71 092 läst ·
488 svar
71k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Ja det är högt men nu gällde det att inte frysa till allt är färdig installerat.L lordi skrev:
Såhär ser det ut där. Ser som framledningstemp är 33 graderL lordi skrev:
Det ser ut som om alla slingor är öppna. Känn påp slangarna om de är varma i båda ändar av samma slang så kan du snabbt avgöra om vattnet cirkulerar. Du ser ut att ha 20C i båda termometrarna och det räcker inte för att värma huset är åtminstone min erfarenhet. Att du höjt kurvan från +1 till +3 tror jag heller inte är tillräckligt itill att börja med, höj mer +5 eller +7 och kolla termometrarna efter några dygn. Om du fått en rejäl ökning av tempen kan du börja justera ned, om inget hänt med tempen ligger problemet tidigare i kedjan, cikulationspupen eller elpatronens inställningar. Jag har själv bott i 1½ plansvilla med golvvärme i 25år och det tog ganska lång tid att få till värmen till nivåer som vi var nöjda med! Installatören gjorde grovinställningar men justeringar måste man gjöra själv så det lönar sig att experimentera med kurvor och andra inställningar för att lära sig finesserna med systemet. Men mössa inomhus låter överdrivet!B Blåbären skrev:
Som kuriosa kan jag nämna att när jag var barn vaknade man på morgnarna med att mormor tände eld i spisen och knackade hål i isen på vattenhinken innan vi steg upp ur sängvärmen! Mitten på -50talet!
Hej! Råkade själv ut för liknande. Det visade sig efter två år att styrkortet för pannan var felaktigt. Kortet registrerade utomhustemperaturen till 7 grader varmare än vad det var i verkligheten. Genom bekanta och barn kom jag underfund med problemet och kunde få det bytt på garanti. De inköpta flyttbara elelementen kunde pensioneras. Testa om du har samma problem. Vi har en NIBE panna som går på el och utsugsluft.
Vet inte om det nämnts men i nya hus kann filtret eller silen till golvvärmen sätta igen och då blir flödet helknasigt, vi har nibe 1255 med jordvärme och jag har fått knäcka kurvan vid 0grader ute med 3grader+ samt kör nu kurva 5 och behöver ev gå till kurva 6 men då bor vi i boden, har laborerat 1år sen vi vart färdigbyggda och är inte nöjd än, jag fick även vrida upp flödet på slingan till v rummet samt sänka i sovrummet, de gör man genom att vrida på där glasrören sitter, enligt vad jag försökt läsa mig till skall delta T (differans mellan utgående vatten samt inkommande) vara mellan 6-9grader i golvvärmesyst? Meddela gärna hur de gått för dig! Men att be röris tömma silen/ filtrena kan vara bra oavsett
Det du beskriver tyder enligt mig på att shunten står manuellt stängd. Det är alltså inte någon värme som går ut i slingorna utan bara samma vatten som körs runt. Alltså det som jag beskrev några poster upp som var felinställt på min nibe vid leverans.