Jon_Herrljunga Jon_Herrljunga skrev:
Nej, det är äpplen och bananer. Kompressorn komprimerar köldmediet och energiuttaget sker i grundvattnet. Den mekaniska kraften i rotationen tillsammans med köldmediets egenskaper, förångare och kondensor resulterar i uppvärmning av din värmeväxlare/nedkylning av grundvattnet.
Att din elpatron har en hög verkningsgrad har ingenting med det att göra. Anledningen att man tar omvägen via bergvärmesystemet är ju att det drar mindre ström, eftersom direktomvandling av ström till värme är otroligt kostsamt.
Din elmotor är endast EN komponent i ditt värmesystem som består av flera komponenter medans en elpatron är den enda komponenten för samma syfte. Därför går dessa inte att jämföra. Förstår du?
I ditt resonemang bortser du ifrån energiuttaget i grundvattnet. Du kan ju räkna ut kWh på ett borrhål, gör det och sätt det i relation med kompressor och sedan din patron.
Jag förstår precis hur det fungerar. Jag har ju specificerat att de 7kW avser AVGIVEN effekt från värmepumpen, inte den elektriska effekt vi stoppar in (den är 2.1kW ungefär). De 7kW avser såldes bidraget från den elektriska effekt vi matar kompressorn med och det vi plockar ur borrhålet, dvs den nyttiga effekt vi värmer vatten med. Därför är den jämförbar med elpatronens 9kW.

Vill du göra en energibetraktelse så går det bra. Jämför vi dessa två alternativ under tex 10 timmars drift så har värmepumpen avgivit 70kWh vid normal drift och vid elpatrondrift på full effekt har vi erhållit 90kWh att värma vatten med. Elförbrukningen skiljer sig givetvis, men nu pratade vi om effekt att värma huset med, där ursprungsfrågan handlade om storleken på elpatronen i förhållande till vad som behövs för att värma huset. Vet inte hur jag tydligare kan visa dig att mitt ursprungliga påstående stämmer.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tror man ska vara försiktig med glykol om inte installatören uttryckligen rekommenderar det, eller om det är uppenbart (typ uterum). Glykolblandat vatten innehåller mindre energi än rent vatten, vilket gör att man antingen måste kompensera med ökat flöde eller ökad temperatur, för en given effekt. Detta leder till ökade driftskostnader.
Stämmer inte
 
B
C christer51 skrev:
Stämmer inte
Vad grundar du ditt påstående på?
Enligt t.ex. http://www3.ikaros.net/datablad/pblad/smorjmedel (Univar)/Dowcal_100_PBLAD.pdf

så är specifika värmecapaciteten på glykol 2,33 kJ/Kg, K samtidigt som specifik värmekapacitet på vatten är ca 4.18kJ/Kg vid dessa temperaturnivåer.

Dessutom så är glykol med trögflytande än vatten, så förutom att man måste pumpa en större volym glykolvatten för att överföra en given mängd energi, jämfört med rent vatten, så går det trögare än rent vatten också.
 
Håll er till ämnet, jag tror inte Blåbäret bryr sig om det skall vara glykol eller inte i slangarna... :rolleyes:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Håll er till ämnet, jag tror inte Blåbäret bryr sig om det skall vara glykol eller inte i slangarna... :rolleyes:
Håller med...!
 
B BSOD skrev:
Vad grundar du ditt påstående på?
Enligt t.ex. [länk] (Univar)/Dowcal_100_PBLAD.pdf

så är specifika värmecapaciteten på glykol 2,33 kJ/Kg, K samtidigt som specifik värmekapacitet på vatten är ca 4.18kJ/Kg vid dessa temperaturnivåer.

Dessutom så är glykol med trögflytande än vatten, så förutom att man måste pumpa en större volym glykolvatten för att överföra en given mängd energi, jämfört med rent vatten, så går det trögare än rent vatten också.
Propylenglykol (ex Glytherm) används som frostskydd i ex golvvärmesystem och solvärmesystem. Gör att man kan kallställa fritidshus och säkerställa att egna huset vintertid vid elavbrott under en längre tid ej utan att få frysskador. 30 % VOL % klarar
- 12 Grader. Har själv golvvärme med propylenglykol i garage, fungerar alldeles utmärkt. Har installerat Ivt och Nibe pumpar i 16 år till olika värmesystem. Nu är det solceller som gäller till 100 %
 
Vi kom hem till ett ännu kallare hus... Så nu har jag mailat installatören och meddelat att beräknad och faktiskt framledningstemp diffar mer än tio grader, att snittemperaturen ute enligt pumpen är 6 grader (alltså inte särskilt högt) samt skickat bilder på gvf så att de kan se om det är flöde eller inte.

Återkommer med vad som felat när vi själva fått svaret :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Är utegivaren monterad ute så de inte bra hängt dit den vid vp för att få igång den?
 
