B Blåbären skrev:
Nu har faktiskt framledningstemp ökat till 31 grader. Från 23. På bara en timme och utan att jag justerat något.
Har termometrarna på fördelaren också stigit? Nu borde du ju kunna känna på slangarna vilka slingor som är varma

MathiasS MathiasS skrev:
Då får du göra en fågelholksmin och ta en bild och lägga upp här. Min Nibe bergvp har en 9kw elpatron och en 7Kw värmepump. Dvs, den värmer hela huset och mer därtill.....
Beror såklart på var du bor och hur stort hus du har. Men 9 kW till ett helt hus låter snålt.
Sedan kan du ju inte jämföra effekt till roterande kraft med effekt till direkt uppvärmning förstår du väl.

B Blåbären skrev:
Nu har faktiskt framledningstemp ökat till 31 grader. Från 23. På bara en timme och utan att jag justerat något.
Och nu när jag gick hade den gått ner till 23 igen...

Du har inget flöde! När den röda brickan är längst upp är det inget flöde.
Bara 3 slinger visar ett litet flöde och totalflödet nere till höger visar noll!
Antingen luft i systemet, den vita plastnippel till vänster,här passar en elementnyckel lossa försiktigt, normalt skall det komma vatten.
Alla motorventiler står helt öppna = en ljusblå ring syns i den nedre raden. Så LKs regelering fungerar !

Var är högsta punkten på hela anläggningen ? Där samlas till slut all luft t.ex. fördelare med slingor i övervåning om det finns.
Cirkulationen verkar stå stilla.
Det kan orsakas av att matningsrör har en luftfickor som inte cirkulationspump orkar trycka bort, eller står i felaktig inställning. = Slarv / brådska vid installation/driftstagning.
I vår anläggning använde vi trädgårdsslangen för att spola bort alla luftfickor innan cirkulationspump fungerade.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Du har inget flöde! När den röda brickan är längst upp är det inget flöde.
Bara 3 slinger visar ett litet flöde och totalflödet nere till höger visar noll!
Antingen luft i systemet, den vita plastnippel till vänster,här passar en elementnyckel lossa försiktigt, normalt skall det komma vatten.
Alla motorventiler står helt öppna = en ljusblå ring syns i den nedre raden. Så LKs regelering fungerar !

Var är högsta punkten på hela anläggningen ? Där samlas till slut all luft t.ex. fördelare med slingor i övervåning om det finns.
Cirkulationen verkar stå stilla.
Det kan orsakas av att matningsrör har en luftfickor som inte cirkulationspump orkar trycka bort, eller står i felaktig inställning. = Slarv / brådska vid installation/driftstagning.
I vår anläggning använde vi trädgårdsslangen för att spola bort alla luftfickor innan cirkulationspump fungerade.
I princip samma sak jag sagt i flera omgångar.... och vad som behövs kollas. Då är vi iaf 2 st som konstaterat att det inte finns flöde i merparten av slingorna. :)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
När är det sagt att dom ska koppla in bergvärmen!? Du får väl trycka på att dom kommer och löser det. Det kan ju smälla till och bli minusgrader närsomhelst och då kommer ni ju få ett helv**e om det inte ens funkar nu...

Som du märker har du fått säkert 20st olika förslag. Och det är bara spekulationer. En bergvärmepump med alla dess i ställningar plus vattenregleringar, tryck, flöde och luft är inga enkla saker att förstå sig på. Framförallt inte när den inte ens är inkopplad och grovinställd.

Att finjustera är något helt annat!

Nej, antingen slutar du gnälla på kylan och går runt i tofflor, mössa och snart overall.

Eller så tar du ditt förnuft till fånga och ser till att få dit installatören som kan justera in den....

Att den ska vara injusterad innan inflytt är väl ändå ett rimligt krav?? :rolleyes:

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Jon_Herrljunga Jon_Herrljunga skrev:
Beror såklart på var du bor och hur stort hus du har. Men 9 kW till ett helt hus låter snålt.
Sedan kan du ju inte jämföra effekt till roterande kraft med effekt till direkt uppvärmning förstår du väl.
Stockholm, 240kvm byggt 1947 och sedan renoverat. Jag har inte använt elpatron på 15 år nu så 7kW avgiven effekt från värmepumpen räcker fint här. De 7kW är synnerligen jämförbara med elpatronens 9kW (elpatronen har i det närmaste 100% verkningsgrad), dvs det är äpplen och äpplen i den jämförelsen.

C crazytok skrev:
När är det sagt att dom ska koppla in bergvärmen!? Du får väl trycka på att dom kommer och löser det. Det kan ju smälla till och bli minusgrader närsomhelst och då kommer ni ju få ett helv**e om det inte ens funkar nu...

