligt talat vet jag inte vad du menar med en låst firma. Visar de aldrig några objekt på nätet, eller är det bara att detta inte kommit ut än?
Varför mäklaren lät kall och arg är inget jag personligen skulle fundera på. Mäklaren hade kanske en dålig dag, har kanske ledsnat på dig, kanske var stressad etc. Lägg ner allt med känslor, det är en fastighetsförsäljning det rör sig om, det görs bäst utan en massa känslor och funderingar.
Annn555 skrev:
((Dvs innan jag läst kontraktet, och yttrat om kontraktet var ok, i inlägg nyss, så tog paret husfoton samma dag)
Ja, varför skulle de inte göra det?
En granne till mig tog foton över ett år innan deras hus lades ut på försäljning. Vi tog foton på mammas sommarställe under sommaren och hösten, för att ha bilder till försäljning som skulle ske på våren. Vad andra gör med sina eventuella försäljningar är deras ensak. Det har inget med din affär att göra, mer än att du förstör din egen affär genom att fundera över deras möjligheter till försäljning och prata ner deras bostad.
Annn555 skrev:
Skriver om en vän, inte flera.
Ok, kan den vännen inte hjälpa dig i kontakten med mäklaren, när det nu så uppenbart skurit sig rejält mellan er?
Annn555 skrev:
Jag är hårdhudad, och blev förvånad ang den kalla ton han pratade med till mig ang de gjort husbil det och när jag bad dialog om kontraktets innehåll första gången.
Låter inte så hårdhudat faktiskt. Det är för övrigt stor skillnad på husbilder och husbil, och alldeles oavsett så har du inte med andras försäljning att göra.
Annn555 skrev:
2 mäklare säljer mest, valde en av dom.
Ja, kanske valde du fel. Du skulle valt en som du kunde kommunicera med, en som tog sig tid att lyssna på dina frågor och svara så du förstod.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Fredag kl 17 låter generellt som en bra tid. Om du nu inte vill sälja till Stina så är det väl enkelt, bara skicka ett SMS till mäklaren "Jag har inte för avsikt att sälja till Stina." så är saken klar och du kan lugnt ignorera en kallelse till möte på fredag. Så kan du sälja till någon annan om det finns någon annan att sälja till.

Skambud eller inte., 4,7M är en uppskattning, inget facit och det verkar vara e felaktig uppskattning med tanke på att det inte finns en mängd budgivare.
Meningen "men han har inte nån tid för mig alls om jag har fråga som ej rör vid ing av bostad." är obegriplig. Menar du "men han har inte nån tid för mig alls om jag har fråga som ej rör försäljning av bostad."? Om så är fallet, varför skulle han ha tid för andra saker än just en försäljning? Ska du ringa och fråga om något recept?

Ingen aning. Det går inte att avgöra då vi bara har din version av vad som hänt och den är i sig inte begriplig många gånger.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att du givits tid att boka husvisningar. Det är väl mäklaren som bokar dessa, i överenskommelse med dig?
I övrigt skulle jag nog säga att du gör mäklarens jobb väldigt svårt, genom att försöka få in dåliga klausuler, besöka en potentiell köpare, klaga på hur dåligt dennes nuvarande hur är, avslöja det mesta om affären på internet etc. Om jag var Stina hade jag sänkt mitt bud ännu mer. Hur mäklaren ska försöka rädda så du får maximalt betalt när du samtidigt måste ha en affär fort förstår jag faktiskt inte.

Ärligt talat vet jag inte vad du menar med en låst firma. Visar de aldrig några objekt på nätet, eller är det bara att detta inte kommit ut än?
Varför mäklaren lät kall och arg är inget jag personligen skulle fundera på. Mäklaren hade kanske en dålig dag, har kanske ledsnat på dig, kanske var stressad etc. Lägg ner allt med känslor, det är en fastighetsförsäljning det rör sig om, det görs bäst utan en massa känslor och funderingar.