E Emanuel01 skrev:
Är utegivaren monterad ute så de inte bra hängt dit den vid vp för att få igång den?
Det får vi inte hoppas, för då har dom 6grader i genomsnitt inomhus!! :dizzy::dizzy::dizzy: Brrrrrrrrrrrr.....
 
B Blåbären skrev:
Vi kom hem till ett ännu kallare hus... Så nu har jag mailat installatören och meddelat att beräknad och faktiskt framledningstemp diffar mer än tio grader, att snittemperaturen ute enligt pumpen är 6 grader (alltså inte särskilt högt) samt skickat bilder på gvf så att de kan se om det är flöde eller inte.

Återkommer med vad som felat när vi själva fått svaret :)
Den där installatören verkar vara en ignorant eller väldigt okunning stolle. Se till att han pallrar sej dit o fixar så att du får den värme du vill ha. Att skylla på utetemperaturen växlar, är bara dåliga ursäkter/lögn, det skall gå att ha full komfort fast utetempen växlar o du kör på elvärme.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
C christer51 skrev:
Propylenglykol (ex Glytherm) används som frostskydd i ex golvvärmesystem och solvärmesystem. Gör att man kan kallställa fritidshus och säkerställa att egna huset vintertid vid elavbrott under en längre tid ej utan att få frysskador. 30 % VOL % klarar
- 12 Grader. Har själv golvvärme med propylenglykol i garage, fungerar alldeles utmärkt. Har installerat Ivt och Nibe pumpar i 16 år till olika värmesystem. Nu är det solceller som gäller till 100 %
Även till vanliga radiatorer i fritidshus som kallställs på vintern så brukar man använda en glykolblandning. Detta eftersom även om man tömmer systemet så kan det vara svårt att få ut allt vatten.
 
C crazytok skrev:
När är det sagt att dom ska koppla in bergvärmen!? Du får väl trycka på att dom kommer och löser det. Det kan ju smälla till och bli minusgrader närsomhelst och då kommer ni ju få ett helv**e om det inte ens funkar nu...

Som du märker har du fått säkert 20st olika förslag. Och det är bara spekulationer. En bergvärmepump med alla dess i ställningar plus vattenregleringar, tryck, flöde och luft är inga enkla saker att förstå sig på. Framförallt inte när den inte ens är inkopplad och grovinställd.

Att finjustera är något helt annat!

Nej, antingen slutar du gnälla på kylan och går runt i tofflor, mössa och snart overall.

Eller så tar du ditt förnuft till fånga och ser till att få dit installatören som kan justera in den....

Att den ska vara injusterad innan inflytt är väl ändå ett rimligt krav?? :rolleyes:
Ja, som det är nu verkar elpatronen bara värma tappvarmvattnet och inte slingorna. Har man recirkulation av ventilationen så kommer det att blåsa in rejält kall luft igen om bergvärmen inte är igång när värmepumpen suger ut värmen ur ventilationen för att mata varmvattenberedaren.

När det är 6 grader ute så skall moderna hus inte behöva någon uppvärmning att tala om eftersom tv, datorer, spisar etc ger mycket värme. Men har man ventilation som drar in kall luft så blir det kallt..
 
R
NI alla med nya VP , det finns något som heter effektspärr numera inbyggt i dom , VP är inte inställd för max vad den kan ge med EL-patron + VP , den gränsen sitter där och ändras den inte inom 14 dagar tror jag det var , så går det inte att höja den gränsen , hela datorn är låst , inte säker men tror mig ha läst att det enda som är , att byta datorn om man vill ha högre effekt
Fantastiskt med reglering från Boverket som vad ett hus ska förbruka , Storebror styr
Så kolla upp detta ordentligt på era VP vad som gäller och inställda värden med installatören , har är visst skyldig att inte pilla på den delen
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Nja, jag är också rätt säker på att jag sett i min värmepump att man kan begränsa vilken effekt som skall tas ur. Just för att inte få obehagliga överaskningar på elräkningen.... men den går att justera. Man kan även knappa in något för att komma in i ”service” läge på NIBE pumpen. Om det är en nyare modell iaf. Där kan man justera ännu mer.... har varit inne där och pillat en gång i tiden. Men kommer inte ihåg hur man gjorde det nu. :)
 
Med tanke på att värmefördelaten bara visar 20grader ut i slingorna och 18-19 grader in. Så lär du aldrig få varmare än det i huset, inte ens det eftersom det är vad som cirkulerar i slingorna. Sedan tappar du ju värme på vägen när det ska värma upp hela plattan och ta sig igenom och upp i rummet.....

Om jag inte missminner så står vår på omkring 30grader ut i slingorna!?

Vi har dessutom inte mer än ett par grader skillnad på framledning och faktisk framledning. Tror framledningen står på typ 31gr...

Många kanske här. Men var ett tag sedan jag kikade på just detta! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.