Som du märker har du fått säkert 20st olika förslag. Och det är bara spekulationer. En bergvärmepump med alla dess i ställningar plus vattenregleringar, tryck, flöde och luft är inga enkla saker att förstå sig på. Framförallt inte när den inte ens är inkopplad och grovinställd.

Att finjustera är något helt annat!

Nej, antingen slutar du gnälla på kylan och går runt i tofflor, mössa och snart overall.

Eller så tar du ditt förnuft till fånga och ser till att få dit installatören som kan justera in den....

Att den ska vara injusterad innan inflytt är väl ändå ett rimligt krav?? :rolleyes:

Ja men eftersom installatören säger att allt funkar vill jag ändå testa att finjustera och utesluta att det är någon enkel inställning som är fel innan jag ber dem komma och titta.

Tömma på luft och hålla på med fördelaren är inget jag kommer att göra själv men däremot är det bra att få input från er eftersom jag då kan lyfta det mot entreprenören. Det är svårt för mig att själv veta vad jag ska trycka på.

Det är ingen enkel inställning som är fel. Kontakta installatören.

B Blåbären skrev:
Ja men eftersom installatören säger att allt funkar vill jag ändå testa att finjustera och utesluta att det är någon enkel inställning som är fel innan jag ber dem komma och titta.

Tömma på luft och hålla på med fördelaren är inget jag kommer att göra själv men däremot är det bra att få input från er eftersom jag då kan lyfta det mot entreprenören. Det är svårt för mig att själv veta vad jag ska trycka på.
Ja, då är det bara till att ringa installatören eftersom du inte har något flöde i merparten av slingorna (antagligen beroende på luft i systemet).
Det du kan pröva är att höja till 1,5 bar och se om det kanske hjälper....

• Gilla
Blåbären
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
Det är svårt för mig att själv veta vad jag ska trycka på.
Det du ska trycka på är att du inte har någon värme i huset....

Så om installatören säger att allt funkar och du inte har värme, kan ju han få förklara varför det är så.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
och utesluta att det är någon enkel inställning som är fel innan jag ber dem komma och.

Du har inget enkelt fel!
Du har inget flöde
! Pumpen cirkulerar inget vatten. Börja där. Den kanske finns med i en meny, jag kan inte NIBE.
Har du så kallt så skulle all flödesmatare stå på minst 3 liter/min och tempmätaren den överste på 27˚C

Redigerat:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Det du ska trycka på är att du inte har någon värme i huset....

Så om installatören säger att allt funkar och du inte har värme, kan ju han få förklara varför det är så.
Hans förklaring är att temperaturen ute växlar så mycket ute (vilket iofs inte stämmer) och att värmen då inte hänger med. Han menar att jag måste justera på pannan för att komma tillrätta med det. Nu har vi ju dock provat det utan resultat. Ska se hur det är när jag kommer hem ikväll men är det inte bättre kontaktar jag honom.

MathiasS MathiasS skrev:
Stockholm, 240kvm byggt 1947 och sedan renoverat. Jag har inte använt elpatron på 15 år nu så 7kW avgiven effekt från värmepumpen räcker fint här. De 7kW är synnerligen jämförbara med elpatronens 9kW (elpatronen har i det närmaste 100% verkningsgrad), dvs det är äpplen och äpplen i den jämförelsen.
Nej, det är äpplen och bananer. Kompressorn komprimerar köldmediet och energiuttaget sker i grundvattnet. Den mekaniska kraften i rotationen tillsammans med köldmediets egenskaper, förångare och kondensor resulterar i uppvärmning av din värmeväxlare/nedkylning av grundvattnet.
Att din elpatron har en hög verkningsgrad har ingenting med det att göra. Anledningen att man tar omvägen via bergvärmesystemet är ju att det drar mindre ström, eftersom direktomvandling av ström till värme är otroligt kostsamt.
Din elmotor är endast EN komponent i ditt värmesystem som består av flera komponenter medans en elpatron är den enda komponenten för samma syfte. Därför går dessa inte att jämföra. Förstår du?
I ditt resonemang bortser du ifrån energiuttaget i grundvattnet. Du kan ju räkna ut kWh på ett borrhål, gör det och sätt det i relation med kompressor och sedan din patron.

B Blåbären skrev:
Hans förklaring är att temperaturen ute växlar så mycket ute (vilket iofs inte stämmer) och att värmen då inte hänger med. Han menar att jag måste justera på pannan för att komma tillrätta med det. Nu har vi ju dock provat det utan resultat. Ska se hur det är när jag kommer hem ikväll men är det inte bättre kontaktar jag honom.
Be honom förklara varför du inte har något flöde i merparten av slingorna, det är noll flöde. Hur skall värmen då komma ut i huset? Detta beror säkerligen på luft i systemet..... eller att han inte öppnat dem, det finns olika anledningar men eftersom det är nytt, så är det säkert luft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.