Ja, varför skulle de inte göra det?
En granne till mig tog foton över ett år innan deras hus lades ut på försäljning. Vi tog foton på mammas sommarställe under sommaren och hösten, för att ha bilder till försäljning som skulle ske på våren. Vad andra gör med sina eventuella försäljningar är deras ensak. Det har inget med din affär att göra, mer än att du förstör din egen affär genom att fundera över deras möjligheter till försäljning och prata ner deras bostad.

Ok, kan den vännen inte hjälpa dig i kontakten med mäklaren, när det nu så uppenbart skurit sig rejält mellan er?

Låter inte så hårdhudat faktiskt. Det är för övrigt stor skillnad på husbilder och husbil, och alldeles oavsett så har du inte med andras försäljning att göra.

Ja, kanske valde du fel. Du skulle valt en som du kunde kommunicera med, en som tog sig tid att lyssna på dina frågor och svara så du förstod.
ja.

Ang att nån tog foton ang din mamma etc i förväg innan utkast till kontrakt skapats är
bra och ok för fina soliga bilder - men poängen var att jag blev anklagad av mäklaren
i kall arg ton som om paret skapat bilderna i onödan., i förväg och nån bekostat fotona i onödan innan jag ens läst utkast till kontrakt och besvarat ifall jag godkänner deras bud - hans beteende är helt
oskäligt att lägga skulden på mig i anklagande hård ton .

Innan mäklaren ens har fått svar ifall jag accepterar ett bud - har husfoton bekostats som jag
anklagas för av honom. Detta är oskäligt och ville mena kände han hade personligt intresse,
vem som helst kan ha en dålig dag - det gällde inte det.

Hans andra mäklerifirma visar inga objekt - det kan vara kommersiella fastigheter 2 oxå,
när jag sökte på firmanamnet syns bara telefon nr och adress, och på skatteverket tjänar han bra då ville veta om firman var vilande tex så ville få underlag ifall att han inte har 2 aktiva firmor pga
känner han inte uppträder ev opartiskt. Han har hela tiden aktivt pushat för paret, trots att jag förra veckan flera gånger svarat honom nej. Hade han tagit sig tid ett par minuter i telefon vänligt som du spaltat upp scenarion muntligt som du gjort , hade jag inte tvekat. min vän har 2 andra bra grejer i sitt kontrakt, standard jag vill ha, ser hennes kopia men han har sagt nej från start - innan han vet vad jag vill lägga till.
Min vän nu, valde fel mäklare sa hon, innan budgivning var klar.

A
Annn555 skrev:
ja.

Ang att nån tog foton ang din mamma etc i förväg innan utkast till kontrakt skapats är
bra och ok för fina soliga bilder - men poängen var att jag blev anklagad av mäklaren
i kall arg ton som om paret skapat bilderna i onödan., i förväg och nån bekostat fotona i onödan innan jag ens läst utkast till kontrakt och besvarat ifall jag godkänner deras bud - hans beteende är helt

Innan mäklaren ens har fått svar ifall jag accepterar ett bud - har husfoton bekostats som jag
anklagas för av honom. Detta är oskäligt och ville mena kände han hade personligt intresse,

Hans andra mäklerifirma visar inga objekt - det kan vara kommersiella fastigheter 2 oxå,
när jag sökte på firmanamnet syns bara telefon nr och adress, och på skatteverket tjänar han bra då ville veta om firman var vilande tex så ville få underlag ifall att han inte har 2 aktiva firmor pga
känner han inte uppträder ev opartiskt. Han har hela tiden aktivt pushat för paret, trots att jag förra veckan flera gånger svarat honom nej. Hade han tagit sig tid ett par minuter i telefon vänligt som du spaltat upp scenarion muntligt som du gjort , hade jag inte tvekat. min vän har 2 andra bra grejer i sitt kontrakt, standard jag vill ha, ser hennes kopia men han har sagt nej från start - innan han vet vad jag vill lägga till.
Båda hans mäklarifirmors namn och addreser står på mitt kontrakt, och andra firman heter
X mäkleri - därför är saken relevant ifall det inte kan uteslutas min motpart är hans kund i hans andra firma där man ej kan se att objekt visas på nätet - man måste isåfall ringa vilket jag ej tänker göra.

A
Annn555 skrev:
Båda hans mäklarifirmors namn och addreser står på mitt kontrakt, och andra firman heter
X mäkleri - därför är saken relevant ifall det inte kan uteslutas min motpart är hans kund i hans andra firma där man ej kan se att objekt visas på nätet - man måste isåfall ringa vilket jag ej tänker göra.
Det kan inte 100 proc utelutas:

att han i sin andra mäklerifirma - X mäkleri HB
har Stina som gamla kunder eller befintliga kunder
och jag vet ej om de ev skulle lagt ut bilder på hans
andra firma som han bekostat,
i förväg innan jag
accepteras deras bud pga den mäklierifirman X har
inga foton på objekt men tjänar flera miljoner,
samma firmanamn står med namn och adress på
mitt kontrakt förutom ett annat mäkleribolag
med namn och adress.

Dubbelmäkleri är olagligt

Fairlane
Annn555 skrev:
ja.

Då skulle du helt enkelt svarat att du inte har något med den försäljningen att göra och således inget ansvar för när bilder tas där.
Du lägger ner väldigt mycket energi på känslor, det är inte bra i en husaffär.
Annn555 skrev:
Klart det är dåligt och då säger man bara "Vad du och dina eventuella andra kunder väljer att göra är inte min ensak och inget jag har ansvar för."
Annn555 skrev:
Han kan ha 125 olika företag, han är ändå skyldig att agera korrekt mot dig.
Annn555 skrev:
känner han inte uppträder ev opartiskt. Han har hela tiden aktivt pushat för paret, trots att jag förra veckan flera gånger svarat honom nej.
Då får du vara tydligare "Jag tänker inte sälja till Stina, hur mycket du än tjatar."
Annn555 skrev:
Hade han tagit sig tid ett par minuter i telefon vänligt som du spaltat upp scenarion muntligt som du gjort , hade jag inte tvekat. min vän har 2 andra bra grejer i sitt kontrakt, standard jag vill ha, ser hennes kopia men han har sagt nej från start - innan han vet vad jag vill lägga till.
Vad är det för standardsaker som din mäklare inte lagt in?
Observera att det är inte ovanligt att kontrakt ändras när man sitter på mäklarens kontor för att skriva på, det är först då man vet alla krav och önskemål och vad parterna enats om. Du har inte ens en köpare som du vill sälja till, så varför stressa över hur ett framtida kontrakt eventuellt kommer se ut?
Annn555 skrev:
På ditt kontrakt som du har skrivit under med mäklaren eller på kontraktsutkastet för din försäljning?
Om det är på ditt kontrakt med mäklaren så varför skrev du på något du inte tyckte såg rätt ut?

Om din motpart är kund i hans andra firma är faktiskt inte relevant nej, särskilt som du inte tänker sälja till dem.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Då skulle du helt enkelt svarat att du inte har något med den försäljningen att göra och således inget ansvar för när bilder tas där.
Du lägger ner väldigt mycket energi på känslor, det är inte bra i en husaffär.

Klart det är dåligt och då säger man bara "Vad du och dina eventuella andra kunder väljer att göra är inte min ensak och inget jag har ansvar för."

Han kan ha 125 olika företag, han är ändå skyldig att agera korrekt mot dig.

Då får du vara tydligare "Jag tänker inte sälja till Stina, hur mycket du än tjatar."

Vad är det för standardsaker som din mäklare inte lagt in?
Observera att det är inte ovanligt att kontrakt ändras när man sitter på mäklarens kontor för att skriva på, det är först då man vet alla krav och önskemål och vad parterna enats om. Du har inte ens en köpare som du vill sälja till, så varför stressa över hur ett framtida kontrakt eventuellt kommer se ut?

