T Tosse skrev:
Det du beskriver tyder enligt mig på att shunten står manuellt stängd. Det är alltså inte någon värme som går ut i slingorna utan bara samma vatten som körs runt. Alltså det som jag beskrev några poster upp som var felinställt på min nibe vid leverans.
1255 har ingen shunt

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Hur styrs framledningen då?

T Tosse skrev:
Hur styrs framledningen då?
Den växlar av direkt från kondensorn. Det finns ingen volym av värmevatten att shunta från. Kompressorn och cirkulationspump är dessutom varvtalstyrda så de anpassar sig efter värmebehovet.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Vad jag kan se så är alla slingor öppna. Men höj kurvan testa med 9 som rekommenderats tidigare i tråden. Nu står den ju på kurva 5.
Hur ser du det?

Vad jag kan se, är att istort sett alla har den röda markeringen i toppen på synglaset. Det innebär noll flöde och det står säkert en nolla på synglaset uppe i toppen. Längst ner på synglaset står säkert 6 . Är då den röda markeringen i i toppen på synglaset så har du inget flöde, är den därimot i botten så är det ca: 6 liters flöde i minuten.
Du har en fjäderbelastning mot den röda markeringen och öppnar du upp flödet så pressas den ner och den röda markeringen flyttar sig nedåt i synglaset.

Det är bara till för "Blåbären" att tala om vad för siffra som står i toppen och vad som står i botten av synglaset, så vet vi ju snart att det inte är något flöde i de flesta av slingorna.
slinga 1 till 5 och 6B har inget flöde iaf och då blir det ingen värme heller i huset, och jag tror det var det problemet var, han har ingen värme i huset!
Slinga 6A, 7A och 7B ser man att den röda markeringen är lite längre ner på synglasen, detta innebär att det finns ett visst flöde genom dessa slingor. Detta innebär även att cirkulationspumpen funkar också.

Sätt lite siffror på hattarna på den undre fördelaren, så du vet var de satt ifrån början, och försök sedan att ta bort dessa. Då skall du ha fullt öppet på slingorna i den undre fördelaren. (såvida den inte fungerar tvärt om gentimot Wirsbos fördelare, men det tror jag inte)

På den övre fördelaren kan du säkert dra de blåa locken/ låsningen uppåt, de är en låsning för att man inte skall ändra på synglaset av misstag, eller att det ändrar sig självt under årens lopp.
Dessa synglas går att vrida på (efter att du tagit av den blåa låsningen) och då kan du öka och eller minska på flödet igenom varje slinga.

Man måste börja i rätt ände, först se till att man har flöde, sedan kan man labba med inställningar på pumpen.:thinking:

Redigerat:
H
B Blåbären skrev:
Såhär ser det ut där. Ser som framledningstemp är 33 grader
Har du kb in på 27.9grader? Och gradminuter på -1260? Satan vilka värden

Först bör väl pumpen vara färdiginstallerad innan man börjar labba. Ja alla slingor är öppna, det när man ser det blåa på ställdonen. Inget sagt om att det är flöde.

H hus520 skrev:
Har du kb in på 27.9grader? Och gradminuter på -1260? Satan vilka värden
Brinen är ju inte kopplad. Läs i tråden.

R RoBo skrev:
Först bör väl pumpen vara färdiginstallerad innan man börjar labba. Ja alla slingor är öppna, det när man ser det blåa på ställdonen. Inget sagt om att det är flöde.
Okej, det visste jag inte, har ju inte jobbat med just LK innan.

Så ställdonen är öppna, men han har fortfarande inget flöde i de flesta av hans slingor.
Så nästa steg är att kolla enligt min beskrivning ovan, angående synglasen då och vrida på dem.

Vad synglaset som är markerat med en röd markering i en tidigare bild har för funktion, har jag ingen aning om, men det sitter säkert en strypning under locket precis till höger om den. Den kanske behöver öppnas mer?

L lordi skrev:
Det verkar som cirkulationspumpen inte snurrar. Vad står det i meny 4.2 Driftläge?

EDIT : Hmm *funderar*
Såhär ser det ut där. Temperaturen på beräknas och faktisk framledningstemp är densamma som igår kväll.

• Digital termostat med inställningar för värme, grönt ljus indikerar aktivt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om du inte skall klicka i manuellt.

B Blåbären skrev:
Såhär ser det ut där. Temperaturen på beräknas och faktisk framledningstemp är densamma som igår kväll.
Det är rätt. Mycket märkligt detta. Det här måste man nog felsöka på plats.

B Blåbären skrev:
Hittade den och den står på 23 grader.
Mitt råd till dig är att ringa Nibe kundsupport och beskriv ditt problem. Be även om Nibe distriktschef har möjlighet att lotsa dig så att du får kunnig hjälp med din anläggning. LK (finns i Bromma) är också duktiga på att hjälpa om deras system krånglar av någon anledning. Lycka till

L lordi skrev:
Det är rätt. Mycket märkligt detta. Det här måste man nog felsöka på plats.
Men är det ett fel att beräknad och faktisk framledningsvärme diffar 10 grader eller kan det vara så?

Nu har faktiskt framledningstemp ökat till 31 grader. Från 23. På bara en timme och utan att jag justerat något.

B Blåbären skrev:
Nu har faktiskt framledningstemp ökat till 31 grader. Från 23. På bara en timme och utan att jag justerat något.
Har du pillat något på golvvärmefördelarna, enligt mitt tidigare förslag?
Ser du om du har något flöde i fler slingor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.