L Leif i Skåne skrev:
Självklart ingen kritik av NIBE men när ett firmanamn nämns i negativa sammanhang så är det förståeligt att den rycker ut för att se vad som blivit fel från installatören.

@cffol
Detta inlägg borde tryckas upp sändas med både Nibe och LK grejer.

Det håller jag med om också till 100%, verkligen utförligt! (y):D

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Än så länge har ingen ringt och jag räknar inte med att någon kommer förrän jag faktiskt får samtalet.

Nu har returtempen stigit två grader. Alltid något. Jag tror att det är lite lite flöde men inte tillräckligt för att värma upp ordentligt. Flöde är på nästan 50 grader, retur 22. På övre plan är det iskallt dock. Flöde 15 grader. Var regleras flödet till övre fördelaren?

B Blåbären skrev:
Var regleras flödet till övre fördelaren?
Normalt 4˚ mellan in o ut. Så flödet är fortfarande minimalt.
Genom att strypa nere. Därför en flowventil där.

L Leif i Skåne skrev:
Normalt 4˚ mellan in o ut. Så flödet är fortfarande minimalt.
Genom att strypa nere. Därför en flowventil där.
På optiflow alltså?

Jag skulle helt enkelt, antingen strypt där uppe, alternativt där nere.
Iom att du har optiflow där nere, stäng av de röda kranarna så allt kommer till övervåningen i ett första skede och pröva det...
Se till att du har högt tryck i systemet, 1,5 bar, ungefär.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Nu har han varit här. Han menade att någon flyttat en kabel för att höja pumpens effekt men att denne glömt att göra motsvarande inställning (inte talat om det för pumpen) och att detta är hela problemet eftersom det lett till att pumpen arbetar på lägre effekt. Dock har jag ju sett att den varit uppe i 7kw. Nu har han satt den på 9kw.

Nu har vi ett flöde på ca 21 grader och retur på 17-18. Inte jättesnabbt flöde men bättre än tidigare. Cirkulationspump jobbar på 30%. Detta är helt i sin ordning enligt den montör som var här. Enligt honom kommer framledningstemperaturen att justera upp sig i takt med att returtempen går upp. Jag är skeptisk efter alla dessa turer men vi får väl vänta och se.

Redigerat:
Låter ju som riktiga amatörer det där. Har installerat väldigt många Nibe pumpar och aldrig vart med om att man flyttar kablar för o minska o öka effekten. Allt styrs via menyn.

Theclan Theclan skrev:
Låter ju som riktiga amatörer det där. Har installerat väldigt många Nibe pumpar och aldrig vart med om att man flyttar kablar
Han sa att de troligen tänkt att vi har ett stort hus och därför behöver större effekt än normalt.

Men du har fortfarande inget flöde i golvvärmen eller?
Du kan inte ha istort sett noll i flöde, som vi sett förut på dina bilder.

På de fördelare jag själv satt in, som man kan se flödet på, så ligger det på runt 2-3 liter i minuten iaf.

Abuquir Abuquir skrev:
Men du har fortfarande inget flöde i golvvärmen eller?
Du kan inte ha istort sett noll i flöde, som vi sett förut på dina bilder.

På de fördelare jag själv satt in, som man kan se flödet på, så ligger det på runt 2-3 liter i minuten iaf.
Jag har flöde, mer än tidigare men rätt lite, 0,5-1 l i minuten. Gissar att det beror på att cirkulationspumpen endast går på 30-35%. Jag lyfte just det med han som var här men enligt denne är det helt normalt och bara att vänta. Jag har bara så svårt att själv se hur detta flöde ska få någon effekt. Men nu väntar jag och ser. Det här var ju någon som Nibe kontaktat och skickat hit.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Okej, bara att vänta och se då... Hoppas att det löser sig nu. :confused::thinking:

B Blåbären skrev:
Han sa att de troligen tänkt att vi har ett stort hus och därför behöver större effekt än normalt.
Hade du nåt kort på hur det ser ut ovanför värmepumpen och där matningarna går till själva golvvärmefördelaren? Gått igenom tråden men hitta inget.

T
Orkar inte läsa igenom hela tråden, synd att detta forum inte har "visa endast inlägg av..."

Men vilken husleverantör har du TS?

Theclan Theclan skrev:
Låter ju som riktiga amatörer det där. Har installerat väldigt många Nibe pumpar och aldrig vart med om att man flyttar kablar för o minska o öka effekten. Allt styrs via menyn.
Flytta kablar gör man på elpatronen vilket är vad som används hittills, så det låter rimligt.

B Blåbären skrev:
Nu har han varit här. Han menade att någon flyttat en kabel för att höja pumpens effekt men att denne glömt att göra motsvarande inställning (inte talat om det för pumpen) och att detta är hela problemet eftersom det lett till att pumpen arbetar på lägre effekt. Dock har jag ju sett att den varit uppe i 7kw. Nu har han satt den på 9kw.

Nu har vi ett flöde på ca 21 grader och retur på 17-18. Inte jättesnabbt flöde men bättre än tidigare. Cirkulationspump jobbar på 30%. Detta är helt i sin ordning enligt den montör som var här. Enligt honom kommer framledningstemperaturen att justera upp sig i takt med att returtempen går upp. Jag är skeptisk efter alla dessa turer men vi får väl vänta och se.
Jag tycker detta låter bra även om jag inte tror att den enda ändringen som gjort var att öka effekten. Varmt vatten hade du redan igår.

Men, oavsett vilka ändringar han gjort så har det gett resultat. Returtempen har gått upp och då löser sig resten, det håller jag med om. Nu när returen är varmare tror jag ni kommer få en komfortökning relativt snabbt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.