På ditt kontrakt som du har skrivit under med mäklaren eller på kontraktsutkastet för din försäljning?
Om det är på ditt kontrakt med mäklaren så varför skrev du på något du inte tyckte såg rätt ut?

Om din motpart är kund i hans andra firma är faktiskt inte relevant nej, särskilt som du inte tänker sälja till dem.
tack för alla svar - tror inte vi kommer längre -
men uppskattar alla smarta råd.

Det är olagligt för mäklaren att företräda både säljare och köpare samtidigt,
googlas under ordet dubbelmäkleri - läste mycket om detta på Reddit sajten
i utlandet och nåt i Sverige.

oavsett kommer vi inte kängre -
ev kan han på många sätt lagligt gynna motparten pga de sålt tidigare mm

Han får inte via sin andra mäklerifirma X ha avtal med mina kunder att
han mäklar och säljer deras hus, gör husfoton för dom samtidigt som han är
min mäklare och företräder dom. - Det är olagligt. Han får ej företrädar
säljare och köpare samtidigt.

Vi får se - tror ej finns mer att tillägga , har andra lösningar som kan ev
fixas så inte säljer huset. Varmt tack ändå

Annn555 skrev:
Det är olagligt för mäklaren att företräda både säljare och köpare samtidig
Det får du faktiskt hitta en bättre källa till...
För det har jag svårt att tro..
Du blandar nog ihop det med en advokat..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Annn555 skrev:
Det är olagligt för mäklaren att företräda både säljare och köpare samtidigt,
googlas under ordet dubbelmäkleri - läste mycket om detta på Reddit sajten
i utlandet och nåt i Sverige.
I Sverige gäller givetvis svensk lag så vad som står på Reddit om andra länder kan du inte applicera på Sverige.
I Sverige är det inte alls ovanligt att en mäklare som säljer ett hus också säljer köparens gamla hus.

Dubbelmäkleri är inget svenskt ord, utan Reddit som försöker hitta på något.
Annn555 skrev:
oavsett kommer vi inte kängre -
ev kan han på många sätt lagligt gynna motparten pga de sålt tidigare mm
Menar du att mäklaren vill få ner priset och därmed sitt arvode för att vara snäll mot en annan kund. Bortsett från att det som sagt minskar hans arvode så ser det sämre ut i hans statistik också. Ser inte riktigt att det ligger i mäklarens intresse. Klart det kan ske, men troligare är att du ser spöken.
Annn555 skrev:
Han får inte via sin andra mäklerifirma X ha avtal med mina kunder att
han mäklar och säljer deras hus, gör husfoton för dom samtidigt som han är
min mäklare och företräder dom. - Det är olagligt. Han får ej företrädar säljare och köpare samtidigt.
Där har du fel helt enkelt.
Annn555 skrev:
Vi får se - tror ej finns mer att tillägga , har andra lösningar som kan ev
fixas så inte säljer huset. Varmt tack ändå
Ok lycka till

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
I Sverige gäller givetvis svensk lag så vad som står på Reddit om andra länder kan du inte applicera på Sverige.
I Sverige är det inte alls ovanligt att en mäklare som säljer ett hus också säljer köparens gamla hus.

Dubbelmäkleri är inget svenskt ord, utan Reddit som försöker hitta på något.

Menar du att mäklaren vill få ner priset och därmed sitt arvode för att vara snäll mot en annan kund. Bortsett från att det som sagt minskar hans arvode så ser det sämre ut i hans statistik också. Ser inte riktigt att det ligger i mäklarens intresse. Klart det kan ske, men troligare är att du ser spöken.

Där har du fel helt enkelt.

