35 022 läst ·
131 svar
35k läst
131 svar
Kampen för att få bort grannens plank på tomten
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Nu står det på lantmäteriets sida:Norskenbygger skrev:
Värdelös offantlig verksamhet!
Stor diskussion på Reddit också, några intressanta bilder därifrån
Tomten på Lantmäteriet, om tomten följer grannens vägg är det tydligt att planken är över på Sabinas tomt.
Har hon rättslig rätt at ta ner den? Förmodligen inte, då det är grannens egendom (?).
[bild]
Grannfastigheten ägs förövrigt av
Hallen Förvaltning i Gullspång AB (orgnr: 556812-1684)
KRAFTVERKSGATAN 3 C
54791 GULLSPÅNG
Jordabalken 3 kap. 12 §
Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2009:180).
Jordabalken 3 kap. 4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand.
Detsamma gäller i fråga om föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och tillförts denna av fastighetsägaren utan att han eller hon ägde föremålet. Har fastighetsägaren tillfört fastigheten föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och som han eller hon förvärvat under villkor att överlåtaren har rätt att återta föremålet om förvärvaren åsidosätter vad som åligger honom eller henne enligt överlåtelseavtalet, hör föremålet inte till fastigheten så länge villkoret gäller.
Ett föremål som omfattas av företagshypotek och som tillförts fastigheten av annan än fastighetsägaren hör till fastigheten, sedan föremålet och fastigheten kommit i samma ägares hand
1. om föremålet upphört att omfattas av företagshypoteket, eller
2. i det fall näringsidkaren förvärvat fastigheten, om sex månader har förflutit från det att han eller hon sökte lagfart på sitt fång.
Har inteckningsborgenären före utgången av den tid som anges i andra stycket 2 väckt talan om betalning och anmält detta till den inskrivningsmyndighet som avses i 19 kap. 3 §, hör föremålet inte till fastigheten, om inte två månader förflutit från det att talan avgjordes genom dom eller beslut som vunnit laga kraft.
I lagen (1992:1461) om verkan av vissa förbehåll vid överlåtelse av fastighet som tillhör staten, m.m. finns särskilda bestämmelser om att föremål som tillhör staten upphör att höra till fastigheten. Lag (2008:989).
"
Kartans fastighetsgränser är inte exakta
Tänk på att fastighetsgränserna i Min karta inte är juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet.
"
Så lita inte på en bild från Internet. Det är de fysiska gränsmarkeringarna som gäller.
Samtidigt så kan man med stor sannolikhet säga att kartan är korrekt i detta fall (med viss hänsyn till upplösning mm). Det finns flera andra gränspunkter i närområdet som ser korrekta ut. Dessa kartor är oftast väldigt exakta om bara gränserna har mätts upp enligt det officiella referenssystemet (SWEREF 99).P PappasHammare skrev:Nu står det på lantmäteriets sida:
"
Kartans fastighetsgränser är inte exakta
Tänk på att fastighetsgränserna i Min karta inte är juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet.
"
Så lita inte på en bild från Internet. Det är de fysiska gränsmarkeringarna som gäller.
Inte alla fastighetsgränser är överförda, men här ser det ut som att de är det.
Vad jag menar med detta är att denna karta är tillräckligt för att fastighetsägaren i detta fall kan gå till grannen och berätta att gränsbestämning sker om de inte gör rätt för sig, samt att det därefter blir Kronofogdemyndigheten som får forsla bort stenläggning och plank på deras bekostnad.
Då lär nog den andra fastighetsägaren dra öronen åt sig.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det är ungefär lika lätt att ta fram vad som står i akten från förrättningen och gå med DEN till grannen.pacman42 skrev:
Samtidigt så kan man med stor sannolikhet säga att kartan är korrekt i detta fall (med viss hänsyn till upplösning mm). Det finns flera andra gränspunkter i närområdet som ser korrekta ut. Dessa kartor är oftast väldigt exakta om bara gränserna har mätts upp enligt det officiella referenssystemet (SWEREF 99).
Inte alla fastighetsgränser är överförda, men här ser det ut som att de är det.
Vad jag menar med detta är att denna karta är tillräckligt för att fastighetsägaren i detta fall kan gå till grannen och berätta att gränsbestämning sker om de inte gör rätt för sig, samt att det därefter blir Kronofogdemyndigheten som får forsla bort stenläggning och plank på deras bekostnad.
Då lär nog den andra fastighetsägaren dra öronen åt sig.
Och mer korrekt och effektivt om denne försöker maktspela, alternativt mer pedagogiskt om denna är okunnig.
Alternativt går man med samma akt till KFM om man inte ids tjafsa med en motsträvig granne.
