Elpatronen är begränsad enligt BBR precis som BSOD skriver. Den kan inte värma både varmvatten och golvslinga samidigt. är inte dimensionerad för det.

Den är inte begränsad enligt BBR från början. Om inte installatören gjort det.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
R RoBo skrev:
TS skall inte börja med det innan bergvärmen är installerad. Nu är det endast se till att det blir varmt i huset med elpatronen.
Nej, det är ju naturligtvis sant, men ville bara ge tipset på att den sidan finns också och där finns många med mycket kunskap och som är mycket intresserade av värmesystem och optimering och framförallt går till botten med problem och få saker att funka igen.
Har själv varit med där sedan 2004.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Installatören är skyldig att göra det och eftersom dom fått slutbevis från kommunen (annars får dom inte bo i huset) så måste det vara gjort.

K Kyleman skrev:
Installatören är skyldig att göra det och eftersom dom fått slutbevis från kommunen (annars får dom inte bo i huset) så måste det vara gjort.
Finns inget sådant krav från kommunerna.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Steg 1 är att lufta systemet. Leta efter en luftningsnippel på golvvärmefördelaren där alla rör utgår från. Lägg gärna upp en bra bild på fördelaren så kan vi se om vi kan hjälpa bättre.
Förmodligen ligger det luftfickor kvar uti i rörsystemet och som gör att cirkulationen inte fungerar. I större system kan det ju vara 100-tals m golv värmeslang. Då räcker det inte att lufta vid fördelaren. Be installatören att han kopplar in en separat cirkulationspump och med en vanlig genomskinlig plast dunk (25 l med vatten 50 % och och 50% golvvärmeglykol). Kör varje krets i 10 min, eller tills luften är borta. Upprepa detta separat för varje krets. Slutligen öppnas alla kretsar och körs tills all luft i systemet är borta.

• Gilla
Amhskåne
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar! Ska prova att öka på själva kurvan när jag kommer hem. Det ör ad installatören föreslår. Funkar inte det får de komma och felsöka.

B Blåbären skrev:
Vi flyttade in i vårt nybyggda hus för en månad sedan. För ett par veckor sedan började det bli kallare och nu fryser vi.

Vi har golvvärme i plattan och även på övre plan. Denna är kopplad till en Nibe bergvärmepump och vi har termostater i varje rum. Bergvärmen är inte inkopplad ännu men pumpen är igång och producerar varmvatten. Trycket i systemet ligger på 1 (kollade nu på morgonen).

Termostaterna har vi höjt upp till 21 grader och de lyser som att de värmer upp men temperaturen höjs aldrig utan de står kvar på 18-19 grader.

Vi har inte rumsgivarsystem utan någon slags funktion med +1, +2, +3 osv. Som jag har förstått ska pumpen själv anpassa sin produktion till utomhustemperaturen. Här har vi just nu kring 7-8 grader ute dagtid. Igår kväll höjde jag iaf från +1 till +2 på pumpen för att prova om det blir skillnad. Vet att det tar upp till ett dygn men när jag vaknade hade temperaturen sjunkit i några rum... På övre plan har vi en klädkammare där vi inte lagt golv ännu så rören ligger blottade. När jag känner på dem är de inte varma (kan man se på något sätt att de verkligen är vattenfyllda?)

Vad gör vi för fel? Det börjar bli ohållbart nu :(
100 % att du har luft i systemet, be installtören avlufta eller vakuumsuga slingorna.

C christer51 skrev:
Förmodligen ligger det luftfickor kvar uti i rörsystemet och som gör att cirkulationen inte fungerar. I större system kan det ju vara 100-tals m golv värmeslang. Då räcker det inte att lufta vid fördelaren. Be installatören att han kopplar in en separat cirkulationspump och med en vanlig genomskinlig plast dunk (25 l med vatten 50 % och och 50% golvvärmeglykol). Kör varje krets i 10 min, eller tills luften är borta. Upprepa detta separat för varje krets. Slutligen öppnas alla kretsar och körs tills all luft i systemet är borta.
Varför skall han ha glykol ? Låter ju helfel. Det är väl inget uterum ?

Vad säger pumpen att den skickar ut i framledningstemp?
Titta i informations menyn och under serviceinfo där hittar du aktuell framledningstemp och den beräknade tempen (utifrån kurvan och ute temp.)
Är den ny så behöver man definitivt lufta VP.
Jag installerade en F750 och luftade VP hyfsat frekvent i 1 mån efter installation eftersom man måste fylla på med vatten varje gång så att man har rätt tryck.

R RoBo skrev:
Om strömmen går och man är bortrest så slipper man en sönder-fryst golvvärme!

R RoBo skrev:
Man ska ha glykol (speciell sort för golvärmeslang och som ej är aggresiv emot plasten). Vid strömavbrott och låga temperaturer utomhus och om man är bortrest under längre tid, finns risk att värmesystemet får frysskador. Detta rekommenderas även av tillverkare av golvvärmesystem. Vid uppstart av Nibe värmepump (gäller Götaland/Svealand) kan kurva 9 och fininställningen 0 vara lämplig. Vänta minst 1 dygn och finjustera utifrån detta. Installatören ansluter cikulationspumpen vid golvvärmefördelaren

Tror nog tappvattnet fryser innan golvvärmen. Håller inte med förutom om man har golvvärme i ett uterum.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Tror nog tappvattnet fryser innan golvvärmen. Håller inte med förutom om man har golvvärme i ett uterum.
Tappvattnet ger vatten-skador, men en frusen golv-värme gör att betongplattan måste gjutas om eller bilas upp där om det går att finna skadorna. Jobbat med sådant åt försäkringsbolag och har sett sådana skador tyvärr.

jag med.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.