71 092 läst ·
488 svar
71k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Den som jag ringat in på bilden är vattenfylld, alltså glaset. Övriga som sitter ovanpå de blå plasthattarna har bara kondens i sig. Spelar det någon roll?Abuquir skrev:
B Blåbären skrev:
B Blåbären skrev:
B Blåbären skrev:
B Blåbären skrev:
B Blåbären skrev:
Läs på handboken först både för Värmepumpen och golvvärmesystemet, så att du är något så när påläst på grejorna. Nibe har egen kundsupport. och även så har tillverkare av golvärmesystem. Dessa kan ge dig vidare råd hur du ska gå vidare. Huvudansvaret ligger på installatören som ska kunna lämna över en fungerande installation och även ge en grundläggande instruktion för hur den fungerar. Att ett värmesystem ej fungerar som det ska, visar sig oftast när det blir svalare utomhus.B Blåbären skrev:
De ovanpå de blå hattarna kommer att vattenfyllas efter ett tag, samma som den som du ringat in, den som är inringad ser faktiskt inte heller se ut att ha något flöde/ eller lite flöde, men jag har aldrig sett den kombinationen på detta förut. (Har inte jobbat med LK)
Jag tror dock att du har ett flödes problem i flertalet av dina slingor. Kanske beroende på att de inte är öppna, antingen där uppe eller där nere på fördelaren.
Tittar du i glasen på de där uppe så står det säkert lite siffror i dem. På 6A, 7A och B så är den röda markeringen en bit ner på dessa och står den på exempelvis 2,5, så har du ett flöde på ca: 2,5 liter i minuten. De flesta andra står på noll och det innebär att du inte har något vatten som går igenom de slingorna.
Jag tror dock att du har ett flödes problem i flertalet av dina slingor. Kanske beroende på att de inte är öppna, antingen där uppe eller där nere på fördelaren.
Tittar du i glasen på de där uppe så står det säkert lite siffror i dem. På 6A, 7A och B så är den röda markeringen en bit ner på dessa och står den på exempelvis 2,5, så har du ett flöde på ca: 2,5 liter i minuten. De flesta andra står på noll och det innebär att du inte har något vatten som går igenom de slingorna.
Till höger på den inringade saken har du säkert en strypning som du kan skruva på med en insexnyckel, den kanske är strypt såpass mycket så du får lite flöde.B Blåbären skrev:
Det är nog inte det som är felet - men höj all termostater till max.
Det som sagts till mig är att det inte är termostaterna som ska styra värmen utan pumpen.
Termostaterna är främst till för rum med solinsläpp.
Ställer man termostaterna så lågt att de stryper helt så blir dessutom golven kalla. Skönare att iaf ha lite cirkulation i golvet även om rummet är varmt.
Det som sagts till mig är att det inte är termostaterna som ska styra värmen utan pumpen.
Ställer man termostaterna så lågt att de stryper helt så blir dessutom golven kalla. Skönare att iaf ha lite cirkulation i golvet även om rummet är varmt.
Alla slingor är öppna just i det här fallet.J JeppeTh skrev:Det är nog inte det som är felet - men höj all termostater till max.
På min nibe var den inbyggda shunten ställd i manuellt läge vid leverans, dvs den bara blandade ett fast förhållande av fram och retur. Jag fick flytta spaken till automatik för att få den att börja lira med utegivarstyrningen.
Mycket spekulationer nu, känns som att det rimliga är att be röris komma och fixa.
Mycket spekulationer nu, känns som att det rimliga är att be röris komma och fixa.
Alla ställdon på fördelaren är öppna. Gå in i INFO-menyn på värmepumpen och fota av vad det står i meny 3.1 Serviceinfo.
Du bör ligga runt kurva 5 om du har enbart golvvärme i huset. Kurva 9 som någon föreslog är på tok för högt.
Du bör ligga runt kurva 5 om du har enbart golvvärme i huset. Kurva 9 som någon föreslog är på tok för högt.