Att tolka sannolikheter för hur säkra gränser i kartan kan förmodas vara är något för de som dels har en viss tidigare kunskapsnivå, dels brukar bedömningen i situationer som saknar nämnvärd konfliktnivå.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Nja.. Då tillhör ju en bit av garaget grannen i norr..pacman42 skrev:
En liknande bild har vi på vår fastighet. Bilden är helt enkelt förskjuten pga att bilden är tagen med vinkel och inte helt rakt uppifrån.
Men det fattade inte vår granne som plöjde sönder en del av vår fastighet. När jag tog tillbaka detta så kom han med just bilden från lantmäteriet men då pekade jag på att om han hävdade den gränsen så skulle jag ha ett antal meter in på hans fastighet på en annan del av gränsen.
Jag hittade efter ett visst letande den saknade gränsmarkören i marken och då gav han sig.
Så jag säger det igen. Leta pinnar eller få ut någon att mäta. En bild från nätet gäller inte
Som jag skrev, bilden räcker för att förklara processen för grannen för att få bolaget att förstå vartåt detta bär. Jag noterar ju tydligt att planket är längre in på granntomten än något annat i hela närområdet. Ofta räcker det att "hota" så viker folk sig.P PappasHammare skrev:Nja.. Då tillhör ju en bit av garaget grannen i norr..
En liknande bild har vi på vår fastighet. Bilden är helt enkelt förskjuten pga att bilden är tagen med vinkel och inte helt rakt uppifrån.
Men det fattade inte vår granne som plöjde sönder en del av vår fastighet. När jag tog tillbaka detta så kom han med just bilden från lantmäteriet men då pekade jag på att om han hävdade den gränsen så skulle jag ha ett antal meter in på hans fastighet på en annan del av gränsen.
Jag hittade efter ett visst letande den saknade gränsmarkören i marken och då gav han sig.
Så jag säger det igen. Leta pinnar eller få ut någon att mäta. En bild från nätet gäller inte
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Nja.. Hade jag varit granne och man kommit med den bilden så hade jag pekat på att alla grannar har det fel. Både norr och söder om den klagande.pacman42 skrev:
Känns som att alla gränser är förskjutna söderut.
Ta upp i antingen hitta.se eller på lantmäteriet
bilden ser likadan ut på Lantmäteriet.P PappasHammare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flyttar man lika långt åt andra hållet som krävs för att planket skall komma innanför tomtgräns så försvinner halva bilparkeringen på andra sidan huset.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Ja.. jag säger ju att bilderna är förskjutna i förhållande till gränserna. På båda siterna.pacman42 skrev:
Titta på gannen i norr och dess norra gräns.
Där är det en häck eller liknande som inte linjerar med gränsen.
Hur långt det är är oväsentligt.
För ärendet så är nog detta inte något problem, då ägaren säger att dom har tomtmarkeringen och dom visar även någon markering på kajkanten i filmen.
Om det är gränsen eller inte sägs ju inte, som vanligt.
Men i allmänhet så kan man inte komma med en flygfotobild och säga "så här är det", vilken 'kärande' inte heller gör.
Det var inte heller det jag sade. Jag sade att man kan visa upp den och förklara att man utifrån denna kommer att begära att få handräckning av kronofogden och om denna inte hittar gränsmarkeringar så kommer man att be om att få dessa utsatta, till 50% till den andra fastighetsägarens kostnad. Dvs, man förklarar gången för den andra fastighetsägaren och att man använder flygfotot med gränser för att visa på att risken är att de åker dit ändå.P PappasHammare skrev:Ja.. jag säger ju att bilderna är förskjutna i förhållande till gränserna. På båda siterna.
Titta på gannen i norr och dess norra gräns.
Där är det en häck eller liknande som inte linjerar med gränsen.
Hur långt det är är oväsentligt.
För ärendet så är nog detta inte något problem, då ägaren säger att dom har tomtmarkeringen och dom visar även någon markering på kajkanten i filmen.
Om det är gränsen eller inte sägs ju inte, som vanligt.
Men i allmänhet så kan man inte komma med en flygfotobild och säga "så här är det"
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Hade du kommit med en bild från nätet till mig så hade du fått vända i dörren. Tror nog inte KFM hade nog inte heller gjort något utifrån en nätbild.pacman42 skrev:
Det var inte heller det jag sade. Jag sade att man kan visa upp den och förklara att man utifrån denna kommer att begära att få handräckning av kronofogden och om denna inte hittar gränsmarkeringar så kommer man att be om att få dessa utsatta, till 50% till den andra fastighetsägarens kostnad. Dvs, man förklarar gången för den andra fastighetsägaren och att man använder flygfotot med gränser för att visa på att risken är att de åker dit ändå.
Ni kan ju roa er med att jämföra kartvy vs flygfoto på LM sida så ser man att minst en av bilderna inte stämmer. (på kartvyn är gränsen mitt i mellan husen, i flygfotot förskjutet...)