Ok lycka till
Mäklarlagen anger att mäklare inte får inte företräda både säljare och köpare samtidigt, dvs han får inte vara mäklare i sitt mäkleri bolag x för min motpart om han samtidigt är mäklare åt mig i det andra mäklarbolaget y när han säljer min bostad

Fairlane
A555 skrev:
Mäklarlagen anger att mäklare inte får inte företräda både säljare och köpare samtidigt, dvs han får inte vara mäklare i sitt mäkleri bolag x för min motpart om han samtidigt är mäklare åt mig i det andra mäklarbolaget y när han säljer min bostad
Man företräder inte köparen i affären, men det är tillåtet att en av mäklarens kunder köper ett objekt av en annan av mäklarens kunder.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Man företräder inte köparen i affären, men det är tillåtet att en av mäklarens kunder köper ett objekt av en annan av mäklarens kunder.
Får jag fråga-

Om ett par ska köpa hus av säljare som har mäklare Y,
så tecknar de avtal att sälja sitt hus med en
kollega i samma mäklarfirma som mäklare I, franchise där man märker mäklarna har detalj kunskap om vad som pågår kring visningar status hos sina nära bekanta, kollegor i samma firma tex nåt litet skulle rättas till inför kollegans visning, vilken är risken att när paret som nu tagit foton och säljer huset, när de lägger bud får' inside information) ang vad säljaren sagt till sin mäklare i förtroende?
Jag gick reda på nån ganska personligt av mina mäklare om ett ett annat hus hans kollega visar i samma franchise firma, ang hur familjen lagt upp renovering mm inför visning mm och dessa mäklare sitter 2 meter från varandra i små nås på kontoret och har att koll på vad som pågår hos kollegans objekt i detalj ange renovering inför visning som de avslöjar för mig - huset gällde ett hus jag passerar ofta och som syns på annons ska visas , just då

Om mäklarens polare i samma firma,säljer mitt hus, då uppstår samma sak ifall strikt konfidentialitet inte finns, något jagärkte när min mäklare berättade något jag anser är konfidentiellt med hur den köpare , lagt upp taktik, renovering, förbättring inför visning av sitt hus. Hur mycket pratar och delar de med varann?

A
A555 skrev:
Får jag fråga-

Om ett par ska köpa hus av säljare som har mäklare Y,
så tecknar de avtal att sälja sitt hus med en
kollega i samma mäklarfirma som mäklare I, franchise där man märker mäklarna har detalj kunskap om vad som pågår kring visningar status hos sina nära bekanta, kollegor i samma firma tex nåt litet skulle rättas till inför kollegans visning, vilken är risken att när paret som nu tagit foton och säljer huset, när de lägger bud får' inside information) ang vad säljaren sagt till sin mäklare i förtroende?
Jag gick reda på nån ganska personligt av mina mäklare om ett ett annat hus hans kollega visar i samma franchise firma, ang hur familjen lagt upp renovering mm inför visning mm och dessa mäklare sitter 2 meter från varandra i små nås på kontoret och har att koll på vad som pågår hos kollegans objekt i detalj ange renovering inför visning som de avslöjar för mig - huset gällde ett hus jag passerar ofta och som syns på annons ska visas , just då

Om mäklarens polare i samma firma,säljer mitt hus, då uppstår samma sak ifall strikt konfidentialitet inte finns, något jagärkte när min mäklare berättade något jag anser är konfidentiellt med hur den köpare , lagt upp taktik, renovering, förbättring inför visning av sitt hus. Hur mycket pratar och delar de med varann?
Kort, mäklare sitter i små bås, inte nås, 2 meter från varann.

Fairlane
I Sverige är det rätt ovanligt med att köpare anlitar mäklare, men det är tillåtet, dvs för att hjälpa till att köpa något.

Generellt så ska mäklaren vara opartiskt, men undantaget är att mäklaren som säljer ska försöka få så mycket som möjligt, medan en mäklare som hjälper till med ett köp ska försöka få köpa så billigt som möjligt. I de situationerna så får mäklaren inte representera både köpare och säljare. Givetvis kan jag som köpare av ett hus anlita en mäklare som säljer ett tack de hus jag är spekulant på, konstigt vore det annars.

Tystnadsplikt har väl inte mäklare så, men visst professionalism ska man kunna begära. Sen finns det också en poäng för säljaren att mäklaren har koll på hur den potentiella köparens egna försäljning går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.