71 094 läst ·
488 svar
71k läst
488 svar
Kallt i nybyggt hus med golvvärme
Har man golvvärmesystem och betongplatta är det ett väldigt trögt system. Ändringar av värmekurvan får fullt genomslag först efter 2-3 dygn. Du kan snabbt avgöra om systemet cirkulerar eller ej, genom att på fördelaren känna med handen på fram-respektive returledning om det finns värme eller ej på varje enskild slinga. Har installatören ej luftat systemet vid fördelaren, måste det göras. Har du ett 1 1/2 planshus, kan 0,5-0,6 Bar vara lämpligt tryck på tryckkärlet/systemetB Blåbären skrev:
Då får du göra en fågelholksmin och ta en bild och lägga upp här. Min Nibe bergvp har en 9kw elpatron och en 7Kw värmepump. Dvs, den värmer hela huset och mer därtill.....Jon_Herrljunga skrev:
Patronen sitter där för att skikta tanken och för att hindra temperaturen från att droppa helt om bergvärmen lägger av. Skulle bli väldigt förvånad om den är dimensionerad till att värma hela huset, skulle kosta skjortan dessutom. Att den skulle vara effektivare än själva kompressorn tror jag inte ett skvatt på.
Tror man ska vara försiktig med glykol om inte installatören uttryckligen rekommenderar det, eller om det är uppenbart (typ uterum). Glykolblandat vatten innehåller mindre energi än rent vatten, vilket gör att man antingen måste kompensera med ökat flöde eller ökad temperatur, för en given effekt. Detta leder till ökade driftskostnader.
Jag skulle göra såhär:
1. Om du känner på rören som går ut från värmepumpen till golvvärmen, är dessa rör varma? Kan du knappa fram i displayen vad framledningstempen faktiskt är? Börvärdet är 34 grader enligt din bild, men vad producerar värmepumpen just nu?
2. Vrid upp mer - det du har +3 nu kan du dra upp ett par grader till. Detta parralellförskjuter den kurva du har på bilden.
3. I dina golvvärmecentraler, är ett rör varmt och ett lite svalare av de rör som matar alla golvslingor? Är det inte en tempskillnad på inkommande rör kan du misstänka att du har dålig cirkulation och att systemet behöver luftas.
1. Om du känner på rören som går ut från värmepumpen till golvvärmen, är dessa rör varma? Kan du knappa fram i displayen vad framledningstempen faktiskt är? Börvärdet är 34 grader enligt din bild, men vad producerar värmepumpen just nu?
2. Vrid upp mer - det du har +3 nu kan du dra upp ett par grader till. Detta parralellförskjuter den kurva du har på bilden.
3. I dina golvvärmecentraler, är ett rör varmt och ett lite svalare av de rör som matar alla golvslingor? Är det inte en tempskillnad på inkommande rör kan du misstänka att du har dålig cirkulation och att systemet behöver luftas.
Om jag var TS skulle jag helt sonika säga till installatören att ”jag fryser, kom hit idag och justera”. Det är nybyggt och borde funka utan större strul. Man kan inte kräva av dig som obevandrad att gräva i menyerna och kolla shuntar och f*n och hans moster. Om man nu inte tycker det är jätteskoj vill säga. De VVSare eller elektriker vi haft har snälllt kommit fort vid strul.
1. Nej jag vet tyvärr inte hur jag tar fram framledningstemp. Börvärdet 34 grader är vid 0 grader ute.MathiasS skrev:
Jag skulle göra såhär:
2. Ska testa det.
3. Det ena röret är möjligen marginellt svalare.
Är de andra slingorna stängda via termostaterna?
Om du skruvar ur de undre som ser ut som champinoin hattar några varv, utan att ta birt dem helt, får du den röda markeringen att röra sig nedåt då? (På den övre fördelaren)
Försök att inte använda den styrningen, låt pumpen göra det, men då skall golvslingorna vara öppna och intrimmade.
Om du skruvar ur de undre som ser ut som champinoin hattar några varv, utan att ta birt dem helt, får du den röda markeringen att röra sig nedåt då? (På den övre fördelaren)
Försök att inte använda den styrningen, låt pumpen göra det, men då skall golvslingorna vara öppna och intrimmade.
Är ställdonen programerade, så att termostaterna funkar? sätt alla termostater på max, eller försök lossa dem. (De på den undre fördelaren)
På den övre fördelaren kan du även vrida på de klara glasen med den röda markeringen i för att ändra flödet.
(Tror jag, har inte jobbat med LK förut, utan bara Wirsbo men tror de funkar på samma sätt, du kanske får lyfta på den blåa saken under klarglaset)
På den övre fördelaren kan du även vrida på de klara glasen med den röda markeringen i för att ändra flödet.
(Tror jag, har inte jobbat med LK förut, utan bara Wirsbo men tror de funkar på samma sätt, du kanske får lyfta på den blåa saken under klarglaset)
Hade jag köpt ett nytt hus för x miljoner hade jag inte rört en pinal i det nya värmesystemet.
Grejorna ska fungera ua, gör dom inte det är det installatörens uppgift att trimma in grejorna.
Dom ska ha kompetens för detta. Även instruera användare hur systemet i stort är uppbyggt och vad man som slutanvändare enkelt kan göra för att justera innetempen.
Vem börjar mecka med en helt ny bil t.ex?
Grejorna ska fungera ua, gör dom inte det är det installatörens uppgift att trimma in grejorna.
Dom ska ha kompetens för detta. Även instruera användare hur systemet i stort är uppbyggt och vad man som slutanvändare enkelt kan göra för att justera innetempen.
Ja du har helt rätt. Men jag har av olika anledningar gärna så lite som möjligt med entreprenören att göra så vill iaf prova det grundläggande innan jag ber dem komma hut. De menar för övrigt att det är kurvan som måste justeras.E etompau skrev:Hade jag köpt ett nytt hus för x miljoner hade jag inte rört en pinal i det nya värmesystemet.
Ja, men då måste golv värmeslingorna vara öppna och ha flöde, de flesta har det inte hos dig vad jag kan se.B Blåbären skrev: